Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22 (Toestel of techniek)

door molen @, 30-04-2020, 18:42 (1457 dagen geleden)
Gewijzigd door Forumbeheer, 30-04-2020, 23:37

Hallo. Ik heb me op dit forum aangemeld omdat ik een vraag heb over deze versterker en radio, de 22ah574 en 22ah674. Heeft iemand hier iets meer informatie over? Er staat ook op dat het hifi sound project is. Graag zou ik willen weten wat de specificaties zijn? En waarom is er bijna niks te vinden over deze apparaten terwijl het echt fantastisch klinkt. Ik kan me haast niet voorstellen dat deze bijna niet verkocht zijn want dit geluid overtreft werkelijk al het andere wat ik aan vintage audio heb staan.

Philips versterker en radio

door franc @, Loosbroek, 30-04-2020, 19:31 (1457 dagen geleden) @ molen

Dit moet toch een heel bijzondere set zijn!
Idd niks te zien op internet.

Stuur eens wat foto’s.

De 22AH594 en 694 zijn wel vrij bekend.

Groet Frank

Philips versterker en radio

door molen @, 30-04-2020, 19:58 (1457 dagen geleden) @ franc

Hoi Frank. Bedankt voor je reactie. Ik had vanmiddag een video gemaakt https://vimeo.com/413533721 Het geluid klinkt heel slecht op de video maar dat is door mijn slechte camera.Deze set klinkt echt perfect. Blies net zelfs op laag volume de stofkap van een zuil luidspreker. (die zit nog maar met 2 pinnetjes vast) Er zit ook nog zo'n Philips N2554 deck bij met een bedrade afstandsbediening. Die afstandsbediening is volgens mij ook vrij zeldzaam. Maar dat deck is teveel werk denk ik. Groeten Leon

Philips versterker en radio

door Erik @, 30-04-2020, 20:34 (1457 dagen geleden) @ molen

Hoi,

Heb je ook al eens bij MFBfreaks geinformeerd https://mfbforum.nl/index.php/community-3/ ?
Hier zitten ook veel mensen met kennis van de Philips HiFi apparatuur

Grtz, Erik

Philips versterker en radio

door molen @, 30-04-2020, 20:59 (1457 dagen geleden) @ Erik

Hoi Erik, daar kwam ik inderdaad als eerste terecht toen ik zocht op "Philips forum" maar daar ging iets mis met de registratie. Heb daar wel ooit een account gehad maar kan dat niet meer achterhalen door een verlopen mailadres. Zal het nog eens proberen als niemand hier iets meer weet. Het vreemde is dat ik op Hifishark maar 1 zo'n versterker kan vinden die in 2016 op Marktplaats aangeboden is. Weet iemand wel of die 8000 refereert aan 80 watt? Dit lijkt me wat conservatief gezien het vermogen. Ik heb een Black Tulip 2'/380 gehad en dit is zeker zo krachtig en vind het beter klinken. Maar dat kan met de staat en smaak te maken hebben natuurlijk.

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2020, 23:09 (1457 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2020, 23:23

8000 zal inderdaad refereren aan het vermogen. Ik geloof 2x80W.

Philips versterker en radio

door Roland Huisman @, Zwolle, 01-05-2020, 00:29 (1457 dagen geleden) @ Erik

Heb je ook al eens bij MFBfreaks geinformeerd https://mfbforum.nl/index.php/community-3/ ?

Is dat niet een link naar een volledig dood forum?
Er waren ooit twee van die mfb sites waarbij er wat dingen zijn voorgevallen
en daardoor mensen er massaal niet meer naar dat forum gegaan.

Deze moet je nu hebben naar mijn weten: https://forum-mfbfreaks.nl/

Groeten, Roland

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2020, 00:30 (1457 dagen geleden) @ Roland Huisman

Klopt! Goed gespot, had ik even gemist. https://forum-mfbfreaks.nl is het forum van mfbfreaks.com en is het enige actieve.

Philips versterker en radio

door franc @, Loosbroek, 30-04-2020, 21:01 (1457 dagen geleden) @ molen

Dag Leon,

Ik zie een Erres variant van de Philips 186 tuner en de 384 of 386 versterker.
Dat is in ieder geval geen verkeerd spul!
En lijkt in de verste verte niet op hetgeen ik eerder noemde.
Maar je zult een beetje in die richting moeten zoeken voor wat technische details, en zoals aangegeven kun je bij MFB Freaks ook goed terecht.

Hoe je aan de eerdere aangegeven typenr’s komt is mij een raadsel.
Dat levert niks op bij nazoeken en lijkt ook niet te bestaan.

Groet Frank

Philips versterker en radio

door molen @, 30-04-2020, 21:21 (1457 dagen geleden) @ franc

Hoi Frank, ik ga het later nog eens proberen om me te registreren bij MFB freaks [image][image] [image] Heb hier een foto van de stickers achter op de apparaten. Gr,Leon

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2020, 23:22 (1457 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2020, 23:34

Die stickers lossen het raadsel wel ongeveer op.

Misschien dat je voor de volledigheid van de 674 nog een complete foto van de sticker kunt plaatsen inclusief het serienummer? Aan het antwoord zal dat echter niet heel veel meer veranderen, maar misschien de puntjes op de i wat betreft bouwjaar en seriegrootte.

Normaalgesproken gebruikte Philips de naam "hifi sound project" voor de onder diverse submerken geleverde hifi componenten. Merken als Aristona, Dux, Erres, Horny, Phonola, Radiola. In Duitsland had Philips echter geen eigen submerken, dus werden deze modellen onder eigen merk geleverd en ook door Loewe (destijds wel geaffilieerd met Philips maar geen submerk) verkocht.

De bevestiging dat dit bij jouw exemplaren het geval was, staat in het volledige typenummer of om precies te zijn in het uitvoeringsnummer /22. Dit werd tot ongeveer 1980 gebruikt voor de voor de Duitse markt bestemde apparaten.

In theorie had Philips voor deze toestellen ook gewoon de SX6.... typenummerreeks kunnen gebruiken zoals voor de submerken. Het uitvoeringsnummer was voldoende geweest om onderscheid te maken. Mogelijk waren er oorspronkelijk toch plannen om ze voor meer markten onder eigen naam uit te brengen, of was men simpelweg niet zo consequent met het toepassen van het typenummersysteem.

Dan het serienummer. FF staat voor Nihon Philips, Tokyo. Philips had zelf geen fabrieken in Japan dus dit betrof altijd inkoop. Een grote toeleverancier, waarschijnlijk ook van deze toestellen, was Foster. De 574 heeft een datumcode van week 34 van 1978. Het was niet ongebruikelijk dat zulke modellen wat langer doorliepen dan hun modeljaar (1977).

Philips versterker en radio

door franc @, Loosbroek, 30-04-2020, 23:29 (1457 dagen geleden) @ molen

Hoi Leon,

Dus dit staat op de achterkant van de getoonde apparaten?
Heel apart en kun je misschien een foto laten zien van een geopende versterker?
Deze AH typenummers zeggen mij niets.
Ik word wel nieuwsgierig, dit is wel apart!

Groet Frank

Philips versterker en radio

door molen @, 01-05-2020, 00:18 (1457 dagen geleden) @ franc

Hoi het is me gelukt bij MFB aan te melden en een thread te openen maar nu is er weer iets met mijn mail en bekijk dat verder morgen want heb geen zin in die moeilijkheden nu. Ik heb daar de naam orion. Wat bedoel je met open? In de video kan je de versterker en tuner zien. Als ik iets moet fotograferen zeg maar wat :-)

Groetjes Leon

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2020, 23:09 (1457 dagen geleden) @ franc
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2020, 23:24

Een Erres zou ik het niet willen noemen. Eerder een algemene submerkuitvoering.

De toestellen die jij noemt zijn alweer opvolgers, een modeljaar later: 1978.

Ik reageerde op jouw bericht voordat ik het antwoord van molen las. De foto's van de typeplaatjes verklaren eigenlijk alles.

Philips versterker en radio

door molen @, 01-05-2020, 02:31 (1457 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het is moeilijk om te navigeren op dit forum maar ik ga mijn best doen :-)

Dit verslaat meteen alle vintage audio door die ik heb. Mijn zijdezachte B^O dingen. Het levendige Sansui gebeuren. Mijn met spijt verkochte Black Tulip.

Dit is gewoon op een andere planeet. Als je als versterker in staat bent om zelfs de slechtste speakers tegen me op te zetten en me bang te maken doe je het goed als versterker.

Philips versterker en radio

door soundman2 @, Wouw, 01-05-2020, 10:25 (1456 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door soundman2, 01-05-2020, 10:33

Bij HiFi Engine vind je meer gegevens, in dit geval onder de naam schneider.
De tuner https://www.hifiengine.com/gallery/images/hifi-sound-project-tuner-t-8000-t-8000-t8000.shtml
Of is dit een andere?

Philips versterker en radio

door molen @, 02-05-2020, 13:23 (1455 dagen geleden) @ soundman2

Hoi Soundman2, dit is precies dezelfde tuner inderdaad. Deze set is goed te vinden onder diverse merken maar van Philips is echt niks te vinden behalve een advertie op Marktplaats uit 2016. Groetjes Leon

Philips versterker en radio

door Oldtimer @, Oegstgeest, 30-04-2020, 21:33 (1457 dagen geleden) @ molen

Er staat ook op dat het hifi sound project is.

Heb je daarom ook al gezocht op de volledige tekst die er op het apparaat staat:
hifi Sound Project A8000? Wellicht geeft dat meer aanknooppunten.
Ik kom dan o.a. tegen dat de apparaten ook onder de merknaam Erres werden verkocht (typenummers SX6574 en SX6674).

Willem

Philips versterker en radio

door molen @, 30-04-2020, 21:47 (1457 dagen geleden) @ Oldtimer

Hoi Willem, Heb dat een beetje uitgeplozen en kom dan inderdaad op bij Erres en andere merken terecht maar waarom is het van Philips en dit specifieke type niet te vinden? Op de link van Hifishark die ik in een eerdere post gaf is er maar 1 ooit aangeboden in 2016. Dat vind ik zo vreemd. Hoe zeldzaam ook er zijn op Hifishark altijd wel meer matches te vinden. Zou dit een soort prototype zijn? Ga me straks ook nog eens bij MFB proberen aan te melden maar ben nu even te druk met andere dingen :-( Ben wel echt benieuwd wat dit is. Ik kan vertellen dat dit echt beter klinkt dan een standaard sound project want heb daar eerder een receiver van gehad wat volgens mij ook een 8000 was. Dit is echt van een andere orde. Gr,Leon.

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2020, 23:25 (1457 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2020, 23:32

Op mfbfreaks verwijzen ze al snel naar de numeroloog van dienst in zulke gevallen en toevallig kom je dan ook weer bij mij terecht :-D Neemt niet weg dat het een uitstekend forum is voor Philips hifi.

Ik heb als antwoord op je bericht met de typeplaatjes, een uitleg over deze modellen gegeven.

Philips versterker en radio

door molen @, 02-05-2020, 13:39 (1455 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten, bedankt. Ik heb het net even bekeken en dat maakt weer een stuk meer duidelijk :-) Wel blijf ik me afvragen waarom in tegenstelling tot de receiver variant dit blijkbaar niet onder de merknaam Philips op de markt is gebracht. Deze set is direct bij een Philips medewerker gekocht en denk daarom dat dit bij de enige versterker die ik op Hifishark vond ook het geval was. Groetjes Leon

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2020, 14:31 (1455 dagen geleden) @ molen

Ik had het antwoord hier ook al gegeven zelfs uitgebreider, misschien een beetje ondergesneeuwd ;-)

zie http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?id=54424

Heb je misschien nog een complete foto van het typeplaatje van de 674? Alleen al om te kijken of het serienummer ongeveer matcht met de 574.

Philips versterker en radio

door molen @, 02-05-2020, 15:18 (1455 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten, sorry,had het even gemist. Het nummer van de 674 is 923128004
Heb het nummer van het cassettedeck ook even opgeschreven. Dat is de N2554/00 en bij het serienummer staat alleen 0000478. Dus zonder letters. En de afstandsbediening is N6721 Verder zit er nog een setje 484 speakers bij zonder verdere info. Daarvan zijn de woofers niet origineel en daardoor is er ook in gezaagd.

Groetjes Leon

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2020, 15:29 (1455 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2020, 15:54

Geen probleem hoor :)

Staat er op dezelfde manier FF00 voorgedrukt voor het serienummer?

Hoe dan ook zit er een flinke tijd tussen. De 574 komt uit week 34 van 1978, deze 674 komt uit week 23 van 1979 en het serienummer is ook meer dan 10000 stuks hoger. Geen "matching set" dus; waarschijnlijk verkoop van restanten als ze tegelijk gekocht zijn.

De hoogte van beide nummers toont in elk geval aan dat er een normale serieproductie is geweest. Die zullen niet allemaal omgekat zijn en waarschijnlijk ook niet allemaal in de personeelswinkel verkocht. Dan zou je toch zeggen dat er in Duitsland nog wel sporen van verkoop te vinden moeten zijn (oude advertenties, opduikende exemplaren).

Het cassettedeck is een model voor algemene bestemmingen (/00) met een vrij laag serienummer (dus waarschijnlijk een iets latere productiedatum als ze tegelijk zijn gekocht). Fabrikant is in dit geval Philips Hasselt, die had toen de productiedatum helaas niet direct in het serienummer staan. De modellen die eigenlijk bij de hifi sound project lijn hoorden werden vaak door Alpine in Japan gemaakt als ik me goed herinner.

Philips versterker en radio

door molen @, 02-05-2020, 15:48 (1455 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Daar staat ook FF00 voor inderdaad. Ik ga dat eens goed in de gaten houden voortaan. Vind dit heel interessant allemaal. Ben erg blij met alle hulp van iedereen hier. Het is een stuk duidelijker geworden. :-)

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2020, 15:53 (1455 dagen geleden) @ molen

Ik bracht nog een paar aanvullingen en correcties betreffende het cassettedeck aan in mijn laatste bericht.

Daar nog weer als aanvulling op, is het naar mijn idee zeker de moeite waard om dat ook op te knappen. Er zit een geel polyurethaan breektandwiel in, maar op mfbfreaks.com kun je daar vervangers voor kopen.

En anders is een koper waarschijnlijk snel gevonden. Ik heb zelf een tijdje terug nog een N5864 opknapper verkocht waar naar mijn smaak teveel werk aanzat.

Philips versterker en radio

door molen @, 02-05-2020, 16:58 (1455 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het deck werkt verder wel. Afspelen en spoelen gaat goed. Ik krijg er alleen geen geluid uit. Vandaag heb ik geen tijd meer maar morgen zl ik het eens grondig schoonmaken. Ik zal nog laten weten of ik er iets verder mee kom :-)

Groetjes Leon

Philips versterker en radio

door molen @, 30-04-2020, 22:19 (1457 dagen geleden) @ molen

De verkoper weet te melden dat hij dit destijds direct van een Philips medewerker gekocht heeft dus ik denk dat mijn vermoeden juist is. Ik denk dat dit nooit op de markt is gekomen. Het klinkt ook gewoon te goed voor een standaard versterker. Dit brengt mijn simpele gratis Jamo speakers van een leuk probeer setje naar 2 grote jongens met vol en krachtig geluid. Ik wist niet dat deze speakers tot dit in staat waren :-)

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-04-2020, 23:29 (1457 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 30-04-2020, 23:31

Je vermoeden is niet juist, zie mijn andere bericht. Alleen al omdat het serienummer van de 22AH574 te hoog is; 115227 betekent waarschijnlijk het 5227ste geproduceerde exemplaar of misschien zelfs het 15227ste. Er zal dus waarschijnlijk een serie van 10.000 stuks of meer gedraaid zijn.

Echter verklaart een eventuele aanschaf in de personeelswinkel wel, hoe modellen voor het buitenland hier verkocht zijn.

Als bijvoorbeeld een lokale Philipsorganisatie met overschotten zat of uiteindelijk minder bestelde dan ze in Eindhoven gepland hadden, kwamen die toestellen (terug of voor de eerste keer) naar Nederland.

Toestellen werden in zo'n geval omgekat naar een ander submerk (vaak in distributiecentrum Acht bij Eindhoven, en/of ergens anders dan gepland verkocht (in een ander land, of dus in de personeelswinkel).

Philips versterker en radio

door molen @, 30-04-2020, 23:51 (1457 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door molen, 30-04-2020, 23:54

Hoi Maarten,

Zoiets dacht ik ook maar ik kan in dit verhaal de exceptionele geluids kwaliteit niet verklaren. Met de Black Tulip set die ik als referentie heb is dit echt anders. En dit is gezien de laag stof en nicotine echt onaangeroerd. Je kan gelijk hebben hoor, maar dit is echt een beest waar mijn Black Tulip niet die balans had. Dit klinkt gewoon op elke setting. En dit brengt mijn gratis Jamo speakers echt tot leven. Ze staan nu ineens direct voor mijn neus. Moeilijk om uit te leggen maar er is iets met deze set. Heb ook een swingende Sansui maar dit is een nieuwe ervaring. Ik woon in de regio Eindhoven dus luistervoorstellen met eigen speakers zijn welkom. Kan zijn dat ik mezelf hier nu mee voor gek zet en dit gewoon een standaard Philips is. Kan zijn maar in mijn ogen en gehoor is dit echt bijzonder en denk dat dit geen standaard sound project is.

Gr, Leon

Philips versterker en radio

door kris ⌂ @, Gent, België, 30-04-2020, 23:54 (1457 dagen geleden) @ molen

Je zou eens wat foto's kunnen maken van wat er onder de kap zit.. Binnenwerk zou wel eens uit een ander continent kunnen komen.

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2020, 00:03 (1457 dagen geleden) @ kris

Dat is wel zeker, het gaat om een apparaat dat door Nihon Philips, Tokyo elders in Japan ingekocht is. Waarschijnlijk bij Foster.

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2020, 00:02 (1457 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-05-2020, 00:06

Dat er Philips op staat betekent niet dat hij slecht is. Zo simpel is het leven soms.

Het zou trouwens kunnen dat het ding van dezelfde fabrikant komt als de black tulip set, ik ben even kwijt wat dat ook weer was.

Philips versterker en radio

door molen @, 01-05-2020, 00:24 (1457 dagen geleden) @ Maarten Bakker

:-P De fabrikant is beide Philips maar weet dat de Lab series een prestige project was in Amerika. Ik heb zwaar het vermoeden dat deze specifieke versterker daar ergens een rol in heeft gespeeld. Want heb redelijk wat ervaring in vintage audio en dit klinkt gewoon beter dan "alles" Dit kan niet uit standaard componenten opgebouwd zijn. Is er een expert die dit ding onder de loep kan nemen?

Philips versterker en radio

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2020, 00:33 (1457 dagen geleden) @ molen

De fabrikant was in dit geval niet en ik meen in geen van beide gevallen (deze en black tulip) Philips, het merk was Philips. Dat is nogal een verschil.

Hoe dan ook bedoelde ik dat het merkje niet alles zegt over de kwaliteit. Zelfs de fabrikant zegt er niet alles over.

Philips versterker en radio

door molen @, 01-05-2020, 01:37 (1457 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maarten,

Dat is juist wat ik wil zeggen. Ik heb als schimmige referentie die Black Tulip stereo die ik eerder had. Ik zeg nu met deze ervaring dat deze versterker meer indruk maakt. Ik zeg verder niks. Het is persoonlijk. Die black tulip klonk geweldig maar dit heeft meer balans, als ik nu moet kiezen is het meteen deze set terwijl die black tulip een reputatie heeft. Ik hoef niet na te denken want kies meteen voor dit. Als je dat als kritische audio liefhebber al zo kan stellen kan je er vanuit gaan dat deze Philips geen standaard is. Ik heb 280/380 gehad maar dit is voller,levendiger en zal het op andere vlakken afleggen. Dit is zelfs voor de Black Tulip een andere orde. Het kan zijn dat ik nu een vol en compleet geluid aan het beschrijven ben wat allang de ronde doet. Sorry dan. Wil jullie alleen meenemen in mijn enthousiasme. Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 01-05-2020, 02:38 (1457 dagen geleden) @ molen

Ik ben niet gewend aan dit forum. Als ik iemand en een antwoord mis dan spijt het me. Ik ga pitten en zie morgen wel. Bedankt voor alle reacties
Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-05-2020, 12:14 (1456 dagen geleden) @ molen

De antwoorden zijn hiërarchisch, dus onder elk antwoord kun je weer antwoorden daarop krijgen.

Als je het overzicht kwijtraakt, kun je in het bericht "Toon alle berichten" kiezen (rechtsboven), dan kun je erdoorheen scrollen bijna zoals op een ander forum (alleen staat het nieuwste antwoord niet persé onderaan, maar wel zo ver mogelijk onderaan het bericht waar het een antwoord op was).

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Gate42 @, Vlijmen, 01-05-2020, 20:54 (1456 dagen geleden) @ molen

Deze serie apparaten werd geleverd in de 6000, 8000 en 12000 serie (ook 4000?).
T staat voor tuner, A voor amplifier, en TA voor de tuner-amplifier combinatie, oftewel de receiver.

Bovendien werden ze "bestickerd" onder zeer verschillende soorten merken, zoals hierboven al beschreven: Loewe, Erres, Schneider, Hornyphone, Sierra, Philips etc.

Soms, en zo een heb ik hier ook staan, is het toestel van merk veranderd. Mijn Erres TA 8000 was een Hornyphone: de Erres sticker is over de Hornyphone sticker geplakt, en laat los. Verder is er linksboven op het frontpanelen een heel dik Erres logo geplakt. De 'originele' Erres apparaten werden van een plat logo voorzien.

Als je de apparaten opent zul je zien dat het hele design heel erg Japans uit de jaren 70 overkomt. Er is een hele grote kans dat deze apparaten toen, 1978..1980, ook nog in Japan werden gebouwd.

Wat ook merk/regio specifiek is, zijn de in- en uitgangen. Er zijn exemplaren:
- met tulpstekkers, en met DIN stekkers
- met en zonder MFB uitgangen
- met coax antenne ingang en met platte lippen antenne ingang.
Maar ook hybride komt voor.
De zwaardere serie, de 12000 (60 W continue aan 8 Ohm) heeft ook een microfoon ingang.

Verder zijn er verschillende frontpanelen geleverd:
- met en zonder knik naar binnen in het onderste deel.
- met kantel en draaischakelaars voor tape selector

Dan het continue vermogen aan 8 Ohms luidsprekers:

TA6000 30 Watt
TA8000 45 Watt
TA12000 60 Watt
(Bedenk wel dat 60 Watt continue in 1979 in vrijwel geen enkele woonkamer stond!)


De bouwkwaliteit is zeer goed: ze doen het na 40 jaar vaak nog (afgezien van de schaallampjes), versterker klinkt goed maar was nog niet het allerbeste dat er toen te krijgen was. De tuner vond ik altijd maar net voldoende qua geluid (mat, weinig hoog). Helaas zonder presets.

Verder is er ooit op een forum (MFB-Freaks?) een hele discussie over apparaten van Philips Nihon / Japan geweest. Als ik mij niet vergis schreef een Philips medewerker in dat hij de blauwdruk voor de specificaties van deze serie nog in zijn bezit had, en dat de ontwikkeling en bouw was uitbesteed bij Foster, Fostec oid. Ik hoop dat dit iemand triggert, en dat deze informatie gecontroleerd kan worden.

Verder heb ik voor geïnteresseerden de schema's van de Philips TA-6000, 8000 en 12000 (22AH683 en 22AH684 en 22AH686).

Hieronder nog een afbeelding van een aantal exemplaren in mijn bezit.[image]


Op de foto is ook een Philips N2544 cassettedeck te zien in de Erres uitvoering. Deze heeft een verbreed frontpanelen, zodat hij goed bij de Erres 4000 ... 12000 serie past.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-05-2020, 11:13 (1455 dagen geleden) @ Gate42
Gewijzigd door Maurice, 02-05-2020, 11:17

Prachtige set heb je staan.

Als je schema hebt van de 22AH686 dan graag.
Evt kun je maarten vragen of hij ze hier in schematheek zet.

Ik heb de ERRES TA 12000 (SX6776)
samen met 4x SX6488 sound project

[image]
[image]
Ja er kunnen 6 boxen op aangesloten worden, heb nog Philips 488's haha
[image]

En inderdaad Philips onderdelen kom je niet tegen.
Hier de SANKEN eind transistoren.
[image]

[image]

[image]

[image]

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 02-05-2020, 13:54 (1455 dagen geleden) @ Maurice

Mooie set ook met die speakers erbij. Wat me opvalt is dat op jouw receiver staat dat het 300w is,wat het stroomverbruik (?} 300w is en bij de set die ik heb staan 340w voor de versterker en 30w voor de tuner. Terwijl een 12000 toch veel krachtiger is.
Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-05-2020, 00:13 (1455 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,
dit logo op de print is een vrij duidelijke indicator van waar jouw versterker ooit gebouwd is.

[image]

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2020, 04:32 (1454 dagen geleden) @ kris

Dat zou je eigenlijk zeggen, maar ik durf je op een briefje te geven dat er bijvoorbeeld geen voedingstrafo van Matsushita inzit en dat het apparaat daar dan ook niet vandaan komt. Nou kan mijn briefje er ook wel eens naastzitten hoor, daar niet van, Matsushita was wel een zeer grote handelspartner voor Philips. Misschien interessant voor nader onderzoek. Maurice, als je zin hebt om een topic over je versterker te openen, altijd leuk.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-05-2020, 10:47 (1454 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja, Maarten.

er zit een grote verscheidenheid aan merken onderdelen in, dat had ik ook gezien. Misschien van alle fabrikanten "het beste"? Printen en trimmers zijn alvast van bij M.

waar het geheel uiteindelijk geassembleerd is, geen idee.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 04-05-2020, 23:18 (1453 dagen geleden) @ kris

Ik vraag me af waarom de 12000 een verbruik op het label heeft van 300 watt?
Mijn 8000 zonder radio heeft 340 watt
Hoezo dat verschil?

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-05-2020, 00:52 (1453 dagen geleden) @ molen

Mogelijk een andere meting van het uitgangsvermogen?

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 05-05-2020, 01:53 (1453 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Zou dat graag doen Maarten. Ik verdenk gezien mijn ervaring dit hoger dan 2+80 watt Ik denk eerder 100 keer 2. Als het echt maar 45 per kanaal is wil ik ruiterlijk toegeven dat ik geen verstand heb van vintage audio en watts. Boem schroef het terug naar 4 ohm.
Ik ben vrij zeker dat deze Philips van 60 watt/ch wel een feestje van 8 uur op 100watt kan verdragen. Mijn beest staat vrij om dat te testen. Het is geen test want ik ken mijn ´rig van binnen en buiten, van onder en botel.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-05-2020, 09:43 (1452 dagen geleden) @ molen

Iedere versterker staat en valt met de gezamenlijke set van luidspreker en versterker.

Zo blijken dus jouw Jamo's een goede match te zijn met deze versterker.

Al vroeg bij luisteren van sets in de betere audio zaken leerde ik dat het
niet alleen het kopen van een goede luidspreker van belang is maar
nóg meer de set met de toegepaste versterker.

Zo kan een luidspreker op de ene versterker geweldig klinken en sluit ze aan op een andere versterker en prestaties kunnen zwaar achteruit gaan.

Zo mijn B&W's DM320 klinken op de Yamaha RX-V590 geweldig waar de Philips 22AH468's
minder zijn.
Zet ik die DM320 op de Philips FA960 is echt huilen, je houd het geen minuut vol.

Terwijl die FA960 valt onder de top versterkers.
Met de 468's is het een droom versterker.

Het is daarom ook onverstandig om zomaar kopen van een aangeprezen goede versterker of luidsprekers.
Koop je bv na lang luisteren in de betere audio zaak, set prachtige luidsprekers
kom je thuis en sluit ze aan op jouw versterker kán het minder zijn.

In jouw geval zou je niet zo te spreken zijn over die 22AH574 als je daar de
verkeerde luidsprekers op had aangesloten.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 06-05-2020, 00:09 (1452 dagen geleden) @ Maurice

Ja precies. Ik wist wel dat het een match moet zijn maar had nooit verwacht zoveel uit die Jamo's kon halen. Heb ze een beetje als goede maar geen hoogvliegende speakers die leuk zijn om te testen van dingen vanwege de makkelijke verplaatsbaarheid door het lage gewicht. Ik ben ze echt veel meer gaan waarderen. Ik denk ook dat ik die versterker overschat want op mijn B&O speakers klinkt het gewoon goed maar heb daar niet meteen iets van WOW dit is iets aparts. Vind het leuk om zo deze ervaring op te doen.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-05-2020, 12:08 (1452 dagen geleden) @ molen

Ik bedoelde meer dat Philips er een andere meetmethode voor gebruikte destijds. Zou kunnen dat ze van verschillende toeleveranciers kwamen die er een andere meetmethode op na hielden.

Het is inderdaad wel interessant om er aan te meten. 10 uur op vol vermogen spelen is tricky, maar even warmdraaien en daarna meten moet kunnen als je de meetopstelling hebt. Ik niet helaas.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 06-05-2020, 00:28 (1452 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten ik ga dat eens uitzoeken. Op Youtube zie ik vaak dat de werkelijke watts simpel te meten zijn met de juiste apparatuur. Als ik deze versterker op 20-25% raken de ramen en gordijnen al "in the mude" Half open is echt teveel in mijn wel kleine huiskamer. Andere versterkers met hetzelfde vermogen wat dit zou zijn, 65w/ch , moeten echt beduidend meer hun best doen dit voor elkaar te krijgen. Ik ga eens uitzoeken of ik dat kan meten want zag in een andere post dat de receiver vorm van deze set 300watt verbruik heeft en deze versterker alleen heeft 340 watt volgens de sticker achterop. Het viel ook meteen op dat de trafo best wel fors is. Zal het morgen even openschroeven en er een foto van maken. Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 02-05-2020, 13:15 (1455 dagen geleden) @ Gate42

Hoi Gate, bedankt voor deze leuke informatie. Dat maakt weer wat meer duidelijk. Het wattage lijkt me wat weinig voor het geluid wat het produceert maar neem aan dat dit toch zal kloppen. Het is een heel gegoochel met al die merknamen en uitvoeringen. Bij het schoonmaken zag ik inderdaad dat in het chassis uitsparingen waren voor meer knoppen. Als ik het een keer tegenkom voor een leuke prijs ga ik zo'n Erres of Sierra versie kopen om het eens goed te vergelijken. Ben benieuwd of er dezelfde componenten inzitten. Het is waarschijnlijk een goede match met mijn simpele Jamo speakers waardoor ik het zo goed vind klinken. Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door franc @, Loosbroek, 02-05-2020, 23:00 (1455 dagen geleden) @ molen

Welke Jami’s,

Ben ik ook benieuwd naar.
Er zitten nl ontiegelijk veel verschillen tussen de div series.

Groet Frank

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 04-05-2020, 02:52 (1454 dagen geleden) @ franc

Hoi Franc, dat zijn de Jamo s426 speakers. Die gebruik ik meestal als ik nieuwe dingen uit wil testen omdat ze in gewicht heel licht zijn en dus makkelijk even op te stellen. Vind ze op veel andere apparaten wel goed klinken maar met deze Philips versterker sloeg ik meteen achterover van het mooie vol geluid. Als ik dat zo geblinddoekt gehoord had dan had ik ze er absoluut niet uitgehaald. Dan had ik gedacht dat het duurdere meer volwassen speakers waren. Het valt gewoon heel goed samen denk ik.

Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 14-05-2020, 22:10 (1443 dagen geleden) @ molen

Heb die bak net even opengegooid en is indrukwekkend..
Toch ga ik het verkopen en is te koop voor een verzamelaar.

Ik ga voor de swingende Sansui maar voor de liefhebbers... Dit is een tank! Als je dit recapt heb je een beest.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door kris ⌂ @, Gent, België, 14-05-2020, 22:14 (1443 dagen geleden) @ molen

Als je het hier wil aanbieden start je best een nieuw topic onder rubriek aanbieden en plak je er een prijs op.

groeten

Kris

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 14-05-2020, 22:17 (1443 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Forumbeheer, 14-05-2020, 23:55

€125 is direct verkocht.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-05-2020, 22:49 (1443 dagen geleden) @ molen

Leon,

Waar moet opgehaald worden?
Als beetje aan te rijden is heb je een koper:-P

eens zien wat ik er van kan bakken

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 01:39 (1443 dagen geleden) @ Maurice

Veldhoven

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 02:41 (1443 dagen geleden) @ Maurice

Maurice wil je het hebben? Ik verkoop het graag om voor dit door te gaan. Het is voor jou voor €125. Ik wil voor dit gaan https://www.hifistereo.nl/online_bestellen/9224/product.html

Zeg maar je mag het voor dezelfde prijs als ik het gekocht heb hebben met tuner en duurste tape deck

Groetjes Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 02:59 (1443 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice, heb de set de hele avond aangeboden voor mijn aankoopprijs Heb verder geen reactie meer gekregen dus ga het verder aanbieden. Ik ga nu slapen en morgen weer een dag. Je moet vannacht of morgen vroeg snel zijn want ik verkoop dit niet voor geld maar voor leegte in mijn hoofd. Ik ga voor dit https://www.hifistereo.nl/online_bestellen/9224/product.html Ik kan niet meerdere leuke dingen handelen dus ga die Philips wegdoen Ik bewaar het morgen nog maar dan moeten we wel tot een koop overgaan.

Groetjes Leon :-)

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 14-05-2020, 23:57 (1443 dagen geleden) @ molen
Gewijzigd door Forumbeheer, 15-05-2020, 00:03

Ik heb je bericht aangepast aan de forumregels (regels 6 onder het kopje informatie in de gele balk). Een vaste prijs is verplicht, vragen om biedingen is verboden (de bedoeling is om discussie en achter het net vissen te vermijden dus gunning op volgorde reacties en niet per opbod). Er staat dus nu 125 euro voor. Als er geen interesse is mag je dit na tenminste 3 dagen eenmalig verlagen, of anders zoals je al schreef (per ongeluk teveel weggehaald) besluiten om ze voorlopig nog niet weg te doen (of elders aan te bieden).

Mocht Maurice nou niet tot aankoop overgaan, is het misschien handiger om er even een nieuw bericht voor aan te maken in de categorie "Aangeboden", dan komt het wat beter onder de aandacht (dat vat ik dan gewoon op als eerste plaatsing, niet als herhaalde advertentie).

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 01:30 (1443 dagen geleden) @ Forumbeheer

Verwijder dit bericht maar want het is al verkocht aan beloofde. Ik ben wat onduidelijk maar het is verkocht.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 01:34 (1443 dagen geleden) @ molen

Aan Maurice natuurlijk.
Neem contact op lp.vanmeel@kpnmail.nl en we regelen het.
Was wat vaag. Sorry maar heb je deze set beloofd dus afgesproken -)

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 01:51 (1443 dagen geleden) @ molen

Maurice, als €125 voor de versterker en tuner goed is dan mail me maar. Voor minder gaat het niet weg dus als je van verder moet komen kan je me beter eerst uitvragen. Het is gewoon goed maar ik sta niet in voor een andere perceptie. Je kan van me op aan dat het geen prul is :-)

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 01:59 (1443 dagen geleden) @ molen

Maurice ja of nee? Dit is een forum vriendenprijs wat ik zelf ook betaald heb.Geen opbod of zo dit is het. Heb eventueel nog een zwarte kat als je dat zoekt :-)

Groetjes Leon.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 02:11 (1443 dagen geleden) @ molen

De set bevat ook nog een :smokey: deck.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door franc @, Loosbroek, 15-05-2020, 06:40 (1442 dagen geleden) @ molen

Die zwarte kat past weer goed bij de komende Sansui!:-D
Mooi beest is dat, die versterker althans!

Pas een defecte AU517 zonder kap overgenomen via dit forum.
Die is wat kleiner maar toch een machtige versterker!
Wel nog geheel origineel.

Wat je wegdoet is ook een mooie set, niet?

Groet Frank

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 12:29 (1442 dagen geleden) @ franc

Hoi Franc! Dat lijkt me ook een mooie versterker die Sansui.
Deze Philips is echt een degelijke set waar echt iets moois van te maken is. Dat deck heeft wel wat werk nodig maar lijkt me zeker de moeite. Heb de smaak nu echt te pakken en ga voor een leuke Sansui.

Gr, Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 01:43 (1443 dagen geleden) @ Forumbeheer

Bedankt voor de uitleg. Ik heb nog wat leuke dingen in gedachten. Mijn kapotte Shure oordopjes maar dat komt wel.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 19:52 (1442 dagen geleden) @ molen

Deze draad kan overgenomen worden door Maurice :-D
Heb nu een aanbetaling gedaan voor deze Sansui AU-719 Mag hem voor €750 hebben :-)

Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 15-05-2020, 21:49 (1442 dagen geleden) @ molen

Da's een fors bakbeest! Indrukwekkend!

En een herinnering dat ik de versterkers die ik de afgelopen maanden bij het opruimen vond, maar eens moet gaan nakijken en opknappen... Er zitten misschien 1 of 2 net zulke mooie bij maar als ik er 1 verkoop kan ik de huur van m'n opslag weer 2 maanden betalen.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 22:11 (1442 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten! Ben echt benieuwd naar deze versterker. Zit momenteel erg op budget en dit is een forse aankoop voor mij. Een slechte ook want ik vond die Philips al te zwaar voor mijn klein appartementje. Heb het toch gedaan omdat zo'n versterker voor het leven is en er wel weer betere tijden aanbreken. Kon dit niet laten lopen. Heb plannen om de Beyerdynamic aan te gaan schaffen en daar is deze Sansui toch iets geschikter voor dan die Philips set. Ben in ieder geval heel blij dat die set goed terecht gekomen is bij een forumlid.
Was wat aan het goegelen en kwam hier terecht. Sansui Ik ga het eens navragen maar ik heb het vermoeden dat dit 1 van de 2 versterkers genoemd is. Het is best een fors bedrag maar heb na veel onderzoek gedaan te hebben wel het idee dat dit een koopje is. Als het volgende maand binnen is zal ik een filmpje uploaden en mijn gedachten over de versterker delen.

Groetjes Leon.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 15-05-2020, 22:22 (1442 dagen geleden) @ molen

Leuke van audio is dat je er mee bezig kan blijven.
Bedoel door wisselen. weer eens wat anders luisteren enz.
Probeer vooraf eens die koptelefoon ergens te beluisteren.
Misschien is er een audiozaak die hem heeft hangen.
Maar zo te lezen zal wel uitstekend klinken.

Je doet steeds nieuwe ervaringen op en zo ontdek je bv ook nieuwe dingen in je muziek die je luisterd.

Sansui ziet er geweldig uit.

Versterker staat al hele avond te spelen met de 468's.
Zal binnen kort eens aanpakken om allemaal top te krijgen.
Cassette deck ligt in onderdelen eens zien wat er mis mee is.
Komt ook vast weer goed. is even puzzelen nog.

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 22:48 (1442 dagen geleden) @ Maurice

Hoi Maurice,

Dat vind ik ook zo mooi aan vintage audio.Het blijft verbazen. Ik ga waarschijnlijk nog een keer en lichtere versie van die Philips terugkopen want ben echt te spreken over het geluid. Ik heb nu geleerd dat zelfs die goedkope Jamo's echt goed kunnen klinken. Jammer dat je niet in het midden zat want op de goede positie, Met SACD, klinkt het echt super. De dynamiek is wat me triggert in super audio cd. UB40 was een normale cd trouwens. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Ik ga het in de gaten houden en als ik een donor deck voor de knopjes tegenkom laat ik je het weten. Als je een keer in de buurt bent bel even.

Groeten Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 23:16 (1442 dagen geleden) @ Maurice

Wat die hoofdtelefoon betreft...Ik kan uit ervaringen al heel wat opmaken. Heb lang geleden oordopjes van Shure gekocht (se-530) Ik val voor het realistische midden van Shure. Ergens in 2009 geloof ik zat ik in de bus met deze dopjes in en iedereen in de bus was met de toen opkomende smartphone bezig met goedkope dopjes. Ik had een oude degelijke Nokia met die Shures. Ik weet nog precies hoe ik niet kon stoppen met glimlachen omdat die geweldige sound voor mij privé was en zij met hun dure iphone niet het minste idee hadden dat het ware geluid in de speakers zit. Ben weer aan het glimlachen als ik terugdenk. Mijn interpretatie van de vele reviews die ik gelezen heb is dat deze Beyers perfect zijn voor wat ik zoek. Als ik de kans krijg ze te beluisteren zal ik het zeker doen. Maar durf het wel aan net als die Sansui blind te bestellen.

Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 15-05-2020, 23:42 (1442 dagen geleden) @ molen

Ben ook al een tijdje aan het mailen met Matt uit Amerika.
Wil graag van de gelegenheid gebruikmaken zijn band te promoten. Matt O'Ree De muziek mag wellicht niet aansprekend zijn maar dit is zo'n toffe gast. Heb hem leren kennen om een Fender "trainwreck" Gitaar versterker. Dit is een beetje reclame maar mag toch wel?

Leon

Philips versterker en radio 22AH574/22 en 22AH674/22

door molen @, 16-05-2020, 02:45 (1442 dagen geleden) @ molen

Ik ben nu echt aan het genieten. Wil het delen https://www.youtube.com/watch?v=nSTWcsU91ZY

powered by my little forum