diode voor L4X42T (Algemeen)

door gbr @, 11-05-2020, 23:51 (1446 dagen geleden)

Beste forumleden,

Wie heeft voor mij een diode 2,1ST1 voor mijn L4X42T radio? In het schema is het GR5. Zie de foto.

Alvast bedankt en vriendelijke groet, René

[image]

diode voor L4X42T

door Wim Schoonhoven @, Eemnes, 12-05-2020, 07:37 (1445 dagen geleden) @ gbr

Op dit forum uitgebreid behandeld nov. 2012.
Vraag was diode door Sietze Osinga.

Bovenstaande ter info.

--
Wim Schoonhoven

diode voor L4X42T

door gbr @, 12-05-2020, 09:55 (1445 dagen geleden) @ Wim Schoonhoven

Hallo Wim,

Dank voor de tip naar deze interessante draad. Ik had hem gisteravond al gelezen.

Nu hoop ik maar dat er iemand is die de gezochte diode voor mij heeft.

Met vriendelijke groet, René

diode voor L4X42T

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 10:09 (1445 dagen geleden) @ gbr
Gewijzigd door soundman2, 12-05-2020, 10:32

Twee of drie Si diodes in serie of een stabistor (is meer diodes in een behuizing, zoals een BZX75C2V1) gaat ook wel werken.

diode voor L4X42T

door gbr @, 12-05-2020, 10:48 (1445 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Dat is de optie die ik als allerlaatste wil toepassen.

Ik hoop dat iemand is die een originele diode 2,1ST1 heeft voor mijn L4X42T.

vriendelijke groet, René

diode voor L4X42T

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 10:59 (1445 dagen geleden) @ gbr
Gewijzigd door soundman2, 12-05-2020, 11:18

Ik zou hem nu als allereerste gebruiken. Je kunt dan verder met het herstel van het toestel.
Het is natuurlijk niet origineel, maar de wijziging is altijd omkeerbaar, mocht je nog een originele diode vinden.
Allerlaatste?
Wat zijn er dan nog meer voor mogelijkheden?
In het draadje van Sietse schreef ik al dat de diode simpel en alleen dien de voor de basisspanning van de stuurtransistor. Tevens wordt dan de spanning +3 daarvan afgeleid. Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is.
Hieronder het schema in oervorm.
Je kunt gewoon in de schakeling meten of je diode nog heel is. t.o.v. spanning +1 moet er ca 2,1 volt over vallen. Daarbij is +1 dan het hoogst en de spanning naar de basis 2,1V lager.
De transistor is hier een stroombron.
[image]

diode voor L4X42T

door gbr @, 12-05-2020, 11:21 (1445 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Dank je voor je uitleg. Ik probeer altijd eerst de originele onderdelen te verkrijgen en als dat niet lukt zal ik terug moeten vallen op 3x si-diode in serie of een zener van 2,1V. Ik wacht eerst nog even af of er nog meer reactie - misschien met een aanbod - komen. Vriendelijke groet, René

diode voor L4X42T

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 11:43 (1445 dagen geleden) @ gbr
Gewijzigd door soundman2, 12-05-2020, 11:51

Dat kan een moeilijkee en lange weg worden. Al de tijd dat je zit te wachten op een nieuw onderdeel, kun je niets verder doen aan het herstel, vervolgens weer wachten op een origineel van het volgende defecte onderdeel etc.
En is de diode defect? Meetresultaten heb je nog niet gegeven. Ik begreep dat de foto niet van jouw toestel is.

diode voor L4X42T

door gbr @, 12-05-2020, 12:41 (1445 dagen geleden) @ soundman2

Hallo Henk,

Natuurlijk had ik ook graag een originele diode binnen 1 daq in mijn bezit. Maar ik vind dat de forumleden ook tijd moeten hebben om te reageren. Daarnaast kan het opzoeken van een onderdeel wat tijd in beslag nemen: niet iedereen heeft alles vooraan liggen. Dus wachten hoort er bij. Hopende dat er een originele diode wordt aangeboden.

De foto is niet van mij. Maar is een gekopieerd gedeelte van de foto uit de draad destijds van Sietze Ozinga. Mijn L4X42T ziet er identiek uit.

Ik heb de diode willen loshalen van de print omdat ik deze diode verdacht vond. Helaas is er toen een pootje vanaf gebroken. Gezien de groene plastic behuizing is het mij niet gelukt om een draad aan te solderen.

Vriendelijke groet, René

diode voor L4X42T

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 15:54 (1445 dagen geleden) @ gbr
Gewijzigd door soundman2, 12-05-2020, 15:55

Ik heb de diode willen loshalen van de print omdat ik deze diode verdacht vond. Helaas is er toen een pootje vanaf gebroken.

Zoals ik al schreef, was met een eenvoudige meting na te gaan of de diode nog in orde was, zonder iets los te halen.
Overigens heb ik ook niet zoveel op voorraad in de kast liggen, maar ik werk wel efficienter.
Tijdelijke vervangers zijn diodes zoals ik schreef, bijv een BZX85C2V1. Die heeft niet iedereen in de kast liggen, maar een simpele si diode als een 1N4148 en dergelijke, mag in de la van een hobbyist eigenlijk niet ontbreken, net als simpele transistors zoals bc547 etc. Die dingen gaan tegenwoordig per kilo en je kunt er van alles mee proberen of knutselen, zonder dat het gelijk kapitalen kost. (<10 cent per stuk?)
Je hebt al een aanbieding voor een diode, verzenden kost 2 euro, dat is niet zo veel, maar al 20 keer de waarde van een si diode. Vervolgens kom je er dan misschien achter dat er meer aan de radio mankeert. Of je het benodigde onderdeel dan weer snel vind is niet zeker. Je zou een nieuw onderdeeltje kunnen bestellen. In een webwinkel betaal je dan al weer gauw 3 a 4 euro verzendkosten.
Zo wordt een leuke hobby toch nog kostbaar. Zou je het toestel voorlopig repareren met wat alternatieven en het werkt, kun je in één keer de onderdelen bestellen die je nodig hebt. Zijn dat er meerdere heb je maar eenmalig verzendkosten.
Een extra bijkomstigheid is ook nog dat lukraak onderdelen vervangen meestal geen werkend toestel oplevert. De diode is verdacht? Waarom? Was hij wel stuk?. Na demontage is niet meer na te gaan of de diode stuk was. Met wat geluk en een paar euro verder weet je het pas........
Je moet dit verhaal niet zien als een vermaning, maar als een goed bedoelde tip om een niet werkend toestel in orde te krijgen, door metingen te verrichten en onderdelen te vervangen die defect zijn. Complete printen zijn verwoest door het onnodig uitwisselen van niet defecte onderdelen.
Er kan van alles fout gaan. Ik noem een paar voorbeelden.
*Er wordt een verkeerd onderdeel teruggeplaatst.
*Er wordt een goed onderdeel verkeerd teruggeplaatst.
*Er ontstaat een tinsluiting door een vallend druppeltje soldeer.
*Er laten printsporen los door een veel te hete soldeerbout. De oude hardpapieren printplaten zijn veel slechter bestand tegen hitte als de tegenwoordig vaker gebruikte epoxy printen.
*Er zijn lieden die in electronica ook soldeerpasta etc als vloeimiddel toepassen.

Toch wens ik je succes met de reparatie en zonder geluk vaart niemand wel, toch?
mvg
Ik heb het allemaal voorbij zien komen.......

diode voor L4X42T

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-05-2020, 16:20 (1445 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 12-05-2020, 16:21

Een leuke voor in jouw rijtje: "nieuwe onderdeel bleek na lang zoeken ook stuk"

Dat kan dus ook gewoon aan de fabrikant daarvan liggen. Fouten die je zelf onbedoeld introduceert noem ik altijd "achteruitrepareren".

diode voor L4X42T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-05-2020, 18:56 (1445 dagen geleden) @ soundman2

Ja maar dat zoeken en wachten is nu eenmaal ook een groot deel van de radio hobby,
of welk ander oud project.

30jr geleden met mijn Renault 16 GL uit 1969.
o.a. de radiateur zo lek als mandje.
Na lang zoeken vond ik een hagel nieuwe originele binnenwerk raamwerk.
Deze laten solderen met delen van de oude.
Nu kon ik gewoon standaard een nieuwe kopen van een nieuwer model,
maar ja dit oude type was iets kleiner met fijner maaswerk etc.

En door de chrome gril zag je die radiateur zitten.
Groots bekijks altijd bij auto shows en de R16's op een rij.
Van de oudjes was er 1 met nog werkelijk originele radiateur.
"Hoe kom je daaraan!!" was geregeld de opmerking.

Stom dat ik die kar ooit weer weggedaan heb,maar ging echt niet meer.
Zoveel werk en tijd er ingestoken, de koper klojo heeft hem nog gesloopt ook.
Was pracht wagen uniek een GL type.
Win ik de lotto is dat eerste wat ik weer koop.

http://home.kpn.nl/mghamm/Renault/renault.htm
Jammer foto's niet meer aanklikbaar, raar eens kijken.
Je ziet net boven nummerplaat dat grijze vlak, d's de nieuwe.
[image]

diode voor L4X42T

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 19:21 (1445 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 12-05-2020, 19:24

Ach Maurice, als dat stelletje vandalen vroeger de boel niet kort en klein geslagen had, was de wereld vergeven van waardeloze voorwerpen.
Er zijn dingen nu miljoenen waard omdat er nog maar eentje over is:-D

Ja maar dat zoeken en wachten is nu eenmaal ook een groot deel van de radio hobby,

of welk ander oud project.
Het vervelende is dat de vraag soms na maanden weer opduikt en dan moet ik alles weer uit die grijze massa terughalen.

diode voor L4X42T

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-05-2020, 10:06 (1444 dagen geleden) @ soundman2

Bedoel de oude herstel projecten trachten met originele onderdelen voor elkaar te krijgen.

zie de vele vragen.
Alles valt te moderniseren, maar soms is de zoektocht ook leuk om net dat ene
onderdeeltje origineel te krijgen.

diode voor L4X42T

door soundman2 @, Wouw, 13-05-2020, 10:31 (1444 dagen geleden) @ Maurice

Bedoel de oude herstel projecten trachten met originele onderdelen voor elkaar te krijgen.

zie de vele vragen.
Alles valt te moderniseren, maar soms is de zoektocht ook leuk om net dat ene
onderdeeltje origineel te krijgen.

Het ging mij niet om iets te moderniseren. Ik gaf zelfs aan dat de wijziging eenvoudig omkeerbaar is als een origineel onderdeeltje gevonden wordt.
Het gebeurt zo vaak,bijv een oude radio waar de verkeerde knoppen op zitten. Je kunt dan wachten met de restauratie of herstel, tot je de goede knoppen hebt, maar in mijn ogen schiet dat niet op. Wil je de radio toch gebruiken, dan zal je een tijdelijke voorziening moeten treffen.
Zo ging het ook met de radiator in jouw Renault. Met een alternatief kon je weer de weg op. Je had ook kunnen wachten tot er een gaaf origineel exemplaar voorbij komt. Dat kan zomaar jaren duren of misschien wel nooit. Ik denk daarom dat jij om die reden de auto niet voor jaren in de opslag zou zetten.

diode voor L4X42T

door g-rely @, Lelystad, 12-05-2020, 10:49 (1445 dagen geleden) @ gbr

Ik heb deze NOS voor je. Hij lijkt er wel een beetje op.
Ik hoor wel of je 'm wilt. €2 incl. verzenden.
Gerard (Lelystad)
[image]
[image]

diode voor L4X42T

door gbr @, 12-05-2020, 11:14 (1445 dagen geleden) @ g-rely

Hallo gerard,

Bedankt voor je reactie.

Ik neem de diode graag van je over maar is dit een 2,1ST1? De uitvoering kan natuurlijk anders zijn als de eigenschappen maar identiek zijn.

Ik stuur je een PM.

diode voor L4X42T - nog steeds op zoek

door gbr @, 12-05-2020, 19:16 (1445 dagen geleden) @ g-rely

Hallo Gerard,

Als niet duidelijk is welk type dit is dan ga ik nog weer verder zoeken.

Wie heeft er voor mij een diode 2,1ST1? Deze diode zit in een L4X42T en is GR in het schema.

Vriendelijke groet, René

diode voor L4X42T - nog steeds op zoek

door g-rely @, Lelystad, 12-05-2020, 19:40 (1445 dagen geleden) @ gbr

Er staats niets op behalve de + en een 3
Groet, Gerard

diode voor L4X42T - nog steeds op zoek

door soundman2 @, Wouw, 12-05-2020, 19:51 (1445 dagen geleden) @ g-rely

Er staats niets op behalve de + en een 3
Groet, Gerard

Uit het tabelletje in de oude aangehaalde thread zou dat kunnen slaan op het aantal seleniumpilletjes dat er in zit. In dat geval dan 3 stuks. Zou dus zomaar kunnen wezen. Sluit het onderdeel met een weerstandje van een paar K Ohm aan p een spanning van een volt of vijf tot tien. Je kunt de spanning dan zo meten.
De weerstand begrenst de stroom tot maximaal 2mA bij tien Volt

diode voor L4X42T - nog steeds op zoek

door gbr @, 14-05-2020, 22:14 (1443 dagen geleden) @ g-rely

Hallo Gerard, vandaag de diode provisorisch gemonteerd en functioneert. Hartelijk dank, René

diode voor L4X42T

door HM @, Hilversum, 17-05-2020, 10:31 (1440 dagen geleden) @ gbr

Ik heb even gemeten aan dat soort diodes :

Groen met rode stip en 3 :
[image]

Zwart met rode stip en 2 :
[image]

diode voor L4X42T

door gbr @, 17-05-2020, 22:00 (1440 dagen geleden) @ HM

Hallo Hans, ik heb een mail gestuurd, René

powered by my little forum