Mini-versterker in Truck (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-09-2019, 13:37 (1661 dagen geleden)

Mijn (voorlopig) laatste miniversterkerprojectje is een PAM8403-module die is ingebouwd in een modeltruck van 19cm lang:

[image]

Geluid is natuurlijk, net als bij de eerdere bouwsels, prima.
Ondertussen domineren de luidsprekerklemmen ongeveer de haalbare afmeting, je kunt aan deze binnenkantfoto zien dat de halve truck leeg is, maar aan de buitenkant bezet is met luidsprekerklemmen:

[image]

De truck heeft een koptelefoonaansluiting (wat je niet zo vaak ziet bij brugversterkers), schakelvolumepotmeter, vermogen 2x3W, en speelt op 5V uit een USB voeding of poort. Voor als er helemaal geen stroom aanwezig is, heb ik dit er bij gemaakt:

[image]

Voor 1 oktober heb ik een spreekbeurt op het RadioCafé (Zaandam) in voorbereiding. Je kunt de diverse mini- en microprojectjes bekijken, bemeten, bespreken en beluisteren. Ik behandel ook wat versterkertheorie en we vragen ons af of er ook nanoversterkers bestaan, en of je die nog wel kunt zien!

Mini-versterker in Truck

door franc @, Loosbroek, 10-09-2019, 14:26 (1661 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Zag hem gisteren rijden op de A2, ik dacht al..........:-P

Mini-versterker in Truck

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-09-2019, 18:06 (1661 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Heel leuk gebouwd.

Mis wel een paar puntjes.
Voeding van printje mag absoluut niet boven de 5,5Vdc uitkomen.
-Mis dus de beveiligingsmaatregelen daarvoor.
Voeding van printje mag absoluut de polariteit niet verwisseld worden.
-Ook hiervoor mis ik de veiligheid.

Pluggen luidsprekers vergen nogal wat kracht om de draden te plaatsen.
-Oplossing is aan de binnenzijde extra metaal plaatje achter de moertjes.
Voorkomt uitbreken, is vaak heel bros dat plastic, zou zonde zijn.

Probeer straks bij uitleg zelfbouw versterkers juist ook die extra maatregelen te benoemen.
Het hoort er een beetje bij naast zelfbouw ook rekening te houden met de toekomstige gebruiker.
Ja ik weet enige die er aan zit ben je zelf, maar toch over 2 jaar
weet je bv al niet meer was die nu 9V of 5V, hoe zat de plus en min etc.
Of je DENKT een juist adaptertje gevonden te hebben maar helaas daarvan is center de - aansluiting.

Mini-versterker in Truck

door doktordirk @, Noordbeemster, 10-09-2019, 20:24 (1661 dagen geleden) @ Maurice

Is volgens mij te verhelpen door een usb aansluitbus(je) te gebruiken.
Als je geen fouten maakt met de montage is verkeerd polen en te hoge spanning het probleem niet meer.
Of zie ik nog wat over het hoofd?
Ik heb dat al meer toegepast bij digitale klokjes en een dubbele kerstboom (Elektuur).

Dirk.

Mini-versterker in Truck

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 10-09-2019, 20:57 (1661 dagen geleden) @ Maurice

Goed punt weer, Maurice, wat ik in de spreekbeurt zeker even zal noemen.

Knelpunt bij uitvoering is dat ik niet zoveel spanningsreserve heb, ik wil het uitgangsvermogen niet veel kleiner hebben.
Volgens de formule P = V*V / 2Z, kan ik met 5V voedingsspanning en 4 OHM luidsprekerimpedantie ongeveer 3W halen.
Een blokkeerdiode kost je 0,7V en een 7805 nog meer.
Dus wil ik met die bescherming toch nog 3 of 2W eruit halen dan moet ik een voeding van 7V of zo aansluiten dus geen USB poortjes meer.

Aan het idee van Dirk had ik ook gedacht maar ik heb die USB plugjes niet liggen.
Wel heb ik, in plaats van een eigen voeding, gewoon een kabeltje gemaakt met een DC plug eraan en een USB plug.
Dat kabeltje hoort bij de versterker en gaat in de USB poort of stekkerlader.
Ik hoop dus dat foute aansluiting uitblijft!
De truck heeft wel stickertjes bij de aansluitingen aan de achterkant.

Er bestaat natuurlijk ook spanningsvalloze polariteitsbescherming: diode in sperrichting over de DC plug. Bij verkeerdom aansluiten wordt die diode geleidend en blaas je de voeding op i.p.v. je apparaat. Maar of je USB poort opblazen nou zoveel fijner is dan een PAM van 60cent...

Mini-versterker in Truck

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-09-2019, 23:14 (1661 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Je kunt het anders oplossen met een Transil.
Transient Voltage Suppressor Diode

bv de 1.5KE6V8A/CA.
Zo even uit hoofd de 1N6277A die is voor ca 18V.

enfin zoek hier even de datasheet: alldatasheet.com

Deze zet je parallel aan de voeding.
Overspanning klapt deze door en trekt je zekering stuk.
Diode blijft dan ook vaak stuk overigens.
Tevens reverse polarisatie heb je de diode werking en trekt dus ook de zekering stuk.

Ben je met 30 cent in 1x klaar.

Transil diodes provide high overvoltage protection by clamping action.
Their instantaneous response to transient overvoltages makes them particularly suited to protect voltage sensitive devices such as MOS Technology and low voltage supplied IC’s.

Of je pakt alleen de reverse beveiliging en een gewone 1N4001 parallel aan de ingang.

Zijn van die kleine zaken die je maar net moet weten.

Mini-versterker in Truck

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-09-2019, 23:20 (1661 dagen geleden) @ Maurice

[image]

Mini-versterker in Truck

door franc @, Loosbroek, 11-09-2019, 00:47 (1661 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door franc, 11-09-2019, 00:49

Philips deed dat ook in de 70er jaren bij de autocassetterecorders met de beruchte TBA810 eind IC’s, een dikke zener over de plus met zekering.
Dan had je een reverse voltage beveiliging en tevens overspanningsbeveiliging.

Dat zou Gerard ook kunnen doen met de Truck versterker, een dikke zener van 5,1 of 5,6 met zekering over de voeding.

Wat is het onderdeel dat Maurice noemt anders buiten die chique naam?

Groet Frank

Mini-versterker in Truck

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-09-2019, 15:39 (1660 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 11-09-2019, 15:40

Dat zou Gerard ook kunnen doen met de Truck versterker,
een dikke zener van 5,1 of 5,6 met zekering over de voeding.

Ja, het was een goeie tip en ik had er nog niet aan gedacht dus ook nog leerzaam voor mij. Ga het ook behandelen in Zaandam!

Ondertussen, je ziet dat de PAM module is vastgesoldeerd met 9 draadjes en geschroefd met een ring rond de potmeter. Hoeveel werk is het om die hele print te vervangen? Het is wel heel klein!! Maar toch 10 minuten als je een beetje handig kunt solderen. De prijs van het printje is 60ct, nauwelijks meer dan van die zener plus zekering die 'm beschermen. Een betere bescherming zou dus waarschijnlijk simpelweg zijn, de versterker zo te bouwen dat de print nog makkelijker te verwisselen is. En ipv een bakje zekeringen, een bakje printje op de achterkant plakken!

(Alleen het IC zelf gaat kapot van overspanning en dat is een kwestie van ongeveer 5ct!)

Foto van module:

[image]

Mini-versterker in Truck

door franc @, Loosbroek, 11-09-2019, 15:59 (1660 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Ik weet het,

Het kost allemaal geen drol meer maar toch wil je een betrouwbaar geheel zodat je er geen omkijken naar hebt.
Die enkele dubbeltjes of hooguit euro’s die je in geval van calamiteit moet spenderen zal het dan niet zijn.

Ik heb ook enkele testjes gedaan met PC speakertjes en dan hoofdzakelijk de versterkertjes ervan.
Sommige klinken idd heel aardig maar worden beperkt door de erbij horende speakertjes.
Ik test dan wel hoofdzakelijk om het geluid, niet het verbruik.

Groet Frank

Mini-versterker in Truck

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 11-09-2019, 16:25 (1660 dagen geleden) @ franc

Ik heb ook enkele testjes gedaan met PC speakertjes en dan hoofdzakelijk de versterkertjes ervan.
Sommige klinken idd heel aardig maar worden beperkt door de erbij horende speakertjes.

Frank,

je vat in een notendop samen hoe mijn versterkerprojectjes begonnen zijn.
Zaag eens de bovenkant van een HK boxje af en verbind de luidsprekerdraden met je Philips boxen en je zult versteld staan! Je kunt dan ook meteen de ingewanden van de versterker bekijken, altijd leuk.

[image]

powered by my little forum