22ga160 (Gezocht)

door ffeilers @, 11-03-2020, 13:54 (27 dagen geleden)

Voor een 22GA160 zoek ik het originele element 22GP200

[image]

22ga160

door francois129 @, Aartselaar - België, 11-03-2020, 15:25 (27 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo,

Ik heb er eentje liggen.

François

22ga160

door ffeilers @, 11-03-2020, 17:54 (26 dagen geleden) @ francois129

pm gestuurd, mvg

22ga160

door ffeilers @, 03-04-2020, 11:39 (4 dagen geleden) @ ffeilers

Vandaag met de 22ga160 aan de slag gegaan.
Motortje loopt niet (asje vast)
Ingespoten met contactcleaner, met de hand heel lang asje rond gedraaid, maar dat schiet allemaal nog niet op.
Is een geklonken model dus uit elkaar halen ook geen optie.
Zag ook de tip om met soldeerbout asje te verwarmen.
Maar ..... laat ik het eerst hier maar eens vermelden.
(oh ja spanning is op 240 gezet na nemen van de foto)
Hartelijke groet,
Frans

[image]
[image]

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-04-2020, 12:10 (4 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo frans,

Je kan via het gaatje in de lager opsluiting:

[image]

wat olie toevoegen. In deze constructie zit een vilten ring waarin de olie wordt geabsorbeerd en afgegeven aan het lager.

Gebruik hiervoor dunne naaimachine olie. Zelf heb ik voor dat doel een injectiespuitje met (stompe) naald liggen, dit is handig voor de dosering. Aan beide zijden van de as moet zo'n gaatje zitten....

Indien de motor nog steeds zwaar draait kun je deze eens "aansluiten" op een accu schroef machine en enkele minuten laten draaien. Daarna moet het op eigen kracht lukken....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

www.rrd.demon.nl

leosnoeren(apenslingertje)rrd.demon.nl

22ga160

door ffeilers @, 03-04-2020, 12:40 (4 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik had inderdaad dat gaatje gezien, zal er nu wat hele dunne naaimachine olie in laten lopen
bedankt leo !!

22ga160

door ffeilers @, 03-04-2020, 17:14 (4 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Dat injectiespuitje heb ik helaas niet, maar..... met veel geduld en steeds een minieme hoeveelheid olie toevoegen en een accuboormachine....... en nog meer geduld , voelde ik uiteindelijk dat hij door aan het asje te draaien wel wilde maar net niet voldoende kracht had om door te blijven draaien. Door dit eindeloos te herhalen ben ik nu in de fase gekomen dat hij in ieder geval zonder hulp blijft draaien.

Is het nu het beste om dat zo maar eens enkele uren aan te laten staan ? (dus eigenlijk onbelast laten draaien)

groet, Frans

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 03-04-2020, 17:57 (3 dagen geleden) @ ffeilers

Is het nu het beste om dat zo maar eens enkele uren aan te laten staan ? (dus eigenlijk onbelast laten draaien)

groet, Frans

Ja, laat maar draaien. Je kan af en toe wat olie toevoegen (heel klein beetje) omdat dit in de bronzen lagerbussen wordt opgenomen.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

www.rrd.demon.nl

leosnoeren(apenslingertje)rrd.demon.nl

22ga160

door ffeilers @, 03-04-2020, 18:33 (3 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Ik heb inmiddels een "injectiespuitje" post een foto.
(had ik nog liggen om lijm te injecteren voor mijn houten vloer)
Klopt het dat er een minieme speling op de as hoort te zitten ("van boven naar beneden"bewegend)?

[image]

22ga160

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 03-04-2020, 19:31 (3 dagen geleden) @ ffeilers

Dat klopt.

--
Wim Schoonhoven

22ga160

door ffeilers @, 04-04-2020, 08:25 (3 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Gisteren heel de avond gedraaid, soms even spanning eraf, maar ging allemaal perfect.
Daarna zo rond 23.00 uit gedaan.
Vanmorgen : weer muurvast, ook met handmatige hulp niet op gang te brengen. Afijn later op de dag ga ik er maar weer mee aan de gang.

Zou het vet wat er in zit na uitzetten weer zodanig stollen dat alles weer vast zit ???

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 04-04-2020, 11:07 (3 dagen geleden) @ ffeilers

Punt is dat oud vet wat warm wordt, toch weer vloeibaarder wordt. En bij afkoelen veranderd het weer in lijm.....

De beste optie is alles uit elkaar slopen, schoonmaken in wasbenzine (dus ook de bronzen lagerbussen) en daarna weer monteren. Uit elkaar halen kan, maar met de nodige voorzichtigheid. Van de andere kant: wat heb je te verliezen? Nu werkt het ook niet.....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

www.rrd.demon.nl

leosnoeren(apenslingertje)rrd.demon.nl

22ga160

door ffeilers @, 04-04-2020, 11:12 (3 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door ffeilers, 04-04-2020, 11:20

is er een detailoverzicht (foto/schema) hoe een dergelijk lager er in detail uitziet, zo van de buitenkant kan ik dat natuurlijk niet goed zien.
Hoeft niet specifiek van dit motortje te zijn maar bijvoorbeeld van soort gelijk.

Is het een oplossing om de beide lagers (nog steeds in gemonteerde staat) onder te dompelen in wasbenzine / thinner en dit een tijde te laten staan (om en om dus niet gehele motortje onderdompelen)

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2020, 12:06 (3 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maurice, 04-04-2020, 12:11

Ik heb even van de AG1014 de motor uit schema gehaald.
Is wat een gelijk type.

Je ziet met name dat lager blokje wat ingekapseld zit.
Je ziet ook dat met 4 omgebogen lipjes deze geborgd zit.
Inwendig dat lagerblokje, en dat is even uit het hoofd, zit een
bronzen lagertje wat bol vormig is.
Dat kan dus bewegen enig.
Je snapt dat als lagertje niet 100% recht zou zitten tov de as er dus mogelijkheid is
om te bewegen.

Dus als je de as terug steekt kan je lager enige graden kantelen.

Vervolgens zit er een vilten ring om olie vast te houden en stof.

Probeer niet dat lagertbusje uit frame te werken, laat dat zitten.
Wel met bv straks de losse as er weer even in steken, dat het lagertje weer kan bewegen
dwars op de as, dus dat de kogelwerking weer functioneel is.

Uit elkaar halen van dat lagerblokje met die lipjes, verbuig ze zo minimaal mogelijk.
Spul kan natuurlijk afbreken. Dus minimaal net genoeg om plaatje weg te nemen.

Mijn visie is laat zo lang mogelijk in elkaar zitten.
Omdat nu de as er uit is is er genoeg ruimte en vrijheid om lagertje te reinigen
Uit te weken enz.

Lager busje zelf is bros, ofwel bevat olie in zich.
Na uitwassen zou ik lagertje in warme heel dunne olie wat laten weken en intrekken.

En als straks de beide beugeltjes niet meer vast willen is daar eenvoudig met
wat lange schroeven opnieuw vast zetten.
Hoeft niet met opnieuw dat klink gebeuren.
Of na weer in elkaar zetten, geef een tik op die klink assen zodat beugeltjes echt goed vast zitten.
Je wilt niet hebben dat die beugeltjes van hun plaats komen en rotor gaat aanlopen.

[image]

[image]

22ga160

door ffeilers @, 04-04-2020, 20:24 (2 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor de documentatie , ik probeer het eerst nog een tijdje door in te spuiten en te laten draaien. Mocht dat niet suc6 vol zijn dan kan ik het altijd nog uit elkaar gaan halen.
Daarnaast : in een 22rh814 zit ook het motortje (4822 361 70271). Deze heb ik ook in mijn verzameling, maar heb eigenlijk (nog) geen idee of die wel werkt.

[image]

22ga160

door ffeilers @, 06-04-2020, 11:49 (18 uur en 34 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Ik ben nog steeds bezig om het motortje op gang proberen te houden. Eigenlijk lukt dat wel vrij aardig. Na s avonds uitzetten heeft hij slechts een klein zetje nodig om weer op gang te komen.
Met enige regelmaat blijf ik wat olie toevoegen. Wat mij verder opviel is dat als ik hem ondersteboven ophang dan is het veel moeilijker om hem draaiend te houden.
Ik vroeg mij af of dat in principe wel zou moeten kunnen. Ook dan voeg ik de smering natuurlijk wel toe. Uit elkaar halen kan altijd nog, voorlopig eerst nog maar zo doormodderen.

[image]

22ga160

door doktordirk @, Noordbeemster, 06-04-2020, 12:30 (17 uur en 54 minuten geleden) @ ffeilers

Dat kan kloppen.
Als de motor normaal dwz rechtop staat draait de rotor op de ronde onderkant in het (gesloten)onderlager, andersom is er te veel wrijving.
Dan draait de rotor tegen het bovenlager.

Mvg. Dirk

22ga160

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 06-04-2020, 12:51 (17 uur en 32 minuten geleden) @ doktordirk

Klopt! Onder de motoras ligt een kogeltje om de druk van de as op te vangen en de wrijving minimaal te houden. Houdt je de motor op z'n kop dan wordt de as niet meer ondersteunt en moet het magnetisch veld de as op z'n plaats houden; dit kost ook energie....

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

www.rrd.demon.nl

leosnoeren(apenslingertje)rrd.demon.nl

22ga160

door ffeilers @, 06-04-2020, 14:53 (15 uur en 31 minuten geleden) @ Leo Snoeren

Dank Leo en Dirk voor de uitleg, het gaat inmiddels steeds beter met: "blijven draaien"

22ga160

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 06-04-2020, 13:48 (16 uur en 36 minuten geleden) @ ffeilers

Even een tikje met heft van schroevendraaier
Tegen asje motor tikken dan centreert het lager
In principe moet hij tussen duim en wijsvinger een zetje blijven tollen zonder stroom
Als je nu op start zet gaat hij meteen draaien.
Succes

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-04-2020, 14:11 (16 uur en 12 minuten geleden) @ ffeilers

Een tip voor je.

Bij de hobby . en vele andere.
Is heel belangrijk kijken.
kijken en bedenken hoe het evt werkt.


Doen en puzzelen.
Niet maar wat aannemen maar
bestudeer dat motortje.
Dat geeft antwoorden.

Net als dat hele mechaniek.
Is niet moeilijk maar kijk nu eens
hoe dat werkt.

Groot gebrek ik huidige tijd is
van huisuit of vanaf school
het zelf kunnen nadenken.

Niet maar aanhoren en aanemen
maar zelf onderzoeken.

22ga160

door ffeilers @, 06-04-2020, 14:51 (15 uur en 33 minuten geleden) @ Maurice

ik doe niets anders dan er over denken, zoeken, vragen
mvg frans

22ga160

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-04-2020, 12:11 (4 dagen geleden) @ ffeilers

Vast en ook nog geklonken.

Inderdaad WD40 om uit te weken.
Maar dan reinigen met bv remreiniger om die WD40 weg te krijgen en oude olie.
WD40 is GEEN smeermiddel.

Desnoods herhalen.

Nu moet je zien dat je er weer olie in krijgt.
Gebruik dunne naaimachine olie, drup dat enkele malen op de lagers.
Soms gebruik ik ook verwarmde olie om dunner te maken.
In bakje even soldeerbout er in houden enz.

Laat motortje enige tijd draaien en dan nog eens drupje olie er op.
Zo hoop je dan maar dat de olie weer goed in lager getrokken is.

22ga160

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-04-2020, 12:19 (4 dagen geleden) @ ffeilers

'T is wel mogelijk hoor.
Het is geen klinkwerk, maar een heel krappe schuifconstructie.
Met behulp van een paar stevige schroevendraaiers zijn de lagerconstructies er met enig beleid af te schuiven.
Dit geldt dan voor de onderkant.
De bovenkant zit het aluminium gedeelte waarschijnlijk op geperst, en om schade te voorkomen kan deze beter blijven zitten.
Als de lagertjes schoon zijn kan het geheel weer in elkaar geperst worden.
Wel opletten dat het rotortje genoeg speling op en neer heeft.

Mvg. Dirk.

22ga160

door ffeilers @, 03-04-2020, 12:41 (4 dagen geleden) @ doktordirk

Dirk, ik zal eerst de tip van Leo en Maurice uitproberen, vooral om schade te voorkomen!!

22ga160

door doktordirk @, Noordbeemster, 03-04-2020, 15:18 (4 dagen geleden) @ ffeilers

Is ook een prima idee hoor, en als dat werkt is de kans op beschadiging het kleinst.
Het onderste lagertje is gesloten en is dan ook het lastigste schoon te krijgen.
Maar als het niet lukt probeer je wel eens wat, ik wil graag weten hoe iets in elkaar gezet is.
Het later weer goed in elkaar zetten is dan weer de grootste uitdaging!!(vooral als het dan ook weer goed werkt).
Zo ben ik af en toe aan het puzzelen hoe een trek/drukschakelaar aan een potmeter bevestigd is.
Loshalen is een tikkie werk, maar die kleine veertjes weer terug plaatsen is me nog niet gelukt.

Mvg. Dirk.

22ga160

door ffeilers @, 03-04-2020, 18:15 (3 dagen geleden) @ doktordirk

Hoi Dirk, ik heb het resultaat elders in deze draad gemeld. Mvg Frans

powered by my little forum