Probleem Russisch zwart/wit TV'tje (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 07-10-2010, 08:56 (4953 dagen geleden)

Hallo,

Het betreft een draagbaar Russisch TV'tje Shiljalis 402D-1E : 14 cm diagonaal.De E staat voor de Europese versie.

[image]
Een jaar of twee geleden spelend weggezet en nu dit:zwarte en witte band zonder "doorrollen".

[image]

De spanningen zijn volgens het schema.
Bij signaal een wegtrekkend beeld.
Iemand een idee waar de fout kan schuilen?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,:-) Armand

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door soundman2 @, Wouw, 07-10-2010, 12:01 (4953 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 07-10-2010, 12:05

Hallo,

Het betreft een draagbaar Russisch TV'tje Shiljalis 402D-1E : 14 cm diagonaal.De E staat voor de Europese versie.

[image]
Een jaar of twee geleden spelend weggezet en nu dit:zwarte en witte band zonder "doorrollen".

[image]

De spanningen zijn volgens het schema.
Bij signaal een wegtrekkend beeld.
Iemand een idee waar de fout kan schuilen?

Alvast bedankt en vriendelijke groeten,:-) Armand

Er zit weinig anders op, dan de oscilloscope erbij te halen. De videodetector is meestal wel te vinden. Zie je daar ruis, dan kun je proberen af te stemmen op een zender. Komt er videosignaal uit, dan zit het probleem in het LF videogedeelte. Op dit punt kun je ook een videosignaal injecteren. Een condensator om DC te blokkeren is wel gewenst.
Veel generatoren, geven in band een, aan de lage kant nog juist de middenfrequentie af, 33,4MHz, daarmee kun je de video MF onderzoeken. Werkt dat ook allemaal, dan is de tuner toe aan een onderzoek. Zo te zien zitten er twee tuners in voor VHF en UHF. Ze zijn natuurlijk niet gelijktijdig stuk.

Ik spaar dergelijke kleine tvtjes, en heb er al een stuk of 10.Mocht je de neiging krijgen om het toestelletje af te danken, dan mail me maar.

Het schema heb ik hier gedownload

Henk Roovers

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door Armand @, België, 07-10-2010, 19:23 (4952 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Bedankt voor je raadgevingen.Hier kan ik mee verder.
Ik heb hier het schema en alle aangegeven spanningen (en dat zijn er veel) komen overeen.Ik ga morgen nog de elco's nameten (en dat zijn er ook veel) en de voeding controleren.Brengt dit niets aan het licht dan haal ik er de scoop bij.
Ik verzamel zelf ook kleine TV'tjes tot een scherm van +- 15 cm diagonaal.
Ik heb momenteel 7 toestelletjes waarvan er nog 3 met een defect.Goed voor de komende winteravonden.
Hier enkele foto's van TV'tjes die hersteld zijn of nog in orde waren.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

[image] [image] [image] [image] Deze laatste probeer ik nu te herstellen en was laatst nochtans spelende. :-(

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door ron, 08-10-2010, 18:52 (4951 dagen geleden) @ Armand

krijg bij mij in de kringloopwinkel regelmatig dit soort televisies binnen, maar ja ik denk dat kwa afstand een groter probleem is (duur tv'tje even naar hilversum op en neer) ik heb soortgelijke tv's ook in het kleur gehad van de week nog.
groeten Ron
PS stuur ze niet op sorry

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door Armand @, België, 08-10-2010, 21:07 (4951 dagen geleden) @ ron

Mmmm ... 300 km aan een gemiddeld verbruik van 8,5 l is inderdaad wat veel.:-D :-D

Mvgr, Armand

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-10-2010, 12:43 (4953 dagen geleden) @ Armand

Die band klinkt als een typisch netbromprobleem. Ik zou als eerste de voedingslijnen op 50Hz rimpel onderzoeken.

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-10-2010, 16:12 (4953 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Armand, maak eens een foto van de voeding. er bestaan heel wat varianten, aangezien dit toestelletje heel lang in produktie was. Oude versie was met germaniumtransistor en "hulplampje" . als het lmpje sneuvelt gaat na een tijd ook de transistor eraan, voeding geeft dan veel te veel spanning met een dikke brom.
@Maarten, aha er zijn er nog die ze bijhouden :-)

groeten

kris

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door Armand @, België, 07-10-2010, 19:44 (4952 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Armand, 07-10-2010, 19:48

Hallo Kris,

Het is inderdaad de oude versie.Er zitten Ge transistors en Ge dioden in "gemixt" met Si transistors voor zover ik heb kunnen vinden.
Het "hulplampje" op het stabilisatieprintje brandt, dus denk ik niet dat daar iets mis mee is.Voedingsspanning is ca. 10,5 Volt.

Mvgr,:-) Armand

Hier alvast een foto met het lampje aan de rechterkant : [image]

En hier nog enkele andere foto's : [image] [image] [image]

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door soundman2 @, Wouw, 07-10-2010, 17:07 (4953 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Die band klinkt als een typisch netbromprobleem. Ik zou als eerste de voedingslijnen op 50Hz rimpel onderzoeken.

Een dergelijke (afvlak-)fout in de voeding leidt meestal niet tot het verdwijnen van het video. Twee fouten kan natuurlijk ook nog.
Henk Roovers

Probleem Russisch zwart/wit TV'tje

door Armand @, België, 07-10-2010, 19:27 (4952 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Zou best kunnen / iets met de afvlakking voeding.Ik kijk het morgen na.

Met vriendelijke groeten,;-) Armand

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Armand @, België, 08-10-2010, 09:54 (4952 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Armand, 08-10-2010, 09:57

Hallo Maarten,

Het was inderdaad een afvlakkingsprobleem.:||: :||:

Het TV'tje heeft ook een 12V aansluiting voor accu of autogebruik.
Daar ik niet zo direct een fout kon vinden en voor ik de scoop wou aansluiten,kwam het idee op om het aan te sluiten op een externe voeding 12V DC.
En ... het probleem was weg.
[image]

Dan maar op zoek naar de fout in de netvoeding.De afvlakelco van 5000 µF/25V had totaal geen capaciteit meer.Deze vervangen door een 47OO µF/35V en het TV'tje doet het weer.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

[image] [image]

Het verwondert me wel,zoals Henk reeds aangaf, dat die elco alleen de oorzaak kon zijn van het probleem (zwarte band en wegtrekken van het beeld bij antennesignaal).

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door soundman2 @, Wouw, 08-10-2010, 13:04 (4952 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door soundman2, 08-10-2010, 13:16

Hallo Maarten,

Het was inderdaad een afvlakkingsprobleem.:||: :||:

Het TV'tje heeft ook een 12V aansluiting voor accu of autogebruik.
Daar ik niet zo direct een fout kon vinden en voor ik de scoop wou aansluiten,kwam het idee op om het aan te sluiten op een externe voeding 12V DC.
En ... het probleem was weg.
[image]

Dan maar op zoek naar de fout in de netvoeding.De afvlakelco van 5000 µF/25V had totaal geen capaciteit meer.Deze vervangen door een 47OO µF/35V en het TV'tje doet het weer.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

[image] [image]


Het verwondert me wel,zoals Henk reeds aangaf, dat die elco alleen de oorzaak kon zijn van het probleem (zwarte band en wegtrekken van het beeld bij antennesignaal).

Leuk om ook eens te horen, wat de oplossing was van het probleen.
Het gebeurt meer dan eens dat op een vraag, allerlei goede raad gegeven wordt en dat je van de topicstarter niets of weinig hoort over de (goede) afloop.
Veel plezier met je verzameling.
Nu we het toch over Russische tvtjes hebben, ik zoek nog het schema van een ORBITER 403 E. Het is een staand model, met de bediening onder de beeldbuis en vijf zendervoorkeuze knoppen.
Net als er bij Lada buiten de krik, nog vanalles zat, wat handig kan zijn onderweg, zit hier ook een reservepakket onderdelen bij, waaronder een aantal gloeilampjes en meer.

Henk Roovers

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Armand @, België, 08-10-2010, 21:41 (4951 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Armand, 08-10-2010, 21:46

"Leuk om eens te horen wat de oplossing was van het probleem.Het gebeurt meer dan eens dat op een vraag,allerlei goede raad gegeven wordt en dat je van de topicstarter niets of weinig hoort over de (goede) afloop."

Klopt Henk, ik dacht toch ook dat het de bedoeling is van een forum om niet alleen naar de mogelijke oorzaken van een fout te vragen maar aan de hand hiervan als het euvel opgelost is (of nog niet), dit even te vermelden.Zo heeft iedereen met interesse of wie een gelijkaardig toestelletje zoekt te herstellen, hier ook wat aan.;-)

Prachtig toestelletje de Orbiter 403DE : 5 zendervoorkeuzetoetsen vooraan en achteraan in te stellen als ik me niet vergis. Het is het export model (Europa) van de Shiljalis 403D (Soviet).Van deze laatste heb ik wel het schema maar héél onduidelijk, echt niet te lezen.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

[image] Shiljalis 403D

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-10-2010, 22:57 (4951 dagen geleden) @ Armand

het verbaast me niet dat brom dit euvel gaf, tenslotte staan alle circuits (oscillatoren, afbuiging, syncscheiders, videoversterker enz) te huppelen op 100Hz.
Wat me meer verbaasd is dat je nog steeds 10,5 volt meette na de stbilisatieschakeling. Een voltmeter in DC stand meet de gemiddelde waarde van een gelijkspanning en door het constant onderbreken van de voeding op het 100Hz ritme zou je verwachten dat de spanning een stuk lager wordt gemeten.
trouwens in die kleine ontvangers is bij een defect ieder component verdacht, anderzijds kom je niet gauw hetzelfde defect tegen in een ander exemplaar.
het bliven schattige ontvangertjes om aan te werken.

groeten

Kris

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-10-2010, 02:03 (4951 dagen geleden) @ kris

Toch zit er wel iets van logica in. Achter de defecte elco zit natuurlijk een spanningsregelaar, die er nog het beste van probeert te maken. Geheel capaciteitsloos resulteert dus niet in een keurige halve sinus van 100Hz, maar op zijn minst de toppen zijn eraf, en wellicht zitten er nog wat kleinere elco's verderop die de dalen ook nog een beetje in willen vullen.

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Armand @, België, 09-10-2010, 08:13 (4951 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Armand, 09-10-2010, 08:15

Hallo Maarten,

De stabilisatieschakeling die erachter komt is nog "ouderwets" van opbouw.:-D
Een moderne spanningsregelaar is hier nog niet toegepast.Die KT 837 (met nog iets achter) is een tor die meermaals te vinden is in dit toestelletje o.a. ook als paartje eindtransistors in het LF gedeelte.
Het is een conventionele schakeling met zoals je zei nog wat elco'tjes voor afvlakking en een (denk ik) zenerdiode KC182A.Aan het symbool te zien dacht ik eerst aan een diac (2 antiparallelle zenerdioden).

Vriendelijke groeten,;-) Armand

Hier het schema van de stabilisatie : B is Volt

[image]

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-10-2010, 11:22 (4951 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-10-2010, 11:27

Hallo Armand,
Nogal apart met dat lampje, ik moet hem eens overzichtelijk uittekenen denk ik...

Met het woord spanningsregelaar bedoelde ik eigenlijk ook de stabilisatieschakeling, niet dat ik dacht dat er een 7810 in zat ;-) Die P216 transistor, heeft die een beetje OC16-achtige behuizing? Zo ja dan ken ik die ook wel uit de Minivox 402 die ik zelf bezit.

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Armand @, België, 09-10-2010, 12:52 (4951 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

De Minivox 402 ken ik niet.Heb je daar toevallig een foto van?

Die P216 heeft deze behuizing [image] In het TV'tje zit de KT837.Volgens het schema kunnen ze allebei gebruikt worden.Deze heeft een TO220-achtige behuizing. [image]en is hier ook te zien [image]

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-10-2010, 20:00 (4950 dagen geleden) @ Armand

Hallo Armand,

Het model van de Minivox 402 is hetzelfde als van de Orbiter 548. Een witte plastic kast met rechts in het zwart luidspreker en kanaalkiezer met 4 voorkeuzetoetsen (varicap). Bouwjaar eerste helft jaren '80. Ik zal tzt foto's maken, het toestel staat opgeslagen.

Dan zal het deze zijn.

door Armand @, België, 10-10-2010, 11:21 (4950 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Foto gevonden van de Orbiter 548 : leuk en zeldzaam TV'tje.:)

Vriendelijke groeten,:-)

[image]

Dan zal het deze zijn.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 10-10-2010, 11:34 (4950 dagen geleden) @ Armand

Dat is hem!

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Armand @, België, 09-10-2010, 07:54 (4951 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Het verschil met of zonder elco van 4700 µF is echt miniem.
Ik heb even de proef gedaan : met elco 10,5 v / zonder elco 10,2 V

Neem daarbij nog (volgens het schema) bij DC metingen een toegestane afwijking van + - 20% (wat ik erg veel vind) dan veronderstel je niet zo direct problemen.
Waarschijnlijk doen de andere componenten en elco'tjes (van de stabilisatieschakeling) die erachter komen hun uiterste best om de boel binnen de perken te houden.:-D :-D zoals Maarten al schreef.
Zie ook het schema van de stabilisatie bij het bericht bij Maarten.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-10-2010, 09:20 (4950 dagen geleden) @ Armand

dag Armand, bedankt voor de meting :-)Maarten, Er moeten idd hier en daar nog elcootjes zitten die de putten opvullen, anders zou deze waarde heel wat lager zijn geweest.

groeten

Kris

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door soundman2 @, Wouw, 09-10-2010, 13:49 (4951 dagen geleden) @ Armand

"Leuk om eens te horen wat de oplossing was van het probleem.Het gebeurt meer dan eens dat op een vraag,allerlei goede raad gegeven wordt en dat je van de topicstarter niets of weinig hoort over de (goede) afloop."

Klopt Henk, ik dacht toch ook dat het de bedoeling is van een forum om niet alleen naar de mogelijke oorzaken van een fout te vragen maar aan de hand hiervan als het euvel opgelost is (of nog niet), dit even te vermelden.Zo heeft iedereen met interesse of wie een gelijkaardig toestelletje zoekt te herstellen, hier ook wat aan.;-)

Prachtig toestelletje de Orbiter 403DE : 5 zendervoorkeuzetoetsen vooraan en achteraan in te stellen als ik me niet vergis. Het is het export model (Europa) van de Shiljalis 403D (Soviet).Van deze laatste heb ik wel het schema maar héél onduidelijk, echt niet te lezen.

Vriendelijke groeten,;-) Armand

[image] Shiljalis 403D

Dat is hem dus.
Ik heb meteen gezocht op ESERVICE en en jawel hoor, daar vond ik de silialis403. In het schema staan in elk geval voorkeurtoetsen en er zitten in het schema net als in mijn toestel ic-s.
Ga nu uitzoeken of het schema goed is. Het is in elk geval wel goed leesbaar.

Henk Roovers

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Armand @, België, 09-10-2010, 15:43 (4951 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Dan ga ik het daar ook downloaden.Het mijne komt van radiomuseum en is erbarmelijk slecht.:-(

Het schema is waarschijnlijk goed te gebruiken.
Voor de Europese versie 403DE veronderstel ik dat het verschil zal zitten in de waarde van een 5 of 6-tal condensators in de videodetector,de videoversterker en het video-ontvangstgedeelte en ook in de waarde van het potmetertje om de regelspanning van de UHF tuner in te stellen.Zal iets moeten zijn van 15K en de regelspanning iets van 27 V.Verder de frequenties / Europese versie.

Vriendelijke groeten,:-) Armand

Russisch Tv'tje doet het weer!!!

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 09-10-2010, 22:50 (4950 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Het schema van de 401D staat intussen in de schematheek. Binnenkort krijg ik van Armand het schema van de 402D.
Als ik het schema van de 403D mag ontvangen dan zet ik dat er ook bij.

Groeten,
Paul

Forumbeheer

Schema is aan de schematheek toegevoegd

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 10-10-2010, 10:23 (4950 dagen geleden) @ Armand

Met dank aan Armand is het schema van deze TV aan de schematheek toegevoegd.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum