Componententestertjes vraag. (Gezocht)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 01-01-2020, 17:31 (1567 dagen geleden)

Componententestertjes vraag.
Er zijn op de markt van die kleine "handige all in" componententestertjes te koop.
Heeft iemand ervaring met dit soort testertjes, en welke is het beste betreft prijs/kwaliteit ?
Hier een link naar zo'n testertje, maar ik neem aan dat "Ali en baba" in China niet stil heeft gezeten en dit soort testertjes ook aanbiedt.
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/componententester-id10/977-componententester-id10.html
Lees graag jullie ervaringen en aanbevelingen.
Tony Ouwehand

Componententestertjes vraag.

door soundman2 @, Wouw, 01-01-2020, 18:35 (1567 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Het is maar wat je er mee wil bereiken.
Van halfgeleiders etc. heb je meer aan een datasheet en testen werkt even goed als ze in een schakeling zitten. Weerstanden waarvan de kleurcode niet meer leesbaar is kun je wel meten, maar dan weet je nog niet of dat klopt (de weerstand kan half verbrand zijn bijv).
Bij condensatoren kun je wel de capaciteit testen, maar dan weet je weer niets over lekkage bij een wat hogere spanning van een paar honderd volt etc.

Componententestertjes vraag.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-01-2020, 18:57 (1567 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Peak Instruments zijn mijn
meest handzame bruikbare testers gebleken.
met goede prijs kwaliteit verhouding.

Alles kan goedkoper maar of ook beter is.

Componententestertjes vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 01-01-2020, 19:01 (1567 dagen geleden) @ Maurice

Heb veel gemak van dit 17€ metertje van Baco uit IJmuiden.
vooral bij het selecteren van fets en transistoren,onbekende spoel impedanties, en condensatoren.
Met een opgeladen elko krijg je hem zeker stuk :no
[image]

--
Cees PA1DBA

Componententestertjes vraag.

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-01-2020, 19:46 (1567 dagen geleden) @ Goldline

[image]

Die heb ik ook. Bijzonder handig ding voor weinig geld.

Groeten, Roland

Componententestertjes vraag.

door henkk56 @, 01-01-2020, 23:25 (1566 dagen geleden) @ Roland Huisman

Voor 9 dollar 86 op Eb :-P met gratis verzending,verzending duurt wel vrij lang maar we hebben de tijd
:-)
https://www.ebay.com/itm/LCR-T4-Mega328-Transistor-Tester-Diode-Triode-Capacitance-ESR-Meter-With...
Doet het werkelijk voortreffelijk,alleen kan je niet zoals met de Elektor esr meter elco's in de schakeling meten,dit apparaat zegt dan zo goed als altijd dat het component niet herkend wordt.

Henk

Componententestertjes vraag.

door Marbel @, Hoorn N-H, 02-01-2020, 09:14 (1566 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door Marbel, 02-01-2020, 09:22

Sinds wanneer is het mogelijk om een elco fatsoenlijk IN een
schakeling te meten?
Bij mijn weten kun je dan alleen kortsluiting of
oneindig meten maar geen capaciteit of ESR.

Componententestertjes vraag.

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2020, 09:45 (1566 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door soundman2, 02-01-2020, 10:09

Sinds wanneer is het mogelijk om een elco fatsoenlijk IN een
schakeling te meten?
Bij mijn weten kun je dan alleen kortsluiting of
oneindig meten maar geen capaciteit of ESR.

De denkfout daarachter is dat een schakeling niet goed kan werken als de onderdelen niet aan specificatie zijn.

In een schakeling kun je heel goed een indruk krijgen over de conditie van een onderdeel.
Sluiting kun je gewoon eruit meten. Capaciteitsverlies uit zich in slechtere ontkoppeling of signaalverlies.
Je hebt het over elco's, maar dat zijn nou juist onderdelen waarbij afwijkingen van 20 procent of soms nog wel meer, voor de werking van een schakeling vaak niks uitmaken.

ESR is best belangrijk voor bepaalde schakelingen, zoals in een SMPS, verder valt dat nog wel mee. Dan is het bij reparatie zo, dat de schakeling wel is voorzien van de goede condensatoren, maar dat deze na jaren toch nog defect raken. De echte reparateur, meet dus in de schakeling niet direct de capaciteit,maar de rimpel blijkt dan bijvoorbeeld erg groot als de capaciteit veel te klein geworden is. Hij zal dan de condensator vervangen door een condensator, waarvan hij de eigenschappen kent. Een componententester komt er dus ook dan niet aan te pas (Ik heb er ook geen en repareer beroepshalve toch nog wel het een en ander......)

Componententestertjes vraag.

door henkk56 @, 02-01-2020, 10:24 (1566 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door henkk56, 02-01-2020, 10:27

Het elektor testertje werkt met een wisselspanninkje van 250 Millivolt dus naburige diodes,transistoren en ic's gaan niet geleiden.
Verder is de weerstand rondom een elco normaal ook een veelvoud van de esr zodat je die ook kan verwaarlozen,zie ook het schema van hetgeen waar je mee bezig ben.
Waar het om gaat is dat als een elco een hoge of oneindige esr heeft waardoor een versterktrapje of een voedinkje niet of slecht werkt heb je die met het esr testertje in een wip gevonden,ingewikkeld zoeken kan altijd nog.:-)
Een kortgesloten elco heeft natuurlijk ook een zeer lage esr,maar die haal je er simpel met je multimeter uit.

Henk

Componententestertjes vraag.

door soundman2 @, Wouw, 02-01-2020, 10:27 (1566 dagen geleden) @ henkk56

Ik ga mee me je betoog, er spreekt wat practische ervaring uit, maar wat dat betreft kom je met de gewone scope en die practische ervaring er ook bijna altijd uit.

Componententestertjes vraag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-01-2020, 13:58 (1566 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-01-2020, 14:05

Hoewel je met een meting bij uitgeschakeld apparaat niet altijd het verschil kunt zien tussen een lage ESR en kortsluiting, kun je met een lage meetspanning een redelijk betrouwbare indicatie krijgen van beide.

In geval van meting aan een ingeschakeld apparaat kan het wat lastiger zijn als het gaat om een marginaal functionerende elco en je niet precies weet wat de spanningsniveau's van de signalen moeten zijn.

Componententestertjes vraag.

door Ron Kremer ⌂ @, Groningen, 04-01-2020, 11:06 (1564 dagen geleden) @ Goldline

Heb veel gemak van dit 17€ metertje van Baco uit IJmuiden.
vooral bij het selecteren van fets en transistoren,onbekende spoel impedanties, en condensatoren.

Ik heb deze tester ook al een paar jaar en onderschrijf je ervaringen.
Werkt perfect en kost ook nog eens niet te veel !

vr. groet, Ron

Componententestertjes vraag.

door Leo Bolier ⌂ @, Goor, 02-01-2020, 10:46 (1566 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ben er zeer tevreden mee. Geeft mij een globale indicatie of een component in principe nog goed is.
Bij het bouwen van een schakeling of reparaties meet ik altijd even de componenten na of de waarde klopt. Vaak zijn opschriften/kleurcodes (voor mij) niet goed te lezen.
Ook voor transistoren handig om te kijken of ze nog wat doen.

Minpuntjes:
Dit type kan geen kleine condensatortjes (tot circa 30 pf) aan. Dan krijg je de melding "geen of defecte component". Kleine spoeltjes gaat weer wel goed.
Door wat ongelukkig aan te zetten (kontaktdender ?) raakt hij een enkele keer in een fabrikant testmode en is daar alleen uit te krijgen is door de batterij los te nemen.

Componententestertjes vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 02-01-2020, 12:27 (1566 dagen geleden) @ Leo Bolier

Of de afregelprocedure volgen op het schermpje.
het wil nul ohm meten en een condensator van 100nF als referentie.
is dat gebeurt dan gaat hij weer in normale mode.

--
Cees PA1DBA

Componententestertjes vraag.

door loek @, Exloo (Drenthe), 02-01-2020, 17:43 (1566 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Hallo Tony,

Ik heb op dit forum zie link al eerder mijn ervaring geschreven over een tester.

http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=29111

Ik ben er tot op de dag van vandaag zeer tevreden over. Vergeleken met andere uitvoeringen was dit naar mijn mening een betere. Er zitten wat extra's op zoals het meten in een soort bulk van elco's en controle van batterij spanning.

Misschien heb je hier wat aan?

Met vriendelijke groet,

loek

Componententestertjes vraag.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 03-01-2020, 17:16 (1565 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Beste allemaal,
Alvast dank voor jullie bijdragen en ervaringen.
Ik blijf de draad met belangstelling volgen.
Tony Ouwehand

powered by my little forum