Philips Universeel Electornica Practicum (Algemeen)

door gbr @, 03-03-2019, 13:51 (1889 dagen geleden)
Gewijzigd door gbr, 03-03-2019, 13:53

Beste forumleden,

Een tijdje gelden kreeg ik deze folder en wat materiaal van dit Practicum in mijn bezit. Op het web heb ik gezocht naar meer informatie en bouwschema's. Mijn vermoeden is dat het een systeem is tbv (technisch) onderwijs. Of is dit misschien een soort "opvolger" van de EE-dozen destijds? Ik heb er niet veel over gevonden. Daarom mijn vragen: wie heeft hier mee info over, heeft iemand misschien bouwschema's, zijn er (nog) gebruikers van? René

[image]

[image]

[image]

Philips Universeel Electornica Practicum

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-03-2019, 15:28 (1889 dagen geleden) @ gbr

Beste forumleden,

Een tijdje gelden kreeg ik deze folder en wat materiaal van dit Practicum in mijn bezit. Op het web heb ik gezocht naar meer informatie en bouwschema's. Mijn vermoeden is dat het een systeem is tbv (technisch) onderwijs. Of is dit misschien een soort "opvolger" van de EE-dozen destijds? Ik heb er niet veel over gevonden. Daarom mijn vragen: wie heeft hier mee info over, heeft iemand misschien bouwschema's, zijn er (nog) gebruikers van? René

Beste René,

Het is specifiek gemaakt voor het onderwijs (waar ik al zo'n 25 jaar werkzaam ben en het spul dus herken) Het is geen opvolger voor de EE dozen, die waren voor de consumentenmarkt.

Er horen een soort mappen (4 rings ordners) bij met opdrachten. De onderdelen werden opgeborgen in oranje kleurige kunststof opbergdozen en de schakelingen werden opgebouwd op doorzichtige acryl platen met bronzen contactveren (in setjes van vier contacten)

Binnen het onderwijs wordt het, voor zover ik weet, niet meer gebruikt: het is gedateerd en met name de weerstand van de bronzen contactveertjes maakt het erg onbetrouwbaar om ermee te werken.

Ik heb in het verleden wel eens wat van dit spul verkocht, op dit forum of op Marktplaats.....

Succes met je zoektocht, het zal lastig zijn om er iets van te vinden.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Philips Universeel Electornica Practicum

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-03-2019, 17:13 (1889 dagen geleden) @ gbr

Het komt van een andere afdeling dan de EE-dozen, dus het zal om een parallele ontwikkeling gaan. De 6-cijferige typenummers zonder letters ervoor, zeggen me helaas helemaal niets. Staan er op de materialen die je hebt nog iets van nummers? Typenummers, 12NC's of nog andere?

Het nummer op de laatste pagina van de folder lijkt een datum van 1979 te bevatten, zie ik dat goed?

Philips Universeel Electornica Practicum

door Klaas Slager @, Wezep, 04-03-2019, 20:42 (1887 dagen geleden) @ gbr

Beste Rene,

Van ca 1975 tot 1979 heb ik veel met dit systeem gewerkt.
Op zolder vond ik nog een viertal leerlingboeken van de Philips cursus bedrijfselektronica en een plexiglas inplugbord met een behoorlijk aantal verschillende componenten. verder nog een aantal bijbehorende meetsnoeren voor dit bord.
Als je hiervoor belangstelling hebt kan je het geheel voor €20 overnemen.

Hgr. Klaas

Philips Universeel Electornica Practicum

door gbr @, 05-03-2019, 10:10 (1887 dagen geleden) @ Klaas Slager

Hallo Klaas,

Naast de folder heb ik ook een plexiglas inplugbord met verschillende componenten, verbindingssnoeren en meetsnoeren.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de bouwmogelijkheden / schakelingen die je op dit bord kunt maken. Ik vermoed dat het voornamelijk om basisschakelingen gaat zoals het experimenteren met een thyristor.

Ben niet van plan om met de spullen actief bezig te gaan. In ieder geval bedankt voor je reactie en je aanbod.

René

powered by my little forum