Batterijen lekkage vraag. (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 17-11-2019, 17:48 (1621 dagen geleden)

Vraag.
We kennen het denk ik allemaal wel met batterijen in b.v. transistor radio's.
Door lekkende batterijen zijn de min veren en de plus plaatjes aangetast en maken geen contact meer.
Soms zijn deze zelfs geheel weg gevreten en zijn niet meer bruikbaar.
Echter als deze alleen maar zijn aangetast, zijn deze toch nog te redden?
Ik wil ze uitnemen en schoon maken van roest en aanslag.
Maar wat dan ?
Na schoon maken en ontroesten etc. blijft er onbeschermd metaal achter welke weer zal gaan "roesten".
De chrome laag is weg.
Wat kan ik het beste doen om het blanke metaal te beschermen ?
Ik denk aan spuiten met verf en de uiterste contacten blank te maken en met vaseline in te smeren.
Of,
Wie heeft er een beter idee/ervaring om toe te passen ?
Zie foto.
[image]

Batterijen lekkage vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-11-2019, 19:12 (1621 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Laagje soldeertin er overheen?.
Lijkt mij het meest simpel.
Groet, Ben

Batterijen lekkage vraag.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 17-11-2019, 20:18 (1621 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Inderdaad schoon krabben evt laagje ton op kontakt vlak
en ik spray beetje olie over de veren, dat voorkomt wat verder roesten.

Tja is ook hier eeuwig de paniek, die batterijen.
Soms een toestel wat je tijdje niet gebruikt en hopla ja hoor uitgelopen.
Probeer zo veel mogelijk steeds de diverse AB's te controleren.

Zou echt eens die batterij firma's eens aan de tand willen voelen, of een pak ransel
kan ook.
Heb hier Philips batterijen uit 1978 en die lopen niet uit.
Dus kan wel.

Batterijen lekkage vraag.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 17-11-2019, 21:33 (1620 dagen geleden) @ Maurice

Ik vraag het me ook wel eens af waarom bepaalde batterijen gaan lekken:fir

Ik heb buizenportables met originele totaal lege EVER READY batterijen er nog in die steeds niet lekken en er brandnieuw uit zien.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Batterijen lekkage vraag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 17-11-2019, 22:22 (1620 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Denk dat het komt doordat de ouderwetse zinkbatterijen waren afgesloten met pek.
Die nieuwe batterijen zijn afgesloten met een stukje plastic.
Je ziet ook dat ze meestal aan de topzijde beginnen met lekken.
De conclusie hieruit is, dat wat ze vroeger maakte was zo slecht nog niet.
Groet, Ben

Batterijen lekkage vraag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-11-2019, 23:14 (1620 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 17-11-2019, 23:18

Batterijen hebben verschillende lekmodi. Zinkcellen gaan meestal (zuur) lekken omdat het zink te dun is geworden (de zinken beker is een van de electrodes en wordt verbruikt). Alkalinecellen gaan (base) lekken als de seals niet meer goed af willen sluiten, door o.a. temperatuurwisselingen. Durecell is er berucht om, maar ook betere en goedkopere merken lekken zo nu en dan. Ik denk GP het minst, gevolgd door Panasonic, gevolgd door Varta, maar het kan ook per jaargang en type batterij verschillen.

De Panasonicfabriek in België heeft in elk geval wel een goede geschiedenis wat dat betreft; de onlekbare zinkcellen van Philips kwamen daar ook vandaan. Panasonic zinkcellen komen tegenwoordig uit Polen terwijl de Belgische fabriek een van de grootste alkalinefabrieken ter wereld is. Philips was daar vroeger goed in (zij begonnen die fabriek in 1981, samen met Matsushita - een goede combinatie van Japanse kwaliteit en Philips' productiemethoden denk ik).

Batterijen lekkage vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 18-11-2019, 16:39 (1620 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Heel herkenbaar, vooral geen Duracell batterijen gebruiken in afstandsbedieningen,klokken en
weegschalen.
Dus apparaten die lang met hun batterijen doen ,
Ze lekken al voor de verloopdatum zoal vermeld op de batterij.
Heeft mij een zeer dure afstandsbediening gekost.

[image]

--
Cees PA1DBA

Batterijen lekkage vraag.

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 18-11-2019, 18:57 (1620 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Batterijen hebben verschillende lekmodi. Zinkcellen gaan meestal (zuur) lekken omdat het zink te dun is geworden (de zinken beker is een van de electrodes en wordt verbruikt). Alkalinecellen gaan (base) lekken als de seals niet meer goed af willen sluiten, door o.a. temperatuurwisselingen. Durecell is er berucht om, maar ook betere en goedkopere merken lekken zo nu en dan. Ik denk GP het minst, gevolgd door Panasonic, gevolgd door Varta, maar het kan ook per jaargang en type batterij verschillen.

Tijdens een reparatieavond in Ede nam iemand een meetapparaat mee waar nog een originele Varta batterij in zat.

[image]

[image]

Niet lek, en nog steeds werkend... :||:

--
Groeten,

Piet.

Batterijen lekkage vraag.

door franc @, Loosbroek, 17-11-2019, 22:26 (1620 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door franc, 17-11-2019, 22:32

Deze batterijen van de zaklantaarn en de zakradio mogen onderhand na een halve eeuw wel vervangen worden.
En vergeet bij de nieuwe staafbatterijen niet de verzegeling in te drukken voor het gebruik.:-P :-D

[image].

Groet Frank

Batterijen lekkage vraag.

door Peter1952 @, Almere, 17-11-2019, 23:03 (1620 dagen geleden) @ franc

Ik kocht op de beurs eens een Sharp draagbare radio in een autoslede waar de sleutel van was zoekgeraakt en zodoende de radio niet uit de slede kon. Het lukte me de slede zonder veel schade open te krijgen en toen bleek dat in de radio, die toch al uit de 60-er of 70-er jaren kwam, de originele Sharp batterijen zaten die niet waren gaan lekken! Het kan dus wel.
In Radio Bulletin stond in de 70-er jaren al een artikel over het lekken van batterijen. De Japanners hadden toen al door hoe ze een batterij lekvrij konden maken.
Pas geleden kocht ik een pakje AAA batterijen. In de winkel waren de batterijen in het eerste pakje al aan het lekken. Het tweede pakje dat ik kocht begon na enkele weken ook al te lekken.

Het probleem is kennelijk nog steeds niet echt opgelost.

Groeten,
Peter

Batterijen lekkage vraag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-11-2019, 23:16 (1620 dagen geleden) @ Peter1952

Japanse zink-koolbatterijen hadden inderdaad een erg goed reputatie. Ik heb er hier ook nog ergens een paar liggen uit de jaren '70. Ik heb de indruk dat alkalinebatterijen het slechtst onder controle te krijgen zijn, maar dat kan ook aan de wet van de grote getallen liggen.

Batterijen lekkage vraag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-11-2019, 23:14 (1620 dagen geleden) @ franc

Batterijenfabriek Herberhold te Utrecht, later opgekocht door Varta.

Batterijen lekkage vraag.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 18-11-2019, 19:10 (1620 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Beste allemaal,

Dank voor jullie antwoorden.
Echter vroeg ik om hoe de "veren" etc. schoon te maken.

Van twee heb ik daar antwoord op gekregen, en heb inmiddels de "boel" schoon gemaakt en werkt weer prima.

Jullie antwoorden over lekkende batterijen waardeer ik zeer, en wil ik jullie voor bedanken.

A. Ouwehand
(Tony)

powered by my little forum