Philips bouwpakket HF311 versterker (Toestel of techniek)

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 24-08-2019, 10:28 (1707 dagen geleden)
Gewijzigd door humfred, 24-08-2019, 10:32

Hallo beste vrienden,

ik zit te stoeien met een ontwerpfout in een Philips bouwpakket versterker HF311.
Na zo´n jaar of 50 !!! ben ik misschien de enige die het ontdekt heeft?

Het gaat om de mono-stereo schakelaar die een "vreemd" gedrag heeft.
In de stand stereo is alles in orde. De weergave is in prima stereo.
Maar in de stand mono gaat het mis. In dit geval is de weergave inderdaad in mono, maar de balansregelaar heeft geen funktie meer. Beide kanalen even hard, het maakt niet uit of de balansregelaar linksom of rechtsom gedraaid is.
Op zich vreemd, maar niet zo erg dacht ik.
Nu komt het. Luister ik naar mijn aangesloten FM tuner en heb een zwakke zender in stereo die ruist, dan wil ik graag naar mono omschakelen. De ruis verdwijnt dan inderdaad zoals het hoort, maar alleen als de balansregelaar precies in het midden staat.
Draai ik de balansregelaar van linksom naar rechtsom dan heb ik maximale FM stereoruis op de aanslag van de balans-regelaar en precies in het midden, in de nul-stand, heb ik dan geen ruis meer.

Op zich een interessant fenomeen maar zo hoort een stereo-mono omschakeling niet te werken.
Ik ben nu aan het nadenken hoe ik de mono-stereo omschakeling kan veranderen naar zoals het hoort, m.a.w. zodat ook de balansregeling in mono bedrijf normaal blijft werken.
Het schema heb ik bijgevoegd.
Wie heeft een idee hoe ik een goede L+R werking kan krijgen in mono zonder de instellingen van de versterker te beinvloeden.
Het schema hieronder:

SK2 is de mono/stereo schakelaar
R36 is de balansregelaar
R39 is de volumeregelaar

[image]

Philips bouwpakket HF311 versterker

door Rob Groningen @, Den Andel, 24-08-2019, 10:55 (1707 dagen geleden) @ humfred

Door de punten N van de balanspotmeter door te verbinden middels de mono/stereo schakelaar.

Philips bouwpakket HF311 versterker

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-08-2019, 11:42 (1707 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door kris, 24-08-2019, 12:28

denk niet dat dit een fout is in het ontwerp, maar een logische keuze.

In de jaren 60 was het niet ongewoon om in de stand mono de balansschakelaar uit te schakelen.

Zo als het hier gedaan is heeft de balanschakelaar nog steeds een functie in de mono stand:

Je kiest hoeveel je van links /rechts neemt en naar beide speaker stuurt. Das niet zo dom, want sommige bronnen geven maar signaal op één kanaal. Kan je de balanspot die kant op draaien (en neem je geen ruis mee van het andere kanaal). Ook kan je links en rechts nog steeds "analyseren".
Bij ruisige stereo verdwijnt de ruis enkel als beide kanalen zelfde niveau hebben. Daarom dat de pot in het "electrische" midden moet staan.

De tuner zelf heeft dus geen monoknop?


en dan nog... hard naar mono schakelen heeft dikwijls een verlies van hoge tonen tot gevolg. (hangt van de opname af) Door de balensregelaar niet in het midden te zetten kan je dat tegengaan.

Philips bouwpakket HF311 versterker

door Peter1952 @, Almere, 24-08-2019, 12:32 (1707 dagen geleden) @ kris

Om het anders te zeggen: Voor de balansregelaar heb je nog het volledige stereo signaal. Draai je de balansregelaar naar links, dan stuur je alleen het linker kanaal naar beide luidsprekers. Als je de balansregelaar naar rechts draait, stuur je het rechter kanaal naar beide luidsprekers.
Het is in feite normaal wat hier gebeurt.

Wil je het toch anders, dan moet je de mono/stereo schakelaar voor de balansregelaar zetten, dan heb je voor de balansregelaar het volledige mono signaal en kun je de beide luidsprekers wel afzonderlijk regelen met de balansregelaar.

Groeten,
Peter

Philips bouwpakket HF311 versterker

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 25-08-2019, 10:20 (1706 dagen geleden) @ Peter1952

Aan iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik was van mening dat het om een ontwerp fout ging omdat ik monobedrijf anders ken.
Ik kom uit de broadcast wereld waar we heel anders met met "van stereo naar mono en van mono naar stereo" omgaan.
Gewoonlijk gaat dat met een 90° fasefilter. Het zou te ver afwijken om daarop in te gaan.
Voor mij is stereo "L en R" en mono "L plus R", waarbij de balansregelaar zijn funktie behoud.
Ik heb het eigenlijk ook (nog) nooit anders gezien.

Zo heb ik weer wat geleerd. :-D :-D

Als aanvulling:

Zoals kris schrijft:

Je kiest hoeveel je van links /rechts neemt en naar beide speaker stuurt. Das niet zo dom, want sommige bronnen geven maar signaal op één kanaal. Kan je de balanspot die kant op draaien (en neem je geen ruis mee van het andere kanaal). Ook kan je links en rechts nog steeds "analyseren".

Is interessant maar werkt dan alleen goed als de balansregelaar bij de beide aanslagen ook inderdaat het ongewenste kanaal geheel dooft. En dat gebeurt niet helemaal vanwege weerstand R37.

@kris: mijn tuner zelf heeft geen stereo/mono schakelaar en schakelt alleen dan naar stereo bij voldoende ontvangst-veldsterkte. Geheel ruisvrij is de ontvangst dan nog niet.

Philips bouwpakket HF311 versterker

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 25-08-2019, 10:54 (1706 dagen geleden) @ humfred

Mits je de bij behorende tuner heb uit de fm serie die de hf hoort
Zit daar de mono stereo knop op en kun je mono zetten als de stereo zwak is
Heb je een moderne tuner ontbreek de mono knop
Met alke narigheid van dien

Philips bouwpakket HF311 versterker

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 25-08-2019, 12:01 (1706 dagen geleden) @ RenéDaemen

Ik heb de FM14..zit geen mono-stereo schakelaar op. Wel jammer.
Prima ontvanger trouwens. Speelt vandaag de dag nog perfekt. Heb er veel plezier van.

Philips bouwpakket HF311 versterker

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 25-08-2019, 13:18 (1706 dagen geleden) @ humfred

Ik heb nog even naar het opvolgermodel geken dat ik ook in mijn bezit heb. De NL312H.
Daar is de mono-stereo omschakeling wel zoals ik het me voorstel en zit de schakelaar vóór de balansregeling.

Hier het schema. Het is praktisch identisch met de NL311. Hier is SW2 de mono-stereo schakelaar.

[image]

Philips bouwpakket HF311 versterker

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-08-2019, 17:17 (1705 dagen geleden) @ humfred

De vraag mono

1 draad in linker of rechter ingang
en dan afspelen over beide kanalen.

Of mono via ingang Links en rechts afspelen op beide kanalen.

Of een stereosignaal mono afspelen.

Dubbele ingang mono als je bv een stereo tuner hebt en die om redenen mono wilt beluisteren.

Of een mono signaal bv mono pickup of microfoon deze over beide kanalen afspelen.

Philips bouwpakket HF311 versterker

door soundman2 @, Wouw, 26-08-2019, 21:25 (1704 dagen geleden) @ Maurice

Moet nog bij,
Een mono grammofoonplaat met een stereo element afspelen

Philips bouwpakket HF311 versterker

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-08-2019, 23:44 (1704 dagen geleden) @ humfred

Ik heb nog even naar het opvolgermodel geken dat ik ook in mijn bezit heb. De NL312H.
Daar is de mono-stereo omschakeling wel zoals ik het me voorstel en zit de schakelaar vóór de balansregeling.


Dat is evolutie..

Je oudste versterker gebruikt de balansregeling zoals die in de jaren50/60 de gewoonte was.(en er zijn nog varianten : bvb AG9018 stuurt maar één ingangskanaal door in mono stand)

Je opvolger gebruikt de regeling zoals we die kennen uit de latere periode.

powered by my little forum