Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter (Toestel of techniek)

door Armand @, België, 01-05-2020, 15:29 (1455 dagen geleden)
Gewijzigd door Armand, 01-05-2020, 15:41

Ik lees regelmatig berichten op dit forum en het buizenforum over brom in AM zendertjes bij het gebruik van een netvoeding.
Er worden allerlei mogelijke oorzaken aangegeven en remedies om de brom redelijk te elimineren.
Het AM zendertje van een vriend had ook last van brom met de bijgeleverde netadapter en hij vroeg of ik dit zou kunnen oplossen.
Het is een eenvoudig AM zendertje, instelbaar met een draaiknopje vooraan tussen 1200 en 1600KHz, werkt goed en bromvrij met een 9V blokje, is stabiel, heeft een ingebouwde antenne en je kan er eventueel een antennedraad op aansluiten voor groter bereik.
Je ziet het links op de foto samen met een aantal netadapters en een analoge voeding.

[image]

Met de grote analoge voeding zou het wel bromvrij zijn, dacht ik ... niet dus!
Had een aantal netadapters 12VDC, de meeste "Made in China" en deze uitgeprobeerd.
Slechts 2 gaven geen enkele brom.
Beide van het merk FSP GROUP INC. ook "Made in China" en met een ferriet ontstoringsfilter aan de 12VDC kant.
De brom is dus sterk afhankelijk van de gebruikte netadapter en het loont de moeite om verschillende AC/DC adapters uit te proberen vooraleer men naar andere zaken gaat zoeken of wijzigingen begint aan te brengen.

[image]

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 15:44 (1455 dagen geleden) @ Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Mans Veldman @, Leidschendam, 01-05-2020, 16:43 (1455 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door Mans Veldman, 01-05-2020, 16:58

Die kleine zendertjes zijn erg gevoelig voor modulatiebrom.

Met de grote analoge voeding zou het wel bromvrij zijn, dacht ik ... niet dus!

Jij gaat er van uit dat de brom wordt veroorzaakt door rimpel op de voedingsspanning, dat is niet het geval. Jouw gestabiliseerde voeding zal bij de kleine stroom die het zendertje vraagt een verwaarloosbare rimpel hebben.

Het probleem komt omdat via de voeding jouw zendertje aan aarde hangt. Deze fungeert ook als antenne en hierop aanwezige storingen veroorzaken de brom. Hoe beter deze antenne, hoe harder de brom. Door de zender te isoleren van aarde (b.v. bij batterij gebruik) is deze "antenne" veel kleiner en heb je (vrijwel) geen last van de brom.

Met gebruik van de goedkope Chinese (schakel)adapters heb je een slecht (hoogohmig) capacitief aardpad. Deze doen het daarom ook beter. Dat er bij de adapters met ferriet geen brom is komt omdat het ferriet een smoorspoel vormt (hoge impedantie) en is de reden dat er geen aardpad (antenne) is voor het signaal.

Dit wetende, kun je de voeding van het zendertje goed ontkoppelen, op plus en min 100nF naar massa en smoorspoeltjes in serie. Het voedingskabeltje door ferrietkern wikkelen helpt ook goed. Doe dit zo dicht mogelijk bij het zendertje. Ook een metalen kastje om het zendertje, verbonden met de massa, zal helpen.

Lees ook dit topic eens door. http://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=20903#p20917

Misschien bij jou in huis ook een apparaat met slechte voeding die de brom veroorzaakt.

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 17:52 (1455 dagen geleden) @ Mans Veldman

Bedankt voor je antwoord en tips.

"Met gebruik van de goedkope Chinese (schakel)adapters heb je een slecht (hoogohmig) capacitief aardpad. Deze doen het daarom ook beter. Dat er bij de adapters met ferriet geen brom is komt omdat het ferriet een smoorspoel vormt (hoge impedantie) en is de reden dat er geen aardpad (antenne) is voor het signaal"

Het AM zendertje van mijn vriend laat bij hem en bij mij thuis een enorme brom horen met drie van de vijf Chinese adaptertjes zonder ferriet. Niet om aan te horen en doen het veel slechter dan de analoge voeding.
Enkel bij de 2 FSP adapters met ferriet is er geen brom te horen.

""Misschien bij jou in huis ook een apparaat met slechte voeding die de brom veroorzaakt""

Dat is uitgesloten.
Heb zelf dit ontvang/zendstationnetje in gebruik : DAB+, FM ontvangertje gekoppeld aan FM en AM zendertje.

[image]

Het is volledig bromvrij. In het kastje zit dezelfde FSP AC/DC adapter als op de foto rechts.

[image]

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Paul Brouwer @, Haarlem, 01-05-2020, 18:36 (1455 dagen geleden) @ Armand

Het is helemaal correct. In de tijd heb ik ook het zendertje van Otto gehad en ondervond daarmee eveneens een
hinderlijke bromtoon. Slechts één voeding (van HP) functioneerde bromvrij.

Groeten,
Paul

--
[image]

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 19:27 (1455 dagen geleden) @ Paul Brouwer

""Het is helemaal correct. In de tijd heb ik ook het zendertje van Otto gehad en ondervond daarmee eveneens een
hinderlijke bromtoon. Slechts één voeding (van HP) functioneerde bromvrij""

De verleiding is groot om die Chinese adaptertjes open te maken om te zien wat er inzit en/of er verschillen zijn. Ze zijn echter meestal gelijmd o.i.d. en dan maak je ze kapot.

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-05-2020, 17:45 (1455 dagen geleden) @ Armand

Ja,

het blijft moeilijk uit te leggen dat het niet de voedingsspanning op zich is die de problemen veroorzaken, maar andere delen in de voeding eventueel wel.
Antenne of brom modulatie kunnen zowel aan de voedingskant opgewekt worden en zelfs externe toestellen hebben hun invloed, ook al werken die op een andere frequentie.
zender heel goed aarden, of net niet aarden, maar dan ook niet een beetje.
De zender massa koppelen aan de faze van het net wil ook wel eens helpen (principe van de ratelcondensator)
Antenne weg houden van alles wat elektrische velden aanmaakt in huis. (ook leidingen dus)
binnenhuis zijn ze sowieso moeilijk 100% bromvrij te krijgen. Op zolder of in de tuin opgesteld is de brom meteen weg.

Welk zendertje gebruik je?

groeten

Kris

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 18:12 (1455 dagen geleden) @ kris

Mijn ontvang/zendstationnetje (zie foto bericht aan Mans) is 100% bromvrij zonder extra maatregelen te moeten treffen.
Ook met een FSP AC/DC adapter met ferriet aan de 12VDC kant.

"Welk zendertje gebruik je?"

Weet ik niet, het zendertje is van een vriend die het gekocht heeft op Ebay.
Links op de foto.

[image]

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-05-2020, 18:07 (1455 dagen geleden) @ Armand

Als eerste een HF toestel in een plastic kastje bouwen zonder enige vorm van afscherming is om te beginnen al niet handig, op zijn zachts gezegd.

Daarnaast kun je ook je HF-toestel zelf aan de ingang al meer filteren.

Dan de adapters.
Weet hoe ze werken, is 1 grote schakelende bak rommel.
Grootste zwendel ooit.
Gaat nog stuk ook na relatief korte tijd.
Niet anders als defecte elko's in die zooi na paar jaar gebruikt.

gevolg de rommel verdwijnt in een oven, niemand gaat daar de giftige stoffen uit peuteren.
Tin, zilver aluminium, koper, plastic en de chemische troep.

Die grotere voeding zou je de brugcel paar kleine C-'s nog over de diodes kunnen zetten.
Verder zou die, als daar nog gewoon een trafo in zit, toch ruim stil moeten zijn.

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 18:32 (1455 dagen geleden) @ Maurice

De meeste Chinese adapters zijn inderdaad grote rommel.
Kan toeval zijn maar heb wel de indruk dat de producten van FSP van betere kwaliteit zijn.Ze zijn dan ook duurder.
https://www.fsp-group.com/en/index.html

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-05-2020, 21:36 (1455 dagen geleden) @ Armand

Klopt er zijn uiteraard die beter om gaan met ontwerp en onderdrukking.

Helaas wordt in EU niet goed meer getest of producten voldoen aan de standaarden.
Zal een te grote hoeveelheid zijn tov mogelijkheid tot controleren.

Luister maar eens naar de klachten van de radio amateurs.
Denk dat als pas in de buurt komt van de grotere zendstations en verbindingen
dat men pas maatregelen treft.

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 19:21 (1455 dagen geleden) @ Maurice

""Die grotere voeding zou je de brugcel paar kleine C-'s nog over de diodes kunnen zetten.
Verder zou die, als daar nog gewoon een trafo in zit, toch ruim stil moeten zijn""

De regelbare analoge voeding met trafo is stil.
Gebruik ze voor mijn draagbare transistorradio's maar met het AM zendertje hoor ik een brom.
Het is dus niet de grote voeding maar ook niet het AM zendertje want dit is wel stil met beide FSP voedingen met ferriet.

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door hanswal @, Hoorn, 01-05-2020, 19:49 (1455 dagen geleden) @ Armand
Gewijzigd door hanswal, 01-05-2020, 19:50

Armand,

Geen bijdrage in de draad, maar een compliment: wat is jouw Champion mooi!

Hans

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 01-05-2020, 21:05 (1455 dagen geleden) @ hanswal

Armand,

Geen bijdrage in de draad, maar een compliment: wat is jouw Champion mooi!

Hans

Bedankt Hans.
Vrij zeldzame [image] radio uit ca.1950 van het Zweedse merk "Champion Radio AB Stockholm".
Was nog nooit gebruikt en met doos toen ik hem kocht.
Het opschrift laat vermoeden dat er andere kleuren zouden bestaan maar ken alleen de rode uitvoering.

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door hanswal @, Hoorn, 02-05-2020, 01:34 (1454 dagen geleden) @ Armand

Armand

Ik heb een bruine, maar de bekleding is dof. Het is eigenlijk de eerste buizenradio in mijn collectie; hij was van mijn opa en hij had hem nieuw gekocht. Ik bezit de radio sedert 1970, dus ik heb hem nu langer in eigendom dan de originele koper! Vorig jaar heb ik alle veranderingen uit de loop der jaren hersteld. De radio werkt. Voor de voeding gebruik ik 10 9v blokjes in serie voor de anodespanning en 4 C-cel batterijen parallel voor de gloeistroom.

Hans

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 02-05-2020, 09:12 (1454 dagen geleden) @ hanswal

Armand

Ik heb een bruine, maar de bekleding is dof.

Hans

Leuk om te horen dat ze er zijn in andere kleuren.
De bekleding is gemaakt van leerdoek of leerpapier.
Is de bekleding enkel dof maar de kleur nog egaal aanwezig, dan kun je het leerpapier een paar keer insmeren met schoensmeer naturel/transparant en oppoetsen met een zachte doek.
Als de bruine kleur niet meer overal gelijk is, kun je bruine schoensmeer van de juiste kleur gebruiken.
Schoensmeer bestaat in verschillende tinten bruin.
Je kunt dit best eerst uitproberen op de onderkant van de radio.

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 02-05-2020, 16:23 (1454 dagen geleden) @ Armand

In deze korte video laat de man het verschil in brom horen tussen batterijgebruik en 3 verschillende netadapters.
De keuze van de adapter heeft dus al een grote invloed op brom.
Hij noemt het een "RF immune power supply".

Maar zoals Mans en Kris ook schreven, kunnen er nog andere oorzaken van resterende brom zijn zoals locatie, bedrading, toestellen in huis, ... Mans en Kris gaven al aan wat je eventueel kunt doen.

https://www.youtube.com/watch?v=8slp-tpPC44

Groeten, Armand

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-05-2020, 10:35 (1453 dagen geleden) @ Armand

Het is in ieder geval niet correct een voeding als slecht te beoordelen als je AM zender als deze gaat brommen. Het kan zelfs dat een voeding met een stevig EMC filter de zender harder doet brommen. Er is ook niet één reden waarom dat brommen optreed, maar meerdere.

Je ziet het in het filmpje, zelfs batterijgevoed blijft er bij het getoonde zendertje nog een brom over, oa door de elektriciteitsleidingen in de buurt. De antenne vervangen door een magnetic loop kan daar verbetering in brengen. ( een draad antenne zend het elektrisch veld uit, een Loop of ring de magnetische componente en die is daar minder gevoelig aan)

Brom AM zendertje sterk afhankelijk van AC/DC adapter

door Armand @, België, 03-05-2020, 16:22 (1453 dagen geleden) @ kris

Het is in ieder geval niet correct een voeding als slecht te beoordelen als je AM zender als deze gaat brommen.

Klopt Kris, ze zullen wel voldoen voor andere toepassingen maar als je AM zender een harde brom laat horen, loont het de moeite om eerst enkele andere voedingen te proberen vooraleer je verder gaat zoeken.

Groeten, Armand

powered by my little forum