Digitenne . (Algemeen)

door vanderwaal @, Ridderkerk, 27-07-2019, 20:05 (1747 dagen geleden)

Goede avond Forumleden .
Zoals bekend ,is het bestaande systeem van de Digitenne door de KPN uitgeschakeld .
Nu kunnen de bestaande Digitenne kastjes niet meer gebruikt worden .
We konden gratis kijken en luisteren naar de programma,s van de netten NPO 1-2-3 en de radio programma,s ervan . Het nieuwe systeem waar mee gewerkt wordt is DVB-T2.
KPN vraagt voor een abonnement 17 Euro per maand .
Ik heb bij Ali express een tuner gevonden die ook met het systeem DVB-T2 werkt .
Het merk is Terrestrial . Ze bieden deze tuner aan voor 12,76 Euro . Ex.verzending .
Mijn vraag is ,is dit een goede vervanger voor de oude Digitenne ontvangers ?
Zodat weer vrij de publieke zenders te zien zijn .
Wie weet mogelijk meer van en is het bruikbaar ?
Graag u mening .
Groet van Jan .v.d.Waal uit Ridderkerk .

Digitenne .

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2019, 20:25 (1747 dagen geleden) @ vanderwaal

olgens mij is het kijken naar de TV zenders Ned 1-2-3 en dergelijke free to air. Dat kijkgeld zit in de belastingen.
Andere zenders heb je wel een abonnement voor nodig.

Digitenne .

door Piet van der Pol @, 27-07-2019, 21:19 (1747 dagen geleden) @ vanderwaal

Gratis via KPN kan niet meer, wel via een zelf gekochte tuner. Zie deze link voor geschikte tuners: DVBT2 info

Piet

Digitenne .

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-07-2019, 23:23 (1747 dagen geleden) @ vanderwaal
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-07-2019, 23:24

DVB-T2 is belangrijk, maar let voorafgaand aan de aanschaf ook op dat hij de H.265 (ook wel HEVC genoemd) codering ondersteunt. Dat staat er meestal groot bij.

Digitenne .

door vanderwaal @, Ridderkerk, 28-07-2019, 09:41 (1747 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedemorgen Maarten ,op de site van Aliexpess die ik noemde,stat Terrestrial DVB T2 /H.264. i.p.v H.265 . Zou dit het zelfde zijn ?

Groet jan.v.d.Waal uit Ridderkerk .

Digitenne .

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 28-07-2019, 10:34 (1747 dagen geleden) @ vanderwaal

Nee beslist niet,
De digitenne moet je wel hier kopen
In china heel andere technieken van uitzenden dan hier
De digitenne in NL zijn KPN gelicenseerd en die zijn bruikbaar voor hun normen om de publieke zenders te ontvangen
Het is net als je veoeger in frankeijk een kleuren tv koopt en in nederland wilt gebruiken werkt niet a secam 819 in nl 625 Pal
Als je helemaal niet wilt investeren kun je gewoon via internet kijken via stream npo 1,2,3 enz
Houd je geld over voor andere leuke dingen.

Digitenne .

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-07-2019, 12:35 (1747 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-07-2019, 12:39

Waar je het koopt, heeft er niets mee te maken. Als de correcte norm wordt ondersteund, werkt het.

Wel loop je met goedkope Chinese spullen een kansje op slechte netisolatie of minder goede brandveiligheid. Als je netgevoede apparaten uit China importeert, kun je ze voor de zekerheid wel beter even openschroeven om de bouwkwaliteit rondom de voeding te beoordelen. En zoals met alle apparaten eigenlijk: niet onbeheerd laten spelen. Gegegeven de keuze, is een apparaat met een externe voeding de veiligste oplossing. Die voeding koop je dan hier.

De enige manier waarop je vooraf iets over de kwaliteit kunt zeggen, is de prijs. Als er meerdere modellen zijn of meerdere uitvoeringen (klonen) van 1 model, geef dan een paar euro meer uit. Dat sluit alsnog niet uit dat je slecht spul krijgt, maar het verkleint de kans wat.

Digitenne .

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-07-2019, 12:32 (1747 dagen geleden) @ vanderwaal

Nee, H.264 is niet compatible. Je moet echt H.265 of HEVC hebben.

Digitenne .

door vanderwaal @, Ridderkerk, 28-07-2019, 21:44 (1746 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goede avond allemaal,hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik weet dat ik een originele decoder moet aan schaffen of huren .
Nogmaals mijn dank . Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk .

Digitenne .

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-07-2019, 23:08 (1746 dagen geleden) @ vanderwaal

Free to air gaat prima met goedkope import maar blijft inderdaad een afweging! De goede oude tijd dat je gewoon een antenne aan je tv kon knopen is helaas voorbij :-(

Digitenne .

door vanderwaal @, Ridderkerk, 31-07-2019, 11:41 (1744 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Goedemorgen ,tot het jaar 2000 moest men kijk en luister geld betalen voor de publieke omroepen.
Nu betaalt iedereen mee met de algemene belastingheffing .
Dus wel vreemd dat je een systeem moet huren om de publieke omroepen te horen en zien ...... . Groet van Jan.v.d.Waal uit Ridderkerk .

Digitenne .

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-07-2019, 12:05 (1744 dagen geleden) @ vanderwaal

Dat klopt dan ook niet! Volgens mij staat dat elders in dit topic ook wel, maar op een gegeven moment krijg je misschien dat een bericht wat ambigue overkomt.

DVB-T2 heeft bij mijn weten nog steeds dezelfde landelijke en regionale free-to-air zenders die DVB-T ook had.

Ik zal binnenkort nog even aansluiten om te dubbelchecken of dat echt waar is, maar hoe dan ook is KPN niet de enige die die ontvangers levert.

Digitenne .

door soundman2 @, Wouw, 31-07-2019, 12:44 (1744 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door soundman2, 31-07-2019, 12:49

Nedis heeft er een paar in de aanbieding. Niet alle modellen werken in Nederland.
Deze wel, er staat tenminste niet bij vermeld dat die niet in NL bruikbaar is
Full HD DVB-T2 Ontvanger 1080p HEVC H.265 Free to Air (FTA)
Artikelnummer: DVB-T2 FTA20
Zal voor de consument ca 60 euro kosten. Nedis verkoopt niet aan particulieren, maar er zijn veel (web-)winkels die de produkten van Nedis aanbieden.

Nog wat extra reclame:
Productomschrijving

DVB-T2-ontvanger voor de ontvangst van High Efficiency Video Coding (HEVC/H.265) DVB-T2-signalen en maximaal 1000 kanalen. Deze ontvanger heeft ook een meertalige on-screen display (OSD), een USB-ingang, HDMI™-uitgang en een elektronische programmagids (EPG).
Eigenschappen

• H.265 High Efficiency Video Coding (HEVC)
• 1080p HD-resolutie
• Ouderlijk toezicht
• Gebruiksvriendelijke interface

Digitenne .

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2019, 12:37 (1744 dagen geleden) @ vanderwaal
Gewijzigd door Maurice, 31-07-2019, 12:38

Jan,

Mijn devies is, wil men dat ik naar hun zenders kijk, zal dat gratis moeten.

Uiteraard bv een dienst wel afrekenen.

Ik kijk al zelden bv die commerciële
Is inhoudelijk zwaar negatief niveau.
Tevens irriteren mij die reclames dermate dat het bij onbeschofte af is.
Ok geld is nodig, maar organiseer het maar zo dat het te behappen is.

Heden is liniear TV zo georganiseerd dat eerst reclame en indien er wat zakgeld over is wordt er nog beetje TV gemaakt.

Jan,
Adviseer ga YOU-Tube kanalen bekijken.
Veel interessanter
Zeer veel technische kanalen te vinden met zeer hoog kwaliteits- gehalte.
Ook veel documentaires die je NOOIT op die mainstream TV zult tegen komen.

Zag dacht gisteren bij kort zappen bv Veronica de jaren 80 film Police Acadamy uitgave 24 of zo.
2,5min gekeken en wat is dat beroerd slecht.
Hup Internet op en Jay Leno's Garage gekeken.

Of aanrader:
CuriousMarc
Geweldig mooie restauraties en reparaties oude computers.
Ga de hele serie bekijken van de AGC Apolo.
Groots wat ze hebben gepresteerd.

Of geniet hier van
Het officiële Koot&Bie-kanaal
Het geniale wat deze gasten hebben neer gezet.
Dat is meest heden nog actueel.
Opvolger is:
Jiskefet
Ook dat is van dermate hoog niveau betreft inhoud, scherpte, toneelspel etc.

Zijn die lamzakken van een Schutters met hun flauwe grappen maar kleuters bij.
of "komt man bij de dokter"

Genniet anders van wetenschap zaken als:
Universiteit van Nederland

videolabguy

Mr Carlson's Lab

Techmoan

Geeft je een idee wat er te vinden is.
Geniet er van.
Sluit de laptop aan op je grote TV scherm en
donder die Digitenne in de prullenbak:-D :-D

Digitenne .

door Willem.H.N. @, Enschede, 31-07-2019, 12:45 (1744 dagen geleden) @ Maurice

:-D :-D :-D Goeie.

--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.

Digitenne .

door Roland Huisman @, Zwolle, 31-07-2019, 13:11 (1744 dagen geleden) @ Maurice

Ik kijk al zelden bv die commerciële. Is inhoudelijk zwaar negatief niveau.
Tevens irriteren mij die reclames dermate dat het bij onbeschofte af is.
Ok geld is nodig, maar organiseer het maar zo dat het te behappen is.

Het bijzondere vind ik in dit verhaal dat je moet betalen om naar die reclames te mogen kijken.

Ik bedoel, ik moet betalen om naar die meuk zoals RTL etc te mogen kijken.
En als je er dan voor betaald dan wordt je alsnog doodgegooid met reclame.
Waar betaal je dan voor vraag ik mij af...

Nee TV houd het niet lang meer. Hopeloos achterhaald dat een programmamaker
bepaald wanneer ik achter de TV zit. Zoals Maurice al zegt, lang leve internet :-)

Maar de publieke omroepen en regionale zenders zijn gewoon te ontvangen via een gekochte
ontvanger. Maar zoals aangegeven, let even op dat hij de goede codec ondersteund.

Groeten, Roland

Digitenne .

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 31-07-2019, 13:21 (1744 dagen geleden) @ Maurice

"Ik kijk al zelden bv die commerciële, Is inhoudelijk zwaar negatief niveau.
Tevens irriteren mij die reclames dermate dat het bij onbeschofte af is."

Helemaal mee eens.
Daarom kijk ik satelliet op Astra en Hotbird.
Kun je naar BVN kijken zonder reclame en krijg je BBC en CNN ook gratis.
Voor wetenschap en info zijn er diverse Duitse zender zoals b.v. N24 Docu.
De reclames zijn daar wel, maar duren zeer kort.
Daarnaast zijn er ontelbare gratis radiozenders te beluisteren.
Voor mij dus geen Digitenne, dat is weggegooid geld.
Groet, Ben

Digitenne .

door Prosper @, Driebergen, 31-07-2019, 13:27 (1744 dagen geleden) @ Maurice

Helemaal eens met Maurices's typering van de commerciële zenders. Ik kots er van: 's avonds veel advertenties voor hoeren, waarzeggers, belspelletjes, verkoop "wonder"artikelen, enz. enz. pure belediging van het kijkerspubliek! Verder veel herhalingen, geweldadige films...bagger. bagger, en nog eens bagger!
Onze publieke omroep is een verademing, (Okay buitensporige salarissen mogen best wat minder!) Waarom onze politiek de commerciële zenders zo in de kaart speelt door de publieke omroep steeds meer tegen te werken? Wie het weet mag het zeggen!
Overigens: ik ben ook fan van YouTube kanalen!

Digitenne .

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 31-07-2019, 13:01 (1744 dagen geleden) @ vanderwaal

Jan ,
Gewoon NPO start installeren en je kan kijken
Kost je niets alleen niet meteen als de uitzending eris maar erna
Kun je kijken pc tablet overal op deze aardbol.
Mits een internet verbinding.
Of een kodi kastje aanschaffen en je heb de hele werels aan je voeten
Lan kabel erin hdmi op je tv
En draaien maar.

Digitenne .

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-07-2019, 19:23 (1743 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Maurice, 31-07-2019, 19:24

Onze publieke omroep is een verademing,
NPO??

Ach ach treurnis ten top.

Ga nu maar bekijken wat ik aangegeven heb, daar leer je werkelijk wat van.
Boeiend enz.

Tevens vrij van propaganda of smeerlapperij, achterbaks etc van NPO en consorten.
Zelfs het nieuws is niet meer dan propaganda zender geworden.
Als je veel andere kanalen-internationaal leest en bekijkt gaat het je opvallen.

Besteed mijn tijd wel beter aan die prachtige kanalen.
Zo veel mooi wetenschappelijk te vinden.

Ook prestatie stukjes.
Deze bv gevolgd afgelopen maanden.

plane savers

Kijk bij afspeellijst en dan series 1.
155 afleveringen geniet er van.

Koopt in Dec 2018 op notabene EBAY jawel...een DC3 uit 1944.
Ha ja beetje stuk en mist wat klein grut..
-Wat motoren en propellers, handig bij vliegen.
- Nautisch instrumentarium ook wel handig.
30jaar buiten en gestript.
EN ja !! Ding heeft reeds in juni tijdens 75jr D-day gewoon weer gevolgen.

Bekijk die episodes geweldig leerzaam ook hoe ze van een wrak tot vliegen zijn gekomen.
Daarnaast veel achtergrond, oude vliegtuigen,
Dat maakt het kanaal boeiend ook. Is maar hobbyist maar petje af, knap werk.
Wij verzamelen wat radiootjes... kijk wat ze daar soms verzamelen.
Je moet er maar de ruimte voor hebben.

Tevens, Belangrijk!, de schooljeugd werkt ook aan mee.
Pracht prestatie.

Kortom, Lineair TV is klaar, afgelopen, nutteloos.
Vroeger was het nog wat, Mooi amusement, theater, muziek (immers ook kunst)
Soms komt er nog wel eens wat voorbij.
Dan de arrogantie de hele zomer troep uitzenden, hoe zo, ik werk toch ook gewoon door!@

Kijk TIPS:
Als die wel de overkant had gehaald 2000 jaar geleden.....
Bekijk hoe ze dat brok roest tot leven hebben gewekt.
2,000 Year Old Computer - Decoding the Antikythera Mechanism - Full Documentary HD

Deze Dekatron computer hebben ze ook aan de gang weten te krijgen.
Zoek anders even op "Harwell Dekatron computer"
The reboot of the Harwell Dekatron / WITCH computer, the world's oldest working computer


Mooi stukje historie zeer boeiend en hoe men tot computer kwam.
Uncovering Colossus - Prof Brian Randell

Zoek verder op "Colossus computer" veel materiaal, pracht buizen toestel.

Maar dan ook stukje heden:
ElectroBOOM
Ik lach me werkelijk de tranen soms, voor die die echt af en toe eens een oplazer krijgen,
die weten dat 't niet gespeeld is, ja uiteraard doet hij het er om maar bedoel,
zijn ware oplazers.
Laat de jonge kijker mee kijken, leert die van.
Beter dan wat ze op school meekrijgen aan alleen maar dat maatschappelijke links moreel geneuzel. Techniek dat is de toekomst.

Digitenne .

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 31-07-2019, 20:24 (1743 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,
Ik kijk geen NPO staats televisie
Ik neem aan de topic starter het wel wil
Om alleen publieke zenders te kijken vandaar mijn actie installeer NPO start of zien kijk enz
Ik kijk alleen wat ik wil zien op tv en is al bitter weinig
Tv is al over de tien jaar zelfs geen smart tv dat zit in kijn interactieve tv van kpn
Daar kan ik youtube mee kijken
Tv doe ik wel als rot weer voor 192 tv en zet de HDD recorder er aan voor de clips en kan weer op een oude k9 worden afgespeeltd middels een modulator, of peogramma van you tube van vroeger bvb 1 van de acht van mies.
Weekend kwis .
Tv het weerbericht . Als het nodig is.
Maar staat nu meer uit dan aan ..
Electroboom ben ik wel tegengekomen op you tube en ja dat die persoon nog leeft is mij een raadsel
Met zijn fratsen.
Meestal als ik even youtube pak ik de tablet erbij.
Vandaag even een pickupje in orde gebracht die ik in mijn jeugd had de eerste steeeo
Een lesa uit 77 snaartje uitgerekt dus halve speler slopen
Wn er in frotten af schieten enz maar het zit wat cosmetische dingen speaker snoer solderen aan de boxjes
Weer eens afgeknipt.
Maar goed het ding speelt weer.
Get René

Digitenne .

door verbeek @, Zutphen, 31-07-2019, 13:51 (1744 dagen geleden) @ vanderwaal

Jan,

Wellicht is je tv misschien aan vervanging toe.

Als dat zo is, is er een mogelijkheid om een tv aan te schaffen waar de DVB-T2 tuner al ingebouwd is. Dat zijn niet de goedkoopste tv's, maar de tv's met toeters en bellen. Vaak zitten de overige tuners DVB-C en DVB-S er ook al in.

Gr. Paul

Digitenne .

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-07-2019, 19:38 (1743 dagen geleden) @ verbeek

Dat is in deze woelige tijden van elkaar opvolgende standaarden wel een onderneming waarbij je goed moet opletten, want dan moet je wel zeker weten dat hij naast DVB-2 ook H.265 ondersteunt. Ik vermoed dat dat bij TV's nog relatief zeldzaam is.

En mocht je ooit een betaald pakket nemen, dan moet je ook even controleren of er een passende common interface beschikbaar is voor je abonnement.

Bovendien is de kans heel groot dat de koper nog lang niet aan een nieuwe TV toe is; dan is een kastje toch economischer.

Digitenne .

door henkk56 @, 02-08-2019, 08:03 (1742 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henkk56, 02-08-2019, 08:09

Even bij de Chinezen rondkijken, https://www.ebay.com/itm/Newest-DVB-T2-Digital-Receiver-Supports-FTA-H-265-HEVC-DVB-T-H264-Tv-Tun...
En dan heb ik nog niet zo goed gezocht,je struikel natuurlijk over de H264 kastjes
Voor 24,90 inclusief (langzame) verzending ben je de man.
Een losse afstandsbedienig is duurder.....

Henk

Digitenne .

door verbeek @, Zutphen, 02-08-2019, 15:04 (1741 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door verbeek, 02-08-2019, 15:30

Klopt allemaal wat je zegt, Maarten.

Het was ook als optie bedoeld.

Voorbeeld van zo'n 4k UltraHD tv, met toeters en bellen. Naast twee DVB-T2 met H.265 decoder, bezit de tv ook twee DVB-S en DVB-C tuners en Common Interface compatible.

Het komt eigenlijk door Ziggo hier de analoge tv overboord heeft gegooid. De oude tv van hetzelfde merk, altijd prima gedaan, kon digitale signalen beperkt aan en staat nu een etage hoger. Met een ziggo omvormer kastje.

Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat. Kan je met de ene tuner kijken en de andere tuner opnemen op een (zelf toe te voegen)HD schijf.

De invoering DVB-T2 is met begonnen, en zal nog wel even stand houden Daar kan ik voorlopig even vooruit.

Gr. Paul

Digitenne .

door theos2 @, Rijsbergen, 05-08-2019, 18:31 (1738 dagen geleden) @ vanderwaal

Hoi,

Via Amazon.de heb ik enkele maanden geleden een Edision DVB-T2 ontvanger gekocht.
Werkt uitstekend !
Kosten waren toen € 28; gratis verzending.
Nu nog niet veel duurder:
https://www.amazon.de/EDISION-proton-DVB-T2-Receiver-DISPLAY/dp/B01EBE67AW/ref=sr_1_2?__mk_de_DE=...

Edision wordt veel verkocht in Duitsland.

Groeten,
Theo

powered by my little forum