Hulp gevraagd met Philips MCD909/12 (Algemeen)

door Prosper @, Driebergen, 26-04-2020, 22:44 (1471 dagen geleden)

Beste forumleden,
Een kennis van mij vroeg me of ik zijn "buizenversterker" kon nakijken, in verband met een irritante brom. Als hobbyist oude buizenradios dacht ik dat wel op me te kunnen nemen.....
Het bleek echter te gaan om een hybride apparaat met alleen een voorversterker met twee buizen.
Mijn zeer beperkte kennis over deze halfgeleider apparatuur bracht mij niet verder dan het vervangen van de afvlak elco's van de anodespanning van de buizen, en de afvlak elco's van de voedingslaagspanning. Nadien bleek het brommetje er helaas nog te zijn. Zijn er forumleden die ervaring/expertise met/over dit DVD micro theatre hebben? Is er misschien iemand die mij wil helpen?
Ik woon in Driebergen, een Corona verantwoord anderhalf-meter contact wordt op prijs gesteld.

NB: ik kan per email een uitgebreide Nederlandstalig PDF service documentatie toezenden.

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2020, 09:51 (1470 dagen geleden) @ Prosper

In de schematheek hier van forum staat de MCD908

Zal niet veel verschillen.
Luister via de koptelefoon die zit achter de voorversterker/buizen.
zien of daar al die brom zit.

Het blijft gewoon een versterker, denk ook op die wijze.
Enige verschil is beetje de toeters en bellen.
In schema staat het er allemaal bij wat waarvoor dient.

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Prosper @, Driebergen, 27-04-2020, 22:41 (1470 dagen geleden) @ Maurice

De beschikbaarheid van een schema is het probleem niet.
Het probleem is mijn tekortschietende kennis van transistor/ ic's / mosfets etc. techniek.
Ik heb een uitgebreide PDF servicemanual van de 909/12 en wil deze graag mailen aan iemand die er naar wil kijken om mij te helpen. Zelf kom ik er niet uit.
De brom is inderdaad niet waar te nemen via de hoofdtelefoon, het probleem lijkt dus in de eindversterker te liggen. Overigens blijkt de brom alleen uit het linker kanaal te komen. (Niet eerder opgemerkt omdat de speakers tegen elkaar aan stonden :-( ) Hulp is dus welkom!

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door franc @, Loosbroek, 27-04-2020, 23:16 (1470 dagen geleden) @ Prosper
Gewijzigd door franc, 27-04-2020, 23:26

Het lijkt er nu sterk op dat het eindversterker(IC) stuk is.
Dan kan deze meer stroom trekken(vandaar de brom) en tevens warmer dan normaal worden.

Je kunt eerst nog controleren of je afwijkingen ziet rondom de eindtrap, denk aan opbollende elko”s, weerstanden die verbrand zijn.

Indien je niets verdachts ziet kun je vanaf de eindtrap naar de speakers even aan de plus kant controleren of er gelijkspanning op staat tov massa. Ik zou hiervoor ipv de speakers even 100 Ohm 10 watt weerstanden opnemen in de uitgang.
Dit moet uiteraard bij beide uitgangen L+R gelijk zijn en 0 V zijn.

Groet Frank

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Prosper @, Driebergen, 27-04-2020, 23:47 (1470 dagen geleden) @ franc

Dank je Franc,
Ik ga dat op de speakeruitgangen morgen controleren.
Eerst eens kijken of ik zulke zware exemplaren van 100 ohm kan vinden, maar dat lossen we wel op.

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Goldline @, Oranjedorp, 28-04-2020, 10:12 (1469 dagen geleden) @ franc

Deze set heeft klasse D eindversterkers, het zou 1 van de eindtrap ic's kunnen zijn of het C/L
netwerk aan de uitgang waardoor het defecte kanaal te veel stroom trekt.
Dit natuurlijk alleen als het apparaat een transformator voeding heeft en geen schakelende voeding.

--
Cees PA1DBA

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Prosper @, Driebergen, 28-04-2020, 21:56 (1469 dagen geleden) @ Goldline

Dank je voor de tip, ik ga kijken of ik er wat mee kan!

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Rontronix @, Nuenen, 29-04-2020, 09:52 (1468 dagen geleden) @ Prosper

Ik heb ooit een MCD908 met dezelfde klacht ter reparatie gehad. Daar waren de 2 4700uF elco's in de voeding, C151 en C152, defect. De MCD909 heeft hetzelfde voedingscircuit als de MCD908.

Groeten, Ron.

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Prosper @, Driebergen, 30-04-2020, 22:57 (1467 dagen geleden) @ Rontronix

Ron, dank voor jouw suggestie.
Beide genoemde electrolyten heb ik al vervangen, helaas zonder gewenst resultaat.
Het is geen afvlakbrom, want -merkte ik later - alleen op het linker kanaal.
Beide kanalen geven ook prima/mooi geluid.
Mocht je nog een andere suggestie hebben dan houd ik me graag aanbevolen!

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Goldline @, Oranjedorp, 01-05-2020, 09:42 (1466 dagen geleden) @ Prosper
Gewijzigd door Goldline, 01-05-2020, 09:43

Zou de ingang even loskoppelen om een mogelijke voortrap uit te sluiten.
Verder zijn smd condensatoren van 100nf tussen de beide voedingslijnen verdacht
[image]

--
Cees PA1DBA

Hulp gevraagd met Philips MCD909/12

door Prosper @, Driebergen, 01-05-2020, 14:28 (1466 dagen geleden) @ Goldline

Verder zijn smd condensatoren van 100nf tussen de beide voedingslijnen verdacht

[image]

Cees, bedankt!
Zoals eerder gezegd weet ik hier weinig vanaf, dus voor de zekerheid nog even deze vraag.
Jouw bijgevoegde afbeelding wijkt af van het oorspronkelijk schema, daarom even mijn eigen afbeelding, direct overgenomen uit het 909 schema:
Bedoel jij de rood omcirkelde C's, en kunnen eventueel de groen omcirkelde C's hier ook nog een rol in spelen?
Graag hoor ik van je.
(Overigens, voor het eerst solderen van smd's zal voor mij ook een uitdaging vormen!)

powered by my little forum