Frequentie indeling draadloze microfoon (Algemeen)

door Peter1952 @, Almere, 21-02-2020, 22:03 (1497 dagen geleden)

Beste Mensen,

Ik ben in het bezit van een draadloze microfoon, Audiophony type Emet-Hand die bij verschillende draagbare systemen van Audiophony gebruikt wordt, o.a. bij de Sprinter122. Ik wil deze microfoon ook bij een andere ontvanger dan die welke in het systeem is ingebouwd.
Het enige dat in de gebruiksaanwijzing staat is dat de microfoon werkt in de UHF band 863-865 MHz band en 16 kanalen heeft. In de microfoon zit echter een etiket dat vermeldt 823-834 MHz en 863-865 Mhz. Ik ben er achter kunnen komen dat 4 kanalen in de 863-865 MHz band werken en de rest in de 823-834 Mhz band.
Nu wil ik weten wat de kanaal indeling van deze microfoon is. Op internet is daar niets over te vinden behalve de hierboven genoemde informatie.

Wie kan mij aan de kanaalindeling van deze microfoon helpen?
Andere optie: Wie heeft er een frequentieteller of spectrum analyser om de kanalen uit te lezen en die bereid is die een keer mee te nemen naar de beurs of reparatiedag of bij wie ik evt. langs kan komen? De zender in de microfoon is FM gemoduleerd.

Groeten,
Peter

Frequentie indeling draadloze microfoon

door soundman2 @, Wouw, 21-02-2020, 22:18 (1497 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 21-02-2020, 22:33

Bij het agentschap telecom staat het op de website

https://www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/microfoons---draadloos-gebruik-en-frequenties/totaal...

Er wordt steeds gezegd, dat je bepaalde frequenties niet meer mag gebruiken.
Vliegtuigen zullen niet neervallen en de peilwagen heeft ook nogal wat moeite om 10mW te vinden als ze niet in een straal van 100 meter van de zender zijn.
Punt is dat je de microfoons niet meer kunt gebruiken in verband met hevige storingen door het GSM netwerk. Een GSM is al gauw 2 watt zendvermogen.
Overigens zou K41 landelijk bruikbaar zijn, maar waar ik zit is dat kanaal niet bruikbaar, doordat ik tegen de grens van België zit en hevig gestoord wordt.

Overigens is er een handige app, www.microfoonbanden.nl
klik op de drie streepjes rechtsboven, klik eerst "geen" aan, om alle frequentieblokken leeg te maken en vul vervolgens in de lijst in welke frequenties de microfoon aan boord heeft.

Frequentie indeling draadloze microfoon

door Peter1952 @, Almere, 21-02-2020, 22:33 (1497 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Peter1952, 21-02-2020, 22:34

Ja dat heb ik al gezien, het gaat me er om hoe de fabrikant het heeft gedaan, dus bij welke stand van de kanaalkiezer welke frequentie hoort.
De band 863-865 MHz is verdeeld in 16 frequenties met 125 kHz raster, welke 4 heeft de fabrikant gebruikt en wat zijn de frequenties van de overige standen?
Bij een andere ontvangers wordt de kanaalindeling wel vermeld?
Ik wil ook een simpele ontvanger met enkele frequenties gebruiken, maar dan moeten ze wel overeenkomen met die van de microfoon.

Groeten,
Peter

Frequentie indeling draadloze microfoon

door soundman2 @, Wouw, 21-02-2020, 22:40 (1497 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 21-02-2020, 23:25

Een counter tot 1GHz heb ik wel, maar Almere is van hieruit best ver.
Het gebruik van een andere ontvanger kan wel, maar heel vaak komt de compressiekarakteristiek en het ruisonderdrukkingssysteem niet overeen, wat de klank van de microfoon geen goed zal doen.
Zo is bij Sennheiser Hi-dyn ook niet compatibel met het ruisonderdruksysteem in de Evolution series.
Sommige ontvangers geven ook pas audio als de juiste piloottoon aanwezig is. Of die in dit systeem zit weet ik niet.

De piloottoon is bij de goede microfoons aanwezig, om deze zonder bijgeluiden in en uit te kunnen schakelen. Soms wordt daarmee tevens info over de batterij meegestuurd. Voor dat laatste wordt bij sommige merken in plaats daarvan ook sub audio meegestuurd.

Frequentie indeling draadloze microfoon

door Oldtimer @, Oegstgeest, 22-02-2020, 01:44 (1497 dagen geleden) @ Peter1952

Andere optie: Wie heeft er een frequentieteller

Wellicht heb je hier wat aan:

https://nl.aliexpress.com/item/1910183834.html?src=google&src=google&albch=shopping&a...

Willem

Frequentie indeling draadloze microfoon

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2020, 11:48 (1496 dagen geleden) @ Oldtimer

Bij Ali in de link moet ik een inlog aanmaken. Ik ga wel naar een andere winkel....

Frequentie indeling draadloze microfoon

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 22-02-2020, 13:38 (1496 dagen geleden) @ soundman2

Volgens mij niet. Ik kan het artikel gewoon lezen zonder in te loggen.

--
Wim Schoonhoven

Frequentie indeling draadloze microfoon

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2020, 15:04 (1496 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

De logo's daaronder gebruik ik niet.
Ze mogen niks van me weten........

Frequentie indeling draadloze microfoon

door humfred ⌂ @, Dubai / Ras al Khaimah, 22-02-2020, 10:00 (1496 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door humfred, 22-02-2020, 10:01

Moderne draadloze microfoons al dan niet FM gemoduleerd werken inderdaad in de UHF band.
Er wordt dan eerst een UHF scan gedaan en de vrije kanalen vastgesteld. De microfoon werkt dan automatisch op deze vrije kanalen.
Zo gebruiken wij de microfoons al enige jaren bij MBC in Dubai.
Dit systeem van scannen naar vrije kanalen doen eigenlijk alle bekenden merken.

Frequentie indeling draadloze microfoon

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2020, 11:43 (1496 dagen geleden) @ humfred
Gewijzigd door soundman2, 22-02-2020, 11:46

De micro van TS hoort ondermeer bij een portabel geluidsboxje. Het merk is niet iets als SHURE, Sennheiser en de andere gerenommeerde merken. Functies als spectrum scan en bijvoorbeeld displays zijn niet aanwezig op de micro of op de ontvanger.
Een schakelaartje met 16 presets is de enige instelmogelijkheid.

Frequentie indeling draadloze microfoon

door loek @, Exloo (Drenthe), 22-02-2020, 16:13 (1496 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo Peter,

Ik kom (als reparateur) regelmatig op beurzen. De eerstkomende beurs is in Deventer zie de agenda op het buizen forum. Als je dat wil dan kan ik een spectrumanalyzer meenemen naar deze beurs.

Laat maar weten wat je wil met vriendelijke groet,

Loek

powered by my little forum