Soldeerstation ervaringen. (Algemeen)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 28-02-2019, 21:42 (1892 dagen geleden)
Gewijzigd door Ben, 28-02-2019, 21:44

Mijn oude soldeerstation is twee weken geleden bezweken na zeker 15 jaar trouwe dienst.
Het type was ZD-932 met keramisch element en voor zover begrepen was hij in Roemenië gemaakt.
Gezocht naar een nieuw 220V element maar is niet meer te verkrijgen.
Uiteindelijk het element van een 35W boutje er op geknutseld, je moet toch wat.
Op een China site heb ik een Yotec 936P gevonden die wel wat leek.
Was binnen 5 dagen binnen en zag direct dat er een Amerikaanse stekker op zat.
Dit gewijzigd en gelijk ook maar de houder op de unit vastgezet.
Ben er eigenlijk best content mee, het snoer is soepel heeft een kleine punt en wordt snel heet.
Zijn er hier ervaringen met dit type station?
Groet, Ben

[image]

Soldeerstation ervaringen.

door Sietze Osinga @, Koekange, 01-03-2019, 14:05 (1891 dagen geleden) @ Ben

Dag Ben.Ik heb ook al jaren hetzelfde soldeerstation,staat alleen een ander merk op,nl.Aoyue int.936.Het doet zijn werk goed,alleen voor de wat zwaardere solderingen vind ik hem aan de lichte kant.Daarvoor heb ik bij de Lidl via hun website, een zwaarder soldeerstation (Parkside) gekocht wat mij prima bevalt.Dit werkt ook geheel digitaal.
[image]
[image]
Succes met solderen!
Groeten,
Sietze.

Soldeerstation ervaringen.

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-03-2019, 14:39 (1891 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Het doet zijn werk goed,alleen voor de wat zwaardere solderingen vind ik hem aan de lichte kant.

Dat is waarschijnlijk omdat er geen thermometer zit bij de punt. Het ledje knippert gewoon door PWM (beetje boerenbedrog dus) en de temperatuurindicatie is louter indicatief. temperatuur gaat dus stijl naar beneden als je een wat zwaardere soldering aanpakt (Je kan daar zeker van zijn als knipritme van de led niet wijzigt als je een soldering doet)

Als je foto's post van een soldeerstation is de bout en hoe de tip erin zit eigenlijk het belangrijkste gegeven. de rest is mooi om naar te kijken, maar zegt niet veel over de boutconstructie. :-)

Soldeerstation ervaringen.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 01-03-2019, 16:53 (1891 dagen geleden) @ Sietze Osinga

Dag Sietze, heb even het vermogen uitgezocht van jou model en deze is 50Watt.
Voor mijn model is 75Watt opgegeven en dat zou voldoende moeten zijn.
Als er echt zwaar werk gedaan moet worden heb ik nog een 150Watt van der Heem bout.
Speciaal voor Kris een foto van beide.:-D
Groet, Ben

[image]

powered by my little forum