Eindtrap repareren (mogelijk?) (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 28-02-2020, 18:48 (1516 dagen geleden)

Het gaat om een Yamaha RX-V773. Probleem laat zich als volgt omschrijven:

Na inschakelen vanuit standby is display even zichtbaar om daarna na enkele seconden weer terug te springen op standby.
Hij schakelt zichzelf dus weer uit en ik vermoed dat de oorzaak in een defecte eindtrap zou kunnen zitten.
Vind het een redelijk complexe machine, zeker om te demonteren en er bij te kunnen.

Kan ik de output transistors van Sanken (14 stuks) (C4468 en A1695) mbv de multimeter controleren op sluiting op emitter basis en collector?
Als er inderdaad defecten zijn wat is dan de volgende stap die ik zou moeten doen? (of niet zou moeten doen:-)

Heeft er iemand beschikking of verwijzing naar een service manual.


[image]
[image]

Eindtrap repareren (mogelijk?)

door Ad Zijlmans @, Made, 28-02-2020, 19:26 (1516 dagen geleden) @ ffeilers

Als de fout inderdaad in de eindtrap zit, moet je met een multimeter een eind kunnen komen.
Eindtransistoren nameten, weerstanden, stuurtransistoren, in eerste instantie gewoon in-circuit.

Ik zie dat er op Elektrotanya een servicemanual staat van een RX-V765. Niet helemaal hetzelfde maar helpt je in ieder geval op weg.

Mocht je er helemaal niet uit komen.. ik zie dat we bij elkaar in de buurt wonen..


Groeten,

Ad

Eindtrap repareren (mogelijk?)

door francois129 @, Aartselaar - België, 28-02-2020, 19:33 (1516 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo,

Ik ongeveer dezelfde symptomen gezien bij mijn Denon receiver. De fout waren 2 Elco’s in de voeding juist na de gelijkrichting.
Een visuele controle was in eerste instantie voldoende om deze te verdenken (bol aan de bovenkant).
Na meting was het vermoeden gestaafd.

François

Eindtrap repareren (mogelijk?)

door ronnie van dalen @, Hoogeveen, 29-02-2020, 14:38 (1515 dagen geleden) @ francois129

Er is vast geen verwijderbaar service luik aan de onderzijde om de transistoren te meten?

Het klinkt inderdaad ook wel als een standby voeding die niet genoeg kan leveren.

Via een toetscombinatie kun je in een diagnose mode komen, de service manual van de 773
lijkt nog niet online te staan, maar bijvoorbeeld ie van de 771 wel:
https://elektrotanya.com/yamaha_rx-v771_av_receiver.pdf/download.html

of die van de 673, die zou beter overeen moeten komen:
https://elektrotanya.com/yamaha_rx-v673_htr-6065_rx-a720.pdf/download.html

Eindtrap repareren (mogelijk?)

door ffeilers @, Breda, 02-03-2020, 20:21 (1513 dagen geleden) @ ronnie van dalen

bij 2 van de 14 eindtransistors is er sluiting tussen Basis en Emitter.
Op onderstaande foto de 2 transistors aan de rechterzijde Q1050A en Q1050C (althans als ik manual volg van v673)
Waar de sluiting door veroorzaakt wordt weet ik dus niet.
Een serviceluik is niet aanwezig.
mvg Frans

[image]

Eindtrap repareren (mogelijk?)

door soundman2 @, Wouw, 28-02-2020, 21:45 (1516 dagen geleden) @ ffeilers

Om de eindtrap te onderzoeken, kun je hem met een losse voeding van spanning voorzien, met begrenzing. Zonder enig onderdeel los te maken kun je defecte transistoren er feilloos uitmeten.
Je weet waar ik woon.

powered by my little forum