Welk IC (Algemeen)

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 08-08-2019, 15:45 (1735 dagen geleden)

Hallo,
Voor m'n Marklin mobile Station heb ik een nieuw ic nodig.
Het betreft de 34063 met de letters PWEIA.
Bij het eventueel bestellen zie ik diverse soorten langskomen met allemaal verschillende lettertoevoegingen.
Het is mij niet helemaal duidelijk, welk is nu nodig heb.
Heeft iemand de gouden tip?
Zie ook de foto van de print.

[image]

Welk IC

door Otto @, Drenthe, 08-08-2019, 17:52 (1735 dagen geleden) @ Molletje

MC34063? Stadaard IC voor een paar dubbeltjes overal te koop.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Welk IC

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 08-08-2019, 20:13 (1735 dagen geleden) @ Otto

Oké Otto, bedankt voor het antwoord.
Hans

Welk IC

door Erik @, 08-08-2019, 21:34 (1735 dagen geleden) @ Molletje

Als het een MC34063 dan moeten er een spoel en diode in de buurt zitten.
Het is n.l. een buck-boost converter wat deze externe componenten nodig heeft.
Zitten die er?

Ik kan het niet goed op de foto zien, maar hangen er meerdere pootjes aan elkaar?
Zo ja, dan kan het ook een lineaire spanningsregelaar zijn, deze worden ook in SIL8 behuizing toegepast.

Mvg,
Erik

Welk IC

door Otto @, Drenthe, 08-08-2019, 22:22 (1735 dagen geleden) @ Erik

Als het een MC34063 dan moeten er een spoel en diode in de buurt zitten.
Het is n.l. een buck-boost converter wat deze externe componenten nodig heeft.
Zitten die er?

Klopt. Die miste ik ook, maar het kan zijn dat de motor zelf als spoel dienst doet. Maar het kan inderdaad wel handig zijn om de aansluitingen te controleren of die overeenkomen met de MC34063.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Welk IC

door Goldline @, Oranjedorp, 09-08-2019, 09:27 (1734 dagen geleden) @ Otto

lijkt mij niet mogelijk met pin 3 en 4 aan elkaar.
zou ook nog een vermogens Fet in 8dip behuizing kunnen zijn.

--
Cees PA1DBA

Welk IC

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 09-08-2019, 10:31 (1734 dagen geleden) @ Goldline

Wellicht voor de duidelijkheid heb ik nog een paar foto's gemaakt.
Misschien verduidelijkt dit de zaak.

Hans.

[image]
[image]
[image]

Welk IC

door Piet van der Pol @, 09-08-2019, 13:50 (1734 dagen geleden) @ Molletje

Deze foto's zijn niet van het defecte IC!! En bij dit IC staat wel een spoel. Heb je ook een (leesbare) foto van het defecte IC? Dit kan een heel ander IC zijn.

Piet

Welk IC

door Goldline @, Oranjedorp, 09-08-2019, 13:32 (1734 dagen geleden) @ Goldline

7 en 8 :-)

--
Cees PA1DBA

Welk IC

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 09-08-2019, 15:09 (1734 dagen geleden) @ Goldline

Wellicht voor de duidelijkheid heb ik het defecte component omcirkelt.

Hans.

[image]
[image]
[image]

Welk IC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-08-2019, 16:22 (1734 dagen geleden) @ Molletje
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-08-2019, 17:19

Die ziet er niet defect uit. Maar belangrijker: het lijkt te gaan om een andere schakeling.

Hoe weet je dat het exact hetzelfde IC moet zijn?

Als je een foto neemt van een ander dan het defecte onderdeel, is het om verwarring te voorkomen zeer belangrijk om dat te benoemen.

Welk IC

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 09-08-2019, 20:03 (1734 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Oké, wellicht mijn fout.
Waar het om gaat is dat, dit mobile station voor de besturing van Marklin treinen defect is.
Het blijkt, dat het door mij benoemde component (dus eigenlijk geen IC) in nagenoeg alle bekende gevallen defect is.
Alhoewel ik reeds een nieuw station bezit, wil ik toch trachten de oude te repareren.
Het typenummer van het component is zoals vermeld in het begin van mijn vraagstelling.
Het blijkt echter, dat er meerdere types hiervan bekend zijn. Vandaar mijn eerste vraag.

Hans.

Welk IC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-08-2019, 20:10 (1734 dagen geleden) @ Molletje
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-08-2019, 20:18

Als er meerdere types bekend zijn, kan het dat er op die andere print een ander type zit, vandaar dat er gevraagd werd om foto's van de print waar het om gaat of tenminste van een identieke print te plaatsen.

Nou is de kans nog best groot dat het maar 1 type is, maar om dat zeker te weten is het essentieel om te controleren of de pinout daarvan inderdaad overeenkomt met de printlayout.

EDIT: Ik heb nog eens goed naar je originele foto gekeken en ik vind de printlayout nou niet echt duidelijk. Toch denk ik dat je aan de hand van de opdruk wel redelijk veilig kunt gokken dat het de SMD (SOIC-8) uitvoering van de MC34063 is. De tweede regel letters klopt wel ongeveer met wat je aan batchcode, datumcode, etc. zou verwachten volgens de betreffende datasheet: https://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC34063A-D.PDF

Welk IC?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 18-08-2019, 21:36 (1725 dagen geleden) @ Molletje
Gewijzigd door petrus bitbyter, 18-08-2019, 21:42

Het rood omcirkelde IC lijkt op de foto serieus kapot maar het lijkt niet op een 34063. Ik kan de foto nog wel wat vergroten maar 34063 en de letters PWEIA kan ik er niet van maken. Op latere foto's is een ander IC omcirkeld en daar is niets aan te zien behalve dat hier de eerder gemelde codes wel leesbaar op staan.

Waaruit heb je opgemaakt dat dit IC defect is? Is er een duidelijker opname van de component met het brandgat te maken? Wat is het typenaam en -nummer van het mobile station? Misschien komen we met die informatie wat verder. (Misschien ook niet :-) )

Met twee identieke mobile stations kun je een "vergelijkend waren onderzoek" doen.

petrus bitbyter

Welk IC?

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 19-08-2019, 10:41 (1724 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Hoi Petrus,

Het componentje op de foto aan het begin van deze vraag is een IRF 7103.
Deze is inmiddels besteld.
Nu afwachten, na vervanging, of dit de oplossing is.

M.vr. gr.
Hans

Welk IC?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-08-2019, 12:03 (1724 dagen geleden) @ Molletje

Hoe ben je daar achter gekomen?

Welk IC?

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 19-08-2019, 12:38 (1724 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Uiteindelijk heeft het Marklin-forum mij van de info voorzien.

Gr,
Hans.

Welk IC?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-08-2019, 12:49 (1724 dagen geleden) @ Molletje

Ah, van een ander exemplaar afgelezen/bij de kenners al bekend. Dat is altijd het betrouwbaarste, goed opgelost! Maar waar kwam dat andere type nou vandaan?

Welk IC?

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 19-08-2019, 14:27 (1724 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Foutje mijnerzijds!

Welk IC?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 19-08-2019, 23:01 (1724 dagen geleden) @ Molletje

Hoi Petrus,

Het componentje op de foto aan het begin van deze vraag is een IRF 7103.
Deze is inmiddels besteld.
Nu afwachten, na vervanging, of dit de oplossing is.

M.vr. gr.
Hans

Oei, oei Hans,

Die IFR7103 is een power MOSFET en die is overduidelijk kapot. Aan het brandgat te zien is dat met een stevige (elektrische) klap gegaan. Dat is met halfgeleiders nu niet direct zeldzaam maar ook niet heel gebruikelijk. Dikwijls piepen ze zeer stilzwijgend en zonder vuur- of rookverschijnselen tussen uit. De vraag is dus is die MOSFET eerst zelf kapot gegaan of heeft iets anders, bijvoorbeeld de 34063, het einde ingeluid? Ik bedoel maar, als je pech hebt, vervang je de MOSFET en vliegt die er onmiddellijk weer uit als je het apparaat aan zet. Een 34063 die een MOSFET aanstuurt, is een veel voorkomende voedingsschakeling. Heeft de Märklin groep het schema van dit mobile station? Het zou wel gunstig zijn als je, voordat je iets gaat vervangen, eerst na kan gaan of er nog meer kapot is en zo ja wat.

petrus bitbyter

Welk IC?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-08-2019, 23:07 (1724 dagen geleden) @ petrus bitbyter

Die 34063 zat niet in de buurt, was ik ook over in de war maar is nu denk ik wel opgehelderd.

Zo'n FET zou zo maar stuk kunnen gaan als je ergens op een ongelukkige manier kortsluiting maakt of iets verkeerd aansluit. Hoeft dus niet onmiddelijk een oorzaak te zijn, maar het kan ook geen kwaad om nog wat nacontroles te doen.

Welk IC?

door Molletje ⌂ @, Zevenbergen, 20-08-2019, 14:05 (1723 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Op het Marklin-forum werd mij er ook nog op geattendeerd, dat aan de nadere kant van de print nog een component zit, dat ook defect zou kunnen zijn.
Het betreft een IRF9953.
Maar zoals ik al eerder vermeldde wacht ik eerst de IRF7103 af en kijk ik of dit enige soelaas biedt.
Hans.

powered by my little forum