Transistor IRF520NPbF (Algemeen)

door arduinonoob @, 12-02-2020, 15:18 (1507 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Ik heb laatst een Transistor IRF520NPbF gekocht (https://elektronicavoorjou.nl/product/mosfet-transistor-irf520npbf/)

Ik vroeg mij af of ik deze kan gebruiken voor een RGB LED strip?
En of jullie nog leuke ideen hebben waarvoor ik deze transistor kan gebruiken.

Alvast bedankt! :-)

Transistor IRF520NPbF

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-02-2020, 17:03 (1507 dagen geleden) @ arduinonoob

Lijkt mij sterk dat je een component koopt zonder dat je weet wat ermee te doen.
Je zal wel een schema hebben waar deze in gebruikt zal worden.
Geef wat meer licht in je vraag, anders blijft het stil.
Groet, Ben

Transistor IRF520NPbF

door arduinonoob @, 19-02-2020, 09:16 (1500 dagen geleden) @ Ben

Hallo Ben, natuurlijk heb je helemaal gelijk. Voortaan doe ik wat meer onderzoek, ik raakte een beetje enthousiast :p

Ik heb inmiddels een leuk project gevonden. Bedankt voor de reactie!

Transistor IRF520NPbF

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 19-02-2020, 13:11 (1500 dagen geleden) @ arduinonoob

Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd wat voor project je gevonden hebt, misschien leuk om te laten zien :-)

Transistor IRF520NPbF

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-02-2020, 17:39 (1507 dagen geleden) @ arduinonoob
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-02-2020, 17:40

Welkom op het forum!

In principe kun je met zo'n FET een enkelvoudige belasting in- of uitschakelen (of met PWM dimmen) als je hem met een gateweerstandje aan een uitgang van je Arduino verbindt. Source aan de massa, en de drain is dan de geschakelde massa voor je LED-strip. Hoe je dat precies aansluit, hangt ook van je LED-strip af.

Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar er zijn nog wel zaken waar je gewoon kunt binnenlopen die een hoop Arduinospullen en losse onderdelen hebben en waar je aan de balie ook advies kunt krijgen. In Haarlem ken ik Display electronica aan de Lange Herenstraat, vlakbij het station.

Een andere mogelijke tip is een makerspace in je omgeving opzoeken.

Samengevat: we zouden eigenlijk meer details over je LED-strip moeten weten, en als je een winkel, makerspace, behulpzaam forumlid of iets dergelijks zoekt is het handig om een woonplaats of een regio in je profiel te vermelden.

Transistor IRF520NPbF

door Oldtimer @, Oegstgeest, 12-02-2020, 18:52 (1507 dagen geleden) @ arduinonoob
Gewijzigd door Oldtimer, 12-02-2020, 18:54

Ik heb laatst een Transistor IRF520NPbF gekocht (https://elektronicavoorjou.nl/product/mosfet-transistor-irf520npbf/)
Ik vroeg mij af of ik deze kan gebruiken voor een RGB LED strip?

Je bedoelt natuurlijk dit project:

https://elektronicavoorjou.nl/arduino-project-rgb-led-lamp/

Het antwoord luidt: ja dat kan, zie de reactie van Maarten Bakker.

En je hebt natuurlijk ook het stukje onder de sketch gelezen:

Deze code werkt wel maar moet nog worden aangepast om ideaal te functioneren.
Dit laten wij aan jullie over omdat je dan zelf echt bezig gaat met het programmeren!

Succes,

Willem

powered by my little forum