Vraag over levensduur (SMD) Elko (Toestel of techniek)

door Lammert @, Ermelo, 13-01-2020, 17:53 (1562 dagen geleden)
Gewijzigd door Lammert, 13-01-2020, 18:45

Beste lezer,

Mijn vraag gaat over welke elko op de foto's gemiddeld genomen de langste levensduur heeft is onder dezelfde specificaties en werkomstandigheden qua lekkage en achteruitgang in capaciteit op den duur.

Dank voor jullie meedenken.

Lammert

[image]

[image]

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2020, 19:22 (1562 dagen geleden) @ Lammert
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-01-2020, 19:25

De bovenste is een Panasonic FC. Aan de hand daarvan zoek je een datablad op. Van de andere elco's weet ik niet om welke merken en types het gaat.

De levensduur van een elco wordt meestal opgegeven in uren bij maximale omgevingstemperatuur en maximale rimpelstroom. Doorgaans ergens tussen de 1000 en 8000 uur. Voor een schatting van de levensduur bij normaal gebruik mag je voor elke 10 graden lager, de levensduur verdubbelen. De relatie met rimpelstroom is wat lastiger, daar ken ik niet direct een andere vuistregel voor dan "gebruik het juiste type elco voor de schakeling en als je overdimensioneert gaat hij langer mee".

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Lammert @, Ermelo, 13-01-2020, 19:31 (1562 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Dank voor je bericht.

Het gaat mij erom of er verschil in levensduur zit tussen een gewone Panasonic 22 uF, 50V elko en een SMD elko van Panasonic, 22 uF, 50V. Dus welk type ik het beste kan gebruiken.
Die SMD's zitten in een versterkerprint van een elektrostatische hoofdtelefoon.
Als ik ze ga vervangen kan ik dat maar in één keer zo goed mogelijk doen met de beste componenten.

Lammert

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-01-2020, 19:47 (1562 dagen geleden) @ Lammert

Panasonic SMD elco's behoren tot de beste in hun klasse, maar als het heel lang moet meegaan (+20 jaar) is een klassieke elco nog altijd beter. SMD elco's zijn nooit zo dicht als in de klassieke behuizing en verliezen dus wat sneller hun electrolyt. De goedkoopste SMD elco's zijn na 5 à 6 jaar om die reden al einde leven (zonder daarbij ooit dienst gedaan te hebben)

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-01-2020, 21:19 (1562 dagen geleden) @ Lammert
Gewijzigd door Maarten Bakker, 13-01-2020, 21:25

Ik vrees dat je voor een nauwkeurig antwoord toch moet weten uit welke reeks die SMD-elco's zijn.

De gewone elco uit de FC-reeks is een low impedance (low ESR) type (waarvan inmiddels al betere opvolgers zijn met o.a. langere levensduur) dus kan relatief veel rimpel aan. Die zou dus fors overgedimensioneerd zijn en bij regelmatig gebruik (maar niet uren nutteloos aan laten staan) waarschijnlijk ongeveer het eeuwige leven hebben.

De SMD elco's zijn fysiek kleiner, dus je kunt ervan uitgaan dat de toegelaten rimpelstroom veel kleiner en de impedantie hoger is. Zolang je ze niet als uitgangselco gebruikt zal dat voor deze specifieke toepassing niet heel veel uitmaken in levensduur. Wel is de sealoppervlakte relatief groot zodat er meer kans op uitdroging is (meestal pas voorbij de geplande levensduur, maar toch).

Oh wacht... Ik dacht uit je plaatjes op te maken dat het om specifieke elcotypes ging die je al had, maar dat is misschien niet zo. Je bent nog op zoek, als ik het goed begrijp.

Je zou dan het beste op de site van Panasonic (of van een leverancier zoals RS of Farnell) datasheets moeten vergelijken. Daar staat alles in wat je wilt weten. Zelfs als je alleen maar van de opgegeven levensduur van die waarde uit die reeks uitgaat zonder naar de andere parameters te kijken, geeft dat al een goede indruk. Om zeker te weten dat de andere parameters geen roet in het eten gooien zou je standaard naar low impedance kunnen kijken.

Bij trough hole elco's kun je kijken naar de FC, FM en FR reeks waarbij die laatste in veel gevallen de beste levensduur heeft (afhankelijk van de waarde tot 10000 uur). Bij SMD elco's kun je kijken naar de FK of FT reeks (afhankelijk van de waarde tot 5000 uur).

Ik heb zelf een lichte voorkeur voor through hole elco's op de plaatsen waar je die kwijtkunt, omdat ik SMD te vaak heb zien lekken. Als voor jouw waarde de opgegeven levensduur bovendien langer is, is de keuze snel gemaakt.

P.S. let ook even op de daadwerkelijke werkspanning. Bij een aangelegde spanning tussen 20% en 80% van de opgegeven werkspanning van een elco, is de levensduur optimaal. Dat kan dus betekenen dat je in je vergelijking niet alleen 50V elco's hoeft mee te nemen.

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door soundman2 @, Wouw, 13-01-2020, 22:28 (1562 dagen geleden) @ Lammert

Vraag ik: Werkt de print niet goed meer, heb je dat gemeten?

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Lammert @, Ermelo, 13-01-2020, 22:41 (1562 dagen geleden) @ soundman2

De print werkt nog uitstekend, maar bij de servicedienst van Sennheiser wordt geadviseerd, gezien de leeftijd van de print, de SMD-elko's te vervangen.
Zij hebben al diverse versterkers binnen gehad waarvan de SMD-elko's het elektroliet begon te lekken...

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2020, 01:03 (1562 dagen geleden) @ Lammert

Dat laatste is inderdaad een bekend probleem. Nieuwe SMD elco's zouden dat minder moeten vertonen, maar het blijft wel dat de seals relatief groot zijn, dus het risico blijft hoger.

Ik zou er ongezien Panasonic FM of FR elco's inzetten (ook omdat ik die standaard op voorraad heb liggen), maar als je de levensduur preciezer wilt vergelijken / bepalen dan verwijs ik naar o.a. mijn vorige bericht.

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Lammert @, Ermelo, 14-01-2020, 02:28 (1562 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Farnell kan wat ik nodig heb compleet leveren, maar als particulier kan ik daar niets bestellen.

Kan jij mij leveren 5 stuks 4,7 uF, min. 25V, 13 stuks 22 uF min. 16V, 3 st. 47 uF min. 16V en 1 st. 100 uF, min. 50V?
Als je die hebt, afhandelen per mail?

Groet,

Lammert

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2020, 12:38 (1561 dagen geleden) @ Lammert

Hallo Lammert,

Ik heb je gemaild.

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Lammert @, Ermelo, 14-01-2020, 12:37 (1561 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,

Ik heb ze kunnen aanschaffen bij Reichelt. Opvallend dat ze daar goedkoper zijn dan bij Farnell.

Met vriendelijke groet,

Lammert

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2020, 13:20 (1561 dagen geleden) @ Lammert

Onze laatste berichten hebben elkaar gekruist. Netjes, weten we ook weer dat Reichelt ze goedkoop heeft.

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-01-2020, 20:35 (1562 dagen geleden) @ Lammert
Gewijzigd door Maurice, 13-01-2020, 20:41

ALs indicatie over diverse soorten en maten gebruik de site
FARNELL.nl

Na je keuzes in menu naar condensatoren of bv in de zoekbalk bv in tikken
"100uF 16V"
o.a. in de tabel rechts kun je specificaties al zien.
o.a de gestelde levensduur.
Via filters kun je alle handen merken en series filteren.

Ga diverse type de datasheet bekijken, daarin vind je OOK de diverse
soorten en maten type aanduiding OP jouw getoonde elko's.
Of wel de codering op die dingen.

Zo kun je ook kiezen tussen filters SMD of niet.
Hiermee kun je de enorme hoeveelheid elko's van bv 100uF/16V beoordelen.

Zo even snel zie ik tussen de 1000 en 5000h voor dergelijke SMD elko's.

Ga gewoon even studeren op die elko's er gaat dan een wereld voor je open
in het maken van keuzes.
Ook ga je snappen dat zomaar wat elko's kopen op dubieuze sites je 9 van de 10x uit komt op de goedkoopste meest waardeloze versies, of je betaald te veel voor als nog
inferieur materiaal.

Voor levensduur elko's is van belang de ripple, weerstand bij welke frequentie en temperatuur.
Je snapt dat jouw schakeling bepaald welke elko het langste gaat vol houden.

Elko's begrijpen is een hele studie.

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door loek @, Exloo (Drenthe), 14-01-2020, 13:08 (1561 dagen geleden) @ Lammert

Hallo Lammert,

Mijn ervaring met SMD elco's in professionele meetapparatuur is slecht. Het gaat dan natuurlijk wel om apparaten uit de beginperiode dat SMD werd toegepast. In de meetapparaten onder andere van Tektronix zitten vaak lekkende SMD elco's van dit type. Het verhaal gaat dat de nieuwere type minder snel lekken maar ook bij apparaten van 10 jaar oud heb ik deze nog aangetroffen.

Bij aanschaf van nieuwe SMD elco's vindt ik het moeilijk te bepalen of deze nu wel of niet lekgevoelig zijn. Om deze problemen te voorkomen vervang ik de elco's als dat kan door SMD tantaal condensatoren. Dat zie ik ook gedaan worden door mede hobbyisten over de hele wereld in de diverse BLOGS.

Dus samenvattend als het kan en je gaat voor zekerheid dan vervangen door Tantaal of standaard elco's

Met vriendelijke groet,

Loek

Vraag over levensduur (SMD) Elko

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-01-2020, 13:26 (1561 dagen geleden) @ loek

Hallo Loek,

Bij het advies om ergens tantaal in te plaatsen, hoort mijnsinziens wel de opmerking dat je de werkspanning verplicht moet overdimensioneren en dat ze niet van piekstromen houden. Alsnog kunnen ze na jaren gaan rommelen, afhankelijk van de fabricagekwaliteit, waarmee het voordeel ten opzichte van elco's qua betrouwbaarheid toch al een stuk kleiner is. Ook is de productie dubieus i.v.m. grondstoffen (conflictmineraal coltan). Misschien ben ik te conservatief, maar ik zou ze zelf alleen gebruiken als het absoluut niet anders kan.

Nu solid aluminium capacitors door Vishay/BC uit productie zijn genomen, zijn polymeercondensatoren misschien een goed alternatief voor SMD-elco's en tantaaltjes daar waar gewone elco's niet volstaan.

powered by my little forum