N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's (Gezocht)

door Cornelisjan @, Lunteren, 22-02-2020, 15:11 (1518 dagen geleden)
Gewijzigd door Cornelisjan, 22-02-2020, 15:28

Beste vakgenoten,

Voor het afstellen van de bandloop van N1500/1501 zoek ik de volgende gereedschappen.
1 Een loep heb ik al wel maar ben wel benieuwd hoe de door Philips aangeprezen loep met spiegel eruit zag, heeft iemand nog zoiets?(type BV 316/2 van Fa. Allen & Company Liverpool)
[image]
2 Een cassette met uitsparing heb ik ook maar niets gaat boven het origineel.

[image]

3 Trommellibelle voor instellen referentiepositie

4 Libelle voor instelling bandgeleiders en audio/sync kop

5 Buigpijp voor instelling van beide cassetterolassen

6 Buigpijp voor instelling van spoelschotelas

7 Mal voor instelling hoogte beide spoelschotels

8 Kracht(veer)-drukmeters tot 50 gram, 200 gram, 500 gram en 2000 gram

9 Banden met testsignalen

Tot slot nog een foto op het punt waar de band de trommellineaal (punt R volgens fig 22 doc.) verlaat richting rechter cassetterolas.

[image]

Heeft u nog iets liggen ik neem het graag over.

Mvg.

Cor

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2020, 17:07 (1518 dagen geleden) @ Cornelisjan

Geen wonder dat Amerika koos voor VHS. Het systeem was minder als de 1500, maar de smid op de hoek kon hem met een hamer en een nijptang repareren......

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-02-2020, 18:13 (1517 dagen geleden) @ soundman2

Een knappe Smid Henk :-D

--
Hans van Kampen

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2020, 20:29 (1517 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 22-02-2020, 20:31

Daar zeg je zowat, maar her is wel de realiteit.
De eerste VHS recorders waren een directe afleiding van technieken die al jaren bekend waren in de audiorecorders.
Volkomen mechanische bediening. Snelheidsregeling van de band gebeurde door een forse motor af te remmen met een wervelstroom magneet etc. De vrij nieuwe video-opnametechniek was al lastig genoeg kennelijk. Het vervangen van de videokop was niet erg ingewikkeld. kompleet vervangen, tracking afregelen klaar, dat kon dus in een gewone reparatiewerkplaats gebeuren.
Philips had een technisch hoogstandje met electronisch geregelde motoren, een zeer ingewikkelde (weliswaar betere) C -loading van de band, maar het was allemaal wel veel kwetsbaarder. Zelfs de superieure weergave van video2000 kon de klanten niet overtuigen, wegens de vele storingen van een weer totaal nieuw systeem.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door snameroc @, Etten Leur, 22-02-2020, 21:19 (1517 dagen geleden) @ soundman2

Volgens mij heeft de 1500 ook gewoon een wervelstroomrem en 220 motoren. En de kop vervangen deed je in 1 minuut met een schroevendraaier bij wijze van spreken.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door soundman2 @, Wouw, 22-02-2020, 22:49 (1517 dagen geleden) @ snameroc

Ik herinner me nog iets met een eindschakelaartje na een reparatie, kon je weer opnieuw beginnen....

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 22-02-2020, 22:59 (1517 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Cornelisjan, 22-02-2020, 23:25

Laten we niet vergeten dat deze machine's de 1e echte huiskamer kleurenvideorecorders waren met een schakelklok.

Nog even een foto op punt R van de trommellineaal maar nu zonder een band ervoor en met een videokop voor de lens.
Duidelijk kun je de spoeltjes zien zitten om de kern. De kopspleet (tussen de 0,2 en 0,5 micrometer) is zo smal die zie je op deze foto niet.
[image]

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2020, 10:01 (1517 dagen geleden) @ soundman2

America koos als eerste voornamelijk Beta,
verder is VHS jaren later dan deze 1500 uit 1971

Is altijd makkelijk om technieken van een ander te kopiëren.
Deze N1500 was een van de eerste cassette systemen.
Voorheen was het nog Reel-to-Reel.

Als laatste
zoek eens op de eerste VHS recorders, ook zeer zware mechanische bakken.

VHS Reparatie set Panasonic NV7000 1980
Ik zie micro klokken rechts onder,
veerunsters rechts boven,zal ook geen eenvoudige klus zijn zo.n recorder af te regelen.
[image]

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door soundman2 @, Wouw, 23-02-2020, 10:57 (1517 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 23-02-2020, 10:59

America koos als eerste voornamelijk Beta,
verder is VHS jaren later dan deze 1500 uit 1971

Is altijd makkelijk om technieken van een ander te kopiëren.
Deze N1500 was een van de eerste cassette systemen.
Voorheen was het nog Reel-to-Reel.

Als laatste
zoek eens op de eerste VHS recorders, ook zeer zware mechanische bakken.

VHS Reparatie set Panasonic NV7000 1980
Ik zie micro klokken rechts onder,
veerunsters rechts boven,zal ook geen eenvoudige klus zijn zo.n recorder af te regelen.
[image]

De eerste na VCR die we in de winkel hadden was AKAI (JVC) en Toshiba.
De micrometers had je later ook nodig bij Betamax van Sony. De VHS had al een koppentrommel, die zonder centreren vervangen kon worden.
Veel merken waren anders als soortgenoten. Zo had Sanyo een betamax recorer waarbij de koppentrommel stil stond en de koppen op een aparte losse schijf in een smalle sleuf ronddraaiden.
Vrijwel alle systemen zijn thans ingehaald door digitale media zoals harddisken etc.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2020, 12:31 (1517 dagen geleden) @ soundman2

Sony Beta SL-C7 weet als geen ander die koppen moest je 16um centreren.
Speciaal daarvoor op school de afdeling fijnmechanica opgezocht met dat ding
en met die leraar de kop afgesteld.
Overigens die recorder staat hier na al die jaren (medio 1988) nog steeds.

De N1502 (1 maatje moderner) is
Cassette klep openen en via handige beweging trek je hele klep weg, niets te schroeven.
onderkant 6 schroeven
1x schroef van de voedingsplaat ,klemveer indrukken en klapt de voedingsplaat open.
2x imbus los draaien, wiel met snaar op de plaats houden.
Kop er uit trekken
Nieuwe plaatsen,
2 boutjes vast zetten
deksels er op
Band er in en op play drukken

Dat kan binnen de 2 minuten.:-P :-P

Nee je gaat dit keer de strijd niet winnen. LoL.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door snameroc @, Etten Leur, 23-02-2020, 13:40 (1517 dagen geleden) @ Maurice

Klopt helemaal maurice de opmerking slaat nergens op los van het feit dat de vcr bijna 2 maal zo veel beeldlijnen had als vhs

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-02-2020, 13:17 (1517 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 23-02-2020, 13:19


VHS Reparatie set Panasonic NV7000 1980
Ik zie micro klokken rechts onder,
veerunsters rechts boven,zal ook geen eenvoudige klus zijn zo.n recorder af te regelen.
[image]


De NV7000 was even eenvoudig af te regelen dan de andere VHS recorders. De kit in foto bevat de calibers om het mechanisme van af 0 op te bouwen (zoals in de productielijn)en tot enige mechanische begin referentie te komen, alvorens je met de referentietape de elektrische fijnafregelingen doet. Kortom, voor service totaal overbodig.

Andere systemen waren veel moeilijker af te regelen. Denk dat vanuit dat gedachtengoed technici ook naar basis-afregelkit vroegen voor VHS, maar eigenlijk weggegooid geld.

zelfs de videokop was zelfcentrerend,.. geen gedoe met centreren zoals bij sony.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2020, 12:35 (1517 dagen geleden) @ Cornelisjan

Cor,
Ten eerste waarom ben je die bandloop aan het nazien?
Dat doe je alleen als je echt aan dat loopwerk gezeten hebt.
Of aan de audio-ctr-wiskoppen gezeten hebt.

Begin ook voornamelijk met die koptrommel geleide wielen te reinigen en smeren.
Dat moet super goed lopen anders trek je mechaniek aan diggelen.

Vervolgens volgende fout is die drukrol.
Blijft kritisch dat deze echt goed is.

Vind wel net pracht artikel over gehele servo systeem N1500.
https://www.radios-tv.co.uk/vcr-servo-fault-finding/

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 23-02-2020, 14:38 (1517 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Cornelisjan, 23-02-2020, 15:18

Hallo Maurice,

Mooi artikel ga ik nog eens goed lezen.

Ik begrijp dat je zegt: waarom ga je de bandloop controleren.
Dit is meestal het laatste wat je doet.

Laat dit bij mij nu ook zo zijn, alles gesmeerd, fricties gecontroleerd, aandrukrol gegarandeerd ok, servo instellingen ok, enz. enz.

Deze machine heeft bij weergave met een goede referentieband redelijk geluid en beeld behalve dat de tracking niet stabiel is in te regelen.

Bij opname wordt het geluid nauwelijks tot zeer zacht geregistreerd en beeld wordt redelijk opgenomen maar ook weer tracking problemen.

Als ik naar de bandloop kijk dan kan ik door de hoek van de toonas te verstellen de band hoger of lager boven de lineaal (punt R fig 22 doc) brengen.
Wat blijkt nu deze regeling werkt niet goed, de band blijft stug een stukje boven de lineaal lopen. Vandaar dat mijn vermoeden nu is dat bv een as of geleider is verbogen en de band ontregelt.

Bovendien heb ik dit apparaat gekocht vanaf een zolderkamer zonder bovenkap en hier bovenop stonden nog een paar apparaten :-D

Ik mag dus niets uitsluiten.

Cor

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door soundman2 @, Wouw, 23-02-2020, 16:07 (1517 dagen geleden) @ Cornelisjan

Als de band bij decapstan omhoog kruipt, is of de aandrukrol niet in orde of niet zelfcentrerend. Voorts kan er op de capstan een hardnekkig randje vuil zitten, waardoor de band de hoogste plaats op zoekt. Een kromme capstan hoor je meteen in het geluid. Dan vraag ik me af wat er met de recorder gebeurd is.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2020, 16:49 (1517 dagen geleden) @ Cornelisjan

Control zit inderdaad ook op de audio kop.
CTL zal de oorzaak zijn dat je de tracking niet goed krijgt.

Uiteraard moet die bandloop goed zijn.
Simpel te beluisteren met een reeds opgenomen tape.
Of bekijk met een scoop het CTL signaal.

Als de band blijft kruipen is het bijna zeker de drukrol.
Uitnemen, en reinigen.
Meestal reinig ik deze met een katoen-oude-Thee doek en wat remreiniger.

De glans moet absoluut van de rol af.
Dan is er kans dat de rol nog bruikbaar is.

Uiteraard gelijkmatig opruwen, maar dat zul je vast begrijpen.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 23-02-2020, 19:58 (1516 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Cornelisjan, 23-02-2020, 20:35

Aandrukrol had ik al dubbel gewisseld met een goed werkende machine en is het niet.

De toonas is schoon.

Ook de CTL puls is aanwezig op MP 471.

In feite is het zo dat er geen verticale sync is dan wel deze is niet stabiel, en deze sync komt uit het videosignaal.
Het videosignaal komt FM gemoduleerd uit de kop versterker en dit wordt op zijn beurt stabiel gehouden (lees gesynchroniseerd) door de servo van de bandtransportmotor waarvan de sync CTL kop K4 deel van uitmaakt.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-02-2020, 21:19 (1516 dagen geleden) @ Cornelisjan

Maak dan eerst eens een eigen opname.

Soms kan zijn dat de andere mankementen vertoont en niet 100% compatible meer is.

Als de CTL goed binnen komt kun je 2 dingen hebben betreft bandloop.
Afstand tov de kop is te sterk gewijzigd
Of inderdaad verder servo systeem in.

Ook verraad slechte geluid wat betreft bandloop.

Mooie van video is dat je veel info kunt halen uit beeld en geluid wat er loos kan zijn.
Je hebt een werkende dat is mooi vergelijking materiaal.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 23-02-2020, 22:12 (1516 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Cornelisjan, 23-02-2020, 22:23

Tot zover iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Het zal wel een poosje duren maar hou jullie op de hoogte.

De topic is van "GEZOCHT ........." gegaan naar "het analyseren van" het onderliggende probleem.

Dit vindt het forumbeheer vast niet erg:-)

De techniek van het magnetisch registreren van kleurenbeelden + geluid op een band met behulp van schuinspoortechniek is en blijft een geweldig mooie techniek, zeker voor wat betreft, voor mij persoonlijk, de 1e generatie.

Stel je voor dat dat men dit had willen doen met langsspoor techniek dan was een videoband met een speelduur van 1 uur erg lang geworden.

Diameter van videokopschijf 102 mm X 3,14 X 25 beelden/s X 60 seconden X 60 minuten =

ruim 28,8 kilometer:-D

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door kris ⌂ @, Gent, België, 23-02-2020, 22:26 (1516 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door kris, 23-02-2020, 22:35

Hierboven staat al dat eigen opname ook niet ok is.

Aangezien de band boven de referentiegroef gaat lopen (2mm nog wel), maar hij langs de toonas wel op de juiste hoogte langskomt is de kans idd groot dat er een geleider niet onder de juiste hoek staat, en waarschijnlijk de rechtse.
De hoek moet zodanig zij dat de band tegen de referentiegroef geduwd wordt.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 23-02-2020, 22:33 (1516 dagen geleden) @ kris

Ja Kris dat idee had ik inderdaad en daarom zou ik zo graag die gereedschappen hebben maar of dat gaat lukken????

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-02-2020, 15:32 (1516 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ieder VCR (of VTR) mechanisme is zo ingesteld dat de band in de groef (of lineaal) geduwd wordt, want die groef is de referentie.

Als de band uit de groef kruipt zit er dus iets fundamenteel fout, het is niet altijd makkelijk te vinden wat.

Je schreef hierboven dat het toestel zonder deksel bewaard werd met nog wat ballast erboven op. In het ergste geval is de het chassis geplooid,of de drumpositie veranderd. 1 graad is genoeg, en dat zie je niet met het blote oog. (allemaal meegemaakt)
Je kan met een plastic staafje op verscheiden plaatsen eens onderaan en bovenaan de tape voelen of de spanning (mechanisch ) gelijk is. Een verbogen geleider verraad zich door onevenwichtige tension tussen onder en boven.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 24-02-2020, 22:42 (1515 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door Cornelisjan, 24-02-2020, 22:48

Kris, mee eens, bedankt voor het meedenken en ik neem de tips mee als ik met deze machine verder ga.

Maar ja hoe leuk ik dit werk ook vind, ik heb ook nog ander werk en dat moet ook gebeuren.

Ondertussen hoop ik nog in contact te komen met iemand die mij meer kan vertellen over de gereedschappen t.b.v. het instellen van de Bandloop N1500.

Cor

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Marinus J @, 25-02-2020, 10:04 (1515 dagen geleden) @ Cornelisjan

Er was ook een lange staaf met volgens mij onder en boven een gat erin om de
geleidepennen van de bandloop een klein beetje te kunnen verbuigen.
Dit moest natuurlijk met beleid gebeuren anders ging het echt fout.
Wel ooit apparaten gezien met afgebroken pennen.
Mijn tijd op de TD is alweer een tijdje geleden.

René Daniëls.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 25-02-2020, 18:44 (1514 dagen geleden) @ Marinus J

Ik heb dit liggen. Ik weet niet of dit het complete afregel set is.
Werkt met waterpassen. Geen idee of dit bij elkaar hoort, zat in een doosje bij elkaar.
Zelf nog niet in verdiept.

[image]

[image]

[image]

[image]

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 25-02-2020, 21:54 (1514 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Marcel ik heb er even vlug naar gekeken en het ziet er redelijk compleet uit.

Misschien is het handig om jouw even een mail te sturen om te zien of wij iets voor elkaar kunnen betekenen.

Alvast bedankt voor je reactie.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 26-02-2020, 15:52 (1514 dagen geleden) @ Cornelisjan

Marcel ik heb gisteravond een mail gestuurd via het envelopje.

Ik meld dit even omdat het nogal eens gebeurt dat een mail niet aankomt.

groet,

Cor

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 26-02-2020, 18:52 (1513 dagen geleden) @ Cornelisjan

Ik heb je mail ontvangen, maar ik zit niet 24 uur per dag achter de computer, mails beantwoord ik in de avond na het werken.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2020, 15:11 (1512 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

De 12NC op de opengewerkte cassette geeft aan dat deze ontwikkeld is door de afdeling bedrijfsmechanisatie van de videofabriek. Dus de afdeling die ook alle productiemachines ontwikkelde en bouwde. Dit zal wel voor de gehele set gelden. Je kan dus rustig zeggen dat je nooit meer dichter bij de fabrieksspecificaties gaat komen dan na een afregelbeurt met zo'n set.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 28-02-2020, 17:44 (1512 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Wel makkelijk als je zoveel kennis hebt van type-, serie-, bestel- en onderdeelnummers van Philips.

Hou je dit bij alleen voor Philips Maarten of ook nog voor andere merken?

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-02-2020, 19:49 (1511 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Maarten Bakker, 28-02-2020, 19:52

Ik houd het nauwgezet bij van Philips en merken die dezelfde coderingssystemen gebruiken of gebruikten. Ik denk dat de vreemdste nummers die ik daarvan genoteerd heb, die van de Nederlandse Solexproductie zijn. Dit komt doordat de fabrikant Van der Heem sinds ergens jaren '30 tot 1963 en daarna weer vanaf 1966 meeliep in het codenummersysteem van Philips, kennelijk om makkelijker onderlinge leveringen en dergelijke te kunnen doen.

Van fabrikanten die geen Philipscoderingen gebruiken, herken ik de meestgebruikte coderingen vaak wel maar ik houd ze niet nauwgezet bij en ken er meestal ook geen details van; dan zou ik er echt een dagtaak aan hebben.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 03-03-2020, 18:20 (1507 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Nog een tweetal afregel cassettes gevonden.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 04-03-2020, 14:17 (1507 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Cornelisjan, 04-03-2020, 14:46

Dit is goed nieuws Marcel, de set is hiermee nagenoeg compleet, allen de loep met spiegel zoek ik nog (type BV 316/2 van Fa. Allen & Company Liverpool) aangezien ik met mijn eigen loep alleen de voorzijde van de trommel lineaal kan bereiken.

Wat de bruikbaarheid betreft, soms verbaas je je erover hoe lang de magnetische informatie op dergelijke banden nog goed kan worden weergegeven. Hangt er natuurlijk ook vanaf onder welke condities ze zijn bewaard.

De nummers op de band kan ik niet thuis brengen en komen niet overeen met de service doc., misschien kan Maarten hier nog wat over melden.

De band waarop staat SYNC + 12 Khz is in de service doc. bekend onder nummer: 4822 397 60042 en dient o.a. om de azimuth en de hoogte van de sync/audio kop in te stellen.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 04-03-2020, 14:56 (1507 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Forumbeheer, 04-03-2020, 15:01

De nummers op de band zijn de nummers van de fabrikant (ik neem aan EBM HIG Video Wenen), terwijl de nummers in de documentatie de nummers zijn van de afdeling concern service. Die moesten zo nodig alles hernummeren dat ze tegenkwamen. Opzich logisch als je bedenkt dat servicenummers vaak vervangingstypes zijn of dat er alternatieve types en opvolgers onder hetzelfde nummer geleverd moesten kunnen worden, maar het is een erg hinderlijke praktijk als je een onderdeel of gereedschap hebt met het fabrieksnummer en het niet kunt matchen aan een apparaat of documentatie. De enige methode is om alle nummers die je tegenkomt, vast te leggen. Dat doe ik al heel lang en sinds 2012 in de huidige vorm. Inmiddels de 15.000 niet unieke nummers overschreden, maar daar zijn relatief weinig servicenummers bij, maar vaak wel een koppeling tussen nummer en apparaat.

Deze manier van gebruik van servicenummers heeft geduurd van 1963/1964 tot 2000 (hoewel de A9 nummerreeks zelfs al voor de oorlog bestond en een soortgelijk doel had, alleen veel beperkter gebruikt werd). Toen zag Philips het Licht en begon men weer fabrieksnummers te gebruiken. Door de toenemende afstoting van Philipsbedrijven, was het nut daarvan helaas al op z'n retour. De oude 4822 servicenummers werden weliswaar uitgefaseerd maar onderdelen voor veel ingekochte apparaten kregen 9965 servicenummers omdat die natuurlijk nooit een fabrieksnummer hadden.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 05-03-2020, 23:28 (1505 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven
Gewijzigd door Forumbeheer, 05-03-2020, 23:32

Is die laatste band ook VCR of is het een verdwaalde VCR-LP? Hij zit qua codenummer en datering (1977) dichter bij een VCR-LP band die ik ook ooit noteerde maar dat hoeft niets te zeggen. Het kan een wat latere versie van een VCR band zijn bijvoorbeeld.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-03-2020, 11:13 (1505 dagen geleden) @ Forumbeheer

Is niet tbv de N1702 longplay versie?

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 06-03-2020, 12:05 (1505 dagen geleden) @ Maurice

Afspelen en controleren welke beelden en geluiden deze band produceert zal duidelijkheid geven.

Uiteraard eerst controleren of ze nog soepel draaien.

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Cornelisjan @, Lunteren, 25-02-2020, 22:08 (1514 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Cornelisjan, 25-02-2020, 22:10

Nou Marinus die lange staaf zien we dus bij Marcel bovenaan op de foto :-)

N1500 VCR Gereedschap Bandloop instelling + foto's

door Marinus J @, 28-02-2020, 14:51 (1512 dagen geleden) @ Cornelisjan

Dat klopt Cornelis_Jan, heb hem gezien daar en herkende de spullen meteen.

Gr. René.

N1500 VCR Gereedschap Probleem opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 03-04-2020, 23:38 (1476 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door Cornelisjan, 03-04-2020, 23:44

Het was even zoeken maar het probleem is opgelost.

Bijzondere dank ben ik verschuldigd aan Marcel.

Opname en weergave van beeld EN GELUID van eigen opnamen maar ook van andere machine's werken goed.

De band loopt nu weer keurig over de trommellineaal.

Probleem was de tegenkoppelfrictie van de onderste spoelschotel.
Deze frictieschijf bevat een aantal rubbers welke net als de snaren veranderen in snot.

Ik had deze frictie wel gemeten maar blijkbaar niet nauwkeurig genoeg:-D

[image]

N1500 VCR Gereedschap Probleem opgelost

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-04-2020, 23:51 (1476 dagen geleden) @ Cornelisjan
Gewijzigd door kris, 04-04-2020, 00:36


Probleem was de tegenkoppelfrictie van de onderste spoelschotel.
Deze frictieschijf bevat een aantal rubbers welke net als de snaren veranderen in snot.

Ik had deze frictie wel gemeten maar blijkbaar niet nauwkeurig genoeg:-D

Ja, (ik heb makkelijk praten achteraf :-) ) maar das een basisgegeven dat voor je aan de rest begint.. (ik heb het hiervoor zelfs niet durven vragen.

Leuk dat het nog is goed gekomen, en dat zonder de geleiders te verwringen.

Oja, ik weet niet of ze dat bij Philips hadden maar om de bandspanning te meten ( bewust veroorzaakt door de friktie) waren er "tentelometers". Die meten echt op de band, en dat werkt nauwkeuriger dan met een momentmeter op de frictie.

edit/ foto tentelometer toegevoegd (geleend van radiomuseum) (ze vragen er ook na 40 jaar nog wat geld voor..)

[image]

N1500 VCR Gereedschap Probleem opgelost

door Cornelisjan @, Lunteren, 04-04-2020, 11:56 (1476 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Ik heb de hele topic met alle tips nog eens nagelezen.
Altijd leuk met de kennis die ik nu heb.

Er is echter een groot voordeel als je zo af en toe flink moet zoeken naar een storing.
Je leert van zo'n machine de principe's van allerlei schakelingen en mechanieken namelijk steeds beter kennen.

Wel een handig apparaat die tentelometer.

Cor

powered by my little forum