Technicus su-z15 (Algemeen)

door drentina @, 03-03-2019, 11:13 (1889 dagen geleden)

Heb een probleem met deze versterker,als ik de versterker aanzet met aangesloten luidsprekers wordt hij binnen 10sec.bloedheet,doe ik de versterker aan om daarna pas de luidsprekers aan te sluiten speelt de versterker goed,weet iemand een oplossing?

Technicus su-z15

door Roland Huisman @, Zwolle, 03-03-2019, 12:00 (1889 dagen geleden) @ drentina

Heb een probleem met deze versterker,als ik de versterker aanzet met aangesloten luidsprekers wordt hij binnen 10sec.bloedheet,doe ik de versterker aan om daarna pas de luidsprekers aan te sluiten speelt de versterker goed,weet iemand een oplossing?

Wat een vreemd verhaal. Pas maar op met je luidsprekers want het kan zomaar zijn
dat hij staat te oscilleren. En dat kan je je speakers kosten.

Het zijn versterkers met een STK module welke toch ook vaak stuk gaan.
Dat kan ook komen door losse contacten in de print. Solderingen willen bij deze generatie
versterkers nog wel eens slecht worden na jaren. Tevens willen bij deze
generatie versterkers de elco's nog wel eens capaciteitloos worden.

Heb je zelf enige technische kennis om wat door te solderen en/of wat metingen te doen?

Groeten, Roland

Technicus su-z15

door drentina @, 03-03-2019, 13:40 (1889 dagen geleden) @ Roland Huisman

Bedankt voor je reactie,de stk module is vervangen,tevens de gelijkrichter diodes en de voedingselco's waar de capaciteit nu 4700uf is (was 3300)
De printen nagelopen kan niks raars vinden.

Technicus su-z15

door Goldline @, Oranjedorp, 03-03-2019, 14:04 (1889 dagen geleden) @ drentina

Chinese imitatie STK module gebruikt ?
Zal in het schema kijken hoe de inschakel mute geregeld is

--
Cees PA1DBA

Technicus su-z15

door Goldline @, Oranjedorp, 03-03-2019, 14:13 (1889 dagen geleden) @ Goldline

geen luidspreker relais als in schakel beveiliging.
Eindtrap IC is geen STK (Sanyo) maar een Panasonic SVIK4121-2M
Deze zijn origineel zeer moeilijk te vinden.

--
Cees PA1DBA

Technicus su-z15

door drentina @, 03-03-2019, 16:00 (1889 dagen geleden) @ Goldline

Bedankt voor de reacties,de capaciteit van de voeding was blijkbaar te hoog andere elco's er in gezet en probleem opgelost versterker werkt nu prima.

Technicus su-z15

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-03-2019, 17:15 (1889 dagen geleden) @ drentina

Da's apart, maar in elk geval mooi gevonden. Toen ik de eerste berichten las dacht ik dat er misschien kleinere (ontkoppel) elco's uitgedroogd zouden kunnen zijn waardoor hij zou gaan oscilleren. Kan opzich nog steeds wel het geval zijn.

powered by my little forum