Vraagje over een Laser uit een CD speler. (Toestel of techniek)

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 28-03-2020, 17:15 (1489 dagen geleden)

Ik heb een vraagje over een laser uit een CD speler.
Uit een oude Sony CD speler heb ik de laser gesloopt.
Ik wil er is mee experimenteren om deze te laten branden.
Echter weet ik niet hoeveel Volt er op aan te sluiten, en de laser heeft drie aansluitingen.
Hoe sluit ik de laser aan, en op hoeveel volt ?
En kan dat zomaar zonder een eventuele (voor) schakeling?
Zie de foto.
Alvast dank,
Tony Ouwehand
[image]

Vraagje over een Laser uit een CD speler.

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-03-2020, 17:37 (1489 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Je moet er geen vaste spanning opzetten maar een bepaalde stroom laten doorlopen..
probeer 10 à 20 mA. Als er 2,5 v op de diode staat en je vertrekt van 5 V dan wordt je serieweerstand 2,5: 0,01 Ohm.

Het derde pinnetje is waarschijnlijk van de feedback sensor. gewoon proberen met de voeding en de serieweerstand waar de laserdiode zit.

Vraagje over een Laser uit een CD speler.

door Erik @, 28-03-2020, 18:52 (1489 dagen geleden) @ kris

Een paar aandachts puntjes

laserdiodes zijn extreem gevoelig voor ESD, dit is iets om rekening mee te houden.
De golflengte infrarood, dus onzichtbaar voor het oog, kijken met een camera of zo, of het oplicht.
Een laser diode heeft een collimator lens nodig, zonder deze lens heb je geen bundeling van de beam

veel plezier met experimenteren

Vraagje over een Laser uit een CD speler.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2020, 10:18 (1488 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Wil je met laser op zich iets doen of met een laser juist uit een gesloopte CD speler?

Het zal wel bekend zijn maar er zijn voor luttele Eurotjes laser moduultjes te koop (rood) zover ik weet in drie uitvoeringen. LIJN - KRUIS - of PUNT. Afgebeeld een Arduino moduultje en daar kan direct een spanning op worden aangesloten.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vraagje over een Laser uit een CD speler.

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 29-03-2020, 15:36 (1488 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Dank Kris, Erik en Hans voor de antwoorden.
Mvg,
Tony

powered by my little forum