Ombouwen ELEKTUUR lab voeding (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-05-2020, 20:56 (1465 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Ik heb in 1983 deze ELEKTUUR LAB voeding gebouwd en tot op heden in gebruik in volle tevredenheid.

Het ombouwen betreft de analoge VA meters vervangen voor een digitaal exemplaar die nauwkeuriger blijkt te zijn.

[image]

Hieronder een foto van de voorkant van de voeding met maar één vraag.

[image]
De 2 buitenste aansluitingen -S en +S heb ik nooit gebruikt, mijn vraag is waar die voor dienen, de betreffende electuur waar het project in staat heb ik helaas niet meer.

Hieronder nog even de binnenkant.

[image]

Dank alvast betreffende de -S en +S aansluiting vraag.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ombouwen ELEKTUUR lab voeding

door verbeek @, Zutphen, 02-05-2020, 21:10 (1465 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Dar zijn de sense aansluitingen. Die gebruik je om de kabelverliezen te compenseren. Je sluit de sense draden aan op de voedingspunten van de te voeden apparaat, parallel aan de voedingsdraden.
Voorbeeld: Als je 5,0V op het te voeden apparaat wilt, en je kabelverlies is 0,1V, dan levert de voeding 5,1V.

Gr. Paul

Ombouwen ELEKTUUR lab voeding

door bruno @, Tienen ( Belgie ), 02-05-2020, 21:10 (1465 dagen geleden) @ Hans van Kampen

ik heb dezelfde voeding de aansluitingen + en - S zijn de aansluitingen om het spanningsverlies over de draden te compenseren. Dus je moet een 2de draad meenemen naar de verbruiker maar dan aansluiting +en - S aansluiting.
Hier een beter overzicht in artikel : https://www.circuitsonline.net/forum/view/146891.

Ombouwen ELEKTUUR lab voeding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-05-2020, 21:16 (1465 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dank heren:)

De verwijzing naar circuits online geeft deze pagina maar zal verder zoeken op die site.

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Ombouwen ELEKTUUR lab voeding

door Wim K @, 02-05-2020, 21:25 (1465 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dank heren:)

De verwijzing naar circuits online geeft deze pagina maar zal verder zoeken op die site.

Als je de punt aan het einde van de link weghaalt werkt de link wel.

Ombouwen ELEKTUUR lab voeding

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-05-2020, 21:29 (1465 dagen geleden) @ Wim K

Inderdaad. Punt hoort er niet en had ik klakkeloos aangeklikt.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

powered by my little forum