Fake Darlingtons (Algemeen)

door Goldline @, Oranjedorp, 03-02-2020, 18:02 (1541 dagen geleden)
Gewijzigd door Goldline, 03-02-2020, 18:05

Onlangs een paartje MJ2501/3001 besteld bij een net Duits bedrijf ,te weten ASWO.
Het merk betrof ISCsemi inplaats van de niet meer leverbare Darlingtons van Motorola.
Voordat ik ze in de de versterker inbouw maar even nameten.
met een HFe van rond de 60 slechts een gewone transistor.
de bij de darlington ingebouwde weerstanden waren niet meetbaar.
Dus beste medestanders, kijk uit met dit merk,dit was de 2e keer dat ik hier tegenaan liep.
Bij klachten krijg je een standaard mail van de fabrikant dat ze de beste kwaliteit leveren.
Terugsturen naar ASWO kost meer dan in de kliko gooien.

Het probleem is dat er nu hier een niet herstelbare 4 kanalen versterker staat, iemand nog een werkend setje ?
[image]

--
Cees PA1DBA

Fake Darlingtons

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-02-2020, 18:06 (1541 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Maarten Bakker, 03-02-2020, 18:08

Het aparte is dat Inchange Semiconductor (dat is denk ik de fabrikant) in principe een goede reputatie zou moeten hebben, maar het is niet de eerste keer dat ik slecht spul van ze tegenkom...


Kun je nergens een setje BDX64/BDX65 op de kop tikken? Die zouden equivalent moeten zijn.

EDIT: mfbfreaks.com raadt MJ11015 en MJ11016 aan.

Fake Darlingtons

door snameroc @, Etten Leur, 03-02-2020, 18:13 (1541 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ze zitten ook in mfb boxen je zou eens bij thomas kunnen proberen.

Fake Darlingtons

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 03-02-2020, 23:30 (1541 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Kun je nergens een setje BDX64/BDX65 op de kop tikken? Die zouden equivalent moeten zijn.

EDIT: mfbfreaks.com raadt MJ11015 en MJ11016 aan.

Ik heb een tijd geleden ook BDX64 en BDX65 besteld en die in de 544 MFB box geplaatst. Met de gloeilamp in serie, alles OK. Onder volle spanning onderbrak de BDX64, en dit bij elke BDX64.
Ook BDX66 en BDX67 werkten niet, zelfdde probleem.

Omdat ik vaker HK Actor sets heb gerepareerd (400 Watt RMS in bridge mode bij 6 Ohm), kwam ik er achter dat de MJ11015 en MJ11016 ook dalington transistoren waren, maar dan wel een stuk steviger. Deze werken prima, maar je moet wel de ruststroom opnieuw afstellen.

De huidige BDX transistoren zijn ook mogelijke counterfeits.

groetjes,
-=Kees=-

Fake Darlingtons

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-02-2020, 14:11 (1540 dagen geleden) @ Kees van Dijke

De huidige BDX transistoren zijn ook mogelijke counterfeits.

Klopt, en op het MFB forum kreeg ik commentaar dat ik een oude
Philips 752 receiver heb ontdaan van de originele BDX transistoren.
Het restant had ik weggegeven voor wie zijn 752 wou restaureren.

Voor de prijs van de receiver kon ik niet eens nieuwe counterfeits kopen.
En nu had ik vier goede originele!
Jaja, lach mij maar lekker uit... :dev :lol

Groeten, Roland

Fake Darlingtons

door henkk56 @, 04-02-2020, 16:19 (1540 dagen geleden) @ Roland Huisman

Vroeger had je alleen heilige buizen (zoals de eindtriodes) maar nu komen er ook steeds meer heilige halfgeleiders.
:-P

Henk

Fake Darlingtons

door Roland Huisman @, Zwolle, 04-02-2020, 19:39 (1540 dagen geleden) @ henkk56

Vroeger had je alleen heilige buizen (zoals de eindtriodes) maar nu komen er ook steeds meer heilige halfgeleiders. :-P

Hoi Henk,

Ja, dat is absoluut waar. Probeer maar eens van die dikke Sanken transistoren
te kopen voor van die oude Sansui versterkers ala AU-D9 of zo...
Of voor jouw mooie Pioneer eindbak? Ik durf te wedden dat dat ook lastig zal zijn.

Maar bij mijn vorige werkgever heb ik ook namaak componenten gezien van
nieuwe modellen FET's. Zodra het dure componenten zijn is het gewoon
interessant om ze na te maken. En dan vooral de behuizing en de stempel maar niet
de inhoud natuurlijk... Dat was een duur grapje met 15000 reeds geplaatste FET's :-|

Maar we dwalen af van het topic...

Groeten, Roland

Fake Darlingtons

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-02-2020, 19:40 (1541 dagen geleden) @ Goldline

Cees,
Hier de datasheet van dit merk en type MJ3001

test ze eens op de specs zoals in de datasheet staat aangegeven.
Tevens staat er de website dus zou zeggen vraag het ze eens.

Maar eerst eens op die specifieke data eens testen.

Dan bij FArnell.nl de multicomp versie datasheet mj3001

Aswo en Franell verkopen echt geen troep.
Geloof er niets van.
Alles kan natuurlijk maar dergelijke zaken kunnen zich het niet permitteren.

Fake Darlingtons

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-02-2020, 20:10 (1541 dagen geleden) @ Maurice

Hier de datasheet van dit merk en type MJ3001

test ze eens op de specs zoals in de datasheet staat aangegeven.
Tevens staat er de website dus zou zeggen vraag het ze eens.

Maar eerst eens op die specifieke data eens testen.

Dat heeft Cees al gedaan. Geen meetbare Rbe, en een hFE van 60.

Ik vermijd bij Aswo als het even kan ook ISC onderdelen. Het hoeft niet eens aan ISC zelf te liggen, ik kwam bij een snelle zoektocht op het internet, ook ISC-gestempelde onderdelen tegen die kenmerken van vervalsingen hadden (afgeschuurd/overgeverfd). Die kunnen bij dubieuze tussenhandelaren vandaan komen (zou ik zeggen als ik ISC was in elk geval).

Fake Darlingtons

door Goldline @, Oranjedorp, 03-02-2020, 22:07 (1541 dagen geleden) @ Maurice

meet helaas geen 10150 Ohm tussen B en E,
en een hfe van 65 duid op een enkele tor.
Heren bedankt voor de tips zoals farnell ,en MFB freaks.

--
Cees PA1DBA

Fake Darlingtons

door Paul B2 @, 03-02-2020, 23:56 (1540 dagen geleden) @ Goldline

Het is enigszins off topic maar toch ook niet: ik heb vergelijkbare ervaringen met Aswo: bestel er maar eens de bekende steeklampjes 12V / 30 mA, dan krijg je...lampjes met opdruk 30 maar ze zijn 80 mA.
Ik kwam erachter doordat niets in mijn schakeling defect was en het toch niet werkte, dus lampje, voeding en amp meter en ja hoor...
Aswo gemaild en uitgelegd dat het in china niet zoveel uitmaakt wat je bestelt: ze zetten erop wat jij wilt,....en antw: excuses, we sturen u nieuwe.
En ja hoor, snel en gratis maar....: weer 10 stuks met opdruk 30 en meten 80 mA.
Dit verhaal speelde ongeveer 3 jaar geleden...ik heb lampjes bij Conrad besteld (dat ging goed).

Ander geval: smd opamp 4558, veel gebruikt in audio circuits, in dit geval in een actieve speaker.
Defecte vervangen door een Aswo-tje, maar het viel me op dat de klank niet klopte.
Zelfde type bij Farnell besteld en alles in orde.

Moraal van dit verhaal: doet het ertoe: twijfel zeker aan componenten van Aswo, het is een fijne club qua snelheid en voor snaren enzo, maar ze schromen niet chinese rommel te verkopen.
En je krijgt het ze niet uitgelegd.
Farnell (en Conrad) heb ik daar nog niet op kunnen betrappen.

Voor mijn oude speakers en audio zooi zal het wel maar voor medische en luchtvaart/militaire doeleinden hoop ik toch dat men selectief is qua leveranciers :).

Fake Darlingtons

door Oldtimer @, Oegstgeest, 04-02-2020, 20:10 (1540 dagen geleden) @ Goldline

Onlangs een paartje MJ2501/3001 besteld
Voordat ik ze in de de versterker inbouw maar even nameten.
met een HFe van rond de 60 slechts een gewone transistor.
de bij de darlington ingebouwde weerstanden waren niet meetbaar.

Dit zegt de handleiding van de atlas DCA Pro model DCA75 over de meting van de versterking bij Darlington torren:
[image]

De eventueel ingebouwde weerstanden kan ik bij deze types wel meten, bij een aantal types lag de waarde tussen de 5 en 10 kohm

Willem

Fake Darlingtons

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 04-02-2020, 20:33 (1540 dagen geleden) @ Oldtimer

Ik heb hetzelfde met de MJ11015G en MJ11016G. Deze zijn van ONSEMI, voorheen Motorola. Tevens zit daar ook een vrijloop diode ingebouwd tussen C en E.
De tester ziet het bij mij ook fout, maar deze transistoren werken perfect in mijn MFB luidsprekerboxen.

groetjes,
-=Kees=-

powered by my little forum