Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht (Gezocht)

door lee, 29-01-2009, 06:24 (5560 dagen geleden)

Wie kan mij helpen aan het opzetstukje dat op de as komt die tegen de aandrukrol van het band transport komt waardoor de bandloopsnelheid veranderd.
Hopelijk heb ik het begrijpelijk uitgelegd.

Het onderstaande stukje tekst heb ik even van de site van Piet Blaas ` gejat` waarvoor mijn dank.

De recorder is in te stellen op twee verschillende snelheden:
9,5 cm/sec (3 3/4 inch/sec) standaard;
19 cm/sec (7 1/2 inch/sec) voor hoge kwaliteit muziek.

De omschakeling van de snelheid vindt plaats door het kapje van het asje links van de toonas af te schroeven. Het cilindertje wat dan vrijkomt schuif je over de toonas. Hierdoor wordt de omtrek van de toonas groter en daarmee krijgt de band een hogere snelheid.

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door soundman2 @, Wouw, 29-01-2009, 13:17 (5560 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 29-01-2009, 13:18

Wie kan mij helpen aan het opzetstukje dat op de as komt die tegen de aandrukrol van het band transport komt waardoor de bandloopsnelheid veranderd.
Hopelijk heb ik het begrijpelijk uitgelegd.

Het onderstaande stukje tekst heb ik even van de site van Piet Blaas ` gejat` waarvoor mijn dank.

De recorder is in te stellen op twee verschillende snelheden:
9,5 cm/sec (3 3/4 inch/sec) standaard;
19 cm/sec (7 1/2 inch/sec) voor hoge kwaliteit muziek.

De omschakeling van de snelheid vindt plaats door het kapje van het asje links van de toonas af te schroeven. Het cilindertje wat dan vrijkomt schuif je over de toonas. Hierdoor wordt de omtrek van de toonas groter en daarmee krijgt de band een hogere snelheid.

Ik denk toch dat je deze keer met een schuifmaat of micrometer aan de gang moet en vervolgens de draaibank moet inschakelen. Het zal duidelijk zijn, dat de omtrek tweemaal zo groot moet worden. De formule is pi x diameter. De nieuwe diameter moet dus het dubbele zijn van de as bij 9,5 cm/s.
Bij een hogere snelheid moet je ook de equalizer omschakelen. Volgens mij zit op de recorder daarvoor een aparte schakelaar.

Henk Roovers

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door ruud, 29-01-2009, 15:43 (5560 dagen geleden) @ soundman2

Het asje moet ook precies passen om de bestaande capstan as, nog niet zo eenvoedig dus.
Het asje hoort bij de recorder standaard te zitten, maar kan verloren zijn gegaan.
Waarschijnlijk zoekt OP iemand die zn bandrecorder niet meer gebruikt (defect) en het asje wil afstaan.

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door lee, 29-01-2009, 15:59 (5560 dagen geleden) @ ruud

Het vreemde is dat ik nergens een foto kan vinden ,ook op de HiFi museum site niet,daar staat het deck wel afgebeeld maar volgens mij ook zonder.
Het kan ook zijn dat ik het verkeerd begrijp:-(
De rubber aandrukrol loopt tegen een asje dat er links van zit,moet er dus om dat asje een soort `adapter`?

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door Bert V. @, Amstelveen, 29-01-2009, 16:40 (5560 dagen geleden) @ lee

Waar de aandrukrol nú tegen aandrukt is de toon (capstan)-as; vlak daarnaast (links) bevindt zich het bewuste adapter-busje dat op een "pennetje" met een verchroomd moertje bevestigd zit; op dat adapter-busje zit ook een uitsparing dat over een inkeping van de toonas valt zodat dat asje goed meegenomen wordt en niet slipt.

Bert

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door soundman2 @, Wouw, 29-01-2009, 16:52 (5560 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door soundman2, 29-01-2009, 16:54

Het vreemde is dat ik nergens een foto kan vinden ,ook op de HiFi museum site niet,daar staat het deck wel afgebeeld maar volgens mij ook zonder.
Het kan ook zijn dat ik het verkeerd begrijp:-(
De rubber aandrukrol loopt tegen een asje dat er links van zit,moet er dus om dat asje een soort `adapter`?

Ik heb twee foto´s en volgens mij is de tweede van hifimuseum.
[image]
Het busje zit op de capstan

[image]
Het busje zit op de reserveplaats. http://www.hifimuseum.info/tape%20akai.htm

Henk Roovers

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D niet meer gezocht,

door lee, 29-01-2009, 18:07 (5560 dagen geleden) @ lee

Allereerst allemaal bedankt voor de hulp:)
Ik ben er nu uit,er mist n.l niets,door de uitleg op dit forum ben ik er achter dat het `hulsje`er gewoon bij zit.:-D
Zoals met alles is het,als je niet weet wat je zoekt vindt je het ook niet.
Probleem opgelost dus:-P
Thanxs:)

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D niet meer gezocht,

door soundman2 @, Wouw, 29-01-2009, 18:46 (5560 dagen geleden) @ lee

Allereerst allemaal bedankt voor de hulp:)
Ik ben er nu uit,er mist n.l niets,door de uitleg op dit forum ben ik er achter dat het `hulsje`er gewoon bij zit.:-D
Zoals met alles is het,als je niet weet wat je zoekt vindt je het ook niet.
Probleem opgelost dus:-P
Thanxs:)

Wat een forum hé.
Twee foto´s zeggen net zoveel als 2000 woorden.

Henk Roovers

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D niet meer gezocht,

door lee, 29-01-2009, 18:47 (5560 dagen geleden) @ soundman2

:-D :-D :-D

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D niet meer gezocht,

door Paul Brouwer @, Haarlem, 30-01-2009, 00:13 (5560 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Altijd leuk om ook eens lovende woorden over dit medium te lezen. ;-)

Groet,
Paul

--
[image]

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 30-01-2009, 22:27 (5559 dagen geleden) @ lee

Het onderstaande stukje tekst heb ik even van de site van Piet Blaas ` gejat` waarvoor mijn dank.

De recorder is in te stellen op twee verschillende snelheden:
9,5 cm/sec (3 3/4 inch/sec) standaard;
19 cm/sec (7 1/2 inch/sec) voor hoge kwaliteit muziek.

De omschakeling van de snelheid vindt plaats door het kapje van het asje links van de toonas af te schroeven. Het cilindertje wat dan vrijkomt schuif je over de toonas. Hierdoor wordt de omtrek van de toonas groter en daarmee krijgt de band een hogere snelheid.

Geen dank. Gezien de rest van de conversatie is het me duidelijk geworden dat mijn beschrijving eigenlijk wel iets meer had kunnen verduidelijken. Een fotootje van hoe het werkt had voor jou veel duidelijk gemaakt.
Goeie tip om dat stukje op mijn website te illustreren met een fotootje.

Groeten,

Piet Blaas.

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door lee, 31-01-2009, 05:21 (5558 dagen geleden) @ Piet Blaas

Piet,
Mede dank zei jou omschrijving is mijn Akai probleem is inmiddels opgelost:) , zoals gezegt, als je niet weet wat je moet zoeken vindt je het ook niet :-)
Omdat ik op zoek was naar een goede tape deck werd er mij een aangeboden een GX210D inmiddels had ik ook op de 4400 geboden dus...zat ik met 2 stuks ,ik heb besloten de 4400 weer te verkopen maar moest er zeker van zijn dat hij in orde was vandaar mijn vraag over de bandsnelheid.
Het busje plaatsen was een fluitje van een cent dus het deck speelt als een tierelier.:m:

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door Bert V. @, Amstelveen, 31-01-2009, 17:31 (5558 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Bert V., 31-01-2009, 18:10

Goede keus om de 210 te houden en niet de 4400. Alle éénmotordecks (en recorders) zoals de 4400 van Akai hebben dezelfde mechanische opbouw en zijn eenvoudig van opzet. Het afwikkelmoment van de linker (voorraad)haspeldrager is veel te groot. Er is bij dit systeem niet gekozen voor een lichte afremming van de linkerhaspeldrager om de af te wikkelen band enigszins op spanning te houden, (bij de duurdere systemen en minder dure, zoals bij de Sony 366-377 en 378 bijv. en andere merken is deze kracht constant, onafhankelijk van de de diameter van de resterende hoeveelheid band op de afwikkelhaspel; hierbij worden diverse vernuftige systemen gebruikt). Bij de éénmotor-Akai's wordt echter het normale remsysteem hiervoor gebruikt. Hierdoor is de afwikkelspanning eigenlijk veel te groot, wat kan leiden tot zweven (jengelen) naar gelang de diameter van de nog af te wikkelen band kleiner wordt. (voordeel is dat je wel altijd van een optimaal band-kopcontact verzekerd bent :-D ).

De 210 is een 3-motorendeck, waarbij deze afwikkelspanning aanmerkelijk minder is. Het reverse-systeem bij deze recorder is ook apart; er wordt geen aparte kop ingeschakeld, maar in de reverse-stand wordt de weergavekop electro/mechanisch een spoortje lager gezet, zodat de andere sporen afgetast worden.

Veel plezier met dit deck, Lee !!

Bert

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door lee, 01-02-2009, 04:48 (5557 dagen geleden) @ Bert V.

Hoi Bert,

Bedankt voor de heldere uitleg:)
Een van de reden dat ik voor de 210 gekozen heb is dat hij auto reverse heeft,het deck staat op mijn hobbykamer te spelen tijdens mijn reparatie/restauratie of sloop werkzaamheden dus lekker lang muziek zonder er naar om te kijken.
Ook het 3 motor systeem spreekt mij wel aan.
Bij aankoop kreeg ik er 25 18 cm banden bij dus het afluisteren ervan is verrassings muziek:m: .
Voor de kosten hoef je het ook al niet te laten dus....niks mp3-4 of 5 speler,Ipod of weet ik wat voor moderne mini geluidsrommel:ng :fy ...lang leve het vintage audio aparatuur:-D :-D ( ik heb in de huiskamer een Kenwood versterker en tuner uit eind jaren 70)
Ben nu alleen nog op zoek naar een leuke stereo buizen versterker voor op de hobby kamer.

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door Laurens @, Zaandam, 01-02-2009, 09:19 (5557 dagen geleden) @ lee

Let wel op dat de banden nog goed zijn. Shamrock, Ampex, Europa/Concertape is vrijwel altijd zooi. Zeker ampex niet gaan draaien, want de plakkerige 'lijm' die de magnetische laag op de band vasthoudt krijg je nauwelijks van je koppen af. Vergelijk het maar met snarendrab, maar dan onzichtbaar.
Ik heb het aan mijn vingers gehad toen ik keek of de band nog goed was, je moet heel hard schrobben wil je het er weer van af krijgen.
Scotch kan goed zijn, maar is het niet altijd. Kunnen plakken of piepen.
Basf is altijd wel veilig (plakt zelden) maar de goedkopere banden (LP35, DP26) poederen nog wel eens. Gelukkig kan je die rotzooi gemakkelijk van je koppen afpoetsen, met een wattenstaafje en IPA of spiritus.
Maxell en TDK zijn topmerken, zijn zelden slecht.
Als je zelf opneemt, mag het geluid op tape monitor niet verschillen van source. Doet het dat wel, dan moet je recorder afgeregeld worden (of je koppen zijn vies... met vieze koppen geen schone banden gaan draaien)

Voor meer info over bandrecorders, kan je je aanmelden op www.analogaudio.nl :)
Daar staat ook ergens een lijst hoe je banden herkent en welke goed zijn en welke niet.

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door lee, 02-02-2009, 10:10 (5556 dagen geleden) @ Laurens

Laurens,
Bedankt voor de tip,er zitten inderdaad veel banden bij van de merken die jij als ` zooi` omschrijft.
Voorkomen is beter ......
Dus nu op zoek naar de goede merken banden:-D

Asje voor bandsnelheid Akai GX4400D gezocht

door Bert V. @, Amstelveen, 02-02-2009, 13:36 (5556 dagen geleden) @ lee

Voor als je binnenkort wilt gaan opnemen, Lee, even ter informatie: de 210 kan enkel van links naar rechts opnemen, dus niet in de reverse-stand.

Bert

powered by my little forum