omvormer 600 W 12 V DC naar 230 Vac (Toestel of techniek)

door eddy @, Belgiƫ, 27-10-2019, 09:03 (1641 dagen geleden)

Dag
ik heb bovenstaande omvormer, na opruimwerken in mijn werkplaats , waar hij blijven wachten was op herstelling , terug op de werkbank.
nu zijn een aantal dingen niet duidelijk meer voor me , en zit ik dus een beetje vast.
de origenele fout was dat de omvormer niets meer deed , en een geluidssignaal batterij laag gaf.
destijds zijn alle RFP 50N60 's vervangen (6 stuks) niettegenstaande er plaats was op de print voor 8 stuks welke nooit geplaatst zijn geweest.
de fout bleef !
na verwijderen van alle "fet s" en testen bleken er 2 gesneuveld, was de zoemer stil, maar logischerwijze ook geen uitgangsspanning.
na paarsgewijs terugplaatsen van de geteste fet's bleek de omvormer nu wel 230 V ac te produceren.
volgend paar geplaatst:prima resultaat : 230 V !
bij het plaatsen van het volgende paar: zoemer aan, geen 230 V en de laatst geplaatste fet's , gloeiend heet en defect !
nu kom ik er niet uit dat er meer transfo's zijn dan paren fet's.. (links op de print, de rechtse zijn vermogendiodes er zijn 4 "pulstransfo's
ik weet dat dit soort spul de laatste tijd spotgoedkoop geworden is, maar daar gaat het niet om.
elke suggestie is welkom, of schema , alvast bedankt
[image][image][image][image][image]

merken die ik gevonden heb : skytronic, tops-mate tech trow..
vriendelijke groeten :
Eddy

omvormer 600 W 12 V DC naar 230 Vac

door soundman2 @, Wouw, 27-10-2019, 09:08 (1641 dagen geleden) @ eddy

Misschien is een van de trafo's alleen een smoorspoel of een driver transformator.

omvormer 600 W 12 V DC naar 230 Vac

door Goldline @, Oranjedorp, 27-10-2019, 10:27 (1641 dagen geleden) @ soundman2

Op de onderzijde van de print zitten vaak SMD transistoren voor aansturing van de fets.
bij defecte fets vliegen die er ook vaak uit.
meet ook alle weerstanden en dioden voor aansturing van deze fets.
Met veel geduld krijg dit apparaat wel weer werkend.

Vaak is er geen schema te vinden, importeurs repareren dit ook niet,
maar ruilen om binnen garantie.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum