draaigeluiden van de pabst motor (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-03-2020, 00:02 (1480 dagen geleden)

In de Revoxen die ik repareer zitten de z.g. pabst motoren in.
Dat is een vaste stator waar de wikkelingen opzitten en rondom deze wikkelingen loopt de rotor en dat is een bus die ook meteen als vliegwiel functioneert.
Het is een perfect concept maar de afgelopen week werd ik geplaagd door een vreemd verschijnsel.
Die pabst motoren kom je 3x tegen in een Revox. 2x als spoelmotor en 1x als toonas motor.
Nadat ik klaar was met het herstel van een Revox viel me op dat de toonas motor en vreemd gierend geluid liet horen. Het leek wel een vliegtuig maar dan minder hard maar toch hard genoeg om de Revox beleving negatief in te kleuren.
De rotor er afgehaald en ook de toonas zelf en... er was niets te zien, de as en de lagers waren gewoon in geolied de rotor loopt ook niet aan. Toch maar het lager verwisseld maar de motor bleef fluiten.
Een andere machine genomen, de motor uitgebouwd ook eerst de lagers en toonas in geolied zoals ik het altijd doe en de motor aangesloten op de elektronica en de machine aangezet.
De motor begon direct te draaien maar maakte kreungeluidjes. Ik begrijp dat de motor op zijn oude dag er geen zin in heeft maar er wordt toch nog actie van hem verwacht. Ook hier weer de motor uit elkaar gehaald en er was niets zichtbaar en de motor loopt ook niet aan. De toonas loopt handmatig soepel maar als de motor draait dan kreunt hij.
Nog een Revox gepakt en daar ook de motor er uit. Ook weer geolied en aangesloten.
Deze loopt geluidloos en die er dus maar weer ingezet.
De machine doet het voorbeeldig.
Maar ik vraag me af waar die geluiden vandaan komen? Dat gekreun dat hoor ik wel vaker bij de Revoxen. Ik kan me herinneren dat we bij de ziekenomroep in 1971 (Radio Lucas) een gloed nieuwe A77 hadden en die kreunde ook al. Dat geluid is voornamelijk te horen als de machine alleen onbelast zijn rondjes staat te draaien.
Iemand een idee?

Jack Marotick

draaigeluiden van de pabst motor

door francois129 @, Aartselaar - België, 31-03-2020, 09:19 (1480 dagen geleden) @ Marotick

Jack,

Zou dit een (on) balans probleem kunnen zijn?


François

draaigeluiden van de pabst motor

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-03-2020, 10:47 (1480 dagen geleden) @ Marotick

Hoe is de aansturing?
Gewoon DC of is dat een bv puls geregelde spanning.
Het kan dan loszittende spoelen zijn wat je hoort.

Dan kan zijn dat er ruimte op lager zit, gevolg onder spanning kan iets scheef
trekken of door magnetisch veld wat gaan wobbelen.

Pak een schroevendraaier zet punt bv op lager en handvat tegen je oor.
Zo kun je nauwkeurig luisteren waar geluid vandaan komt.

draaigeluiden van de pabst motor

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-03-2020, 12:20 (1480 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Marotick, 31-03-2020, 12:33

De spanning komt uit een motorsturingsprint en wordt vandaar uit elektronisch op snelheid gebracht. Zelf denk ik niet dat het door deze sturing komt omdat ik er nu 4 motoren op heb aangesloten waarvan het er 2 goed doen zonder bijgeluiden en 2 andere hebben, of een vliegtuig gegier of dat gekreun. De wikkelingen daar dacht ik zelf ook aan. Ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik die impregneer. (weet iemand een goed impregmeermiddel?)
Ook zit ik te denken aan de lamellen waar de stator is opgebouwd.
Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken.
Jack

Er staan 2 versies van de motorsturing maar deze is nu in gebruik. De condensatoren vervang ik altijd standaard evenals het instel potje.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

draaigeluiden van de pabst motor

door soundman2 @, Wouw, 31-03-2020, 12:31 (1480 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 31-03-2020, 12:36

De motor draait op AC. In serie met de motor (eenfase) zit een brugcel geschakeld. Deze brugcel wordt "kortgesloten" door een transistor. Door de kortsluiting te regelen regel je de energie die naar de motor gaat en daarmee ook het toerental.
Het is een DC regeling, maar over de brugcel en transistor zit nog een condensator, die misschien ook nog wat roet in het eten kan gooien.
Maakt de motor ook lawaai als deze uitgebouwd is en aangesloten op de bedrijfsspanning ca 130V AC?

draaigeluiden van de pabst motor

door Marotick ⌂ @, Huizen, 31-03-2020, 12:34 (1480 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga er naar kijken, bedankt.
Jack

draaigeluiden van de pabst motor

door kris ⌂ @, Gent, België, 31-03-2020, 13:15 (1480 dagen geleden) @ Marotick

Ik dacht ook aan de sturing.

Heb je een scoop? meet eens de spanning over de brug die verbonden is met de motorwikkeling.

draaigeluiden van de pabst motor

door Bert V. @, Amstelveen, 31-03-2020, 15:56 (1479 dagen geleden) @ Marotick

Hallo Jack,

Dit verschijnsel trad soms op bij de Aussenlaufers die Grundig toepastte in o.a. de TK819-820-830... enz.
Deze motoren hadden een beugel (zie afbeelding) rond de motor met daarin een kunsstof lagerplaatje, waar het geheel met een kogeltje op rustte en draaide; dit lagerplaatje vertoonde op den duur een kuiltje, waardoor het geheel iets lager in de lagering liep, waarbij dit resoneer-verschijnsel optrad.
Door dit lagerplaatje om te draaien c.q. te vervangen, was het resoneren verholpen, (het geheel liep dan weer iets hoger in de lagering).
Bij de latere Aussenlaufers, dus ook die in de Revoxen worden toegepast, hangt de toonas/rotor in de motor (rode pijl); probeer, indien mogelijk, met dunne vulringen het geheel iets lager of hoger in de lagering te plaatsen, waardoor het "euvel" wellicht is te verhelpen.

[image]

Bert

draaigeluiden van de pabst motor

door Marotick ⌂ @, Huizen, 01-04-2020, 12:15 (1479 dagen geleden) @ Bert V.

Hoi Bert, dat resoneren daar had ik ook aan gedacht. De motor waar de as op een kogeltje staat, dat systeem dat ken ik en dat kogeltje maakt in de loop van tijd een kuiltje en dan zakt de as iets. Met het omdraaien van het plaatje komt het deukje aan de andere kant en krijgt kogel en as een nieuwe kans.
Bij de toonas motor van de Revox is het iets anders.
De toonas draait zonder kogellagers maar draait in 2 bronzen bussen. Ik merk geen enkele speling. De as past prima in de bus en kan alleen draaien en op en neer maar heen en weer gaat niet en dat zou verminderen nadat er olie is toegevoegd maar (bij deze) blijft het vliegtuig gezoem hoorbaar.
[image]
De As kan door de hele motor zakken maar wordt tegen gehouden door een stalen ring waarop de borst van de toonas niet doorheen kan. Om te voorkomen dat as met stalen ring wegzakt zijn er nog wat andere ringen en uiteindelijk een klemveer.
Wat ik niet begrijp is de ring met de vele deukjes die die stalen ring weer ondersteunt. Wat hebben die deukjes voor zin?
[image]
Het is een koperen plaatje met een soort van teflon achtige laag met daarin die ronde kuiltjes.
Weet iemand wat het nut hiervan is?

De samenstelling van de ringen heeft nog een geheim. In de dikke stalen ring, waarop de as steunt, zit een minuscuul gaatje waarin een heel dun pennetje steekt. Dat pennetje gaat langs de gaten van de diverse ringen door het middengat heen. En kan in een nokje vallen van de rotoras.
Nu vergt dat wat oefening om dat ontzettend dunne pennetje in dat nokje te krijgen maar dat lukt meestal wel want de rotor kan ook over de as draaien en zo is het nokje te vinden.
Nu gebeurt het soms dat de rotor ook erg klemt op de toonas en dan is het nokje niet te vinden. In de paar keer dat me dat overkwam heb ik dat dunne kleine pennetje uit de ring getrokken en dan past de rotor meteen zonder moeilijk gedoe en de rotor komt uiteindelijk met een klem op de as vast en kan dan niet verdraaien. Ik heb daar nooit problemen mee gehad en de motoren doen het zonder dat pennetje het goed. Ik vroeg me altijd af waarom dat pennetje er dan op zit? Het moet toch een reden hebben. Daar ben ik laatst achter gekomen. Dat pennetje voorkomt dat de rotor niet dieper over de as heen geschoven wordt zodat het geheel wat klem komt en de motor dus wat stroever gaat lopen. Daar ben ik nog achter gekomen, nu nog dat plaatje met de deukjes???

Jack

draaigeluiden van de pabst motor

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 01-04-2020, 12:49 (1479 dagen geleden) @ Marotick

Wat ik niet begrijp is de ring met de vele deukjes die die stalen ring weer ondersteunt. Wat hebben die deukjes voor zin?
[image]
Het is een koperen plaatje met een soort van teflon achtige laag met daarin die ronde kuiltjes.
Weet iemand wat het nut hiervan is?

In die kuiltjes wordt het smeermiddel vastgehouden.

--
M.v.g
Ben

draaigeluiden van de papst motor

door soundman2 @, Wouw, 01-04-2020, 13:24 (1479 dagen geleden) @ Marotick

Niet dat het probleem er mee opgelost wordt, maar het merk van de motor is PAPST. Tegenwoordig door een fusie EBM-PAPST.:th

draaigeluiden van de pabst motor

door Marbel @, Hoorn N-H, 01-04-2020, 15:31 (1478 dagen geleden) @ Marotick

Een deukje loop je op, een kuiltje doe je smeermiddel in.

draaigeluiden van de pabst motor

door Bert V. @, Amstelveen, 02-04-2020, 00:02 (1478 dagen geleden) @ Marotick

Je gaf al aan dat alleen in vrijloop van de motor dit verschijnsel optreedt, maar verdwijnt met zijdelingse druk (aandrukrol), waardoor je gaat denken aan speling in de lagerbus, wat mij onwaarschijnlijk lijkt.

Ik heb heel wat A77's onderhanden gehad, en een enkele A700, maar nooit dit verschijnsel meegemaakt, zelfs mijn eigen "ouwe" MK1 draait geluidloos, alleen het pieptoontje van de motor-regeling is te horen.
Ik heb nooit een capstan-motor hoeven te demonteren, en kan je dus geen verklaring geven w.b. de functie van de door jouw genoemde ringen.

Treedt dit "brom"geluid bij beide snelheden op?

(Misschien toch eens proberen met een extra vulring?)

Bert

powered by my little forum