Wie weet wat dit is? (Toestel of techniek)

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18-03-2020, 21:56 (1492 dagen geleden)

Beste forumlezer,

Ik vond, tijdens het opruimen en opnieuw inrichten van een rek met audio spullen, dit merkwaardige doosje:

[image]

Het is Philips en het nummer op het doosje is LFH 0117 /00 Tevens staat er een 12 cijferige code op; 8935 011 70001 Verder de tekst "Made in Germany".

Er komen twee snoertjes uit;

[image]

Een snoertje met een 6 polige DIN steker en een snoertje met twee aansluit vorkjes.

In het doosje zit een printje met enkele onderdelen:

[image]

In elk geval drie condensatoren, een piepklein trafo'tje wat weerstanden en twee zekeringen....

Iemand enig idee wat het is of waar het bij zou kunnen horen?

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

Wie weet wat dit is?

door Oldtimer @, Oegstgeest, 18-03-2020, 22:07 (1492 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Zie:
https://www.epanorama.net/circuits/teleinterface.html

Philips recording interface

The first circuit is Philips LFH0117/00 telephone recording adapter, which is not manufactured anymore I think. The circuit is quite typical telephone recording adapter design. I have used succesfully for getting audio from telephone line to soundcard and my stereo system.

The circuit is designed to be connected in parallel with normal telephone. This circuit does not provide any DC path or correct impedance matching to telephone line because the telephone provides them (this circuit is designed so that it disturbs the operation of telephone as little as possible so it has high impedance input).

Philips adapter circuit

I found out the type of all other components than the transformer T1. T1 is the audio isolation transformer, which seems to have properties quite similar to typical 600:600 ohm telecom isolation transformer. The components F1 and F2 are 50mA fuses. The signal output level is suitable for microphone input because the resistors attenuate the voice signals form telephone line around 40 dB (some telephone equipment regulations in Finland needed this). On the picture below you can see a picture of the inside of the Philips LFH0117/00 telephone recording adapter:

[image]

Willem

Wie weet wat dit is?

door soundman2 @, Wouw, 18-03-2020, 22:08 (1492 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het is een telefoon adapter, om gesprekken op te nemen met een recorder. Anders dan de telefoonspoel, wordt deze wel op de telefoonlijn aangesloten.
Zie ook
https://www.mikrocontroller.net/topic/182101

Wie weet wat dit is?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-03-2020, 22:36 (1492 dagen geleden) @ Leo Snoeren
Gewijzigd door Maarten Bakker, 18-03-2020, 22:40

8935 0 oftewel LFH0 is "dicteerapparatuur en toebehoren" maar als ik zo kijk wat erin zit lijkt het wel een telefoonvork voor binnenlijnen ofzo.

EDIT: Of een gewone telefoonvork zoals Oldtimer en Soundman al hadden geschreven. Ik dacht aan binnenlijnen omdat ik niet echt veel beveiliging tegen rare spanningen zag. Hoewel die zekeringen een hint zijn natuurlijk.

Ik dacht eerst nog even, wat heeft een vork met dicteerapparatuur te maken. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon telefoongesprekken opnemen met een dicteerapparaat.

Verder wel grappig, Made in Germany en de onderdelen zien er ook allemaal heel erg Duits uit. De dicteerapparaten zelf kwamen bij mijn weten uitsluitend uit Oostenrijk.

Wie weet wat dit is?

door Mans Veldman @, Leidschendam, 20-03-2020, 14:24 (1490 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Mans Veldman, 20-03-2020, 14:49

EDIT: Of een gewone telefoonvork zoals Oldtimer en Soundman al hadden geschreven. Ik dacht aan binnenlijnen omdat ik niet echt veel beveiliging tegen rare spanningen zag. Hoewel die zekeringen een hint zijn natuurlijk.

Ik dacht eerst nog even, wat heeft een vork met dicteerapparatuur te maken. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon telefoongesprekken opnemen met een dicteerapparaat.

In wezen is dit geen vork. Gewoon galvanische scheiding/impedantie aanpassing. Een vorkschakeling gaat van 4-draads (input/output) naar 2-draads (telefoonnet). Het balanscircuit in de vork (trafo's of elektronisch) zorgt voor scheiding van input en output signalen zodat er geen oscillatie/rondzingen optreedt (zonder vork staan de in- en output parallel over de 2-draads verbinding en hangen daarmee direct aan elkaar). Vorkschakeling wordt b.v. gebruikt om telefoon in een radio-uitzending te halen, maar zit ook in elke mobiele telefoon voor scheiding microfoon/speaker signalen.
Voor een full-duplex verbinding (gelijktijdig zenden en ontvangen) over een gezamenlijk signaalpad is een vorkschakeling nodig. Worden er gescheiden signaalpaden of een multiple-access protocol (TDMA*, FDMA**) gebruikt dan niet.

[image]

*TDMA = Time Division Multiple Access, hierbij wordt het communicatiekanaal snel tussen zenden en ontvangen geschakeld.
*FDMA = Frequency Division Multiple Access, hierbij wordt het communicatiekanaal opgedeeld in sub-kanalen voor zenden en ontvangen.

Wie weet wat dit is?

door soundman2 @, Wouw, 20-03-2020, 15:03 (1490 dagen geleden) @ Maarten Bakker

EDIT: Of een gewone telefoonvork zoals Oldtimer en Soundman al hadden geschreven. Ik dacht aan binnenlijnen omdat ik niet echt veel beveiliging tegen rare spanningen zag. Hoewel die zekeringen een hint zijn natuurlijk.

Ik dacht eerst nog even, wat heeft een vork met dicteerapparatuur te maken. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon telefoongesprekken opnemen met een dicteerapparaat.

Ik heb nergens aangegeven dat het een vorkschakeling is, maar gewoon een unit om het gesprek op te nemen rechtstreeks van de telefoonlijn. De recorder hoort dus beide sprekers aan de telefoon. Bij een ideale vorkschakeling hoor je alleen de binnenkomende spraak.

Wie weet wat dit is?

door Mans Veldman @, Leidschendam, 21-03-2020, 14:21 (1489 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Mans Veldman, 21-03-2020, 14:25

Ik heb alleen Maarten's post geciteerd en ter onderscheidt een stukje extra uitleg willen geven.

Wie weet wat dit is?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-03-2020, 19:13 (1489 dagen geleden) @ Mans Veldman

En daar sluit ik me helemaal bij aan. In de praktijk gebruiken studio's het woord vork nog wel eens slordig en van dat gebruik ging ik uit.

Allen bedankt

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 18-03-2020, 23:07 (1492 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Iedereen bedankt voor de info, ook voor het schema en beschrijving. Grappig ding, nog nooit eerder gezien.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

powered by my little forum