Functiegenerator (Toestel of techniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-02-2020, 17:52 (1541 dagen geleden)

Nu je op een bepaalde leeftijd wat meer tijd hebt om leuke (hobby) dingen te doen heb ik me geworpen op de bouw van een functiegenerator, een Elektuurontwerp uit mei 1995.
Een deel van de onderdelen had ik in de loop der jaren al verzameld, de laatste zeldzame ic's kortgeleden uit China!
De dubbelzijdige print aangepast aan de beschikbare behuizing en losse voeding gemaakt.
Na opbouw werkte het geheel zowaar bijna in een keer goed!
Eigen schuld, pootje van een schakelaar naar binnen gedrukt, waarna een deel geen goed contact meer maakte.
Deze vervangen waarna alle soorten signalen beschikbaar waren, tot zo'n 12 Mhz aan toe bij maximaal 20 volt top-top.
Waar ik alleen een beetje teleurgesteld in ben is de sinusvorm.
Driehoek, zaagtand en blok/puls zijn prima regelbaar.
De toppen zijn niet mooi afgerond zoals wel zou moeten kunnen zie afbeelding
[image]
De linker top is van een wienbrug, de rechtse is wat het ic Max038 er van maakt.
Ik zou niet weten wat ik verkeerd heb gedaan.
Alleen het signaal belasten met een condensator geeft wat verbetering, maar is geen optie daar je dan constant moet wisselen in condensatorwaarde.
Mijn vraag aan de lezers is dan ook: is dit een bekend probleem met dit type ic (MAX038), of is er een afdoende oplossing voor?
[image]
Zo is het geworden,de uitlezing is een pic teller met 5 10mm led's, voor een lc-display was geen ruimte.
Ik hoor graag van jullie.

Mvg Dirk.

Functiegenerator

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 06-02-2020, 18:10 (1541 dagen geleden) @ doktordirk

De meeste functie generatoren maken een sinus vanuit een blokgolf of driehoek spanning, iets wat je bij die van jou ook in het uitgangsignaal ziet.
De vervorming loopt dan al gauw in de orde van procenten.
Ik ben bang dat er met het “standaard concept” weinig aan te doen is.
Een echt mooie sinus komt eigenlijk alleen een Wien brug generator of uit een funtiegenerator waar een scherp, met de frequentie meelopend banddoorlaat filter in zit. (al dan niet digitaal)
Niet voor niets vindt je op de meeste werktafel nog een echte “toonfiets”
Verder wel een keurig apparaat geworden met zo’n mooi kastje.:)
m.vr.gr.
Anton van den Oever

Functiegenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-02-2020, 18:41 (1541 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door kris, 06-02-2020, 19:32

Het is vooral de driehoek generator die als basis dient voor de sinus. Die sinus wordt uit de driehoek "gedistilleerd" door een zgn sineshaper. In zijn oervorm is dat een serie diodes die naarmate de driehoek stijgt meer en met meer gaan geleiden en zodanig de driehoek afplatten op iets wat op een sinus lijkt.

Hoe beter de shaper, hoe beter de sinus benaderd wordt. Er zijn wel wat truuken om dat beter te krijgen, weet niet op die op het net staan.

BTW, de originele bedoeling van een functiegenerator is sweepen, voor het opnemen van frequentie/fasediagrammen. een beetje vervorming was daarbij minder belangrijk dan het feit dat je kan sweepen zonder dat de amplitude zakt.

Voor vervormingsmetingen werd steevast een wienbruggenerator gebruikt. Die kan makkelijk zo laag als 0,01% vervorming, maar kan dan absoluut niet meer sweepen.

PS : het "piekje" op de sinus is het moment dat de driehoekgenerator omslaat. Door goede ontkoppeling van de voedingen kan je die nipplegate wel wegkrijgen :-)

wat ik nog vergat : de ene Max038 chip is de andere niet...

Functiegenerator

door soundman2 @, Wouw, 06-02-2020, 19:19 (1541 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 06-02-2020, 19:25

Hier staat een dergelijke generator, met oscillogrammen erbij. Daar lijkt de sinus er toch watt netter uit te zien.
Volgens mij klopt de tekst erbij niet helemaal.

http://electronics-diy.com/max038-generator.php
Volgens de datasheet zou de vervorming bij een sinus niet meer dan 2% mogen zijn bij f-out = 100KHz.
https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX038.pdf

Functiegenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-02-2020, 20:45 (1540 dagen geleden) @ kris

Met de ontkoppeling zit het wel goed denk ik.
Elektuur is niet zuinig geweest met weerstandjes en c'tjes in de voedingslijnen.
Halverwege de sinusgolf zat eerst nog een "frutseltje" wat met een extra c'tje op de referentiespanning weggewerkt is.
Misschien zit er onderling idd verschil in de diverse ic's.
Maar gezien de prijs en het uit en weer insolderen ga ik dat niet proberen.
De dutycycle instelling werkt goed, maar is alleen merkbaar in de blokgolfstand, voor de sinus zie ik geen verschil.

Mvg. Dirk.

Functiegenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-02-2020, 21:42 (1540 dagen geleden) @ doktordirk

De dutycycle instelling werkt goed, maar is alleen merkbaar in de blokgolfstand, voor de sinus zie ik geen verschil.

Mvg. Dirk.

tja, dutycycle is een begrip dat enkel op een blokgolf van toepassing is... Wat stel jij je voor bij dutycycle regeling van een sinus? :-)

Functiegenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-02-2020, 22:29 (1540 dagen geleden) @ kris

Tja misschien is m'n Engels niet goed genoeg, maar volgens mij wordt dat in de datasheet van het betreffende ic wel gesuggereerd.
Deze instelling kon je volgens Elektuur het beste doen met een spectrumanalizer, maar laat dat nu net een apparaat zijn wat ik op m'n hobbyzolder nergens kan vinden:-D

Mvg. Dirk

Functiegenerator

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-02-2020, 07:27 (1540 dagen geleden) @ doktordirk

de datasheet is er idd niet 100% duidelijk over.
Maar als ik het goed interpreteer lukt de PWM voor Blok en driehoek, dat laatste laat je toe om zaagtanden te maken. werkt dat?

Overigens heb ik een generator die ook de sinus PWM't (een heathkit) maar dan heb je geen sinussen meer, maar twee dansende slangen. En je openingsvraag ging net over het bekomen van een minder vervormde sinus... :-)

Functiegenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 07-02-2020, 20:06 (1539 dagen geleden) @ kris

Driehoeken en blokken zijn zonder (voor mij zichtbare) storing en in een andere stand van de dutycycle schakelaar regelbaar van zaag naar links tot zaag naar rechts, en de blokken laten zich ook prima regelen van pos. naar neg. puls tot max. 85% dacht ik.
Wat de sinus betreft is er mee te leven.
Misschien ga ik nog eens experimenteren met een opamp en een aantal geselecteerde diodes zoals in een eerdere Elektuur is beschreven.

Dirk.

Functiegenerator

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-02-2020, 23:13 (1540 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Mooi dat het de behuizing opgevallen is.
De kastjes (Retex) had ik jaren geleden gekocht bij radio Twenthe .
Het frontje is ontworpen mbv. Frontdesigner, een bijna onmisbaar programma voor dit soort ontwerpen.
Afgedrukt op de achterkant van een kalender op folioformaat (iets langer dan A4) en daarna in lamineerfolie geplakt.
Zonder hulp van de computer zou dit project een bijna onmogelijke opgave zijn geweest.
De print was op 75% afgedrukt, dus scannen, vergroten en vervolgens alle scanfoutjes er zo goed mogelijk uithalen om een zo strak mogelijk plaatje te krijgen.
Vervolgens geimporteerd in Autocad en geprobeerd om in ieder te boren gat een puntje te zetten voor de luiemensenboormachine (StepFour, eerste? generatie) wat op enkele vergeten puntjes na aardig gelukt is.
[image]
Dit is niet de functiegenerator, maar een digitale klok met cijfers in het midden en 60 sec. ledjes rondom, maar dit even als voorbeeld van de inmiddels antieke machine (werkt alleen via dos).

Mvg Dirk

powered by my little forum