Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores (Toestel of techniek)

door Bart vdC @, 01-09-2019, 11:02 (1671 dagen geleden)

Beste forum leden,

Ik ben sinds een tijdje bezig om een oude Sansui Solid State 800 weer tot leven te wekken. Een kanaal had twee transistors die overleden waren, deze zijn vervangen en nu is de versterker weer prima.

De tuner is een ander verhaal. AM helemaal dood, en FM hele slechte ontvangst en op frequentie die meerdere MHz fout was.

Er blijkt een ALPS front end gebruikt te zijn, in een metalen behuizing. Open gemaakt, en van twee spoelen bleek de ferriet afstem schroef helemaal verbrokkeld te zijn.

Deze ferriet schroeven zijn 5 mm lengte, 4.8 mm dia, en hebben ongeveer zes omwentelingen per 5 mm (gemeten met schuifmaat).

Heeft iemand een idee waar ik aan een paar nieuwe cores kan komen? Ik heb wel iemand gezien op ebay die een complete replacement aanbied maar dan ben ik met verzendkosten en invoerrechten zon'n 70 euro kwijt.

[image]

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-09-2019, 12:46 (1671 dagen geleden) @ Bart vdC

het lijkt me het verstandigst om enkele goede detailfoto's te maken van de kernen en hun houders. Zijn ze gebroken door een vorige hersteller of verpoederd?
Indien het laatste, kan dan ook metaalpoederkern geweest zijn.
Het is belangrijk om het onderscheid te maken.
Met ferrietkern neemt de L waarde toe, met metaalpoederkern neemt de L waarde af...

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bart vdC @, 01-09-2019, 13:00 (1671 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Bedankt voor je reactie. De kernen waren gebroken in zeg 5-10 stukken, maar niet verpoederd. Ik meen ook begrepen te hebben dat de bedoeling van dit soort spoelen is dat de inductie verhoogd wordt. Ik zal later eens proberen om een goede foto te maken, vooralsnog wil dat niet goed lukken.

Bart

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bart vdC @, 01-09-2019, 17:23 (1671 dagen geleden) @ Bart vdC
Gewijzigd door Bart vdC, 01-09-2019, 17:26

Het is inmiddels gelukt om met macro modus een paar foto's t maken die verduidelijken over wat voor inductors en cores het gaat:

https://ibb.co/48ppbvm

https://ibb.co/rG7Bwwr

https://ibb.co/Yjgrk0v

Twee van de vier cores hebben het begeven, de foto is van de twee die nog intact zijn...

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-09-2019, 17:33 (1671 dagen geleden) @ Bart vdC

Probeer met een (vullende) lijmsoort de kernen weer een beetje bij elkaar te plakken.
De stukjes hoeven geen contact tussen elkaar te maken.
Een dun stukje elastiek in het kokertje steken en dan door de resten omhoog/omlaag te schuiven een zo goed mogelijke afregeling te krijgen.
Daarna met was of i.d. de kernen fixeren.
ruud exPA0ROJ

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bart vdC @, 02-09-2019, 12:45 (1670 dagen geleden) @ Bapaktua

Bedankt Ruud,

Goede sugegestie, had helaas al de brokjes weggegooid. Is wel nog een optie als ik een andere core te pakken krijg die niet precies past.

Groet Bart

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-09-2019, 16:38 (1670 dagen geleden) @ Bart vdC

intussen je foto's bekeken.

het kan zijn dat ik nog wat liggen heb. 4,8mm is de buitenste buitenmaat? (buitenmaat van de schroefdraad)

kan altijs zijn dat de spoed niet dezelfde is, maar gezien de "zachtheid" van de spoelkokers zal dat het probleem niet zijn.

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bart vdC @, 02-09-2019, 17:32 (1670 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris, dat zou geweldig zijn. 4.8 mm is de buitendraad inderdaad. Alvast bedankt voor het kijken,

Groet Bart

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-09-2019, 21:42 (1670 dagen geleden) @ Bart vdC
Gewijzigd door kris, 02-09-2019, 21:52

De kerntjes die ik heb zijn 4,5 mm buitenkant en 8 mm lang en , niet onbelangrijk, bedoeld voor gebruik in een FM tuner. Interesse? kokertje is erbij.


[image]

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bart vdC @, 02-09-2019, 22:12 (1669 dagen geleden) @ kris

Ziet er veelbelovend uit, die Wil ik graag een paar proberen. :-)

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-09-2019, 08:32 (1659 dagen geleden) @ Bart vdC

Je hebt mail betreffende de locatie in Amsterdam. (spoeltjes zijn mee)

groeten

Kris

Restoratie Sansui 800 reveiver - afgebroken ferriet cores

door Bart vdC @, 26-09-2019, 11:50 (1646 dagen geleden) @ kris

De kerntjes passen perfect. Volgende uitdaging lijkt inderdaad de trimcondensator. Ook de AM heeft nog een probleem na de laatste IF trafo. Nogmaals bedankt Kris.

powered by my little forum