Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit (Toestel of techniek)

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 06-05-2020, 12:43 (1422 dagen geleden)

Ik heb wat hulp nodig met deze reparatie
[image]
[image]
Het apparaat doet niets meer, het valt gelijk op dat 1 vd groene weerstanden is doorgebrand.
Eigenlijk moet je nu verder gaan zoeken maar in mijn reparatie ijver vervang ik deze weerstand, de andere meet nog goed (33 ohm).
Ik zet het apparaat aan en de andere weerstand vliegt eruit.
Misschien was deze weerstand al grotendeels weg, dus ik vervang deze ook.
Nu het schema getekend.
[image]
De brugcel meet goed, C6 staat bol maar meet goed, toch maar vervangen en nog een keer aanzetten; de nieuwe weerstanden beginnen te roken, snel uitzetten.
De brugcel meet nog steeds goed, dan lijkt de Viper de hoofdverdachte maar tussen pootje 1 en 7/8 meet ik geen sluiting, vreemd dat die weerstand heet worden, wat trekt er nu zoveel stroom?
En hoe loopt deze stroom; vd de plus vd brugcel via L1 naar de trafo naar de Drain vd Viper via Viper GND naar de secundaire trafospoel en dan via D5 terug naar de min vd brugcel?
De nieuwe C6 staat bol en meet open/ oneindig en heeft geen capaciteit meer, diode D1 meet niet als een diode, meet open/oneindig (in Viper schema's staat Daux bij deze diode?)
Wat zou nu mijn volgende stap moeten zijn? Een nieuwe Viper kost 1,50 dus lijkt me wel leuk om nog wat verder te proberen maar is de oude stuk?
Aan de laagspanningszijde van deze voeding hangt het frontpaneel, veel SMD's, geen grote componenten en ook geen hitte sporen.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Hunter @, 06-05-2020, 13:21 (1422 dagen geleden) @ Ludo

Om te beginnen is het handig om de datasheet van de Viper16 door te nemen.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 06-05-2020, 13:32 (1422 dagen geleden) @ Hunter
Gewijzigd door Bapaktua, 06-05-2020, 13:37

Je kan deze vraag beter (denk ik) op een ander forum stellen.
Daar zie ik vaker airfryers voorbij komen.
https://www.circuitsonline.net/forum
ruud
Als voorbeeld hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136987
Daar gaat het volgens mij óók over het doorbranden van die 2 weerstanden.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 07-05-2020, 17:40 (1421 dagen geleden) @ Bapaktua

Je kan deze vraag beter (denk ik) op een ander forum stellen.
Daar zie ik vaker airfryers voorbij komen.
https://www.circuitsonline.net/forum
ruud
Als voorbeeld hier:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136987
Daar gaat het volgens mij óók over het doorbranden van die 2 weerstanden.

Bedankt voor deze tip, dat ga ik zeker doen.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 07-05-2020, 17:39 (1421 dagen geleden) @ Hunter

Om te beginnen is het handig om de datasheet van de Viper16 door te nemen.

Dat had ik als eerste gedaan, maar het is een behoorlijk complex ding:
Offline converter with avalanche ruggedness power section, PWM controler etc..
Hier word ik niet zoveel wijzer van.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Hunter @, 08-05-2020, 21:46 (1420 dagen geleden) @ Ludo

Als je zelf geen moeite wil doen moet je op zoek naar wat vroeger een 'buizenprikker' genoemd werd. Vraag dat dan, en blijf niet in de illusie dat je het zelf wel kan.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Mans Veldman @, Leidschendam, 06-05-2020, 17:17 (1422 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door Mans Veldman, 06-05-2020, 17:30

De groene "weerstanden" zijn volgens mij fusible resistors.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-05-2020, 20:01 (1422 dagen geleden) @ Ludo

Waarom niet die C6 vervangen, als bol staat is nooit goed.
Je kunt wel capaciteit meten maar mogelijk ESR flink heen.

Dan die 33 Ohm gaan er aan, meet eens 7-1 van Ic.
Denk dat die FET intern er uit ligt.

Anders even pootje 1 oplichten zien of dan wel die 2 weerstanden heel blijven.
Zo niet is er toch wat met die brugcel of elko's aan de hand.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 07-05-2020, 17:46 (1421 dagen geleden) @ Maurice

Waarom niet die C6 vervangen, als bol staat is nooit goed.
Je kunt wel capaciteit meten maar mogelijk ESR flink heen.

Dan die 33 Ohm gaan er aan, meet eens 7-1 van Ic.
Denk dat die FET intern er uit ligt.

Anders even pootje 1 oplichten zien of dan wel die 2 weerstanden heel blijven.
Zo niet is er toch wat met die brugcel of elko's aan de hand.

Sorry Maurice maar ik citeer hier uit mijn initiele bericht:

De brugcel meet goed, C6 staat bol maar meet goed, toch maar vervangen en nog een keer aanzetten; de nieuwe weerstanden beginnen te roken, snel uitzetten.
De brugcel meet nog steeds goed, dan lijkt de Viper de hoofdverdachte maar tussen pootje 1 en 7/8 meet ik geen sluiting, vreemd dat die weerstand heet worden, wat trekt er nu zoveel stroom?

Brugcel en elko's meten goed en worden ook niet warm.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 07-05-2020, 19:52 (1421 dagen geleden) @ Ludo

Je kunt een elko wel op capaciteit meten maar als de ESR (weerstand) niet goed is werk ie nog niet.

Vandaag weer 2 stuks gehad, redelijke capaciteit maar ESR te hoog, vervangen en circuit werkte weer.

Dan Als die weerstanden warm worden betekend dat op dat moment toch die FET open staat.
Of ook die voedingselko's onder ca 300V toch lek genoeg.

Haal die FET los benieuwd of die weerstanden dan nog warm worden.

Dan de voeding IC, die komt van de Secondaire zo te zien.
Denk na bij opstarten is er maar 1 piek nodig om die C6 zo vol te krijgen dat IC aan de gang gaat.
Daarom is C6 zo belangrijk, anders gaat ding nooit starten.

Zijn ellende dingen die schakelende voedingen.
C10 C11 niet doorgeslagen, diodes secondair goed.

C6 wel een LOW ESR type nemen.
Al dat HF is dat belangrijk bij om lang heel te houden.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 08-05-2020, 22:19 (1420 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb geen ESR meter, wel een capaciteit en ohms meter, ze lijken goed, ik gok het erop.

De diodes meten in de diode stand van mijn multimetertje zoals het moet; sper naar 1 kant geleidend naar de andere. Ik ben altijd gewend dat de meter dan 600 aangeeft (ik dacht dat dat 600mV =sperspanning vd diode was) maar deze diode meten allemaal verschillende sperspanningen, D6 meet 530, D2 meet 325 en D5 180.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Goldline @, Oranjedorp, 08-05-2020, 23:05 (1420 dagen geleden) @ Ludo

in moderne schakelende voedingen kom je Schottky Dioden tegen met een lagere doorlaat spanning , hierdoor minder warmte ontwikkeling en hogere frequenties mogelijk.

--
Cees PA1DBA

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-05-2020, 02:24 (1419 dagen geleden) @ Ludo

Ludo,

Je zit met een simpel universeelmetertje dingen te meten die je er niet mee kunt.
Geeft niet mag, maar zo met deze mentaliteit krijg je die voeding niet aan de gang.

Eigenschap van techneut is feit dat deze eigenwijs is, is een goede eigenschap.
Maar op momenten moet je wat kunnen aannemen van een ander, of op zijn minst
dan maar wat gaan uitproberen, kijken wie er gelijk heeft.
Nu al dagen verder en alleen koud droog brood eten.

Ik repareer al zo'n 45jr,Is tevens heden mijn vak wordt er voor betaald
om creatief en met kennis meest uiteenlopende elektronische problemen op te lossen
aan gecompliceerde apparatuur,reeds nodige meegemaakt.

Succes met je reparatie.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 09-05-2020, 19:10 (1419 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice, het wordt nog een paar dagen droog brood eten want de bestelde onderdelen zijn nog niet binnen.
Ik weet dat ik eigenwijs ben en misschien gaat het niet lukken maar ik vindt het leuk. Helemaal als het toch lukt.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Onno-I @, 07-05-2020, 08:37 (1421 dagen geleden) @ Ludo

Als je niet al gevonden had dat C6 en D1 stuk waren zou ik zeggen, kijk naar C4 en C5.

Als de nieuwe C6 overleden is en D1 ook, zou ik denken dat er in de 'viper' een sluiting tussen 7/8 en 2 is ontstaan.
Dit is onder de veronderstelling dat D1 een laagspanning+laagvermogendiode is (1N4148), en overleden door te hoge spanning en stroompuls na doorslag.
Hij is zo te zien bedoeld om voor de viper de voeding voor het regelcircuit te geven uit de laagspanningskant. (als het een 1N4007 was, zou hij het wel overleven).
Je kunt met een ohmmeter tussen 7/8 en 2 meten, of een hulpspanning van 25V om een beetje meer spanning te hebben.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 07-05-2020, 18:08 (1421 dagen geleden) @ Onno-I

Als je niet al gevonden had dat C6 en D1 stuk waren zou ik zeggen, kijk naar C4 en C5.

Als de nieuwe C6 overleden is en D1 ook, zou ik denken dat er in de 'viper' een sluiting tussen 7/8 en 2 is ontstaan.
Dit is onder de veronderstelling dat D1 een laagspanning+laagvermogendiode is (1N4148), en overleden door te hoge spanning en stroompuls na doorslag.
Hij is zo te zien bedoeld om voor de viper de voeding voor het regelcircuit te geven uit de laagspanningskant. (als het een 1N4007 was, zou hij het wel overleven).
Je kunt met een ohmmeter tussen 7/8 en 2 meten, of een hulpspanning van 25V om een beetje meer spanning te hebben.


Ik meet 6 ohm tussen pootje 2 en 7/8 dat kon wel eens het probleem zijn dat D1 stuk is. In het Viper datasheet lees ik over pootje 2: Supply voltage of the control section. This pin provides the charging current of the external capacitor.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Goldline @, Oranjedorp, 07-05-2020, 20:06 (1421 dagen geleden) @ Ludo

Als je dit soort voedingen repareert zet dan een 60 watt gloeilamp in serie met het lichtnet,
scheelt een hoop verbrande weerstanden en nevenschade.
Trouwens de complete print is nog bestelbaar voor 39,50 , maar daar is geen lol of rook aan:-D

--
Cees PA1DBA

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-05-2020, 00:03 (1420 dagen geleden) @ Goldline

Als je dit soort voedingen repareert zet dan een 60 watt gloeilamp in serie met het lichtnet,

wou ik ook net antwoorden :-) .. wel de weerstand (de verwarming) even afkoppelen. En 40 watt lampje zal voldoende zijn.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 08-05-2020, 22:23 (1420 dagen geleden) @ kris

Als je dit soort voedingen repareert zet dan een 60 watt gloeilamp in serie met het lichtnet,


wou ik ook net antwoorden :-) .. wel de weerstand (de verwarming) even afkoppelen. En 40 watt lampje zal voldoende zijn.

Bedankt, ik wist niet dat zon'n voeding dan wel zou starten, zou hij ook zonder load kunnen? sommige voedingen gaan dan helemaal uit hun dak.

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 08-05-2020, 22:21 (1420 dagen geleden) @ Goldline

Ik heb begrepen dat de nieuwe print niet compatible is met het bedieningsprintje, die moet je dan ook voor 60 euro vervangen...

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Goldline @, Oranjedorp, 08-05-2020, 22:54 (1420 dagen geleden) @ Ludo

Afhankelijk van de productie :
Tot aan productieweek 201547 moeten pos. 3 en 22 beiden uitgewisseld worden, dus met de power supply print G876985 ook displayprint met art.nr. H726342 vervangen.

--
Cees PA1DBA

Philips airfryer HD9240 werking Viper16 circuit

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 09-05-2020, 21:24 (1419 dagen geleden) @ Goldline

Afhankelijk van de productie :
Tot aan productieweek 201547 moeten pos. 3 en 22 beiden uitgewisseld worden, dus met de power supply print G876985 ook displayprint met art.nr. H726342 vervangen.

Bedankt!
Op PSU print staat 18-06-2012 en op display 2013. Dus beide vervangen, wordt me te duur dan koop ik wel een nieuwe als de PSU reparatie niet lukt.

Philips airfryer HD9240 werkt weer

door Ludo @, Capelle aan den IJssel, 26-05-2020, 19:26 (1402 dagen geleden) @ Ludo

Voor wie nog geïnteresseerd is de airfryer werkt weer.
C6 en diode D1 vervangen, natuurlijk het Viper IC en de 33 ohm weerstanden.
Dat Viper IC is best complex; als je de spanning meet op C6 zie je het volgende:
Zodra je de stekker in het stopcontact steekt staat hier 10V, druk je vervolgens op het touchscreen op "aan", gaat deze spanning naar 15V, de lampjes op de toetsen gaan nu aan, wacht je nu vervolgens 30 sec dan zakt de spanning hier weer naar 10V en de lampjes gaan weer uit.

Ik heb nog wat blanke lak op de print gesprayd , las ergens dat stoom/vocht mogelijk problemen kon geven en als je zo'n arfryer aan zet staat je hele garage in de stoom.
Viper IC kost 1,25 dus zeer weinig kosten gemaakt. Ben benieuwd hoelang hij het nu volhoud.
Nog bedankt voor de hulp.

Ludo

Philips airfryer HD9240 werkt weer

door Goldline @, Oranjedorp, 27-05-2020, 19:50 (1401 dagen geleden) @ Ludo

Fijn dat je toch doorgezet hebt, nu prima resultaat !

--
Cees PA1DBA

Philips airfryer HD9240 werkt weer

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-05-2020, 20:35 (1401 dagen geleden) @ Ludo

Toch vooral de lol dat je het weer aan de gang hebt gekregen.

En inderdaad aflakken is beste.
Met dat kleine spul is vocht druppeltje al genoeg om de boel omzeep te helpen.

Philips airfryer HD9240 werkt weer

door donker-drost @, Den Helder, 12-03-2022, 20:58 (747 dagen geleden) @ Ludo
Gewijzigd door donker-drost, 12-03-2022, 21:02

Beste Ludo,

Je schrijft: "Voor wie nog geïnteresseerd is de airfryer werkt weer.
C6 en diode D1 vervangen, natuurlijk het Viper IC en de 33 ohm weerstanden."

Ik vraag mij af, hoe je D1 hebt kunnen vervangen, mij lukt het niet met een Weller soldeerbout.

powered by my little forum