info over BC177A (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 05-03-2020, 19:20 (1505 dagen geleden)

Ik ben op zoek gegaan naar de betekenis van de letter "A" bij de aanduiding van dit type transistor.
Is de laatste letter hier van te lezen: zoals onderstaand vermeld?

A versterking hFE tussen 100 en 260
B versterking hFE tussen 250 en 500
C versterking hFE tussen 450 en 900
S special, bijvoorbeeld een koellichaam

(volgens: http://www.finimuis.nl/siteinfo/transistor.htm )

Is er dan een verschil in transistor als er wordt gesproken over een BC177 of een BC177A ?

Als je deze transistor nodig heb zijn hier dan ook "fake" exemplaren van in omloop?

info over BC177A

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 05-03-2020, 20:00 (1505 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Forumbeheer, 05-03-2020, 21:52

Als je een BC177A nodig hebt, kijk je als die past eerst of je een BC557A kunt vinden. BC556A of BC560A mag ook.

Een BC zonder letter erachter kan alles van A tot C zijn. Met een beetje geluk dichter bij de A omdat de hogere hFE's wel een letter kregen.

Vervalsingen verwacht ik niet direct.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 05-03-2020, 20:24 (1505 dagen geleden) @ Forumbeheer

Dus: als in het schema gesproken wordt over een BC177A moet ik die NIET vervangen door een BC547B omdat hij dan niet aan de gevraagde specificaties voldoet?

info over BC177A

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2020, 21:18 (1505 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 05-03-2020, 21:25

Dus: als in het schema gesproken wordt over een BC177A moet ik die NIET vervangen door een BC547B omdat hij dan niet aan de gevraagde specificaties voldoet?

Dat hangt er helemaal vanaf. Veel ontwerpers gebruiken een standaard onderdelen set en dat zal bijvoorbeeld altijd BC547C zijn of BC639/40 etc. Voorraden kosten ook geld en ruimte en dan is het voor een bedrijf heel aantrekkelijk om op magazijnruimte en administratie te besparen. Ook voor service wordt het allemaal eenvoudiger,
Ook electronicabladen doen daar aan mee. Zo had Elektuur jarenlang een universeel setje halfgeleiders TUP, TUN, DUG en DUS. Alle gewone transistors en diodes pasten daarin. Voor de buitenbeentjes werden dan wel echte nummers genoemd.
In het geval van jouw vraag zal een BC547B gewoon voldoen. Bij veel schakelingen wordt het verschil in Hfe er toch uitontwikkeld, om spreiding in schakelingen te beperken.

In Jouw Teleton zitten nu ook Si transistoren met een grotere versterking etc. Door het ontwerp een beetje aan te passen werkt het allemaal weer zoals het hoort.
Dat de Si torren meer versterking hebben wordt weer teniet gedaan door de overall tegenkoppeling van de uitgang naar de ingang van de versterker. Die totale versterking ligt dus gewoon vast.
Let wel bij hoogfrequent transistors is het wel belangrijk om naar de parameters te kijken en ook transistortrappen waar grote stromen en hoge spanningen voorkomen, is het nodig dat je verstand van zaken hebt en er niet een willekeurige vervanger in zet.
Als laatste voorbeeld: Als je in een schakelende voeding verkeerde diodes of transistoren
zet, is die waarschijnlijk maar een zeer kort leven beschoren. Niet zo zeer de versterking is dan een punt, maar wel de schakelsnelheid.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 05-03-2020, 21:58 (1505 dagen geleden) @ soundman2

In dit geval gaat het om een defecte 22rh590 (geschiedenis onbekend).
Het rechterkanaal is niet werkend. De zekering rechts van 1.25mA ligt er uit.
Ik trof het volgende aan:
In de versterker is TS412 vervangen door 2N2905A en TS411 vervangen door BC307A.
Volgens de manual zou daar dus op beide posities BC177A in moeten.
De 2N2905A zit weliswaar nog gesoldeerd maar is volgens mij defect.
BC547B heb ik voldoende dus de insteek is om die te gebruiken voor zowel TS412 als TS411.

Daarnaast bevindt er zich nog een weerstand mpc71 die er niet standaard in thuis hoort en waarvan ik mij afvraag waarom die daar geplaatst zou kunnen zijn. (zie foto hier onder)
De bedrading naar de eindtransistors is ook los geweest en niet teruggeplaatst op de originele plek. Ik wil dat ook loshalen en heb dan gelijk de mogelijkheid om de eindtransistors te testen.

foto met weerstand mpc71 (waarom zou men die daar geplaatst hebben?)
[image]

foto met TS411 (BC307A) en TS412 (defecte 2N2905A) welke beide BC177A zouden moeten zijn, maar goed te vervangen door BC547B
[image]

krijg laatste foto niet gedraaid omdat ????

info over BC177A

door soundman2 @, Wouw, 05-03-2020, 22:11 (1505 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 05-03-2020, 22:28

Die weerstand is in plaats gekomen van een defecte(verbrande) emitterweerstand, die bestond uit twee weerstanden van 1 Ohm parallel, totaal dus 0,5 Ohm. Het was dus netter geweest als die witte weerstand niet o,68, maar 0,47 Ohm was geweest. Kennelijk had de reparateur geen weerstanden van 1 Ohm en ook niet 0,47. De versterker zal daarna niet minder gepresteerd hebben, maar echt netjes is het ook weer niet.
De versterker is uit het tijdperk van de lock-fit transistors en de germanium types, heel erg oud. Vrijwel alle transistoren zijn opgevolgd door veel betere types. Zo is een BC147 al bijna 40 jaar vervangen door een BC547. De BC177 kan zondermeer vervangen worden door BC557, die betere specs heeft. De nieuwe type transistoren gaan bijkans per kilo, terwijl eeb BC177 wellicht besteld moet worden.

Ook in mijn werkplaats heb ik maar een zeer bescheiden aantal diverse transistoren.
Kleinsignaal BC547 en BC557, tot 100mA, BC327 en BC337 voor wat grotere stromen. BC639 en BC640 voor stromen tot 1A en 100 volt, met als bijkomend voordeel dat de pin configuratie overeen komtm et de lay out van veel Japanse transistoren.
Voor transistoren die tegen een paar honderd volt moeten kunnen neem ik voor recente gevallen wel dezelfde types.
Omdat ik de foute componenten er altijd uit meet, is het aantal alternatieven wat ik moet bestellen meestal maar klein in aantal, ic ik heb doorgaans maar weinig onderdelen nodig om iets te repareren, meestal niet meer dam wat echt defect is. Daarvoor moet je dan wel een versterker na reparatie geconditioneerd opstarten, om te voorkomen dat die gelijk weer uitfikt als er nog een defecte component in zit.
Repareren is een vak en niet louter het vervangen van onderdelen. Het klinkt erg cru, maar helaas is het niet anders.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 05-03-2020, 23:41 (1505 dagen geleden) @ soundman2

De emitterweerstanden zijn elk 1.5 ohm (volgens manual) dus parallel geplaatst 0,75 ohm wat dus wel dicht bij 0,68 ohm komt. Wat minder leuk is dat bij nadere inspectie ook andere weerstanden van de in totaal 8 stuks behoorlijk warm zijn geworden.


Naast deze defecte 22rh590 heb ik er ook nog één die wel op beide kanalen werkt en ook daar zie ik (gedeeltelijk) verbrande/aangetaste weerstanden. zie foto hieronder

[image]

En ja..... je hebt gelijk repareren is een vak.
Interesse is er zeker en de wil om (ervan) te leren is er ook en vandaar ook de vragen.
Ik ben in het gelukkige bezit van een kleinkind (2 jaar) en wat ik daar weer van leer is: het gaat met vallen en opstaan. Wij (grootouders) zijn erbij om er voor te zorgen dat er geen grote ongelukken gebeuren. Zo zie ik ook het forum. Ik pretendeer zeker niet een vakman te zijn, in tegendeel maar ..... elke vraag gesteld is feitelijk een goede vraag, foute vragen bestaan dus eigenlijk niet en op het forum zijn veel mensen met specifieke kennis en ervaring.
Het is apparatuur (o.a. Teleton) en nu ook deze philips welke eigenlijk geen tot beperkte waarde hebben (philips is voor mij jeugdsentiment,ik wist dat het bestond (15 jaar oud) maar kon het toen niet betalen), gaat het een keer mis dan is het nog geen probleem en ..... ervaring en kennis rijker.

mvg
Frans

info over BC177A

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2020, 12:30 (1504 dagen geleden) @ ffeilers

De emitterweerstanden zijn elk 1.5 ohm (volgens manual) dus parallel geplaatst 0,75 ohm wat dus wel dicht bij 0,68 ohm komt. Wat minder leuk is dat bij nadere inspectie ook andere weerstanden van de in totaal 8 stuks behoorlijk warm zijn geworden.

Nu ik wat langer kijk, zie ik ook dat de kleurcode bruin-groen-goud is. Aanvankelijk zag ik bruin-zwart-goud. Op een foto kunnen kleuren wat afwijken, dat komt door het omgevingslicht, het fototoestel en dan ook weer de weergave op het scherm. 0,68 Ohm is in dit geval beslist een acceptabele waarde. De uitstuurbaarheid van de transistor is wat minder, maar dat speelt alleen als de versterker tot aan de maximum spanning aangestuurd wordt.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 06-03-2020, 20:35 (1504 dagen geleden) @ soundman2

Hoe is het te verklaren dat in de werkende 22rh590 toch ook de weerstanden van 1.5 ohm zichtbaar aangetast zijn. Wat gaat er dan mis in de versterker en zal dat uiteindelijk leiden tot een defecte versterker als er geen onderzoek gebeurt?
Temeer daar blijkbaar in de al defecte 22rh590 (waar nog maar 1 kanaal van werkt) dus ook al problemen waren met die weerstanden van 1.5 ohm.
mvg
Frans

info over BC177A

door soundman2 @, Wouw, 07-03-2020, 16:41 (1503 dagen geleden) @ ffeilers

Er hoeft niets aan de hand te zijn. Als de versterker bijvoorbeeld een keer wat zwaarder belast is, doordat iemand voor een feestje vier luidsprekers aan sluit, dan gat er wat meer stroom lopen als je de volumeknop open draait. weerstanden kunnen best wat overbelasting hebben gedurende langere tijd, maar ze krijgen het er wel warm van, daardoor verkleurt de lak. Is de belasting veel te groot, dan is het maar de vraag wat het eerste sneuvelt. meestal is dat de transistor. Die kan dan sluiting maken en trekt vervolgens de weerstanden mee in het graf. In tegenstelling tot versterkers met wat grotere vermogens hebben de kleine huis tuin en keukenversterkers meestal geen stroombegrenzing en zullen bij overbelasting of kortsluiting, de zekeringen eruit stoken of het loodje leggen.
Als je toch wat wil meten aan de werkende versterker, dan is de ruststroom een van de belangrijke, Philips gebruikte destijds kleine pertinax potmetertjes en daarvan wilde de loper nog wel eens aan veerkracht verliezen of zelfs loslaten, De ruststroom wordt dan veel te groot en ook daardoor zullen de emitterweerstanden het benauwd krijgen als de versterker veel vermogen moet leveren.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 07-03-2020, 16:57 (1503 dagen geleden) @ soundman2

Ja, ik heb inmiddels in de manual gelezen hoe ik de ruststroom bij deze versterker moet instellen.

info over BC177A

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 05-03-2020, 21:50 (1505 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Forumbeheer, 05-03-2020, 21:54

Ik maakte nogal een fout, ik noemde NPN transistors... De types die ik bedoelde te noemen waren:

BC557A, BC556A, BC560A.

Ik heb ze in mijn vorige bericht gewijzigd.

Het kan zijn dat een transistor met suffix B of C in een bepaald schema ook prima werkt, meestal wel, maar dat is niet vantevoren 100% zeker te zeggen.

Mijn belangrijkste punt was dat je wel op zoek kan gaan naar een BC177 maar dat de types die ik noem, moderne goed verkrijgbare vervangers zijn met 0% kans op vervalsing.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 05-03-2020, 22:05 (1505 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik heb gemeld in een ander bericht dat het ging om een 22rh590 wellicht is daarover te zeggen of een BC547B een correcte vervanger is voor een BC177A

info over BC177A

door Hunter @, 05-03-2020, 22:39 (1505 dagen geleden) @ ffeilers

Een BC177 is NOOIT te vervangen door een BC547.

Een tip; op het interweb kan je datasheets vinden.

info over BC177A

door ffeilers @, Breda, 05-03-2020, 22:47 (1505 dagen geleden) @ Hunter

Sorry, bedoelde vervangen door BC557, zoals ook door forumbeheer is aangegeven.

info over BC177A

door Hunter @, 06-03-2020, 00:37 (1505 dagen geleden) @ ffeilers

Klopt, forumbeheer heeft ook gewoon gelijk. Iemand anders rommelde de BC547, een NPN, in de discussie.

info over BC177A

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-03-2020, 03:35 (1504 dagen geleden) @ Hunter

Ik vrees dat ik dat zelf was... Mijn excuses.

Ik ga trouwens weer even naar m'n normale account terugswitchen, ik maak er geen gewoonte van om als beheer inhoudelijk op berichten te reageren maar het kan wel eens gebeuren als ik ondertussen beheerdingen doe.

info over BC177A

door Peter1952 @, Almere, 06-03-2020, 10:20 (1504 dagen geleden) @ Hunter

Inderdaad: De BC177 is een PNP transistor en de BC547 is een NPN transistor.
Maar waarom een equivalent? De BC177 is best nog wel te vinden.

Groeten,
Peter

info over BC177A

door soundman2 @, Wouw, 06-03-2020, 12:37 (1504 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 06-03-2020, 12:46

Inderdaad: De BC177 is een PNP transistor en de BC547 is een NPN transistor.
Maar waarom een equivalent? De BC177 is best nog wel te vinden.

Groeten,
Peter

Tja, zoals ik al schreef ligt ook bij mij de BC557 in grote aantallen in het bakje. Voor de BC177 moet ik dan weer van alles doen, op de fiets naar de winkel, bestellen op het web, waar die dan met de verzendkosten mee wellicht 5 euro kost, terwijl de BC557 het werk prima kan doen, zonder enige concessie. Bovendien is de wachttijd nul.
Als je voor echt authentiek gaat, heb je een punt, maar dat is meer zelfbevrediging (excusez le mot!). Geen mens ter wereld, buiten andere puriteinen zullen er ooit iets van merken of er opmerkingen over maken.
Als ik al reparaties uitvoer, voor bijv een verzamelaar, geef ik ook uitdrukkelijk aan dat ik repareer en niet restaureer. Ook vervang ik eventueel preventief alleen de onderdelen, die meer dan normale defecten kunnen veroorzaken.
Overigens denk ik dat de in deze versterker gebruikte 6-kantige "lock-fit" transistoren als BC147 vrijwel niet meer normaal te koop zijn en dus van verzamelaars of sloop of oude voorraden moeten komen. Dus als er BC147 op staat en ze hebben niet de specifieke vorm, dan zijn het dus geen BC147......
[image]
Lock-fit transistors

powered by my little forum