ipadressen gewijzigd in lan (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 16-07-2019, 14:20 (1736 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 16-07-2019, 14:23

Sinds gisteren heb ik mijn ISDN modem/router noodgedwongen ingeruild voor een Experiabox V10.
Helaas zijn daardoor ook alle ip nummers gewijzigd. Via DHCP is een deel opgelost, de computers doen het weer, een inkjet printer werkt ook weer.
Anders is dat met mijn Laserjet 4. Die heeft wel een nieuw IP adres gekergen, maar het submask is kennelijk niet in orde. ik kan de printer ook niet pingen.
Ik heb het doopceel gelicht.
Wie kan me helpen?
ook mijn WD mybook world edition wil niet meer. Helaas kan ik daar niet zien hoe de adressering eruit ziet.
Het plaatje is door de sterke comprimering niet best, maar ik kan het wel sturen als dat nodig is.

[image]

ipadressen gewijzigd in lan

door HM @, Hilversum, 16-07-2019, 18:29 (1736 dagen geleden) @ soundman2

Ik zie 2 IP adressen maar zijn daar de 1e 3 blokken hetzelfde van ?
Submask is vrijwel altijd 255.255.255.0

Verder zal de standaard gateway naar de router moeten wijzen, in dit geval waarschijnlijk
192.168.2.1 waarbij 168 moeilijk is te lezen.

ipadressen gewijzigd in lan

door soundman2 @, Wouw, 16-07-2019, 19:17 (1736 dagen geleden) @ HM
Gewijzigd door soundman2, 16-07-2019, 19:18

Ik zie 2 IP adressen maar zijn daar de 1e 3 blokken hetzelfde van ?
Submask is vrijwel altijd 255.255.255.0

Verder zal de standaard gateway naar de router moeten wijzen, in dit geval waarschijnlijk
192.168.2.1 waarbij 168 moeilijk is te lezen.

De standaard gateway is 192.168.2.254
Het submask is inderdaad 255.255.255.0 bij de andere devices, maar bij de Laserjet is dat niet ingevuld. Ik heb ook nog niet uit kunnen vinden, of en hoe ik dat zelf op kan opgeven en of het dan wel werkt.
Bij de zaken die wel werken is het submask wel ingevuld.

ipadressen gewijzigd in lan

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2019, 09:17 (1735 dagen geleden) @ soundman2

Heb ik weer.
Je kunt in de printer handmatig een aantal paraneters invullen in het AUX I/O menu.
Nadat het submask was ingevuld, werkte de printer als vanouds. Een tweede PC de poort correct ingestel en ook die werkte daarna ok.
Een derde PC had ik in een eerder stadium de Laserjet4 verwijderd. Deze weer teruggezet. Mogelijk was de driver niet correct, de printer gaf een foutmelding. Daarna was het helemaal mis. Ik kan in de printer instellen wat ik wil, hij bijft hardnekkig op zijn deefault ip adres staan, ook een cold reset helpt niets. Zelfs de hostname is verdwenen.
Ik wordt er een beetje wanhopig van. Ik krijg de printer niet meer werkend. Het zelftestmenu wordt nhog steeds prima afgedrukt.
Welke oude rot weet hoe het werkt. Ik heb wel een service manual, maar geen usermanual. Van de jet direct is er kennelijk ook nog een manual.

ipadressen gewijzigd in lan

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2019, 14:17 (1735 dagen geleden) @ soundman2

De printer werkt weer, hoera.
Ik heb de netwerkkaart verwijderd en een cold reset gedaan.
Vervolgens de printer uit, kaart er weer in, printer aan en de juiste parameters ingevuld, ip-adres, subnetmask en gateway. Daarna werkte het weer. Niets meer aan doen dus.
Volgende probleem is nu non mijn back-up disk, een Mybook World Edition (MBWE)met blue rings.
Ik heb de originele installatie disks, maar weet niet of het starten van die disk invloed heeft op de data en het back-up plan. Hoewel alles DHCP is lijkt dat met de Experiabox V10 niet altijd goed te gaan.
KPN ging niet verder dan het aansluiten van het modem wat vervolgens niet werkte. Er was een defect in de centrale. De monteurs vertrokken met achterlating van alleen het aangesloten modem. geen accessoires, zelfs geen manual.
Hoe zou dat bij klanten gaan die geen enkel benul hebben van computers, netwerken etc.?

ipadressen gewijzigd in lan

door Verdicom ⌂ @, Maarssen, 17-07-2019, 17:35 (1735 dagen geleden) @ soundman2

Een paar jaar geleden had ik hetzelfde
Ook overgang van ISDN naar een experia box 10
Geen telefoon, geen tv, geen internet

Defect in de centrale? M'n hoela.
Daar twee draadjes verkeerd aangesloten
Je moet net een clevere monteur treffen.
Die trof ik gelukkig.
Hij daar de zaak hersteld en alles werkte weer. En nog.
Als alle drie werken hoef je het daar niet te zoeken

ipadressen gewijzigd in lan

door soundman2 @, Wouw, 17-07-2019, 17:41 (1735 dagen geleden) @ Verdicom
Gewijzigd door soundman2, 17-07-2019, 17:45

Een paar jaar geleden had ik hetzelfde
Ook overgang van ISDN naar een experia box 10
Geen telefoon, geen tv, geen internet

Defect in de centrale? M'n hoela.
Daar twee draadjes verkeerd aangesloten
Je moet net een clevere monteur treffen.
Die trof ik gelukkig.
Hij daar de zaak hersteld en alles werkte weer. En nog.
Als alle drie werken hoef je het daar niet te zoeken

Inmiddels werkt alles weer. De Opslagdrive nogmaals gereset met het knopje aan de achterzijde, iets andere volgorde en werkt inmiddels ook.
De hele IP range lag overhoop. Ik had de pech dat ik niet bij de opslagdrive kon komen via het netwerk. Een harde reset is altijd tricky, omdat je niet weet wat er allemaal nog meer overhoop gehaald wordt. Na de reset deed DCHP zijn werk kennelijk wel.
De monteur had het er over dat ik op een andere poort moest worden aangesloten, omdat de netlijn lampjes niet aangingen. Eerst nog in een tussenstation gekeken, maar daar was het niet fout. De telefoon kwam pas in de avond terug en volgens KPN zat dat in de aanvraag van een nieuwe poort. Misschien was de oude poort al lang defect. Ook na onderzoek had ik voorheen een downloadsnelheid van niet meer dan 3Mb/ps, meer zat er niet in..... Dat is nu zomaar een slordige 60 Mb/ps.
Dat dan weer wel.

powered by my little forum