revox a77 (Algemeen)

door vanpuffelen @, 06-05-2020, 16:19 (1450 dagen geleden)

Klopt het dat bij een oude(re) revox a77 en een iets latere versie de linker schakelaar
Stereo / kan 1 kan 2 mono de stand stereo gewisseld is??
Is het moederbord dan ook van een andere versie ??

revox a77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-05-2020, 13:57 (1449 dagen geleden) @ vanpuffelen

Je bedoelt de stand van de schakelaar naast de AUX keuze? Links is een kopieer mogelijkheid om het signaal van 1 naar 2 te kopiëren 1->2 met de mogelijkheid om daar een signaal bij te mengen. Wil ja bij die mix nog wat bij mengen dan kopieer je spoor 2 weer naar spoor 1 met 2->1. Zo kan je een heel orkest samenstellen a la Les Paul en Mary Ford.
Zover ik weet is dat bij alle A77 hetzelfde maar pas op want de kanalen zijn gekruist als je de opname selectie niet gekozen staat. Links 1-> rechts 2->1

Jack Marotick

revox a77

door vanpuffelen @, 07-05-2020, 23:54 (1449 dagen geleden) @ Marotick

Bedankt voor de reactie maar dat is niet wat ik bedoel.
Ik heb een a77 met een aluminiumkleurig front en daarbij is de stand stereo (met de meest linkse knop dus)links (dus totaal naar rechts gedraaid.)
Bij mijn tweede a77 met donker grijs front , moet voor stereo de meest linkse knop naar links worden gedraaid.(volgens de tekst op de knop).
Das toch vreemd.

revox a77

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-05-2020, 00:01 (1449 dagen geleden) @ Marotick

Zo kan je een heel orkest samenstellen a la Les Paul en Mary Ford.


Jack Marotick

er zijn toch wat verschillen :-) Les Paul deed zijn "multiplay" met twee Ampex machines en hij kon geweldig gitaar spelen. Hij bedacht ook nogal wat randapparatuur.

voor wie heimwee heeft naar How High the moon... https://www.youtube.com/watch?v=rITJyZVTfy4

revox a77

door soundman2 @, Wouw, 08-05-2020, 12:28 (1448 dagen geleden) @ vanpuffelen
Gewijzigd door soundman2, 08-05-2020, 13:14

Voor stereo moet de knop geheel linksom gedraaid worden op alle apparaten.
Het verschil zit hem in het feit dat in het ene geval de tekst op de knop staat en in het andere op het vaste front met op de knop een merkteken.
Het woord Stereo staat op het front dus links en op de knop met tekst rechts.

[image]
[image]
Zoek in je browser eens op Revox A77 en dan op afbeeldingen. De meeste versies staan daar op foto.
Mogelijk zitten op jouw recorder niet de juiste knoppen.
Een foto zou dat duidelijk kunnen maken.
Een langer verhaal over sound-on-sound (multiplay)en multitrack.
https://www.youtube.com/watch?v=gC1gq9vNkFk

revox a77

door vanpuffelen @, 08-05-2020, 13:30 (1448 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Allen,
Bedankt voor uw reactie,ik heb mij kennelijk behoorlijk vergist.
Maar nu is het duidelijk.
Heb nog een ander probleem met de weergave van een A77.
Eén kanaal (kan 1) is veel zachter dan het andere.
Ik denk dat het niet aan de insteek printjes ligt die heb ik uit een andere prima werkende machine gehaald.
Misschien iets op het moederbord.
Iemand suggesties ???
Gemeten bij 1Khz .Zou het een tantaaltje bij de balansregelaar kunnen zijn??

revox a77

door soundman2 @, Wouw, 08-05-2020, 17:01 (1448 dagen geleden) @ vanpuffelen
Gewijzigd door soundman2, 08-05-2020, 17:04

Zijn de koppen perfect schoon?
Maak op een goede recorder een testband met op beide sporen een constant signaal, bijv 1000Hz.
Met een ACmV meter kun je nu op de koppen meten en verder. Dat is de goede manier om de fout eruit te halen.
Tantaaltjes kan wel, zeker die witte blokjes zijn na jaren wel verdacht. Zonder enige meting die dingen vervangen is meestal kansloos omdat het nog veel meer kan zijn. Meten werkt sneller om de fout op te lossen. Wisselstroomimpedantiemeten aan de kop mag wel. Met een DC meter de weerstand meten doet de koppen min of meer permanent magnetiseren.

revox a77

door vanpuffelen @, 08-05-2020, 17:24 (1448 dagen geleden) @ soundman2

Hallo soundman2,
Ik heb een (zelfgemaakte )testband die op diverse recorders een goed resultaat laat zien.
Heb al diverse metingen met de scoop verricht maar daar nog geen passende conclusie
uit gehaald.
Op de volume potmeter meet ik wel verschil.(en natuurlijk op de uitgang)
Ook de instelling van de weergave kop is op max signaal gezet en azimuth bij 1Khz
is ok (ja dat moet bij een veel hogere frequentie)maar mijn doel is om bij 1Khz
gelijke waarden te hebben om te beginnen.
Zoals ik eerder vermeldde zijn de insteek printjes uit een prima werkende recorder.
Met de tantaaltjes bedoel diegene die aan weerszijden van de balansregelaar op met moederbord zijn gesoldeerd. Lijkt me trouwens knap lastig om daarbij te kunnen
of is het moederbord eenvoudig te verwijderen?

revox a77

door soundman2 @, Wouw, 08-05-2020, 21:30 (1448 dagen geleden) @ vanpuffelen
Gewijzigd door soundman2, 08-05-2020, 21:47

Ik ken de recorder niet van buiten.
Heb wel een complete service documentatie en meet apparatuur.
Met een scope kan wel, maar kleine signalen meet ik met een AC millivoltmeter, dan zie je gelijk de grootte van de afwijking links en rechts.
Omdat de ACmV ook de signalen kan meten van de kop, (een paar millivolt), is het redelijk eenvoudig het signaal te volgen en of L en R gelijk zijn. De voorversterkerprintjes voor L en R zijn apart en steekbaar, je kunt ze verwisselen en controleren of de fout mee verhuist. Dat kun je meten op de uitgangen van de printjes.
In de schakeling op de printjes zit een potmeterje P801, daarmee stel je de versterking naar het tweede deel in. De potentiometerjes vallen uiteen, zoals ook de andere instellers in de recordr, de lopercontacten vallen er af of hebben geen veerkracht meer, controleer ze dus.
Een andere mogelijkheid is dat je de aansluitingen van de koppen doorverbindt en daarop een toongenerator aansluit.Je weet sluit dan verschillen veroorzaakt door de koppen en/of de band uit.

revox a77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-05-2020, 00:29 (1448 dagen geleden) @ vanpuffelen

Dat verschil in volume kan verschillende oorzaken hebben. Eerste verdachten zijn de oude condensatoren. Meet die eens op en je ziet dat er niet veel meer over is van de oorspronkelijke waarde. Lange tijd liet ik de tantaaltjes zitten want die meette bijna altijd wel goed totdat ik eens een perfecte tantaal betrapte (goede waarde, lage ESR lage lek) dat hij in actie een gelijkstroom doorliet. Hij zat juist in de schakeling omdat te voorkomen. Jammer, maar al die oude troep moet er echt uit.
Een andere mogelijkheid is dat de kop of vuil is, of dat de kop niet op de juiste hoogte staat. Dat kan je optisch bekijken. De kop kan ook wat voorover of achterover staan. Met 1000Hz kan je de azimut niet afstellen, ook niet om de kanalen gelijk te krijgen. Je kan ook met hogere frequenties de fout maken dat je een valse azimut instelt. Beide sporen staan in een verschillende periode van de sinus. Je denkt dat het goed staat maar dat is dus niet zo. Een perfecte azimut bepaal je met meerdere frequenties dus een ruissignaal of een multi-toon signaal op de test band.
De testband? Hoe is deze gemaakt? Als dat een testband is die ooit gemaakt is met een half spoor recorder dan is die ongeschikt voor het afstellen van een kwart spoor recorder want dan valt het 2de kwart spoor (rechts) ongeveer tussen de 2 halve sporen in en geeft sowieso zo'n 6dB minder signaal af.
Een echte testband is gemaakt met een volspoor kop en dan is het veld over de hele breedte van de band gelijk.
Bij gebrek aan een juiste testband zou je ook een band kunnen nemen die ooit goed is opgenomen. Op de weergave printjes (links) zit een instelpotje waarmee je de weergave sterkte kunt regelen en ook al komen die printjes uit een andere machine waar het goed werkt toch zal het op een andere recorder weer anders zijn, heeft te maken met de druk van de band en de ene kop geeft meer signaal af dan de andere.
Kijk op de uitgangen van de revox of ze beide even hard zijn maar pas op want de balans regelaar moet natuurlijk eerst in balans gebracht worden. Speel eerst ch1 of 2 af en stel de balans in en zet dan de recorder op stereo. Als de pieken van het audio signaal de 0,7 Volt bereiken dan zit je redelijk goed. maar als het wat harder of zachter is maakt het ook niet veel uit, ik vertel straks waarom.
Als de beide signalen gelijk zijn op de uitgang, met audio gaat het lastiger dan met een echte testband dan kan je de VU meters op de recorder ook gelijk laten wapperen.
Als je met de machine wilt gaan opnemen is de testband niet meer nodig maar heb je een maagdelijke band nodig van de bandsoort die je in de toekomst wilt gaan gebruiken. Slim is om meteen naar een nieuwe band te gaan bijvoorbeeld de RMG LPR90 die een afregeling nodig heeft die in de buurt komt van de Maxell band.
Daarvoor moet je een toongenerator hebben (maar kan met een app in de mobiele telefoon) die je op 10.000Hz zet. Voer het signaal op -20dB in (anders overstuur je de band) en regel de bias (de potjes op de oscillator print) zo af dat je maximale output krijgt op de naband, waar je een meter aan hebt hangen. (een RTW meter is ideaal want die geeft van -60 tot +6dB aan en voor iedere dB zijn er 5 streepjes beschikbaar)
Nu je het maximale punt hebt bereikt draai je de oscillator sterkte verder op zodat het volume ca.5dB weer inzakt. Die 5dB is afhankelijk welk type band je gebruikt.
Als je nu de toongenerator beweegt van 20 tot 20.000Hz zal je zien dat het frequentie gebied al redelijk goed is. Het 2de potje van onderen af, op de opname printen, is voor het instellen van het opnamevolume. Regel die ook af dat 1000Hz ook op -20dB komt, net zo hard als hoe het binnenkomt. Check nogmaals het frequentie gebied en maak een correctie met de bias regelaar. Minder bias geeft meer hoog bij opnemen en maak het frequentie bereik daarmee zo recht mogelijk. Maar...
Er schuilt een Revox addertje onder het gras. De bovenste 2 potjes op de opname versterkerprint is een EQ instelling waarmee er wat extra hoog opgetrokken kan worden wat handig is als de koppen wat versleten zijn. Beide regelaartjes moeten op minimale EQ staan. Dat is voor het bovenste potje rechtsom voor de lage snelheid. En wil je dus aan het eind van de rit vinden dat je wat hoog extra nodig hebt dan moet je die langzaam tegen de klok in draaien om wat bij te geven. Het 2de potje van boven is voor de EQ instelling van de hoge snelheid en draait andersom dus gewoon naar rechts draaien om wat meer hoog te geven bij de hoge snelheid. Als je het goed doet kan je bij de hoge snelheid een rechte grafiek krijgen van 20 tot 20.000Hz en bij de lage snelheid minimaal tot 16.000Hz.
Even nog over de weergave instelling of dit no 0,7 of 1,5Volt moet zijn (+6dB afstelling) en waarom dat niet zoveel uitmaakt.
Normaal als een bandrecorder nieuw geleverd wordt dan is de afstelling door de fabriek gedaan en omdat mensen weleens of moetwillig te hard opnemen is er ingecalculeerd een oversturings reserve. Bij de omroep was dat 19dB en op amateur machines zal dat zo rond de 12dB zijn. Mocht je nu alles aan de zachte kant hebben dan is de oversturings reserve wat meer dan bedoeld. Nadeel, wat meer ruis van de band, voordeel je kan de meters ook wat meer in het rood laten wapperen en toch een goede opname maken. Staat de weergave te hoog dan heb je een kleine oversturings reserven maar dat merk je snel want je weet dan dat je niet te erg in het rood moet opnemen want dat klinkt dan vervormd dus je past wel op en het voordeel is dat de bandruis ook flink minder is.

Succes

Jack Marotick

revox a77

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 09-05-2020, 02:35 (1447 dagen geleden) @ Marotick

Jack
"....
Normaal als een bandrecorder nieuw geleverd wordt dan is de afstelling door de fabriek gedaan en omdat mensen weleens of moetwillig te hard opnemen is er ingecalculeerd een oversturings reserve. Bij de omroep was dat 19dB en op amateur machines zal dat zo rond de 12dB zijn. Mocht je nu alles aan de zachte kant hebben dan is de oversturings reserve wat meer dan bedoeld. Nadeel, wat meer ruis van de band, voordeel je kan de meters ook wat meer in het rood laten wapperen en toch een goede opname maken. Staat de weergave te hoog dan heb je een kleine oversturings reserven maar dat merk je snel want je weet dan dat je niet te erg in het rood moet opnemen want dat klinkt dan vervormd dus je past wel op en het voordeel is dat de bandruis ook flink minder is.
..."

Is dat niet ook sterk type band afhankelijk?
Bedoel dat af fabriek rekening houden met oversturing lijkt me een raar verhaal.
Alle boekjes schrijven voor 0dB en ja mag eens in de piekjes een tikje over rood gaan,
maar 0 is 0 voor opnamen.
Hooguit kan de ene band wat meer hebben dan de andere band.
Zou toch raar zijn dat men studio matig rekening gaat houden met eigenwijze personen.


Weet wel bv bij goede versterker dat eigenlijk die zo ontworpen moet zijn
knop vol open en nog binnen de specs, in echt zou de versterker wat meer kunnen maar wordt vervorming te hoog.
Zijn goedkope prut dingen waarbij je ziet dat bv bij half volume de pieken al afgevlakt worden ivm grenzen aan de voeding, maar goede versterker doet dat niet.
Kwestie van ontwerp.

Maar dat een Revox ontworpen is voor foutief gebruik?

revox a77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-05-2020, 09:05 (1447 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice, nee de Revox is niet ontworpen voor foutief gebruik maar wel om opname fouten niet meteen in de prullenbak te hoeven gooien. Als een versterker foutief gedimensioneerd is dan hoor je dat en neem je wat gas terug maar een opname die mislukt is is definitief. Vandaar de slag om de arm. Ook is natuurlijk van belang welke band de gebruiker ook gebruikt. De ene bandsoort is beter bestand tegen overmodulatie dan de andere. Dus ook alleen hiervoor moest er een slag om de arm gehouden worden. Op een gegeven moment waren band en machine dermate verbeterd dat de 0dB helemaal niet haalbaar bleek en de boel veel harder gemoduleerd kon worden. +6dB nam toen zijn intrede. Er zijn recorders op de markt gekomen die een schakelaartje hadden die de meter 6dB verzwakte zodat de opname harder werden omdat de gebruiker tot aan het rode vlak kon blijven opnemen.
Wat ik probeerde aan te geven is dat het halsstarrig vasthouden van de 0 dB niet echt nodig is. Sommigen mensen bewegen hemel en aarde om op de 0dB te komen en zijn heftig teleurgesteld als de 0dB wat harder dan wel zachter is terwijl het eigenlijk niet uitmaakt wat het is. De afwijking, welke kant ook, kan ook een voordeel zijn.
Vorig jaar heb ik wat testbanden gemaakt die wat harder waren dan de 0dB en sommigen mensen waren er blij om en andere vonden de banden niet goed want de 0dB was te zacht. Maar met de afstelling door de band kon de recorder uiteindelijk prima opnemen met de oude Maxell banden en ook met de nieuwe RMG/ ATR banden.

Jack

revox a77

door Paul Brouwer @, Haarlem, 09-05-2020, 10:24 (1447 dagen geleden) @ Marotick

Dat klopt wel maar is ook het gebruikte (ruis-)onderdrukking systeem van belang.
Als ik op mijn DBX-recorder kijk, zie ik het dolby-logo op +3db staan en in DBX-stand gaat die zelfs tot +9db.

Groeten,
Paul

--
[image]

revox a77

door soundman2 @, Wouw, 09-05-2020, 10:50 (1447 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door soundman2, 09-05-2020, 10:52

Op zich een interessante discussie, maar meten is weten. Ik gaf aan om de tape en de koppen uit te sluiten, door ze door te verbinden en een toongenerator aan te sluiten. De bron is dan voor beide kanalen identiek. In tegenstelling tot veel andere recorders is de gevoeligheid van de voorversterker bij Revox wel in de schema's vermeld. Daar sturen ze met een toongenerator 100mV via een weerstand van 1M Ohm de signaalader van de kop aan. Op de versterker moet je dan weer 100mV meten. Zelf vind ik dat een beetje dubieus, omdat je daarmee een fout in de kop niet uitsluit, tenzij je ook het signaal meet achter de weerstand van 1 M Ohm.
Ik gaf ook al aan dat met name de witte tantaaltjes waarschijnlijk allemaal slecht zijn. Als je er een uitsoldeert, is er bij de pootjes altijd wat troep te zien.
Ook de druppeltantaaltjes hebben niet het eeuwige leven.
Vergeet ook de RIFA bommetjes niet. Volgens mij zitten er zeven stuks in.

revox a77

door Johan TEAC @, Steenbergen, 15-05-2020, 22:19 (1441 dagen geleden) @ soundman2

De soundman2 methode is gebruikelijk op philipsdeks
daar heb je ook geen testband meer nodig.
Philips heeft ook speciale din pluggen waar rechtstreeks een verbinding is naar de koppen.
je zet dan alle signalen gelijk en word je afspeel trap het meetapparaat om de recording goed te krijgen. ikzelf kopie deze methode ook op teacs en zelf op akai's wat hele mooie resultaten leverd voor afspelen en opnamen.
het verschil wat je meet is meestal wat er al gezegd is slechte componenten. geluid caps vervangen is een goede start. en stap voor stap met een scoop meten gaat meestal het snelste.

koppen vuil is ook vaak een oorzaak en de bandloop controleren.
als ik de bandloop verdenk ga ik meestal met een wattestaafje de band wat manipuleren. kijken of je verbetering ziet als je de band wat scheef drukt.

Ik heb een unitra hier gehad waar het afspelen omlaag getrokken werd door een slechte diode van de vu-meters.

stap voor stap alles controleren en niet te snel potmeters verdraaien dan maak je het meestal erger door.

MVG Johan

revox a77

door vanpuffelen @, 15-05-2020, 23:28 (1441 dagen geleden) @ Johan TEAC

Bedankt voor uw reactie , ook de andere leden van het forum.
Inderdaad was de weergave kop niet helemaal schoon , is ook wat lastig te zien
doordat er een metalen kapje rond zit.De bovenkant was vuil en dat is geloof ik spoor één.
Verder heb ik de balanspotmeter gemeten en die was 27K en de andere zijde 32 K.
Heb deze gewisseld met ééntje die allebij 27K is.
Ook de tantaaltjes die bij de balansreglaar horen zijn vervangen.
Op een gegeven moment , bij het afspelen van mijn "testband"
had ik op beide kanalen een goed signaal op de scoop bij 1Khz en ook bij 8Khz.
Ik kwam er achter dat bij het spoelen het linkse bandgeleider lager wat herrie maakte
en heb deze vervangen.
Nogmaals de testband afgespeeld en nu heb ik geen signaal meer op beide kanalen.
Voor mij nog even een raadsel.
Ik zie wel bij stereo stand een soort van twee sinussen maar die zie ik ook als de band niet loopt. Op de stand kanaal 1 of op kanaal 2 heb ik bij afspelen geen signaal.
Word vervolgd.

revox a77

door Marotick ⌂ @, Huizen, 22-05-2020, 09:19 (1434 dagen geleden) @ vanpuffelen

Misschien loopt de band voor het afschermklepje langs?

Jack

revox a77

door Bert V. @, Amstelveen, 22-05-2020, 15:37 (1434 dagen geleden) @ vanpuffelen
Gewijzigd door Bert V., 22-05-2020, 15:38

Heb je nu geen signaal bij afspelen van een band, of ook geen signaal in de opname stand (keuzeschakelaar op input).?
Heb je geen signaal in de weergave-stand dan zou de band gedraaid kunnen zijn ("gevoelige" zijde aan de buitenkant) maar dan zou je toch wel iets moeten horen,
Dat het linkerspoor slechter/vervuild was komt omdat dat spoor aan de buitenzijde van de band ligt, (ik meen ook dat dit de 4-sporen-versie van de A77 betreft; bij half-(2)spoor recorders treedt dat verschil nauwelijks op.)
Deze buitenzijde van de band (spoor1) vervuilt wat eerder en wordt tevens ook door een niet helemaal correcte bandloop (bandgeleiding) sneller beschadigd, dus meer kans op vervuiling en "drop-outs".
Dat linker lager is een kogellager; Jack(Marotick) is gespecialiseerd in o.a. de A77, en kan je wel aan een ander lager helpen; (vergeet dan vooral niet de bijgeleverde dunne vulringetjes te plaatsen!

Bert

revox a77

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-05-2020, 23:33 (1441 dagen geleden) @ Maurice


Is dat niet ook sterk type band afhankelijk?
Bedoel dat af fabriek rekening houden met oversturing lijkt me een raar verhaal.
Alle boekjes schrijven voor 0dB en ja mag eens in de piekjes een tikje over rood gaan,
maar 0 is 0 voor opnamen.
Hooguit kan de ene band wat meer hebben dan de andere band.
Zou toch raar zijn dat men studio matig rekening gaat houden met eigenwijze personen.


Nee Maurice, zoraar is het verhaal van jack niet. studiorecorders hebben steeds een "headroom", niet om rekening te houden met eigenwijze personen, maar gewoon als het op te nemen geluid plots te hard wordt net meteen in de vervorming te draaien.

Nu, voor analoge recorders, die niet meteen 100% vervormen bij oversturing werd een Headroom van 9 à 12 dB aangehouden (afhankelijk van het land) De 0dB zit dus 9dB of 12dB lager dan daar waar de vervorming heel ernstig wordt. Bij digitale recorders, die bij oversturen meteen gaan vervormen is een headroom van 18dB gebruikelijk. Let op, dit geld voor radio en TV studio. In een opname studio wil je zoveel mogelijk dynamiek en weet je al een beetje op voorhand welk niveau er op je afkomt. dan ga je dichter naar de limiet.
Ook voor finale master voor CD bvb moet je geen headroom overhouden (zou zonde zijn) maar daar is altijd discussie over geweest. reden dat niet iedere CD even luid klinkt..

groeten

Kris

powered by my little forum