14pv345/39s vhs banden bewaren (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 11:43 (1471 dagen geleden)

Ik heb van iemand een philips tv met vhs recorder gekregen. De melding is dat de video "sneeuw" geeft. (dit is echt het enige wat ik weet).
Wat is nu de handigste manier om dit aan te pakken. Band er in stoppen en er misschien gelijk niet meer uitkrijgen lijkt mij niet het handigst?
Kwam de ingebouwde vhs speler ook voor als "stand alone speler".

2e vraag die ik heb gaat over vhs banden bewaren:
Heb 12 Laurel en Hardy vhs banden welke lang niet afgespeeld zijn.
Als ik google op vhs banden bewaren krijg ik gelijk allerlei firma s die waarschuwen (maar ja commercieel ??) om het gelijk over te zetten op DVD.
Wat is het eerlijke antwoord over hoe om te gaan met het bewaren (als dat mogelijk is) van vhs banden.

mvg Frans

[image]

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-04-2020, 13:25 (1471 dagen geleden) @ ffeilers

Het loopwerk en een deel van de electronica is hetzelfde als van turbodrive video's van dezelfde generatie (even jaartal controleren aan de hand van het serienummer, ik weet uit m'n hoofd niet precies, zal wel rond de eeuwwisseling zijn dus de laatste generatie). Het televisiegedeelte is er door dezelfde videofabriek in Wenen (waar ze ook ooit televisies maakten) omheen ontworpen. Ik heb genoeg turbodrives staan voor het geval je onderdelen zoekt.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 14:46 (1471 dagen geleden) @ Forumbeheer

het prod no is vn16 9945 015539

[image]

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-04-2020, 15:22 (1471 dagen geleden) @ ffeilers

Week 45 van 1999. Inderdaad wel ongeveer de laatste generatie (queen of apollo). Begin 2002 was het over en sluiten en werden alle types ingekocht bij Funai.

Als je zo ver bent dat je een richting hebt om te zoeken, mankement kan nog van alles zijn, ik zou het met een oude band proberen, kan ik altijd kijken wat voor onderdelen of losse slooprecorders ik precies heb aan de hand van type loopwerk of printplaten.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 17:47 (1471 dagen geleden) @ Forumbeheer

ok, tzt kom ik erop terug, mvg Frans

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 14-04-2020, 10:03 (1463 dagen geleden) @ Forumbeheer

Vandaag heb het apparaat aangesloten en er een video band in gedaan.
Het beeld wat hij geeft is "ongeveer" aangegeven wat hieronder staat.
Geluid is goed. Band in en uitvoer gaat goed. FF en FR gaan ook goed.
Is er op basis van dit "beeld" een vermoeden van welk defect ?
mvg Frans

[image]

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Goldline @, Oranjedorp, 14-04-2020, 10:30 (1463 dagen geleden) @ ffeilers

Ziet er uit als een vervuilde videokop, veilig te reinigen met een zeemleren lap(moet natuurzeem zijn) en 96% alcohol.

Band mag er pas in als de alcohol volledig verdampt is, anders plakt je band vast aan de koppentrommel.

Ga opzoek naar filmpjes op Youtube hoe je dit reinigen het beste kunt doen.

Videokoppen zijn zo kwetsbaar dat je ze niet mag aanraken met je vinger of hards.
ga niet met wattenstaafjes klooien!

--
Cees PA1DBA

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 14-04-2020, 11:06 (1463 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb zowel de alcohol als (volgens mij) natuur zemen lap.
Ik heb nog een andere video recorder die na enige tijd bijna onderin een streep geeft.
Stop ik het afspelen en start hem gelijk weer dan is de streep eventjes weg om na ongeveer 30 seconden (?) weer terug te keren als streep.
(gaat hier om een vr550 van philips); is dat ook een schoonmaakprobleem.

Het reinigen van de videokop heb ik idd op youtube paar keer bekeken. Klein stukje zeem gedrenkt in alcohol en vooral vinger met tussen de kop en vinger het zeempje NIET bewegen, toch?

mvg
Frans

[image]

[image]

Philips VR550

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 14-04-2020, 11:42 (1463 dagen geleden) @ ffeilers

Is alléén het weghalen van het ronde schuimrubberen onderdeeltje voldoende of moet ik ook het plastic waarop dat bevestigd is weghalen?
In een eerdere draad werd mij geadviseerd om dit schoonmaak schuimrubber te verwijderen.

[image]

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-04-2020, 12:29 (1463 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 14-04-2020, 12:31

Ik zou het helemaal verwijderen, maar dit is zo te zien de VR550. Die fout is eerder iets met tracking of bandloop. Eventueel de audio/sync kop schoonmaken. VR550 zijn wegwerpmodellen van Funai, als je er een keertje te lang naar kijkt, of tegen blaast, of er te boos over praat op een forum ofzo, dan staat het loopwerk al krom of er breekt iets af. Aan de andere kant zijn het leuke loopwerken om puur voor de sport mee te spelen net zo lang tot hij het weer (even) doet. Heb ik ook nog wel eens geprobeerd.

Ook hier geldt weer dat ik er een voorraadje van heb staan. Ik zou ze al weggegooid hebben maar ik vraag me af of ik ooit nog wat aan de koppen heb. En als ze spelen geven ze best goed beeld.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 14-04-2020, 20:43 (1463 dagen geleden) @ Maarten Bakker

ik heb de vr550 kop schoongemaakt en ook de andere onderdelen die daarvoor in aanmerking kwamen, maar de storing die ik heb laten zien die blijft het zelfde (zie hieronder)

als ik de video band afspeel ik de akai vs-g855 (met het risico dat ik de band er nu weer niet makkelijk uit krijg) wordt de band gewoon goed afgespeeld

wat zou ik nu nog kunnen doen aan de vr550? (verstoord beeld)
wat zou ik nu nog kunnen doen aan de akai (moeilijk tot niet band er uit)

[image]
beeld op de philips vr550

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Doeve @, Borgercompagnie, 14-04-2020, 20:55 (1462 dagen geleden) @ ffeilers

of een vervuiling (bobbeltje op 4/5) op de geleiding, of vervorming van de band (scheef trekken.)

--
HJD

14pv345/39s vhs banden bewaren

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-04-2020, 01:08 (1462 dagen geleden) @ Doeve
Gewijzigd door kris, 15-04-2020, 01:09

Ik gok ook op vervuiling op de drum, die de band een beetje oplicht.

kijk eens op het statische deel van de drum (in het groefje en erboven ) dicht bij de rechter bandgeleider. In de groef kan zich vuil ophopen (heel moeilijk te zien met het blote oog), of een stofbobbel die er tegen kleeft. De band raakt dan op die plaats de koppen niet voldoende en de krijg je zo een stoorstreep.

Het lijkt me verstandig toestellen niet te repareren met je Laurel en Hardy verzameling, maar iets onbelangrijker te nemen.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 15-04-2020, 09:20 (1462 dagen geleden) @ kris

ik heb dat gisteren met alcohol en koffiefilterzakje juist allemaal schoon gemaakt.
Kan het ook zijn dat de videoband niet zo jofel is, met andere woorden : het ligt aan de band en niet aan de speler ?

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Doeve @, Borgercompagnie, 15-04-2020, 17:20 (1462 dagen geleden) @ kris

Dat is wat ik bedoelde, als de band de oorzaak is zie je op de band een groef op 1/5 hoogte.

--
HJD

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 15-04-2020, 17:38 (1462 dagen geleden) @ Doeve

dan zit het niet in de band, want op de tape zelf zie ik niets, bovendien als ik hem stop zet en dan weer op spelen dan verschijnt de "storing" pas na zo n 15 seconden
mvg Frans

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Goldline @, Oranjedorp, 15-04-2020, 18:02 (1462 dagen geleden) @ ffeilers

Om de terugspoel schotel zit een vilten remband, die verstelbaar is,mogelijk staat deze niet strak genoeg of is de schotel vettig

--
Cees PA1DBA

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 15-04-2020, 19:43 (1462 dagen geleden) @ Goldline

ik ben eigenlijk wel huiverig om "verstelling" te gaan uitvoeren; zonder daar ervaring mee te hebben. In de manuaal heb ik onder meer gelezen dat je voor bepaalde instelingen specifiek materiaal (en kennis) nodig hebt. Dus ... voorlopig maar even niet doen lijkt mij het beste.
mvg

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 20-04-2020, 18:08 (1457 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Naast een VR550 welke nog steeds niet goed werkt heb ik nu ook een DVD75VR. Deze laatste functioneert ook niet goed. Afspelen geeft wel een goed beeld. Maar ... terugspoelen nauwelijks en op een gegeven moment bij uitwerpen van de cassette bleef de tape achter in de recorder. Nog net niet gebroken maar .. wel beschadigd.
Ook de DVD75VR open gemaakt en zelfde loopwerk als de VR550. De dvd speler in de DVD75VR geeft in het display aan dat hij afspeelt, maar ... geen beeld.
Kortom het is blijkbaar niet zo makkelijk om aan een goed functionerend apparaat te komen.
Heeft er iemand een vhs loopwerk wat goed functioneert zodat ik dat zou kunnen overzetten, liefst in de DVD75VR ? of ???

[image]
[image]

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 20-04-2020, 18:55 (1457 dagen geleden) @ ffeilers

Gewoon genoeg kopen in de kringloop.
Uiteindelijk heb je genoeg onderdelen.

Leuke van de hobby is soms ook het zoeken naar.

In principe zou je in de winkel al kunnen zien of het een prijsmaker is door
goed de knoppen en bediening te bekijken.
Ook algehele staat van ding.

Ik zie volledig uitgeleefde staan of 1 waarvan je kunt zien dat deze ooit
1 of 2 banden gezien heeft.

Iedere week dus even naar de kringloop.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-04-2020, 12:24 (1463 dagen geleden) @ Goldline

Wattenstaafjes zijn inderdaad dodelijk, maar met een stukje koffiefilterpapier kom je ook al een heel eind.

vhs banden bewaren

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2020, 16:07 (1471 dagen geleden) @ ffeilers

2e vraag die ik heb gaat over vhs banden bewaren:
Heb 12 Laurel en Hardy vhs banden welke lang niet afgespeeld zijn.
Als ik google op vhs banden bewaren krijg ik gelijk allerlei firma s die waarschuwen (maar ja commercieel ??) om het gelijk over te zetten op DVD.
Wat is het eerlijke antwoord over hoe om te gaan met het bewaren (als dat mogelijk is) van vhs banden.

mvg Frans


aan alles komt ooit een einde, gelukkig weet niemand exact wanneer.


Mijn oudste VHS banden met opname zijn de 40 jaar voorbij en alles staat er nog prima op.

Voornaamste voorwaarden zijn : kwaliteit van de band en bewaarvoorwaarden.

die eerste kan je niet meer veranderen, bewaren is kwestie van vochtgehalte niet te hoog en temperatuur binnen de perken te houden.

Of omzetten naar DVD de oplossing (in functie vh bewaren)is heb ik mijn twijfels bij. gebrande DVD's verliezen hun info na x jaar. Tenzij het speciale "archive disks" zijn, die gaan tot 50 jaar. zijn natuurlijk duurder. of DVD RAM , als je er nog kan vinden.

vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-04-2020, 20:49 (1471 dagen geleden) @ kris

Een andere bewaarvoorwaarde voor banden is rechtop, of in elk geval met een van de smalle kanten naar beneden.

vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 20:59 (1470 dagen geleden) @ Forumbeheer

Kan je ook uitleggen waarom?

vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-04-2020, 22:29 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

Ja. Als je een tapespoel plat neerlegt ontstaat er soms een soort van wrijving tussen de windingen. Je hebt mogelijk wel eens een rolletje plakband gevonden dat na een paar jaar plat liggen, veranderd is in een soort toeter. Dat is hetzelfde verschijnsel.

vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 23:19 (1470 dagen geleden) @ Forumbeheer

thanx voor de uitleg (logisch)

vhs banden bewaren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-04-2020, 21:22 (1470 dagen geleden) @ kris

Resultaat is wisselend.

Afhankelijk van band kwaliteit.
Ik heb Sony Reel-To_reel (dus losse spoelen) en 90% van de banden is plak troep.
Informatie staat er wel op maar de tapes zijn niet meer zonder grondige reiniging
af te spelen.

Ik heb professionele 1" inch studio banden en ook die bevatten prima informatie
Wel eerst voorbehandelen in een oven.

En zo nog hele kast vol banden VCR,Umatic,Beta,VCC,VHS-C,High-8
Zowel met als zonder beeld. drop-outs.

Zoals met alle media, en dat is werkelijk al het denkbare is aan veroudering onderhevig.

Algemeen de drager overleeft de apparatuur.
Apparatuur soms wel weer met moeite aan de gang te krijgen.

Vraag is wat er op staat is dat het bewaren waard.

Ook de officiële musea en archieven hebben een dagtaak aan het op peil houden en dus
omzetten van archieven op steeds nieuwe media.

Denk maar aan de foto archieven, de computers, alles.
Probeer maar eens ergens een ouderwetse 8 Inch flop met data te lezen.
Zeker als je niet weet op welke computer die gemaakt is.

Advies algemeen, blijf het iedere 10 jaar overzetten op een nieuw medium.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Doeve @, Borgercompagnie, 06-04-2020, 17:45 (1471 dagen geleden) @ ffeilers

Niet zo zeer de vraag of de banden goed blijven als wel hoe lang zijn er nog werkende apparaten om af te spelen.

--
HJD

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 18:40 (1471 dagen geleden) @ Doeve

een vhs recorder kan toch hersteld worden als hij defect is (vooral riem vervangen, denk ik?), of ben ik dan te optimistisch (geen ervaring mee)

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Goldline @, Oranjedorp, 06-04-2020, 20:51 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

Tandwieltjes die los van de as raken,aandrukrollen, slipkoppelingen, geleiderollen,commandowielen ,schakelende-voeding , en als game-over de videokop.

Meestal alleen de eject-as defect bij die turboloopwerken.
Succes, laat je niet ontmoedigen !

--
Cees PA1DBA

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 21:03 (1470 dagen geleden) @ Goldline

mijn gedachte werd ingegeven door het feit dat we ook de 1e radio die rond 1930 werden geproduceerd blijkbaar (bewezen) kunnen restaureren, dus waarom zou dat ook met een vhs recorder uiteindelijk niet kunnen (of is dat weer te simpel gedacht?)
Ik zal zeker niet beweren dat ik het kan, maar er zullen ongetwijfeld reparateurs zijn die daar weer specifieke kennis van hebben.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Goldline @, Oranjedorp, 06-04-2020, 21:10 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

Controleer of het volgende tandwieltje niet los op de as zit :
die aan het einde van as 47
[image]

--
Cees PA1DBA

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-04-2020, 22:33 (1470 dagen geleden) @ Goldline

Bij latere versies zoals deze, kwam dit minder vaak voor maar het is inderdaad een controlepuntje als de lift of het inrijgen niet goed gaat.

Als hij wel inrijgt maar 1 van de 2 geleiders langs de videokop gaat niet helemaal tot het einde, dan is het plastic busje waar dat deel van het mechanisme op scharniert, afgebroken. Daar kan van onder een schroefje doorheen.

Echter het eerste dat ik zou controleren is of de aandrukrol niet verglaasd is.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 22:54 (1470 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik krijg het gevoel dat ik in het na corona tijd beter op zoek kan gaan naar iemand in de buurt van Breda die ervaring daarin heeft , zou het wel heel fijn vinden als ik hem zou kunnen gebruiken, en dat is misschien beter dan aan iets beginnen waar ik geen ervaring mee heb, mvg Frans

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 07-04-2020, 00:27 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

Een eerste test of inspectie kun je wel zelf doen opzich.

Er zal in Brabant geen tekort zijn aan kundige reparateurs. Ik weet dat forumlid snameroc regelmatig klusjes aanneemt, maar ik kan niet voor hem spreken en er zijn ook genoeg anderen die dit klusje ook wel zullen kunnen klaren.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-04-2020, 22:52 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

mijn gedachte werd ingegeven door het feit dat we ook de 1e radio die rond 1930 werden geproduceerd blijkbaar (bewezen) kunnen restaureren, dus waarom zou dat ook met een vhs recorder uiteindelijk niet kunnen (of is dat weer te simpel gedacht?)


Dat is inderdaad te simpel gedacht. In de jongere generatie toestellen zit processor en programma. (EEPROM, EPROM, of ingebakken in costum processor, daarna fpga en comsoorten)

Wil je een ding dat daar allemaal geen last van heeft en zoals een oude radio herstelbaar is op traditionele wijze moet je het zoeken in periode voor die processor dingen in onze toestellen opdoken. de Panasonic NV-8600 (1978..) bvb. Heb je enkel last van oude riemen, slide switches en elco's.

VHS recorders van eind jaren 90 zijn sowieso het bijhouden niet waard. De toen lopende concurrentiestrijd op het einde van het VHS formaat maakt dat de meeste toestellen intern goedkope troep zijn.

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-04-2020, 22:55 (1470 dagen geleden) @ kris

Eind jaren '90 kon het er nog wel mee door soms. De echte rommel is deze eeuw geproduceerd. Funai heeft als laatste het licht uitgedaan, maar dat was al geen helder licht meer...

14pv345/39s vhs banden bewaren

door ffeilers @, Breda, 06-04-2020, 23:17 (1470 dagen geleden) @ kris

Ik had ooit een nordmede spectra v100 bovenlader, die had ik dus niet weg moeten doen (meen dat ik m ooit op marktplaats had staan, was geen interesse in en toen maar naar de stort, helemaal zeker weet ik dat niet meer):-( :-(

[image]

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-04-2020, 08:27 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

Zo heb ik een keer bijna mijn Sony SL8000E weg gegooid, net niet.
Hier het verhaal SL8000E

14pv345/39s vhs banden bewaren

door franc @, Loosbroek, 07-04-2020, 09:44 (1470 dagen geleden) @ Maurice

Nee, dit ga je als video liefhebber niet afstorten!
Zullen nu ook niet meer op elke straathoek staan, en kringlopen vergeet het maar.

Mooi dat je het beest zo snel weer aan de gang hebt!:)

Groet Frank

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Doeve @, Borgercompagnie, 06-04-2020, 22:34 (1470 dagen geleden) @ ffeilers

Ik denk daarbij aan bv BCN of Cformat machines. 800 uur kop vervangen. als die op zijn gaat niemand die weer maken denk ik.
Geld natuurlijk ook voor Betamax, VHS, V2000, enz.
Henk

--
HJD

14pv345/39s vhs banden bewaren

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-04-2020, 08:18 (1470 dagen geleden) @ Doeve

Die 800 uur is denk ik tbv behoud beeld kwaliteit uitzend specificaties.
Privé gebruik zal wel wat langer mee kunnen.

Er zijn nog wel videokoppen te vinden voor die VHS, Beta enz.
De hobbyist is vast nog wel bereid die te vervangen, ik wel althans.

powered by my little forum