22ga160 (Gezocht)

door ffeilers @, Breda, 11-03-2020, 13:54 (1478 dagen geleden)

Voor een 22GA160 zoek ik het originele element 22GP200

[image]

22ga160

door francois129 @, Aartselaar - België, 11-03-2020, 15:25 (1478 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo,

Ik heb er eentje liggen.

François

22ga160

door ffeilers @, Breda, 11-03-2020, 17:54 (1478 dagen geleden) @ francois129

pm gestuurd, mvg

22ga160

door ffeilers @, Breda, 03-04-2020, 11:39 (1455 dagen geleden) @ ffeilers

Vandaag met de 22ga160 aan de slag gegaan.
Motortje loopt niet (asje vast)
Ingespoten met contactcleaner, met de hand heel lang asje rond gedraaid, maar dat schiet allemaal nog niet op.
Is een geklonken model dus uit elkaar halen ook geen optie.
Zag ook de tip om met soldeerbout asje te verwarmen.
Maar ..... laat ik het eerst hier maar eens vermelden.
(oh ja spanning is op 240 gezet na nemen van de foto)
Hartelijke groet,
Frans

[image]
[image]

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-04-2020, 12:10 (1455 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Leo Snoeren, 03-04-2020, 12:12

Hallo frans,

Je kan via het gaatje in de lager opsluiting:

[image]

wat olie toevoegen. In deze constructie zit een vilten ring waarin de olie wordt geabsorbeerd en afgegeven aan het lager.

Gebruik hiervoor dunne naaimachine olie. Zelf heb ik voor dat doel een injectiespuitje met (stompe) naald liggen, dit is handig voor de dosering. Aan beide zijden van de as moet zo'n gaatje zitten....

Indien de motor nog steeds zwaar draait kun je deze eens "aansluiten" op een accu schroef machine en enkele minuten laten draaien. Daarna moet het op eigen kracht lukken....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

22ga160

door ffeilers @, Breda, 03-04-2020, 12:40 (1455 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik had inderdaad dat gaatje gezien, zal er nu wat hele dunne naaimachine olie in laten lopen
bedankt leo !!

22ga160

door ffeilers @, Breda, 03-04-2020, 17:14 (1455 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat injectiespuitje heb ik helaas niet, maar..... met veel geduld en steeds een minieme hoeveelheid olie toevoegen en een accuboormachine....... en nog meer geduld , voelde ik uiteindelijk dat hij door aan het asje te draaien wel wilde maar net niet voldoende kracht had om door te blijven draaien. Door dit eindeloos te herhalen ben ik nu in de fase gekomen dat hij in ieder geval zonder hulp blijft draaien.

Is het nu het beste om dat zo maar eens enkele uren aan te laten staan ? (dus eigenlijk onbelast laten draaien)

groet, Frans

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-04-2020, 17:57 (1455 dagen geleden) @ ffeilers

Is het nu het beste om dat zo maar eens enkele uren aan te laten staan ? (dus eigenlijk onbelast laten draaien)

groet, Frans

Ja, laat maar draaien. Je kan af en toe wat olie toevoegen (heel klein beetje) omdat dit in de bronzen lagerbussen wordt opgenomen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

22ga160

door ffeilers @, Breda, 03-04-2020, 18:33 (1455 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik heb inmiddels een "injectiespuitje" post een foto.
(had ik nog liggen om lijm te injecteren voor mijn houten vloer)
Klopt het dat er een minieme speling op de as hoort te zitten ("van boven naar beneden"bewegend)?

[image]

22ga160

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 03-04-2020, 19:31 (1455 dagen geleden) @ ffeilers

Dat klopt.

--
Wim Schoonhoven

22ga160

door ffeilers @, Breda, 04-04-2020, 08:25 (1455 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Gisteren heel de avond gedraaid, soms even spanning eraf, maar ging allemaal perfect.
Daarna zo rond 23.00 uit gedaan.
Vanmorgen : weer muurvast, ook met handmatige hulp niet op gang te brengen. Afijn later op de dag ga ik er maar weer mee aan de gang.

Zou het vet wat er in zit na uitzetten weer zodanig stollen dat alles weer vast zit ???

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-04-2020, 11:07 (1454 dagen geleden) @ ffeilers

Punt is dat oud vet wat warm wordt, toch weer vloeibaarder wordt. En bij afkoelen veranderd het weer in lijm.....

De beste optie is alles uit elkaar slopen, schoonmaken in wasbenzine (dus ook de bronzen lagerbussen) en daarna weer monteren. Uit elkaar halen kan, maar met de nodige voorzichtigheid. Van de andere kant: wat heb je te verliezen? Nu werkt het ook niet.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

22ga160

door ffeilers @, Breda, 04-04-2020, 11:12 (1454 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door ffeilers, 04-04-2020, 11:20

is er een detailoverzicht (foto/schema) hoe een dergelijk lager er in detail uitziet, zo van de buitenkant kan ik dat natuurlijk niet goed zien.
Hoeft niet specifiek van dit motortje te zijn maar bijvoorbeeld van soort gelijk.

Is het een oplossing om de beide lagers (nog steeds in gemonteerde staat) onder te dompelen in wasbenzine / thinner en dit een tijde te laten staan (om en om dus niet gehele motortje onderdompelen)

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2020, 12:06 (1454 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 04-04-2020, 12:11

Ik heb even van de AG1014 de motor uit schema gehaald.
Is wat een gelijk type.

Je ziet met name dat lager blokje wat ingekapseld zit.
Je ziet ook dat met 4 omgebogen lipjes deze geborgd zit.
Inwendig dat lagerblokje, en dat is even uit het hoofd, zit een
bronzen lagertje wat bol vormig is.
Dat kan dus bewegen enig.
Je snapt dat als lagertje niet 100% recht zou zitten tov de as er dus mogelijkheid is
om te bewegen.

Dus als je de as terug steekt kan je lager enige graden kantelen.

Vervolgens zit er een vilten ring om olie vast te houden en stof.

Probeer niet dat lagertbusje uit frame te werken, laat dat zitten.
Wel met bv straks de losse as er weer even in steken, dat het lagertje weer kan bewegen
dwars op de as, dus dat de kogelwerking weer functioneel is.

Uit elkaar halen van dat lagerblokje met die lipjes, verbuig ze zo minimaal mogelijk.
Spul kan natuurlijk afbreken. Dus minimaal net genoeg om plaatje weg te nemen.

Mijn visie is laat zo lang mogelijk in elkaar zitten.
Omdat nu de as er uit is is er genoeg ruimte en vrijheid om lagertje te reinigen
Uit te weken enz.

Lager busje zelf is bros, ofwel bevat olie in zich.
Na uitwassen zou ik lagertje in warme heel dunne olie wat laten weken en intrekken.

En als straks de beide beugeltjes niet meer vast willen is daar eenvoudig met
wat lange schroeven opnieuw vast zetten.
Hoeft niet met opnieuw dat klink gebeuren.
Of na weer in elkaar zetten, geef een tik op die klink assen zodat beugeltjes echt goed vast zitten.
Je wilt niet hebben dat die beugeltjes van hun plaats komen en rotor gaat aanlopen.

[image]

[image]

22ga160

door ffeilers @, Breda, 04-04-2020, 20:24 (1454 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor de documentatie , ik probeer het eerst nog een tijdje door in te spuiten en te laten draaien. Mocht dat niet suc6 vol zijn dan kan ik het altijd nog uit elkaar gaan halen.
Daarnaast : in een 22rh814 zit ook het motortje (4822 361 70271). Deze heb ik ook in mijn verzameling, maar heb eigenlijk (nog) geen idee of die wel werkt.

[image]

22ga160

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 11:49 (1452 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik ben nog steeds bezig om het motortje op gang proberen te houden. Eigenlijk lukt dat wel vrij aardig. Na s avonds uitzetten heeft hij slechts een klein zetje nodig om weer op gang te komen.
Met enige regelmaat blijf ik wat olie toevoegen. Wat mij verder opviel is dat als ik hem ondersteboven ophang dan is het veel moeilijker om hem draaiend te houden.
Ik vroeg mij af of dat in principe wel zou moeten kunnen. Ook dan voeg ik de smering natuurlijk wel toe. Uit elkaar halen kan altijd nog, voorlopig eerst nog maar zo doormodderen.

[image]

22ga160

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2020, 12:30 (1452 dagen geleden) @ ffeilers

Dat kan kloppen.
Als de motor normaal dwz rechtop staat draait de rotor op de ronde onderkant in het (gesloten)onderlager, andersom is er te veel wrijving.
Dan draait de rotor tegen het bovenlager.

Mvg. Dirk

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 06-04-2020, 12:51 (1452 dagen geleden) @ doktordirk

Klopt! Onder de motoras ligt een kogeltje om de druk van de as op te vangen en de wrijving minimaal te houden. Houdt je de motor op z'n kop dan wordt de as niet meer ondersteunt en moet het magnetisch veld de as op z'n plaats houden; dit kost ook energie....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

22ga160

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 14:53 (1452 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dank Leo en Dirk voor de uitleg, het gaat inmiddels steeds beter met: "blijven draaien"

22ga160

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 06-04-2020, 13:48 (1452 dagen geleden) @ ffeilers

Even een tikje met heft van schroevendraaier
Tegen asje motor tikken dan centreert het lager
In principe moet hij tussen duim en wijsvinger een zetje blijven tollen zonder stroom
Als je nu op start zet gaat hij meteen draaien.
Succes

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-04-2020, 14:11 (1452 dagen geleden) @ ffeilers

Een tip voor je.

Bij de hobby . en vele andere.
Is heel belangrijk kijken.
kijken en bedenken hoe het evt werkt.


Doen en puzzelen.
Niet maar wat aannemen maar
bestudeer dat motortje.
Dat geeft antwoorden.

Net als dat hele mechaniek.
Is niet moeilijk maar kijk nu eens
hoe dat werkt.

Groot gebrek ik huidige tijd is
van huisuit of vanaf school
het zelf kunnen nadenken.

Niet maar aanhoren en aanemen
maar zelf onderzoeken.

22ga160

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 14:51 (1452 dagen geleden) @ Maurice

ik doe niets anders dan er over denken, zoeken, vragen
mvg frans

22ga160

door ffeilers @, Breda, 07-04-2020, 15:33 (1451 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door ffeilers, 07-04-2020, 15:45

Aantal dagen verder nu, maar de methode die ik heb gevolgd heeft geen resultaat. En de wet van murphy, viel op de grond en bovenste puntje van de poelie afgebroken.
Heb hem nu de draden los gesoldeerd en de beide lagerbussen (nog steeds gemonteerd) in een bankje met wasbenzine ondergedompeld staan.
Stel dat het nu wel lukt. Welke hobbyist kan voor mij op zijn draaibankje een nieuwe poelie draaien?
Begin wel te twijfelen of het allemaal nog goed gaat komen.
Maar ja t was: wie A zegt die moet .....
Mis ook nog 1 van de 3 kogeltjes die onder het draaiplateau aanwezig moeten zijn (kwam ik vandaag achter)

mvg (beetje verdrietig) Frans

[image]

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-04-2020, 16:27 (1451 dagen geleden) @ ffeilers

Bovenste is de 16 toeren
die platen zijn zo uiterst zeldzaam.

22ga160

door Jan Bus @, Amersfoort, 07-04-2020, 19:24 (1451 dagen geleden) @ ffeilers

Je kan ook gaan zoeken naar een vervangende motor. Zo te zien is het dezelfde motor die ook in eerdere jaargangen wisselaars is toegepast; dus niet zeldzaam. Kun je de maten hier vermelden? Misschien heb ik nog wel één liggen.

Groet, Jan

22ga160

door ffeilers @, Breda, 07-04-2020, 20:04 (1451 dagen geleden) @ Jan Bus

het artikelnummer van de motor is 4822 361 70271 komt ook voor in 22GC060 en 22RH814 en waarschijnlijk ook wel in meerdere. Het geven van maten is wat lastiger (inclusief poelie ?)
Het is denk ik handiger om naar het aritkelnummer in een servicemanual te kijken. O.a. Maurice heeft in deze draad laten zien hoe het motortje in elkaar zit. Ik hoop dat je hiermee iets kunt. mvg Frans[image]

22ga160

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 07-04-2020, 21:21 (1451 dagen geleden) @ ffeilers

Je kan de motor gewoon gebruiken
16 toeren is hier haast niet geweest talkingbook
Muziek niet zo geschikt.
Het meeste zal je lp en single draaien
Anders 78 t als je een naald voor heb
Succes
De motor zit in GC060/61 RH814
Misschien zelfde motor als grundig automatick 36

22ga160

door Jan Bus @, Amersfoort, 08-04-2020, 00:25 (1451 dagen geleden) @ ffeilers

Graag de maten van het blikpakket: LxBxH en de onderlinge afstand van de bevestigingsschroeven.

22ga160

door ffeilers @, Breda, 08-04-2020, 09:01 (1451 dagen geleden) @ Jan Bus

[image]

22ga160

door Jan Bus @, Amersfoort, 08-04-2020, 14:19 (1450 dagen geleden) @ ffeilers

Dat gaat niet lukken. Ik heb nog een motor liggen van de 22GA145/AG1030. Het verschil is maar enkele mm ondanks dat de motors gelijk van opbouw zijn en er bijna eender uitzien.

22ga160

door ffeilers @, Breda, 08-04-2020, 16:11 (1450 dagen geleden) @ Jan Bus

Beste Jan, in ieder geval bedankt voor het zoeken.
Kan over het motortje nog wel het volgende melden:

....... ik heb zojuist het motortje uit de wasbenzine gehaald en met perslucht droog gespoten en ik heb het gevoel dat dat gaat werken.
Ik zou dan eerst weer de draaidjes moeten solderen , maar ik denk dat ik de wasbenzineprocedure nog maar een keer herhaal om alle mogelijke oude vetresten uit de lagers te verwijderen.

wordt (later) vervolgd
mvg Frans

22ga160

door ffeilers @, Breda, 09-04-2020, 12:48 (1449 dagen geleden) @ ffeilers

goed bericht, het motortje goed uitgespoeld in de wasbenzine, draadjes gesoldeerd en gemonteerd, klein beetje naaimachineolie in de lagertjes en .... jawel vanuit "koude" toestand gaat het motortje draaien!!!


Werkt de pickup nu? uh... nee, er blijkt meer aan de hand te zijn, kogeltje van het plateau kwijt (dat lukt wel via de fietsenhandel), maar de bediening van de speler is mij niet helemaal duidelijk

ik vind de stand van het rubber wat tegen de poelie aankomt erg hoog (zie foto). De foto's zijn genomen bij 33 en 45 toeren (zoals eerder vermeld 16 toeren is van de poelie afgebroken).
Ik kan natuurlijk wel de met blauwe verf geborgde 3 boutjes waarmee het motortje is bevestigd met veren wel strakker aandraaien waardoor hij omhoog of omlaag gaat maar ..... dat lijkt mij niet zo maar de bedoeling.
Kan het zijn dat de poelie op de as verschoven is , hoe zit de aluminium poelie op de as gemonteerd (dmv koud/warmte klem ???)

stekker er in en het motortje gaat gelijk draaien, dat draaien zou alleen maar moeten starten via de startknop welke een kleine switch bediend,

daarnaast (zie foto) een veer welke schijnbaar is afgebroken, nog geen idee waar die aan vast hoort te zitten en wat de bedoeling is van het onderdeel waar de veer aan zit.

[image]
33 toeren stand (moet toch meer naar beneden staan???)

[image]
45 toeren stand (moet toch meer naar beneden staan???)

[image]
veer ???? funktie van dit onderdeel ????

22ga160

door Peter1952 @, Almere, 09-04-2020, 14:35 (1449 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Peter1952, 09-04-2020, 14:36

Dat de motor meteen gaat draaien als je de steker in het stopcontact steekt komt kennelijk omdat het mechaniek niet in de ruststand staat.
Je moet even het plateau er op zetten en dat vervolgens met de hand draaien. De arm zal dan waarschijnlijk ook bewegen en op een gegeven moment naar de steun toegaan en daarin zakken. Als je op een gegeven moment een ferme klik hoort is het mechaniek in rust gekomen.
Het plateau moet dan vrij draaien. Als je het plateau dan er af neemt zul je zien dat het tussenwiel niet meer tegen de motoras drukt.

De poelie zit gekrompen op de motoras en krijg je er af door deze flink heet te stoken. Meestal kun je de poelie stellen door de arm waar deze aan zit naar boven of naar beneden te buigen. Daarna zorgen dat het wiel weer loodrecht op de motoras staat.

Dat veertje dat maar aan één kant vast zit zorgt er voor dat de lange hevel die onder het plateau zit, weer in de ruststand komt na het wisselen.
Dat hoort aan één kant los te zitten.

De bediening is simpel: Met de knop “17 - 25 - 30” stel je de plaatdiameter in. Als je op start drukt gaat het plateau draaien en de arm gaat naar de plaat en zet hem neer. Ook gaat het plateau draaien als je vanuit de ruststand met het handeltje de lift omhoog zet. Je kunt dan zelf de arm naar de plaat brengen en laten zakken met de armlift.
Stoppen gaat altijd automatisch.

Groeten,
Peter

22ga160

door ffeilers @, Breda, 09-04-2020, 15:59 (1449 dagen geleden) @ Peter1952

Hoi Peter, heel erg bedankt voor de heldere uitleg .... en ..... het werkt.

Ik heb geen stroboscoop maar op mijn smartphone zit een app RPM calculator en daarmee kan ik ook de snelheid controleren.

Wat er gebeurt is het volgende.
Zet ik de knop op 45rpm en start ik de platenspeler dan is de stroboscoop snelheid 33rpm, als ik de knop dan op 33rpm zet terwijl het plateau draait dan blijft de stroboscoop snelheid 33rpm
Zet ik de knop bij draaiend plateau op 78 rpm dan is de stroboscoopsnelheid 45rpm.
Schakel ik nu, terwijl ik de knop onveranderd op 78rpm laat staan, de platenspeler uit en weer aan dan is de snelheid 45rpm.
Kortom dat is nog wel een probleem.

Ik plaats nog 2 foto s met de stand 16rpm en 78rpm.
Daarnaast een foto met de 3 bevestigingsmoeren van de motor aan het huis waarmee ik iets zou kunnen stellen (denk ik). Maar omdat het "geborgd" is met blauwe lak vraag ik mij af of ik dat wel moet doen. Maar een andere manier om de hoogte van de poelie te stellen is er niet.
Om de poelie te vervangen door een nieuwe poelie (heb geen draaibank) en geeft alleen de extra optie voor 16rpm platen die ik toch niet heb lijkt mij te ver gaan/is ook te moeilijk.
Kortom: wat zou ik nu nog kunnen doen om de rpm stand op 78, 45 en 33 gelijk goed te krijgen?

mvg Frans
[image]
(3 stelmoeren, geborgd?)

[image]
[image]

22ga160

door Peter1952 @, Almere, 09-04-2020, 17:17 (1449 dagen geleden) @ ffeilers

Ik heb de zaak nog eens goed bekeken en zelfs even in mijn eigen exemplaar gekeken. Op je eerste foto zie je links in het nylon rondsel dat ronddraait als je het toerental verstelt een lange schroef zitten. Die draai je net zolang uit tot je dat rondsel zo ver naar binnen kunt drukken dat de moer in het rondsel vrij komt. Die moer draai je dan tot het tussenwiel op de goede hoogte staat als je het rondsel terug laat veren tot de moer er weer verzonken in zit. Is dat in orde, draai dan de lange schroef zover in tot die net niet tegen de bovenplaat aan komt.

Succes!

Groeten,
Peter

22ga160

door ffeilers @, Breda, 10-04-2020, 14:58 (1448 dagen geleden) @ Peter1952

Hoi Peter, het is gelukt maar heb eigenlijk wel de maximale diepte voor de moer nodig.
Ik weet niet hoe betrouwbaar mijn rpm app is maar de snelheden die ik nu meet zijn 73 43 en 32 rpm.
Toch nog eens op zoek naar een stroboscoopschijf.
Ik mis nog wel 1 van de 3 (fiets)kogeltjes 1/8"; geen idee of dat nog invloed kan hebben op rpm.
met vr groet
Frans

22ga160

door Oldtimer @, Oegstgeest, 10-04-2020, 15:22 (1448 dagen geleden) @ ffeilers

Toch nog eens op zoek naar een stroboscoopschijf.

Maak hem zelf, zie:

http://www.grammofoon.com/frameset.htm?http://www.grammofoon.com/Players/players6.htm&Content...

Willem

22ga160

door ffeilers @, Breda, 10-04-2020, 18:00 (1448 dagen geleden) @ Oldtimer

heb ik gemaakt, bedankt ! mvg Frans

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-04-2020, 12:11 (1455 dagen geleden) @ ffeilers

Vast en ook nog geklonken.

Inderdaad WD40 om uit te weken.
Maar dan reinigen met bv remreiniger om die WD40 weg te krijgen en oude olie.
WD40 is GEEN smeermiddel.

Desnoods herhalen.

Nu moet je zien dat je er weer olie in krijgt.
Gebruik dunne naaimachine olie, drup dat enkele malen op de lagers.
Soms gebruik ik ook verwarmde olie om dunner te maken.
In bakje even soldeerbout er in houden enz.

Laat motortje enige tijd draaien en dan nog eens drupje olie er op.
Zo hoop je dan maar dat de olie weer goed in lager getrokken is.

22ga160

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-04-2020, 12:19 (1455 dagen geleden) @ ffeilers

'T is wel mogelijk hoor.
Het is geen klinkwerk, maar een heel krappe schuifconstructie.
Met behulp van een paar stevige schroevendraaiers zijn de lagerconstructies er met enig beleid af te schuiven.
Dit geldt dan voor de onderkant.
De bovenkant zit het aluminium gedeelte waarschijnlijk op geperst, en om schade te voorkomen kan deze beter blijven zitten.
Als de lagertjes schoon zijn kan het geheel weer in elkaar geperst worden.
Wel opletten dat het rotortje genoeg speling op en neer heeft.

Mvg. Dirk.

22ga160

door ffeilers @, Breda, 03-04-2020, 12:41 (1455 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk, ik zal eerst de tip van Leo en Maurice uitproberen, vooral om schade te voorkomen!!

22ga160

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-04-2020, 15:18 (1455 dagen geleden) @ ffeilers

Is ook een prima idee hoor, en als dat werkt is de kans op beschadiging het kleinst.
Het onderste lagertje is gesloten en is dan ook het lastigste schoon te krijgen.
Maar als het niet lukt probeer je wel eens wat, ik wil graag weten hoe iets in elkaar gezet is.
Het later weer goed in elkaar zetten is dan weer de grootste uitdaging!!(vooral als het dan ook weer goed werkt).
Zo ben ik af en toe aan het puzzelen hoe een trek/drukschakelaar aan een potmeter bevestigd is.
Loshalen is een tikkie werk, maar die kleine veertjes weer terug plaatsen is me nog niet gelukt.

Mvg. Dirk.

22ga160

door ffeilers @, Breda, 03-04-2020, 18:15 (1455 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Dirk, ik heb het resultaat elders in deze draad gemeld. Mvg Frans

22ga160

door ffeilers @, Breda, 28-04-2020, 12:42 (1430 dagen geleden) @ ffeilers

Ik kreeg van een mede hobbyist een motortje van een 22ga160 toegestuurd.
Blijkt het toch net allemaal weer anders te zijn. De afstandsbussen waar het motortje mee op een grondplaat zit gemonteerd is anders. De grondplaat is anders (niet uitwisselbaar) en de poelie is anders. Ik heb alle mogelijke combinaties geprobeerd, helaas ... niet gelukt.
De gekregen motor "draait"bij handmatig bewegen echt als een trein, een nog betere schoonmaakprocedure op mijn oude motortje ga ik nog eens proberen, deze draait bij handmatig bewegen toch beduidend moeilijker. Als hij een tijdje op 220v draait wordt alles warm en werkt het (zolang hij warm blijft) wel.

[image]

powered by my little forum