Oproep aan bezitters van Philips-radiotoestellen (Gezocht)

door Gidi Verheijen ⌂ @, Buchten, 29-04-2020, 02:44 (1431 dagen geleden)

Al geruime tijd inventariseer ik de typeplaatjes op Philips-radiotoestellen. Die bevatten interessante informatie, behalve de type-aanduiding ook het serienummer. Samen geven die de identiteit van het toestel aan. Verder treffen we meestal een of meer letters aan, die vanaf ongeveer 1935 verwijzen naar de plaats waar het toestel is gemaakt. Dat geldt niet alleen voor Nederland en België, maar ook voor toestellen die in andere buitenlandse vestigingen zijn gefabriceerd. Achter de letter achter het serienummer staat meestal een getal dat betrekking heeft op een productie-uitvoering.

[image]

Ook staat op de typeplaatjes vanaf het begin van de radioproductie door Philips in 1927 tot in de jaren vijftig een artikelcode op het plaatje (meestal rechts onder, maar ook wel links boven). Die code geeft het model typeplaatje aan, zoals ook andere onderdelen van Philips-toestellen een artikelcode (bestelnummer) kregen.
Intussen heb ik voor Nederland en België het bestaan van meer dan 50 verschillende modellen typeplaatjes vastgesteld.

Graag zou ik een fotootje willen ontvangen van de typeplaatjes van alle Philips-radiotoestellen in verzamelingen in Nederland en België, ook in gevallen waarbij meer dan één exemplaar van een type aanwezig is.
Het gaat me uitsluitend om radiotoestellen (of toestellen met een ingebouwde radio, zoals een radiogrammofoon), maar dus geen TV’s, pick-ups, bandrecorders, meetapparatuur e.d.
Het is niet nodig andere foto’s van het betreffende toestel mee te sturen. Als daar bij nader inzien toch behoefte aan is, zal ik betrokkene dat laten weten.
De foto’s hoeven niet van super-kwaliteit te zijn. Belangrijk is dat de informatie op de typeplaatjes goed te lezen is.
Ook foto’s van losse typeplaatjes, die ooit van een toestel gesloopt zijn, zijn welkom.

Bijdragen graag rechtstreeks sturen aan mijn e-mailadres: gverhe(apenslingertje)planet.nl.

Over dit onderzoek zal later een publicatie verschijnen.

Alvast hartelijk dank voor alle bijdragen.


Gidi Verheijen

Oproep aan bezitters van Philips-radiotoestellen

door Roland Huisman @, Zwolle, 29-04-2020, 11:24 (1430 dagen geleden) @ Gidi Verheijen

Hoi Gidi,

Je foto's doen vermoeden dat je nummers van buizentoestellen zoekt.
Maar gezien jouw posting hier op het transistorforum begrijp ik dat je
het toch breder wilt gaan inventariseren? Dus ook transistor radio's?

Wellicht is het dan een optie om jouw vraag ook bij https://forum-mfbfreaks.nl/ te plaatsen.

Groeten, Roland

powered by my little forum