Luidspreker stekkers / contra stekkers (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 08-03-2020, 19:52 (1481 dagen geleden)

Ik probeer uit te zoeken waar ik de contra stekkers kan kopen van een philips lx3600d, zodat ik de luidsprekers van dit systeem ook kan gebruiken voor andere doeleinden dan voor de lx3600d, ik zoek dus niet de contra's die in de kast gemonteerd moeten worden maar waar je zelf snoertjes met eventueel ander type stekkers kan solderen.

Nu ik het toch over de lx3600d heb, geeft bij het plaatsen van dvd aan "disc" maar lijkt hem niet te lezen. Ook het openen en dichtgaan van de lade krijg ik maar met enige moeite voor elkaar. Apparaat heeft blijkbaar sedert vele jaren in een zeer rokerige omgeving gestaan.
Haalde er heel veel nicotine vanaf alleen van de buitenkant, maar ook binnenzijde heeft er denk ik behoorlijk van te lijden gehad.
Ik heb mij nooit bezig gehouden met het schoonmaken van de laser maar daar zullen ook vast wel tips voor zijn. (de twee onderste foto's zijn "geleend")

[image]

[image]

[image]

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door FredDijksman @, 09-03-2020, 16:46 (1481 dagen geleden) @ ffeilers

Wat betreft de aansluitstekkers kan ik je niet helpen, dat is voor elk type Philips weer totaal anders en er is geen standaardisatie meer dus zoeken is de enige oplossing. Ik heb zelfs recentelijk eens naar de Philips technische dienst gebeld met de vraag waar ik een bepaald type luidspreker stekker kon bestellen.
De vrouw die niet eens van Philips zelf was beantwoorde mijn vraag zeer beleefd maar deed wel uit de doeken dat het niet meer zo was als vroeger met een onderdelen lijst en bestelnummers.
Ik kan er maar moeilijk aan wennen aan de nieuwe tijd.

Wat betreft het klepje wat niet goed opengaat , dat is bijna altijd het kleine snaartje , die zien er op het oog nog goed uit maar zijn ietsje opgerekt, ook deze kan je niet meer bestellen bij Philips alleen de hele CD unit als je "geluk" hebt. Maar ik heb bij Aliexpres een heel zakje met korte snaartjes besteld met 50 snaartjes voor 2 euro inclusief verzenden. Daar heb ik al verschillende CD lades weer mee aan de gang gekregen.

Succes
Fred

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door ffeilers @, Breda, 09-03-2020, 17:58 (1481 dagen geleden) @ FredDijksman

Hoi Fred, dank voor je antwoord.
Inmiddels krijg ik de lade wel open.
En snaren had ik ook op aliexpress gevonden, geen idee wanneer dat in de huidige tijd gaat arriveren.
De stekkers is ook duidelijk, dat wordt dus improviseren.

Lastiger is dat ik merk dat (met open kap) na invoeren van de dvd de dvd niet gaat ronddraaien, (en melding no disc) dus zal ik verder moeten zoeken waarom dat is.
Heb het idee dat dat wel eens in de voeding zou kunnen liggen.

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door FredDijksman @, 09-03-2020, 18:40 (1481 dagen geleden) @ ffeilers

Het schema zoeken en bekijken, je had het over veel nicotine dus de mini schakelaars en rotatie schakelaars zijn zeker verdachte nummer 1
Fred

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door ffeilers @, Breda, 09-03-2020, 20:09 (1480 dagen geleden) @ FredDijksman

ik had ook gezien op youtube de twee instel potmetertjes op de laser print (ik heb ze NIET veranderd, maar wel met contactcleaner ingespoten.

Deze speler lijkt heel erg op de mijne
https://www.youtube.com/watch?v=DHpnVLR8TDs

Waar de andere minischakelaars zitten daar moet ik naar op zoek, heb dat nog nooit gedaan.

Wat er feitelijk gebeurt bij het "inslikken" van de dvd is dat hij EEN HEEL KLEIN BEETJE draait (2 a 3 mm) en dat ik de laser hoor bewegen.

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-03-2020, 21:12 (1480 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-03-2020, 21:14

ik had ook gezien op youtube de twee instel potmetertjes op de laser print (ik heb ze NIET veranderd, maar wel met contactcleaner ingespoten.

Nooit meer doen. Gaat niets oplossen en met een beetje pech nieuwe problemen geven.

De lens schoonmaken met wat isopropylalcohol is de eerste stap in zulke gevallen. De potmetertjes gaan niet stuk en zijn alleen om in noodgevallen te verstellen.

Als de boel door roken flink in de teer zit, kan het zijn dat de laserunit van binnen ook vies is. Dan is het meestal een kwestie van vervangen.

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door ffeilers @, Breda, 09-03-2020, 20:14 (1480 dagen geleden) @ FredDijksman

eigenlijk staat het hier wel goed beschreven:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/45581

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door ffeilers @, Breda, 09-03-2020, 20:25 (1480 dagen geleden) @ FredDijksman

Mijn conclusie is eigenlijk het volgende:
Het riempje en de twee wieltjes voor het bedienen van het openen van de lade gereinigd waardoor het laadje weer open en dicht gaat. Riempje zou strakker kunnen zijn, maar dat is van latere orde. Als de disc geladen is verschijnt er uiteindelij NO Disc error. M.i. duidt dit erop dat de laser defect is. Ik heb de laser met isoproyl en wattenstaafje voorzichtig schoongemaakt, geen resultaat. Consclusie: laser defect

Op cirquitsonline vond ik nog het volgende verhaal.
Alleen geeft hij daar NIET aan : NO DISC

ik ben aan het proberen een LX3600D home cinema/DVD-speler terug aan de praat te krijgen. Klacht is dat het toestel geen DVD's meer leest.
Ik heb dit toestel ooit al eens met dezelfde klacht binnengekregen, toen was het voldoende om de lens te reinigen maar nu helpt ook dat niet meer.

Logische gok was dat de laserunit versleten was; ik heb dus een nieuwe laserunit (SF-HD60) besteld en gemonteerd, maar het probleem blijft identiek. CD's worden overigens wel goed gelezen.

Wanneer ik een DVD plaats begint de laserunit heel 'zenuwachtig' te focussen; je hoort die continu focussen en ook de motor beweegt de laserunit opvallend veel. Het toestel heeft wel door dat er "iets" in de lade ligt want het blijft "loading" zeggen. Zonder DVD erin zegt het toestel "No Disc".
Het toestel heeft een A97SL loopwerk.

Ik weet dat het een vage omschrijving is, maar het is de eerste keer dat dit soort probleem niet opgelost is door de laserunit te vervangen. Daarom zijn tips over troubleshooting erg welkom.

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2020, 19:25 (1480 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 09-03-2020, 20:23

De bestaande stekertjes op een centimeter of 10 a 20 afknippen en de snoeren voorzien van de bekende din luidsprekerstekertjes. Je kunt de boxjes dan op veel oudere toestellen aansluiten en ook andere boxen op je philips radio.

[image]

[image]
Let er wel op dat de polariteit van de luidsprekers niet wijzigt. Dus alle draadjes van dezelfde kant van de Philips stekers, op dezelfde pen van de nieuwe stekertjes aansluiten.
Op de foto is niet te zien of de luidsprekerdraad een gemerkte ader heeft, die de plus van de luidspreker aan geeft.

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door ffeilers @, Breda, 09-03-2020, 20:10 (1480 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman2, ik heb deze luidsprekers, maar wil de originele stekkers niet verwijderen om deze zodoende ook makkelijk op de originele unit te kunnen gebruiken (stel dat ik hem werkend krijg) :-D

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door soundman2 @, Wouw, 09-03-2020, 20:26 (1480 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door soundman2, 09-03-2020, 21:13

Dan steek je de dinstekertjes weer in elkaar en werkt het weer als vanouds.
De luidsprekersnoeren aan de kant van de luidsprekers losmaken werkt ook. Aan de luidsprekers zet je dan een kort stukje nieuw snoer. Je kunt de oude situatie dan gewoon weer herstellen.

Luidspreker stekkers / contra stekkers

door ffeilers @, Breda, 09-03-2020, 21:07 (1480 dagen geleden) @ soundman2

ja, je hebt gelijk dat is ook een werkbare oplossing, thanx

powered by my little forum