info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem (Gezocht)

door PB74 @, 01-02-2020, 11:37 (1518 dagen geleden)

Ik ben voor mijn hobby op zoek naar informatie over de periode waarin het Philips Compact Disc systeem werd ontwikkeld.
Bijvoorbeeld foto's, Philips documentatie, reportages etc etc. Ook over de wereldwijde introductie/demonstratie door bv Joop Sinjou en Hans Mons, foto's van de evenement, items etc. Alles is welkom.

Dank!

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 01-02-2020, 15:24 (1518 dagen geleden) @ PB74

Het boek NATLAB van Paul van Gerven en Rene Raaijmakers besteedt maar liefst 122 pagina's aan die periode. Aanbevolen!

--
M.v.g
Ben

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 01-02-2020, 15:35 (1518 dagen geleden) @ Ben Koehorst

Dank! Zeker, die heb ik ook op mijn verlanglijst staan, ik heb gelezen dat daar inderdaad mooie verhalen en foto's in staan.

Echter ben ik ook op zoek naar bijvoorbeeld beeldmateriaal van de introductie/demonstratie van het compact disc systeem door Joop Sinjou. Op internet kom je de foto van hem waarop hij een compact disc in zijn hand houdt veelvuldig tegen, maar er moet vast meer beeldmateriaal te vinden zijn, ook van demonstraties in andere steden (Londen bv).
Veel foto's en informatie is in de loop der jaren verloren gegaan of het is simpelweg niet gedigitaliseerd.

Alles omtrent de ontwikkeling en introductie van de compact disc van being jaren 80 is welkom :)

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 01-02-2020, 15:42 (1518 dagen geleden) @ PB74
Gewijzigd door Forumbeheer, 01-02-2020, 18:57

Ik neem aan dat je de foto's op dutchaudioclassics.nl kent? Mogelijk kun je met de webmaster daar samenwerken. Op het forum van mfbfreaks.com, tijdelijk bereikbaar onder forum-mfbfreaks.nl , zitten ook veel liefhebbers.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 01-02-2020, 15:54 (1518 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door PB74, 01-02-2020, 16:03

Zeker, dutchaudioclassics is mijn site. Ik heb die site voornamelijk opgezet om informatie te verzamelen en te delen met liefhebbers. :)
Ik heb daar al ontzettend veel informatie op verzameld, maar ik er moet ongetwijfeld meer informatie zijn, informatie die niet op internet staat, misschien hebben mensen foto's of documentatie.

Bijvoorbeeld, ik was jaren op zoek naar foto's van studio's waarin de LHH2000 cdspeler zichtbaar was. Eindelijk heb ik die kunnen vinden. Maar die info is moelijk te vinden.

Onlangs heb ik een oud audio magazine gevonden met daarin een reportage over de fabricage van de Philips CD880:
https://www.dutchaudioclassics.nl/The-making-of-the-Philips-CD880-cdplayer-1989/

Fantastisch toch?
Dat soort info, daar ben ik naar op zoek.


Hier zitten heel veel Philips liefhebbers. Ik hoop dat er mensen zijn die deze info hebben en die hopelijk willen delen. :)

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Goldline @, Oranjedorp, 01-02-2020, 18:48 (1518 dagen geleden) @ PB74

heeft PB74 ook een naam ?

--
Cees PA1DBA

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 01-02-2020, 19:06 (1518 dagen geleden) @ Goldline

Jazeker, Peter :)

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 01-02-2020, 19:53 (1518 dagen geleden) @ PB74

Welkom op het forum!

Ik heb zelf ook wel meegemaakt dat ik werd terugverwezen naar mezelf, zo van: hij is de kenner, vraagt het eens aan hem :-D

Oh, ik ben trouwens Maarten, zag dat ik nog onder het admin-account zat te schrijven.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 01-02-2020, 20:23 (1518 dagen geleden) @ Forumbeheer

Dank je! (Maarten van het mfbfreaks forum, mae?)

Ik ben bv op zoek naar een goede (mooie) foto van de Philips fabriek in Hasselt, van tussen 1980 en 1990. Kan zoiets nergens vinden, helaas...

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-02-2020, 21:34 (1518 dagen geleden) @ PB74

Ja die Maarten :-)

Heb je het al geprobeerd bij streekkranten of persfotobureau's uit die omgeving?

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 01-02-2020, 22:45 (1518 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Jazeker. Echter hoop je (natuurlijk) tegen iemand aan te lopen die een map vol met bv bouwtekeningen van cdspelers heeft (en dan bedoel ik niet de service manuals). Maar ik denk niet dat zoiets ooit zal gebeuren :-)

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Erik @, 02-02-2020, 09:16 (1517 dagen geleden) @ PB74

Ik heb ooit deze, vroege advertentie video voor de CD van een beeldplaat afgehaald.
https://www.youtube.com/watch?v=iXBw0jc3770
Deze beeldplaat kwam bij een oud Philips Natlab ingenieur vandaan

Ik zal eens kijken of ik zijn naam nog terug kan vinden, de beste man zelf is helaas al overleden.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2020, 09:25 (1517 dagen geleden) @ Erik
Gewijzigd door Maurice, 02-02-2020, 09:31

Geweldig.
Dit is inderdaad de oer versie.
Ook wel Pinkeltje genoemd.

Zoek even op : Philips Pinkeltje - DutchAudioClassics.nl.htm

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-02-2020, 09:38 (1517 dagen geleden) @ Maurice

Philips Research

https://archive.fo/DfOzy

Wisten we dit al? Ik niet.
[image]

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 02-02-2020, 10:36 (1517 dagen geleden) @ Maurice

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 02-02-2020, 09:35 (1517 dagen geleden) @ Erik

Gaaf! Is die beeldplaats iets wat je van de hand zou willen doen?

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door snameroc @, Etten Leur, 03-02-2020, 16:24 (1516 dagen geleden) @ Erik

https://youtu.be/uWsFKGmhe4s

Hier zie je een demo beeldplaat welke ik ooit op youtube heb gezet. Gaat nog een stukje verder terug in de ontwikkeling.
Ik heb de beeldplaat en een werkende vlp720.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-02-2020, 20:04 (1516 dagen geleden) @ snameroc

Ja die Demonstratie VLP van Philips heb ik ook hier en bij mijn VLP720 gekregen.

Geweldig leuke video.
Geeft goed een beeld hoe die beeldinformatie op de plaat werd gezet.

[image]

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Roland Huisman @, Zwolle, 02-02-2020, 11:37 (1517 dagen geleden) @ PB74
Gewijzigd door Roland Huisman, 02-02-2020, 11:59

Ik denk als je meer info wilt dan dat je nu al hebt, dat je ook achter de
LaserVision ontwikkeling aan zou moeten gaan. De CD is een een doorontwikkeling
geweest gebaseerd op de technologie van de beeldplaat.

Ik heb zelf één van de aller eerste VLP600 spelers welke van het NatLab af komt.
Daarbij zit ook een hele stapel sample platen. De vorige eigenaar werkte daar
en de machine is gebruikt om testen mee te doen. De sample platen hebben
allemaal een iets andere samenstelling om zo een optimum te bepalen.
Dat ging echt over de optimalisatie van laagdikten.

Aan de onderkant zit ook een opening in de speler. Hier konden ze de machinebesturing
zo beïnvloeden dat de plaat o.a. harder/zachter ging draaien. Daarmee konden ze leesfouten genereren.

Ik heb hem hier ooit eens aangehaald:
http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=18153

Ik kan kijken of ik de contactgegevens nog heb van de man welke hiermee heeft gewerkt.
Hij kon er heel veel over vertellen. Ik heb ook meegeschreven tijdens ons gesprek
maar ik kan zijn verhaal niet echt goed navertellen.

[image]

Groeten, Roland

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-02-2020, 15:54 (1517 dagen geleden) @ Roland Huisman

Hoi Roland,

Heb je toevallig scans van de documentatie? Alvast een foto waar de footer van de pagina op staat zou ook al leuk zijn.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 03-02-2020, 17:33 (1516 dagen geleden) @ Roland Huisman

Voor mij is de VLP niet interessant. Ik weet dat deze techniek aan de basis stond van het Compact Disc systeem, maar de VLP is van voor mijn tijd. Daarnaast vind ik het Compact Disc systeem interessanter vanwege de meerdere technieken die erbij komen kijken op het gebied van d/a conversie, cd loopwerken etc etc. :-)

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-02-2020, 17:47 (1516 dagen geleden) @ PB74
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-02-2020, 17:49

Dat zit opzich ook in de latere laserdiscspelers die digitaal geluid ondersteunen. Als je je afvraagt waarom ze ooit van CDM9 naar CDM12 gegaan zijn met de telling... CDM10 is een laserdiscloopwerk. CDM5 t/m 8 en CDM11 weet ik niet, maar daar zit misschien ook wel een stukje obscure prototypes tussen.

VLP is ook een soort van missing link en kruisbestuiving met de ontwikkeling van de CD.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Goldline @, Oranjedorp, 03-02-2020, 18:09 (1516 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten ,zou CDI je missing link zijn?
Nu veel loopwerk,cq laser problemen met het laatste philips loopwerk CDPro2/VAU1255

--
Cees PA1DBA

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-02-2020, 19:51 (1516 dagen geleden) @ Goldline

Vergeet de CR-rom niet.

VLP analoog beeld analoog geluid
VLP Analoog beeld, digitaal geluid
CD-video
Video-CD
Photo CD (Philips CDF-100 heb ik hier staan)
CD-i
CD-rom read/write
CD-audio

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-02-2020, 20:00 (1516 dagen geleden) @ Maurice

Veder mooie site die ik ooit eens bezocht heb ivm CD laser technieken.

Kijk bij support/servicetab.

Lees met name ook over de term Red-Book.

Red Book (CD-DA)

Allows for up to 74 minutes of digital sound.
Sample rate of 44.1Khz, or 44,100 samples per second.
Transfer rate of 150 kilobytes per second. Also known as "single-speed" or 1X.
Can contain up to 99 tracks.
Red book audio is also referred to as CD-DA (Compact Disc-Digital Audio). Introduced by Sony and Philips in 1980, the Red Book standard was simply designed to be a universal medium for distributing digitized music.

Data on a audio CD is organized into frames. Each frame contains up to 24 bytes of user data, synchronization, LECC (Logical Error Correction Code), and data for control and display. Frame are interleaved with other frames into a single, spiral so that scratches or defects will not destroy a single frame beyond correction. Rather, a scratch will destroy a small portion of many frames, all of which can be recovered in other frames.

A Red Book disc is divided into three areas: Lead In, Program, and Lead Out. Every track's location is recorded into the disc's TOC (Table of Contents) which is stored in the Lead In area of every disc. The Red Book CD was to become the template for which all other "book standards" were created.

info/documentatie ontwikkelperiode Philips compact disc systeem

door PB74 @, 03-02-2020, 21:09 (1516 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Begrijp ik, maar vooralsnog gaat mijn interesse niet uit naar de VLP :-)

Wie is J.Siteur? Iemand een idee? Was dat een ontwikkelaar bij Philips?
Ik heb namelijk diverse Philips documenten met zijn naam erop, zoals een octrooi mededeling voor de opspanningsinrichting voor de VLP plaat, en nog wat technische documenten van de VLP.

powered by my little forum