Ringkern transformator (Gezocht)

door loek @, Exloo (Drenthe), 01-10-2019, 21:20 (1668 dagen geleden)

Hallo Forum lezers,

Voor de reparatie van een meetapparaat ben ik op zoek naar een ringkerntransformator met de volgende gegevens:
10 Volt 3A (maken +6V/1A-DC en +5V/1A-DC)
15 Volt 1A (maken +12V/1A-DC)
15 volt 1A (maken -12V/1A-DC)

Zelf heb ik meerdere ringkerntransformatoren, maar natuurlijk zit dit type er (weer) niet bij :-(

Het probleem is de ruimte in het apparaat. Op de plek waar de geschakelde voeding zat moet dus deze transformator passen. Eventueel zijn twee kleine transformatoren ook goed. De 10V wikkeling zou ook uit twee wikkelingen kunnen bestaan één van 1A en één van 2A.

Een geschakelde voeding is voorlopig geen optie. Ik ben bang voor te veel stoorsignalen. De originele geschakelde voeding was speciaal ontworpen voor zeer lage rimpel/ruis getallen.

Wie kan mij helpen aan deze ringkerntransformatoren?

Al vast bedankt met vriendelijke groet,

Loek

Ringkern transformator

door Piet van der Pol @, 02-10-2019, 14:43 (1667 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Ik heb geen ringkerntrafo voor je. Maar ik vraag me af, wat er met de originele voeding gebeurt is? Is die er niet meer?

Piet

Ringkern transformator

door Florick @, Ravenstein NB, 02-10-2019, 16:40 (1667 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ik heb heel misschien wel wat voor je liggen, PM even dan kijken we of hetgeen wat ik heb liggen geschikt is voor jou toepassing.

Met vriendelijke groet,
Florick

Ringkern transformator

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-10-2019, 17:17 (1667 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Hallo Piet,

Voor wat betreft jou vraag over de originele voeding hierover zal ik later als het apparaat weer werkt een volledig verslag maken.

Ik ben begonnen met de reparatie van de originele voeding. Het is een geschakelde voeding maar dan wel in drie stappen.

Eerst wordt de netspanning via fase aansturing en daarna gelijkgericht terug gebracht naar 170 Volt DC. Daarna wordt de schakel transistor die primair zit in de eind trap met pulsen uit een DIAC schakeling aangestuurd. Dit resulteert via de transformator aan de secundaire zijde na gelijkrichting in een spanning van 12V DC.
Deze spanning moet een IC tot leven brengen die uiteindelijk de schakel transistor definitief aanstuurt.

Deze informatie komt niet uit de service documentatie maar door zelf beredeneren.

Nu zitten er in iedere stap weer terug koppel momenten. Dus als bijvoorbeeld de DIAC een te lage puls frequentie geeft dan wordt de fase aansturing ook naar een lager punt gebracht.

Het IC dat de puls pauze verhouding bepaalt voor de uiteindelijke schakel frequentie heeft zo wel 8 terug koppel momenten.


Bij het storing onderzoek heb ik veel defecte onderdelen gevonden. Maar ondanks alle vervangingen was er geen resultaat. Ook alle IC zijn vervangen er zitten bijvoorbeeld voor de eerder genoemde terug koppelingen 8 OpAmps in. Ook deze zijn vervangen.

Na maanden zoeken (iedere dag wel 3 uur) heb ik toegegeven de voeding wint

Dit komt niet vaak voor bij mij, maar je moet een keer toegeven dat het niet gelukt is. Zeker als je kijkt waar het eigenlijk om gaat dus 5V/2A, +12V/1A, -12V/1A, +6V/1A. Om niet meer terug te kunnen komen op de beslissing heb ik direct alle onderdelen losgemaakt en alles uit elkaar gehaald.


Ik heb al wel een geschakelde voeding die hetzelfde kan, maar ik ben bang dat deze iets te veel ruis gaat veroorzaken.

De originele voeding was voorzien van veel ontstoringcomponenten en het geheel was (bijna) luchtdicht gemaakt. Veel platen en schroeven zijn er gebruikt.

Het meetapparaat werkt ook met zeer lage niveaus van bijvoorbeeld -120dB.

Dus als het lukt, qua ruimte, dan liever een lineaire voeding. Er was ook een uitvoering van dit apparaat met een lineaire voeding.

Met vriendelijke groet,

Loek

Ringkern transformator

door soundman2 @, Wouw, 02-10-2019, 18:19 (1667 dagen geleden) @ loek

Als het een stationair apparaat is, zou je kunnen overwegen om een losse voedingsunit te maken en die met een kabelverbinding aansluiten op het toestel. Als de kabel lang wordt, kun je de aders dikker maken of sensen.

Ringkern transformator

door Piet van der Pol @, 02-10-2019, 19:57 (1667 dagen geleden) @ loek

OK Loek, ik begrijp je overwegingen. Maar uit je beschrijving begrijp ik wel, dat het een interessante voeding is. Succes verder.

Piet

powered by my little forum