defecte LED lamp (Toestel of techniek)

door hdegreeuw @, Andijk, 30-09-2019, 15:19 (1663 dagen geleden)

Heb een probleem met een ledlamp type megaman LH0135
Volgens de leverancier van de lamp heeft hij in een verkeerd armatuur gezeten en is hij te warm geweest.
Wat ik heel goed kan begrijpen aangezien er een ventilator op zit voor de koeling.


[image]


Hoopte nog dat alleen de zekering stuk was, maar die is nog heel.
Ik meet 300 volt gelijk aan de brugcel op de voedingsprint. Maar op de uitgang naar de print van de lamp meet ik een spanning van wisselend ca 4,8 t/m 5,6 Volt

[image]

Aan de bovenkant zit een kleine ventilator boven een koelblok wat tussen de leds is geplaatst.
Bij het aanzetten van de lamp zie ik die ventilator dat hij even wil gaan draaien.
Maar verder niets meer geen licht en geen ventilator.
Heb diverse weerstanden en diodes doorgemeten welke volgens mij ook de goede waarden hadden.

[image]

Nu vraag ik mij af, is de mosfet type 11N60C3 te meten terwijl hij in de print zit, of moet hij er eerst uit gesoldeerd worden?
Of zou het nog ergens anders aan kunnen liggen, of heeft iemand nog een idee.

Hessel

defecte LED lamp

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 30-09-2019, 16:33 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door J vd Westelaken, 30-09-2019, 16:35

Hallo Hessel,

Op je middelste foto zit D8 die er niet echt gezond uit ziet (gaatje) ik zou beide diodes eens controleren, of is hier sprake van gezichtsbedrog!

M.vr.gr. Jan

defecte LED lamp

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-09-2019, 16:43 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw

Gezien de intacte zekering en je spanningsmeting zal de FET goed zijn.

Zitten er geen elco's aan de andere kant van de print? Die sneuvelen als eerste bij hitte en geven dit soort sypmtomen.

defecte LED lamp

door soundman2 @, Wouw, 30-09-2019, 18:21 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door soundman2, 30-09-2019, 18:24

Volgens de leverancier van de lamp heeft hij in een verkeerd armatuur gezeten en is hij te warm geweest.

Toch knap dat leveranciers dat kunnen zien, zonder er bij te zijn geweest.
Het is de eerste drempel om niet te hoeven doen.
Van een dure lamp mag je verwachten dat die een zekere tijd meegaat.
De suggestie in deze thread, dat elco's niet 100% meer zijn, of uitgedroogd, zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn dat de omvormer niet goed meer werkt, Vooral de elco's die in de terugkoppeling zitten.

defecte LED lamp

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-09-2019, 19:39 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw

Begin eens die LEDs afzonderlijk te testen.
Of zet even zelf 5V op die draden.

Je kent een Led toch en die zijn ca 2V.
Tenzij in Led-component meerdere zijn samen gevoegd in serie zal die spanning hoger zijn.

Tevens kun je bepalen of er een led sluiting heeft en printje bv in beveiliging gaat.

Dus begin met 1 segment en via regelbare voeding netjes opdraaien.
Vergeet niet een serie weerstand op te nemen tbv evt stroom begrenzing.

Door vervolgens de LED-print te bestuderen kun je bepalen of deze parallel staan cq serie of parallel/serie. bv 2 aan 2 in serie en dan weer die reeks parallel.
enz.

Nu weet je wat er uit die voedingsprint moet komen.

En zo vogel je dat uit.

defecte LED lamp

door hdegreeuw @, Andijk, 30-09-2019, 21:32 (1663 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb alleen een regelbare voeding tot 17 volt en die heb ik er tussen gehad maar dat had geen effect.
Op de print van de lampen staat 94-0 en dat staat ook op de voedings print.
Ik neem aan dat het een code van de print is en dat het niets met de spanning te maken heeft.

[image]

De bovenste 3 bruine condensatoren gemeten en waar de pijl staat blijkt onderbroken te zijn.

[image]

Ga morgen bij electro Andijk langs of hij nog iets heeft, jullie horen morgen verder of hij moet ze bestellen dan wordt het later.

defecte LED lamp

door soundman2 @, Wouw, 30-09-2019, 22:12 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw


De bovenste 3 bruine condensatoren gemeten en waar de pijl staat blijkt onderbroken te zijn.

Je hebt toch wel een capaciteitsmeter gebruikt?
Een condensator van 220nF geeft op een OHM meter hoogstens een korte uitslag en dan oneindig,,,,

defecte LED lamp

door hdegreeuw @, Andijk, 30-09-2019, 22:31 (1663 dagen geleden) @ soundman2

Ja hoor, ik heb ze er alle drie uit gesoldeerd en de twee voorste meten goed en de achterste geeft totaal geen uitslag op Ohm en uF.

Electro Andijk reageerde net hij heeft hem voor me klaar liggen hij had alleen 630 volt geen probleem.
We gaan het morgen proberen met een variac er tussen.

defecte LED lamp

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-10-2019, 09:49 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw

Electro Andijk reageerde net hij heeft hem voor me klaar liggen hij had alleen 630 volt geen probleem.

Voor een serie-condensator is 400V een beetje krap bemeten. Gaat soms goed soms niet! LEDs hebben vrijwel geen inwendige weerstand zodat spikes (spanningspieken) op het net de condensator snel kunnen opladen. Het optreden van spikes is sterk locatiegebonden, je kunt er meer hebben als je bv naast een fabriek woont.
De 630 zal het langer uithouden denk ik.

defecte LED lamp

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-10-2019, 10:09 (1663 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

In dit geval zit er een schakelende voeding in.

defecte LED lamp

door Goldline @, Oranjedorp, 01-10-2019, 10:01 (1663 dagen geleden) @ hdegreeuw

94V0 staat voor het gebruikte printmateriaal, in dit geval epoxi.

--
Cees PA1DBA

defecte LED lamp

door corvanrij ⌂ @, Den Haag, 01-10-2019, 10:17 (1663 dagen geleden) @ Goldline

Hoi Cees,

94V0 is een afkorting en staat voor UL94 - V0. De UL 94 norm van Underwriters Laboratories beschrijft de mate van brandbaarheid en weer uitdoven van materialen. V0 betekent dat een materiaal dat in brand wordt gestoken binnen 10 sec weer uitdooft.

Het zegt dus niets over het gebruikte materiaal.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/UL_94


Met vriendelijke groet,

cor / PA3COR

--
Have fun and let's smoke some resistors

defecte LED lamp

door Goldline @, Oranjedorp, 01-10-2019, 21:36 (1662 dagen geleden) @ corvanrij

Dank voor de uitleg Cor, deze is beter uit dan die van mijn chef destijds ;-)

--
Cees PA1DBA

defecte LED lamp

door hdegreeuw @, Andijk, 01-10-2019, 19:13 (1662 dagen geleden) @ hdegreeuw
Gewijzigd door hdegreeuw, 01-10-2019, 19:14

Dan is dat van de 94 V op de printplaat ook duidelijk dat het niets met de spanning te maken heeft.

Heb vandaag de condensator bij de plaatselijke winkel opgehaald, hij is alleen een stuk groter.
Thuis gekomen wilde ik hem er in solderen en viel het mij pas op dat er op de condensator 224 staat en geen 224K maar wel 630 van de spanning. Ik meet met mijn meter ca 0,230 uF
Dus ik terug naar de winkel of de waarde van de condensator wel het zelfde zijn.
Hij heeft het nagekeken en ja hoor hij heeft de zelfde waarde als de defecte.
Die kon ik niet meten omdat hij waarschijnk is onderbroken.

[image]


De condensator er in en de ledlamp er aan gesoldeerd en via een variac aangesloten.
Nog een Voltmeter aangesloten op de voeding van de print van de ledlamp en bij ca 50 Volt voedingsspanning opeens een bult licht wat gaat knipperen ca 2 x per sec tussen 0 en ca 2,5 Volt.

Nu durf ik eigenlijk hem niet verder op te draaien voordat ik zeker weet dat de condensator waarde hetzelfde is als degene die er in zat

[image]

Of kan het knipperen nog een andere oorzaak hebben?

defecte LED lamp

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 01-10-2019, 19:30 (1662 dagen geleden) @ hdegreeuw

Condensator is 220.000nf 22 met 4 nullen.
Maar er kan ook wat mis zijn met de smd onderdelen
Die oogebakken zitten ze maken ze zo dat je bijna zelf niks aan kan doen
De wegwerp maatschappij kun je hier aan zien
Succes

defecte LED lamp

door hdegreeuw @, Andijk, 01-10-2019, 19:50 (1662 dagen geleden) @ RenéDaemen

Dus de waarden van de beide condensatoren zijn het zelfde omdat op de ene 224K staat en de nieuwe alleen maar 224

defecte LED lamp

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 01-10-2019, 21:03 (1662 dagen geleden) @ hdegreeuw

Hessel,
Die zijn het zelfde
Je kan bij tips en trucs op het NFOR
Een condensator waardelijs vinden
Waar dit ook op staat.
Succes

defecte LED lamp

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 01-10-2019, 19:33 (1662 dagen geleden) @ hdegreeuw


Of kan het knipperen nog een andere oorzaak hebben?

Ja, dat heeft een andere oorzaak: je kan een schakelende voeding (en die zit in je lamp) niet zonder meer op een lagere spanning aansluiten. Dat lijkt veilig, maar de kans dat je iets kapot maakt is best groot. Het hele voedingsdeel krijgt onvoldoende spanning waardoor de (besturings) elektronica niet goed kan werken. Het regelcircuit werkt niet goed en de stroombegrenzing voor de leds waarschijnlijk ook niet.

Wat dan? Je kan de gok nemen om het ding gewoon op 230 volt aan te sluiten waar die voor bedoeld is. In elk geval werkt de voeding dan normaal en de elektronica ook. Tenzij er verder nog iets defect is natuurlijk, dan ploft het weer.....

Succes!

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

defecte LED lamp

door hdegreeuw @, Andijk, 01-10-2019, 21:29 (1662 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik heb de lamp los gehaald en toen de voeding middels de variac aangesloten.
Is de voedingsspanning ca 50 Volt dan meet ik op de lamp aansluiting wisselend 50 en 52 Volt.
Draai ik de spanning op naar 100 Volt idem en bij 230 Volt ook wisselend tussen 50 en 52 Volt.

Heb nog aan de gelijkrichter gemeten en ook daar een wisselende gelijkspanning tussen 297 en 299 Volt.

[image]

Bij het bestuderen van de voedingsprint zie ik rechtsboven FB3 staan (het lijkt wel een zekering) welke ook aangesloten is op de drain van de mosfet.
Meet 0 Ohm dus volgens mij goed, maar dat kan ook via een omweg zijn.


[image]

defecte LED lamp

door Goldline @, Oranjedorp, 01-10-2019, 21:42 (1662 dagen geleden) @ hdegreeuw

volle spanning er op met een gloeilamp van minimaal 150 watt in serie.
En aangesloten Leds !
Dan zal je zien of het werkt.
lijkt mij slecht om deze voeding onbelast te laten werken.

--
Cees PA1DBA

defecte LED lamp

door hdegreeuw @, Andijk, 02-10-2019, 14:06 (1662 dagen geleden) @ Goldline

Dank zij jullie hebben ze weer licht aan de buitenkant van het oude weeshuis in Medemblik.
Ze hadden er 4 gekocht om de buitenkant van verlichting te voorzien van ca 130 euro per stuk werd mij verteld waar er nu 3 van defect zijn.

Maar nu waarom doet hij het nu wel.

De eerste suggestie van Maarten was eigenlijk meteen de oplossing het defect was de condensator.
Van de week toch naar 230 maar zonder de led en bleef de spanning schommelen.
Laatste opmerking was als je er een lamp tussen zet en dan hem langzaam gaat opregelen.
Zo gezegd en zie daar bij ca 100 Volt ging hij brandende heen.

Heb meteen nog een paar condensatoren besteld en zijn ze bij het weeshuis voor 5 euro weer koopman hoop ik als het bij de andere lampen ook de condensator is tenminste.


[image]

powered by my little forum