laser vervangen (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 31-03-2020, 20:02 (1484 dagen geleden)

Ik heb een philips dvd speler lx3600d waarvan de laser vervangen moet worden. Inmiddels heb ik de laser binnen gekregen (SF-HD60). Heb het nog nooit eerder gedaan. Is er iemand onder jullie die mij goede tips kan geven hoe ik dat moet aanpakken (hopelijk met filmpjes of duidelijke pdf beschrijving). En misschien ook wat ik vooral niet moet doen.
Bij deze dvd speler heb ik bijvoorbeeld niet gezien hoe ik de bovenzijde er moet "aflichten".
Ben benieuwd. mvg Frans

[image]

[image]

laser vervangen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-03-2020, 20:15 (1484 dagen geleden) @ ffeilers

Om te beginnen moet het hele laadmechanisme inclusief loopwerk eruit, want vervangen gaat van onderaf. In de service manual staat met een beetje geluk hoe, meestal kwestie van frontje van de lade eraf, front van de speler los, kabeltjes los, 4 schroeven waarmee het mechanisme aan de onderkast zit los, mechanisme eruit tillen.

laser vervangen

door ffeilers @, Breda, 01-04-2020, 21:28 (1483 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik ga het binnenkort vervangen, zal het resultaat melden! mvg Frans

laser vervangen

door ffeilers @, Breda, 29-07-2020, 20:56 (1364 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb vandaag eindelijk de laser vervangen.
Helaas het heeft geen positief resultaat.

De storing blijft het zelfde: "no disc" melding.
(zowel met dvd als zonder dvd in de lade).

Ook gaat de dvd "niet spinnen", slechts een hele kleine beweging is te constateren.

nog iemand een advies?

laser vervangen

door Goldline @, Oranjedorp, 31-03-2020, 20:44 (1484 dagen geleden) @ ffeilers

Hier heb je de link naar de manual :http://www.brelect.fr/ve/LX3600D22.pdf

Denk er aan dat laser nogal gevoelig zijn voor statische ladingen ,gebruik een polsbandje
om jezelf op het zelfde potentiaal als het apparaat te brengen.
Sommige lasers hebben een kortsluit-soldeerdruppel om deze te beveiligen tegen ontladingen.
Deze moet na montage verwijdert worden.

--
Cees PA1DBA

laser vervangen

door ffeilers @, Breda, 22-01-2021, 21:38 (1187 dagen geleden) @ ffeilers

De speler heeft nog het volgende probleem: lade gaat niet open.
Als de lade via het "tandwieltje" voorzichtig naar buiten wordt gedraaid dan kan ik de lade daarna verder zonder weerstand wel naar buiten halen.
Zodra ik er daarna stroom op zet gaat de lade weer dicht.
Op het commando "eject" hoor je wel even dat de lade wel open zou willen gaan maar wordt geblokkeerd door??
Wie heeft hier een idee voor hoe dit op te lossen?

[image]

laser vervangen

door Leo Snoeren ⌂ @, Dongen, 22-01-2021, 21:43 (1187 dagen geleden) @ ffeilers

Meestal zit er tussen de motor en de tandwielen ergens een riempje. Als dat te slap is komt de lade niet meer ophoog (of het mechaniek zakt niet omlaag)(en daarna niet naar buiten).

Naar binnen gaat gemakkelijk omdat er alleen maar een horizontale beweging plaatsvind tot de lade binnen is.

--
Met vriendelijke groet,

Leo Snoeren

https://www.rrd.link/ (onder constructie)

leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl

laser vervangen

door ffeilers @, Breda, 22-01-2021, 21:47 (1187 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Het riempje zit er idd wel. Zal kijken of ik er een strakkere vervanger voor heb en kijken of het probleem dan verholpen is.
Dank voor je aandacht leo !!

mvg
Frans

.laser vervangen

door Drambuie @, Breda, 23-01-2021, 14:55 (1186 dagen geleden) @ Leo Snoeren

Vaak helpt het even schoonmaken/ontvetten van de groeven van de poelies en het snaartje goed reinigen met warm water en zeep nog een tijd. Met als voordeel dat je 'diagnostiek' rond hebt en je ook meteen het snaartje kan opmeten om in alle rust alvast een vervangend exemplaar te bestellen.;-)

.laser vervangen

door ffeilers @, Breda, 23-01-2021, 16:58 (1186 dagen geleden) @ Drambuie

Hij staat nu weer even "op zolder" maar ga het zeker uitproberen, dank voor je opmerking !
mvg Frans

powered by my little forum