The LCD / CRT Hybrid from JVC (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-10-2019, 19:40 (1662 dagen geleden)

Interessant stukje technologie.
Met een Z/W beeldbuis toch kleur presenteren.

De roterende kleurschijf kende ik al vanuit de boeken, maar deze toepassing?


https://www.youtube.com/watch?v=z-q8ehzHeQQ

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-10-2019, 20:43 (1662 dagen geleden) @ Maurice

Prachtig! Nou wil ik er ook één!

Ik was al opzoek naar info over de " hp 1338a tri color display ".
Volgens mij moet dat apparaat op een soortgelijke manier werken.
Maar ja, die apparaten zijn net zo schaars als de info er over.
Dus ik ben bang dat ik die nooit zal vinden.

Maar als ik het zo zie dan kan ik met die JVC monitor ook wat ik wil.
Op Ebay kan ik ze echter niet vinden, dus het zal wel weer een zeldzaam ding zijn.

Wel leuk om te zien!

Groeten, Roland

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 04-10-2019, 23:07 (1662 dagen geleden) @ Roland Huisman

Van HP weet ik het niet, maar Tektronix heeft een aantal patenten op dit gebied.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-10-2019, 23:36 (1662 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wordt id in dat filmpje aangegeven dat Tek het patent had.

Nu zoals Roland aangeeft is het zelf te fabriceren.

Even bedenken, pak een LCD scherm, sloop buisjes en folies er uit, houd je enkel LCD over.
Die voor een ZW buis hangen.
Nu zien dat je synchroon het rgb op de ZW buis krijgt samen met schakelen van
de kleuren op je LCD.

Maar je ziet in filmpje dat er nog een truuk is en dat is het mee lopen van boven naar beneden van kleur, dus vloeiend met schrijven van de lijnen.

Je moet er maar opkomen.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-10-2019, 23:48 (1662 dagen geleden) @ Maurice

Nu zoals Roland aangeeft is het zelf te fabriceren.
Even bedenken, pak een LCD scherm, sloop buisjes en folies er uit, houd je enkel LCD over.
Die voor een ZW buis hangen.
Nu zien dat je synchroon het rgb op de ZW buis krijgt samen met schakelen van
de kleuren op je LCD.

Nou of dat zo makkelijk gaat weet ik niet. Een LCD scherm is natuurlijk ook opgebouwd
uit losse pixels. Die moet je dan wel allemaal tegelijk aan en uit kunnen zetten.
En dan blijf je alsnog pixels houden. Lijkt me nog wel lastig...

Maar je ziet in filmpje dat er nog een truuk is en dat is het mee lopen van boven naar beneden van kleur, dus vloeiend met schrijven van de lijnen.

Oh ik dacht dat het letterlijk als sluiter werd gebruikt. Eerst Rood dan Groen
daarna Blauw. Daar hoort nog best wat signaalbewerking bij. Ik zou denken dat ze
het beeld in geheugen zetten en drie maal schrijven. Een keer voor R, G en B.

Je moet er maar opkomen.

Ja toch nog best wat slimme mensen op de wereld :-)

Groeten, Roland

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door HM @, Hilversum, 05-10-2019, 10:38 (1662 dagen geleden) @ Roland Huisman

In het filmpje zie je dat het schermpje een stuk weg van de beeldbuis wordt gehouden en ook nog scheef en toch zie je een correct kleurenplaatje.

Het moet dus wel een shutter zijn, dus beeldhelderheid info 3* schrijven en dan per keer LCD omschakelen naar een volgende kleur.

Die LCD was daardoor relatief simpel, 3 grote vlakken, desnoods achter elkaar opgesteld die per vlak kleuren als ze worden aangezet.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Roland Huisman @, Zwolle, 05-10-2019, 11:11 (1662 dagen geleden) @ HM

Jep, zo lijkt het mij ook te werken inderdaad

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-10-2019, 23:38 (1662 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Van HP weet ik het niet, maar Tektronix heeft een aantal patenten op dit gebied.

Ik heb wel teks gezien die dit hebben. Een model is de Tektronix TDS 684B bijvoorbeeld.
http://w140.com/tekwiki/wiki/TDS684#/media/File:Tek_tds684b_2.jpg

Eigenlijk ben ik naarstig op zoek naar een RGB XY monitor. Maar of ik zo'n
scoop ook als RGB XY aan kan sturen weet ik niet. Als dat kan zou ik ook klaar zijn.

Gewone RGB XY monitoren zijn lastig te vinden. Ik had de hoop iets met zo'n
scoop of dat TVtje van Maurice te kunnen doen. Maar ik ben er nog niet uit...

Groeten, Roland

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-10-2019, 23:46 (1662 dagen geleden) @ Roland Huisman

Wordt heel programmeer werk maar zou kunnen werken zoals ik aan gaf
met oud lcd scherm er voor plakken.

Je draait er geen films op in HD.

Begin dan simpel met schakelen van RGB 1:1.
Later kun je eens gaan verdiepen op dat vloeiend schrijven.

Of om en om lijnen schrijven in de kleuren rgb.
Hoewel... piksels lcd moeten dan wel kloppen met lijn dikte.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-10-2019, 01:32 (1662 dagen geleden) @ Maurice

Per pixel aansturen van een LCD overlay is een net nieuw ontwikkelde techniek die op dit moment bij bleeding edge TV's wordt gebruikt in combinatie met microled backlight. De LED's en LCD moeten dan wel exact uitgelijnd zijn, dat zal met een beeldbuis nog best een klusje zijn maar daarmee ook een heel interessant experiment.

In die JVC gaat het geloof ik in drie beeldsectoren, dus nog lang niet eens per lijn. De truuk zit hem in het verdrievoudigen van de frame rate.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door kris ⌂ @, Gent, België, 04-10-2019, 21:46 (1662 dagen geleden) @ Maurice


De roterende kleurschijf kende ik al vanuit de boeken, maar deze toepassing?


Ik was er nooit van onder de indruk. op de video zie je het niet, maar het schutteren gaat niet onopgemerkt voorbij...en er is ook het "rainboweffect" op alles wat beweegt.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-10-2019, 23:41 (1662 dagen geleden) @ kris

Kris,

zie het in tijdsperk.
Idee was er al maar men kon niet snel genoeg schakelen.
Dan net voor de lcd's die kennelijk toen nog prijzig of ook niet scherp genoeg
waren.

Dan heb je dit soort tussen vormen.

Zoek maar eens op die RCA beeldplaten die met naald worden afgelezen.
Heel boeiend het waarom ze daar toch mee door gegaan zijn.

Ah gevonden:
RCA's Very Late, Very Weird Video Gamble

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-10-2019, 00:08 (1662 dagen geleden) @ Maurice

Kris,

zie het in tijdsperk.
Idee was er al maar men kon niet snel genoeg schakelen.

zie het in het tijdperk? das nog niet zo lang geleden Maurice, rond de eeuwwisseling..


Snel schakelen? gewoon drie kleurenbeelden achter elkaar... met geheugen en de ganse zwik. Kortom, monitor zat aardig vol :-)

flikkerde, rainbow en gamut klopte niet, omdat je met filters nu eenmaal niet de juiste RGB primaries bekomt. enig voordeel was een scherp plaatje op de kleine monitor.

Enfin, een succes is het niet geworden..

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-10-2019, 01:34 (1662 dagen geleden) @ kris

Kleurwielen hebben toch een flinke opleving gekend toen LCD en plasma nog te duur en te klein waren. Er worden nog steeds wel wat kleurwielprojectoren verkocht, maar zal inderdaad niet zoveel meer zijn.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-10-2019, 08:47 (1662 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Kleurwielen hebben toch een flinke opleving gekend toen LCD en plasma nog te duur en te klein waren. Er worden nog steeds wel wat kleurwielprojectoren verkocht, maar zal inderdaad niet zoveel meer zijn.

Ik had het niet over projectoren, maar over een JVC monitor :-)

Maar nu je er over begint; de betere kleurprojectoren doen het al een jaar of 15 met een wiel aan drie keer de beeldfrekwentie, en dan ben je van dat flikkeren en rainboweffect vanaf. Die zijn nog steeds populair.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-10-2019, 09:55 (1662 dagen geleden) @ kris

3 keer de beeldfrequentie, precies zoals deze JVC? Of 3 keer per kleur?

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-10-2019, 23:16 (1661 dagen geleden) @ Maarten Bakker

3 keer de beeldfrequentie, precies zoals deze JVC? Of 3 keer per kleur?

3 keer de beeldfrequentie per kleur.. (dus 9 keer de beeldfrequentie)

voor wie het noorden verliest in de terminologie:

de JVC draait per kleur slechts één keer de beeldfrequentie en de buis draait daarvoor aan drie keer de beelfdrequentie.

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door loek @, Exloo (Drenthe), 06-10-2019, 12:32 (1661 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Forum lezers,


Ik heb over dit onderwerp ook al eens iets geschreven op dit forum (zie link)
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=24267


De video Wall waar ik over schreef is in 2016-2017 vervangen en toen zijn er LED's gebruikt als licht bron. Ik weet niet of de roterende schijf nog toegepast wordt. Je zou ook de LED's in kleur kunnen laten branden?

De definitie/snelheid van de oude video Wall was best goed. We hebben een paar keer (niet verder vertellen :-) ) in de avond naar voetbalwedstrijden gekeken. Deze waren scherp en zonder bijverschijnselen.

Met vriendelijke groet,

Loek

The LCD / CRT Hybrid from JVC

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 05-10-2019, 11:20 (1662 dagen geleden) @ Maurice

powered by my little forum