KG-ontvanger (Toestel of techniek)

door maarten van dijk @, 06-11-2010, 20:35 (4922 dagen geleden)

[image]Beste Forumgenoten,
Onlangs ben ik niet te duur aan een KG buizenontvanger gekomen.Na het ding opengemaakt en bekeken te hebben, een schets met de buizenopstelling gemaakt. Mijn eerste indruk was dat het een knap staaltje home-made was, maar het is toch wel een fabrieksontvanger; ik vermoed dat het in een rack heeft gezeten en er later een kast om heen gebouwd is.Ik heb ook nergens een merkplaatje oid kunnen vinden.Na het apparaat van onder tot boven uitgebreid bekeken te hebben, er met de variac spanning op gezet. Na een poos met de knoppen gerommeld te hebben kreeg ik een pieptoontje te horen. Na draaien aan de pre-selector werd het toontje luider. Er zit een bandbreedteregeling op met 4 stappen. Het toontje werd nog luider. Draaien aan de RF-gain en het werd nog meer!En zo experimenterend kreeg ik door hoe het werkte; op de 40 meter amateurband rolden de zendamateurs loeihard op een draadje binnenWie kan mij meer van dit toestel vertellen aan de hand van de foto's? Of weet aan de hand van de opstelling het merk/herkomst?
Opstelling: achter de trafo: OB2 stabilisator, ECL82 LF/eindbuis,dan de JAN-CRP 5814A, volgende rij een EF93, 2x de 6AT6, dan de 6BE6,op de afscherming (VFO?) ook een 6BE6. Achter de pre-selector kristallen de 6U8A, EF183, 6AM6 en ernaast een kwartskristal in een glazen buisje.Er zitten aan de onderkant nog 2 transistoren in.
Wie weet hier iets van;een schema, maar daar durf ik voorshands niet om te vragen, maar je weet nooit.:-D

groeten, Maarten van Dijk.[image][image][image]

KG-ontvanger

door maarten van dijk @, 06-11-2010, 20:58 (4922 dagen geleden) @ maarten van dijk

dat heb ik weer, de thread zit in het verkeerde forum; moet verhiuizen naar het buizenforum. Misschien dat de moderator het kan verplaatsen? Anders moet ik het morgen maar overnieuw plaatsen.:-(

groet, Maarten van Dijk.

KG-ontvanger

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-11-2010, 23:37 (4922 dagen geleden) @ maarten van dijk

Hallo Maarten,

NFOR en NTF zijn aparte fora. Ik kan deze thread ook niet naar NFOR verplaatsen.
Dit wordt helaas opnieuw plaatsen. Hier sluit ik deze draad.

Paul
Forumbeheer

powered by my little forum