vraaag over deze axiale ventialator (Algemeen)

door P. de Koning @, Castricum, 27-04-2020, 07:56 (1470 dagen geleden)

Ik kreeg een foto van deze ventilator toegezonden met de vraag of daar een extern toestel mee geschakeld kan worden.
Zoals op de foto te zien is is de spanning 12VDC en dacht dmv een klein relais deze spanning te gebruiken om het externe toestel te schakelen. De witte draad lijkt mij een stuurdraad voor de toerenregeling.

Mijn vraag: Blijft de 12V spanning permanent aanwezig op zo'n ventilator en kan ik de voedingsdraden gebruiken om een klein relais aan te sturen?

Helaas ben ik niet bij machte om aan het toestel te meten ivm de afstand(>100km)
Op de site van Pabst kan ik onvoldoende info hierover vinden.

Wie weet er meer?

Bij voorbaat dank voor het meedenken,

Mvg

Peter de Koning


[image]

--
Ik heb elke dag Koningsdag

vraaag over deze axiale ventialator

door kris ⌂ @, Gent, België, 27-04-2020, 09:08 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning

Nee.

de witte draad is een uitgang... (die aangeeft dat de ventilator draait) Aan/uit wordt gedaan met de 12V. Daar kan je misschien een relais bijzetten?

vraaag over deze axiale ventialator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2020, 10:39 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning
Gewijzigd door Maarten Bakker, 27-04-2020, 10:41

Eigenlijk heb je niet de gegevens van deze paPst nodig, maar van het apparaat waar deze inzit. Als het mogelijk is om merk en type of liever nog specificaties en schema te pakken te krijgen is dat de route met de meeste zekerheid.

Dat gezegd hebbend, de functie van de aansluitingen staat erop en er is maar een heel kleine onzekerheid over de betekenis.

RD + (rode draad +12)
BU - (blauwe draad massa)
WH tacho (witte draad geeft een blokgolf af als hij draait, gok op een opencollector uitgang)
VT PWM (paarse draad is bedoeld om de snelheid te regelen door er een PWM signaal op te zetten, specs volgens datasheet)

Aangezien daar geen draad bijzit om de ventilator direct aan of uit te zetten, is de kans zeer groot dat het onbekende apparaat, hem aan of uit zet via de voedingsspanning.

Verder is er nog een heel klein kansje dat het apparaat hem uitzet door PWM laag te trekken, maar veel ventilatoren hebben een minimumtoerental dus kunnen niet uit op die manier. Dit zou je terug moeten kunnen vinden op de site van Papst.

vraaag over deze axiale ventialator

door Piet van der Pol @, 27-04-2020, 11:13 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning

Hier heb je de data. De uitgang is een puls-uitgang, die de snelheid aangeeft. Dus geen relais uitgang. De stroom is maar enkele mA's.

Piet

[image]

vraaag over deze axiale ventialator

door P. de Koning @, Castricum, 27-04-2020, 15:10 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning

Heren,

Bedankt voor het meedenken en de info.

Inmiddels is mij bekend wat het voor een apparaat is: Het is een Sunshower, zo'n infrarood paneel voor onder de douche. Het toestel heeft twee van deze ventilatortjes ingebouwd.

Volgens de installatie handleiding moet het apparaat met voldoende ventilatie aan de achterzijde gemonteerd worden en dat is niet gebeurt, foutje van de architect.:-|

Als oplossing is door de aannemer de isolatie tussen de metal stud wand verwijderd. Aan de bovenzijde wil men een extra ventilator plaatsen en deze als slave mee laten draaien en zodoende een flinke luchtstroom (koeling) verwezenlijken.

Mijn idee is dus een relaisje aan te sluiten op de voedingsdraden van de ventilatortjes en daarmee de extra ventilator in de schacht te schakelen. Dit mag mijns inziens geen bezwaar voor het toestel zijn (wel voor de garantie).

Of heeft iemand een beter idee?

Bij voorbaat dank voor alle suggesties en tips.


Mvg Peter de Koning


[image]

--
Ik heb elke dag Koningsdag

vraaag over deze axiale ventialator

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-04-2020, 18:42 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning

Klinkt als een goed haalbaar idee.

vraaag over deze axiale ventialator

door Goldline @, Oranjedorp, 27-04-2020, 20:13 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning

Gaat helemaal lukken ,Peter.

--
Cees PA1DBA

vraaag over deze axiale ventialator

door P. de Koning @, Castricum, 27-04-2020, 20:46 (1470 dagen geleden) @ Goldline

Dank allen,

Ik ga het zo maken !

mvg

Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag

vraaag over deze axiale ventialator

door Anton van den Oever @, Hazerswoude-dorp, 27-04-2020, 22:17 (1470 dagen geleden) @ P. de Koning

Ik ga het zo maken !

1 dingetje, vergeet niet om een vrijloopdiode over de spoel van het relais te zetten, er kunnen nijdige spanningen over de spoel ontstaan bij het afschakelen.
Het zou denk ik beter zijn om een solid state relais te gebruiken, laag verbruik, geen last van afschakelpieken, goede scheiding en kunnen stromen tot wel 40 A schakelen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever

vraag over deze axiale ventilator

door P. de Koning @, Castricum, 28-04-2020, 18:11 (1469 dagen geleden) @ Anton van den Oever
Gewijzigd door P. de Koning, 28-04-2020, 18:13

Dank Anton,

Ik ga een timerrelais van Eaton, Omron of Eberle gebruiken en heb zodoende ook de gewenste naloop.Deze timerrelais hebben een ‘transistor ingang’ en zijn allen beveiligd.

Mvg
Peter de Koning

--
Ik heb elke dag Koningsdag

vraaag over deze axiale ventilator

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-04-2020, 20:38 (1469 dagen geleden) @ Anton van den Oever

Ik ga het zo maken !


1 dingetje, vergeet niet om een vrijloopdiode over de spoel van het relais te zetten, er kunnen nijdige spanningen over de spoel ontstaan bij het afschakelen.
Het zou denk ik beter zijn om een solid state relais te gebruiken, laag verbruik, geen last van afschakelpieken, goede scheiding en kunnen stromen tot wel 40 A schakelen.
m.vr.gr.
Anton van den Oever.


zelfs bij gebruik van een klassiek relais is er geen vrijloopdiode nodig in deze schakeling.
De ventilatoren die parallel staan aan de relaisspoel nemen met dank de restenergie uit de spoel terug. zodoende ontstaat er geen piek. zelfs geen kleintje :-)

powered by my little forum