Werking elco (Algemeen)

door Erik @, 20-10-2019, 11:36 (1622 dagen geleden)
Gewijzigd door Erik, 20-10-2019, 11:39

Een interesante en vermakelijke video over een "fake" elektrolytische condensators, electrolyte en formeren. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=IAQClL3bZzg

mvg,
Erik

Werking elco

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 22-10-2019, 17:14 (1619 dagen geleden) @ Erik

Leerzaam filmpje!
Zo'n componenttestertje heb ik ook, kost een paar euro bij Ali en is inderdaad erg handig.

Werking elco

door kris ⌂ @, Gent, België, 22-10-2019, 18:15 (1619 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 22-10-2019, 18:29

Het filmpje toont alvast dat eenvoudige digitale C-meters, zoals in onderstaande foto, (ook dikwijls geïntegreerd in een multimeter) voor geen haar te vertrouwen zijn. Had daar vroeger al op gewezen, maar nu een bewijs door de praktijk.


grappig is dat hij de juiste (theoretische) waarde aanduid...

[image]

Werking elco

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-10-2019, 10:03 (1619 dagen geleden) @ kris

Het filmpje toont alvast dat eenvoudige digitale C-meters, zoals in onderstaande foto, (ook dikwijls geïntegreerd in een multimeter) voor geen haar te vertrouwen zijn.

Over de componenttestertjes zegt hij dat er een paar heel knappe koppen aan hebben gewerkt om het uit te programmeren en ik ben geneigd me daarbij aan te sluiten. Toch vind ik dit testertje een handig hulpmiddel en ik zal uitleggen waarom ik dat vind.

Het lastige zit erin dat je niet weet welk meetprincipe wordt toegepast en daarom niet, hoe defecten de meting beïnvloeden. Je kunt natuurlijk een condensator meten via de impedantie bij gekende frequentie, via de oplaadtijd bij gekende stroom, de frequentie in een LC-combinatie, etc. Het programmaatje houdt daar rekening mee en de meting is doorgaans voor een ideale condensator redelijk nauwkeurig, bv als je een zakje nieuwe 4n7 condensatortjes meet dan krijg je waarden tussen 4500 en 4900 pF eruit. En elke condensator uit dat zakje is geschikt om een koppelcondensator van 4n7 te vervangen.
Alleen als de condensator flink lekt of extreme verliezen heeft, weet je niet hoe dat de meting beinvloedt. Typisch pak je een 4n7 koppelcondensator uit een radio, je sluit hem aan en de meter wijst 9536pF aan. Je weet dan niet of er een capaciteitsverdubbeling heeft plaatsgevonden of dat er sprake is van een veel te lage lekweerstand. Maar je weet wel genoeg, namelijk dat het tijd is voor een nieuwe condensator...

Ik heb het printje van Clive, of eigenlijk een voorloper ervan, nog in een (leeg) kokosbroodpakje gestoken met een aansluitbus en een batterijtje:

[image]

Voor de prijs hoef je het niet te laten om dit ook te bouwen. (En het is nog leuk ook.)

powered by my little forum