afstemschaal (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 29-12-2019, 16:48 (1573 dagen geleden)

De afstemschaal van een 22rh701 is krom.
Ik kan hem natuurlijk wel onder een stapel boeken leggen maar heb de gedachte dat dat niet echt de oplossing is. Voordat ik hem beschadig, iemand een beter oplossing?
Fohn? oid. eerst maar vragen voordat ik hem beschadig.
Op de foto is natuurlijk niet te zien dat hij gebogen is maar het is echt wel behoorlijk gebogen.

[image]

afstemschaal

door FredDijksman @, 30-12-2019, 11:05 (1572 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo kijk voor tips eens op kunststofplatenshop.nl daar wat bruikbare methoden voor plexiglas.
Toets dan in plexiglas buigen dan kom je bij de tips
Succes
Fred

afstemschaal

door ffeilers @, Breda, 30-12-2019, 14:27 (1572 dagen geleden) @ FredDijksman

ja met een verfbrander hetelucht fohn had ik ook verzonnen, maar de kans dat t mis gaat is zo groot dat ik mij daar niet aan ga wagen, ik heb hem nu onder spanning gezet en in de buurt van de radiator gezet. Na een aantal dagen eens kijken als ik de spanning verminder of hij weer redelijk recht is, mvg Frans

afstemschaal

door FredDijksman @, 30-12-2019, 14:36 (1572 dagen geleden) @ ffeilers

Ja dat klopt daarom het het ook een verfafbrander maar je moet eigenlijk een temperatuur geregelde hebben, want plexiglas heeft een smeltpunt van ongeveer 160 graden dus daar moet je ruim onder blijven.
Maar je moet er temperatuur inbrengen anders buigt het niet blijvend. Je hebt ze nu in de buurt van de radiator liggen maar misschien tussen 2 klemmen en dan op de radiator want die wordt niet warmer dan 80 graden.
Het blijft altijd een spannende klus.

afstemschaal

door ffeilers @, Breda, 30-12-2019, 14:49 (1572 dagen geleden) @ FredDijksman

ik heb ook wel een hetelucht soldeerstation waar het mee zou kunnen, maar ik vind het een te groot risico. Ik kijk eerst maar eens of de huidige methode (onder spanning gezet) resultaat geeft., mvg Frans

afstemschaal

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 30-12-2019, 12:03 (1572 dagen geleden) @ ffeilers

Kun je er boven en/of onder geen aluminium profieltje tegenaan lijmen.?
Als daar ruimte voor is zou ik dat eerst proberen.
Groet, Ben

afstemschaal

door ffeilers @, Breda, 30-12-2019, 14:23 (1572 dagen geleden) @ Ben

dat gaat niet want de afstemwijzer loopt geheel langs het plastic, mvg Frans

afstemschaal

door ffeilers @, Breda, 31-12-2019, 06:08 (1571 dagen geleden) @ Ben

heb nog nagedacht, het profiel zou wel onderin geplakt kunnen worden (in het radionhuis zelf) zodat de schaal niet meer naar binnen kan buigen, moet ff uitzoeken of er in de kast genoeg ruimte is!! mvg Frans

afstemschaal

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-12-2019, 13:57 (1571 dagen geleden) @ ffeilers

op een vlak voorwerp in de voorverwarmde oven leggen. ( 150°...180° )

als het plexi zijn weekpunt nadert komt die vanzelf strak vlak door de zwaartekracht.

oefen eerst eens op een ander stukje plexi. (leer je oven kennen :-) )

powered by my little forum