Grundig Satellit 2100 powerboard (Algemeen)

door masterblaster @, Katwijk aan zee, 13-03-2020, 17:45 (1497 dagen geleden)

Beste techneuten, ik heb hier een Grundig Satellit 2100, waarbij vanaf de power aansluiting een rood/zwarte omelkaarheen gedraaide draad loopt naar de zij(rechter)kant van het powerboard (radio).
Vlakbij deze draad zit een transistor de BD-135-16 die ik ga vervangen. De zekering van 180mA brandde steeds door, maar dat kwam omdat de rode van de twee draden niet aangesloten zit. Ik kan slecht zien op welk punt de rode draad vast zat, weet iemand dit???
De zwarte draad zit op een vreemde manier door de print gestoken en gesoldeerd, maar was dit bij de rode draad ook? Het liefst een foto, als iemand dit kan doen zou leuk zijn.
De transistor heb al binnen, en de zekering ook. Ik zie op het radiomanual.info wel een foto, maar zie daar niet hoe de rode draad vast zit. Dank u.

--
¨*:•. Five STAR!!!! -:¦:-•:*'""*:•.-:¦:-INTERNATIONAL!!!*•-:¦:-•:*''BEST!

Grundig Satellit 2100 powerboard

door masterblaster @, Katwijk aan zee, 13-03-2020, 17:49 (1497 dagen geleden) @ masterblaster

Geen 180mA zekering maar 800mA

--
¨*:•. Five STAR!!!! -:¦:-•:*'""*:•.-:¦:-INTERNATIONAL!!!*•-:¦:-•:*''BEST!

Grundig Satellit 2100 powerboard

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2020, 18:15 (1497 dagen geleden) @ masterblaster

Bij elektrotanya staat de komplete service manual,kompleet met print lay-outs. Daarbij staat ook aangegeven hoe de verbindingen tussen de diverse printen horen te lopen.

https://elektrotanya.com/showresult?what=grundig+satellit+2100&kategoria=All&kat2=All

Grundig Satellit 2100 powerboard

door masterblaster @, Katwijk aan zee, 13-03-2020, 18:38 (1497 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman2, bedankt voor de link, ik zie alleen niet de foto/afbeelding van de zijkant.
Kan iemand mij bevestigen dat de rode draad in het gaatje hoort? zie foto

[image]

Grundig Satellit 2100 powerboard

door soundman2 @, Wouw, 13-03-2020, 18:43 (1497 dagen geleden) @ masterblaster
Gewijzigd door soundman2, 13-03-2020, 19:10

De kans is groot, maar persoonlijk zou ik met de doc er bij of die verbinding inderdaad daar thuis hoort. Beter een kwartiertje zoekwerk dan een dag problemen met een reparatie.
De printen staan in de doc.

[image]

BV09057 zit volgens de foto nog vast. Dat is de warte draad, die door de uitloper van het zekeringbordje zekering Si2 is gestoken 800mA.
Daaronder is dan de losse rode draad.
Beide draden voeden de wisselspaningsaansluitingen van de gelijkrichterbrug B20 en komen van de nettrafo.
Alleen als de losse draad tegen een verkeerd punt komt, kan dat schade veroorzaken als de netspanning aanwezig is. Als hij niets raakt en geraakt heeft, zal de radio op lichtnet gewoon geen voeding krijgen.
Is de transistor die je gaat vervangen defect?
Zolang de rode draad niet vast zit kan ook de zekering niet doorbranden.
Als hij wel doorbrand is dat bijzonder.

[image]

powered by my little forum