Nokkenwiel voor Akai X150D (Gezocht)

door JohanB @, Sleidinge (BE), 17-11-2019, 18:20 (1615 dagen geleden)

Ik zoek een nokkenwiel (cam) voor een Akai X150D. Het wiel dat ik nu heb is in vergaande staat van ontbinding.

[image]

Akai typenummer is MZ316956. Hetzelfde wiel werd ook gebruikt in andere Akai-types.
Op Ebay vind ik het enkel in de VS. Ik koop daar liever niet wegens onvoorspelbare kosten (douane).

Misschien via 3D-printen iets maken? Helaas geen ervaring met 3D-printen en dan heb ik toch een gaaf model nodig.

Wat is er eigenlijk aan de hand met dit onderdeel? Is dit ook een gevolg van de klimaatverandering ;-)
Kan iemand daar iets over vertellen?

Alvast dank voor mogelijke reactie.

Johan

Nokkenwiel voor Akai X150D

door soundman2 @, Wouw, 17-11-2019, 18:57 (1615 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door soundman2, 17-11-2019, 19:12

Dat wiel is waarschijnlijk gemaakt van ZAMAK, ook wel ZAMAC, ik meen dat dat een aluminiumlegering is. talloze onderdelen van dit materiaal vallen spontaan uit elkaar, ook vliegwielen etc.

Nokkenwiel voor Akai X150D

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 17-11-2019, 23:24 (1615 dagen geleden) @ soundman2

Zink, Aluminium, MAgnesium en Koper. In principe materialen die in wisselende mate graag corroderen maar door een oxidehuidje beschermd worden. Afhankelijk van de verhoudingen van de legering en de bewaaromstandigheden (luchtvochtigheid?), helpt dat niet en gaat het spul van binnenuit corroderen. Het zet uit en gaat brokkelen.

De reden dat het toch enthousiast gebruikt werd, is dat het erg goed gietbaar is.

Nokkenwiel voor Akai X150D

door Peter1952 @, Almere, 18-11-2019, 07:38 (1614 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb dit verschijnsel ook meegemaakt, bij Grundig bandrecorders.
Het vreemde is dat bijvoorbeeld jukebox frame onderdelen ook van zamac gemaakt zijn en daar heb ik het verschijnsel nog niet of nauwelijks meegemaakt. Is de samenstelling anders of komt dat doordat die onderdelen vernikkeld en/ of verchroomd waren?

Groeten,
Peter

Nokkenwiel voor Akai X150D

door Dominic @, Breda, 18-11-2019, 10:52 (1614 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Dominic, 18-11-2019, 10:54

X150D en aanverwanten staan hierom bekend. Het ZAMAC materiaal valt uit elkaar. Bij al deze recorders zijn de nokkenschijven bijna zonder uitzondering slecht. Wat je wel kunt doen is hem zo goed mogelijk in elkaar zetten, overtrekken op een stuk staalplaat van dezelfde dikte en dan uitzagen. Zo heb ik in het verleden meerdere 150D's en vroege 4000's weer tot leven gewekt.

De latere modellen hadden stalen nokkenschijven.


Dominic

Nokkenwiel voor Akai X150D

door soundman2 @, Wouw, 18-11-2019, 14:08 (1614 dagen geleden) @ Dominic

Het zou mooi zijn als iemand die een goede sloper heeft, een dergelijke omtrektekening zou maken, met een maatreferentie er bij om schalings grootte verschillen uit te sluiten.
In het verleden heb ik in stalen fronten gaten gezaagd voor VU-meters. Het materiaal was 4mm dik en met wat geduld kan het met een gewone figuurzaagbeugel met daarin metaalzaagjes. Uitzagen is dus zeler te doen in de hobbysfeer.

Met een goede tekening zou een bedrijf met een laser of water snij machine ze ook kunnen maken.

Omdat het materiaal een laag smeltpunt heeft, zou een was-giet procedé vanuit een nog intacte nokkenschijf ook nog kunnen,

Nokkenwiel voor Akai X150D

door JohanB @, Sleidinge (BE), 19-11-2019, 22:37 (1613 dagen geleden) @ soundman2

Klopt, een goeie sloper met gelijkaardig nokkenwiel zou al een stap vooruit zijn.

Aan iedereen: dank voor het meedenken.

johan

powered by my little forum