Vreemd cirkeltje met cursor. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2020, 14:36 (1433 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 17-05-2020, 15:17

Op het scherm van mijn laptop zit een vreemd doorzichtig cirkeltje met een eigen cursor. Het zit op alle schermen. Het is zeker geen displayfout (touchscreen), want bij een restart is het blauwe scherm even schoon. Als je je vinger er op legt verdwijnt het, je hoeft geen kracht op het touch screen uit te oefenen Het OS is W10. Vanmorgen stond op dezelfde plaats een lijnvierkantje.
"Opnieuw opstarten" helpt niet.
De gewone cursor is er ook maar nauwelijks te besturen,
Ik heb foto's gemaakt Wat zou het kunnen zijn?
[image]
Het rondje heeft soms een eigen cursor.

[image]
Bij het afmelden en opnieuw opstarten verdwijnt het cirkeltje om even later weer te verschijnen.


[image]

[image]
Ik heb de icons even geparkeerd, Het rondje zie je altijd. Het is transparant.
Avast vindt in elk geval niets bijzonders.
Edit:
Ik had het over een opnieuw ostarten.
Na dat ik de computer helemaal heb afgesloten, lijkt het weg te zijn.

[image]
Na een compleet nieuwe opstart is het weg, maar voor hoe lang??????

Vreemd cirkeltje met cursor.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 17-05-2020, 15:23 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Jij hebt dus een andere muispointer geïnstalleerd.
Ga naar instellingen => toegankelijkheid => cursor en aanwijzer en zet het als onderstaand.

[image]

Groeten,
Paul

--
[image]

Vreemd cirkeltje met cursor.

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2020, 16:51 (1433 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Het cirkeltje had een eigen(wijze) cursor. De gewone cursor was wat ik noem zeer zenuwachtig.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 17-05-2020, 17:17 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Het cirkeltje had een eigen(wijze) cursor. De gewone cursor was wat ik noem zeer zenuwachtig. <???>

Jij moet onlangs iets nieuws geïnstalleerd hebben of mogelijk iets gedownload. Die muispointer is verre van "windows standaard".

Groeten,
Paul

--
[image]

Vreemd cirkeltje met cursor.

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2020, 17:48 (1433 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Mijn muispointer is ook zo'n pijltje. Raak ik een klikbaar item, dan wordt het een handje.
Zelf heb ik de muissettings nooit aangepast. Het is overigens geen muis, maar een touchpad en bovendien een touchscreen. ic de laptop is een AKOYA nootboekje E1232T

Vreemd cirkeltje met cursor.

door BertZonn @, Kruisem, België, 17-05-2020, 20:40 (1433 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo, ik heb dit vorige week ook bij iemand op Youtube gezien. Ik was op zoek naar informatie over Arduino omdat ik zo'n ding gekocht heb bij een Chinese internetwinkel en ik kwam toevallig op zijn filmpje uit. Hij legde ook dingen uit en onder het pijltje van de muis had die man een gele cirkel. Mogelijk ergens een instelling in Windows?

Vreemd cirkeltje met cursor.

door Paul Brouwer @, Haarlem, 17-05-2020, 21:00 (1433 dagen geleden) @ BertZonn

Dat zijn pointers die je in diverse kleuren en maten kan downloaden. Binnen Windows ken ik alleen maar een indicator van de muispositie op dat moment als je de CtrL-toets indrukt.

Configuratiescherm => Muis => Optie voor aanwijzer => het onderste vinkje

[image]

Groeten,
Paul

--
[image]

Vreemd cirkeltje met cursor.

door BertZonn @, Kruisem, België, 17-05-2020, 21:03 (1433 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Bedankt Paul, ik wist dit niet. Ik zag het stom toevallig op Youtube en nu las ik het hier.

Ik ben ook toevallig op dit Forum beland omdat ik sinds gisteren een nette Revox A77 heb staan.
Was op zoek naar informatie en ook dit forum lijkt mij interessant. Ik ben ook lid bij Audiofreaks maar dat is een beetje stil geworden. Weinig nieuwe reacties en ook de bekende mensen hoor je niet meer.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-05-2020, 15:34 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Hoe weet je zeker dat het geen fout is van je touchscreen?

Soms gaan die een eigen leven leiden.. heb er ooit zo eentje gehad die met momenten de muispointer altijd naar dezelfde plaats deed gaan. Heel vervelend, want gebeurd altijd op een ongepast ogenblik. Heb toen , na het xte incident de driver voor touchscreen uitgeschakeld om er vanaf te zijn, in afwachting van een ander scherm.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2020, 16:50 (1433 dagen geleden) @ kris

Zoals je op de foto's kan zien is het een zuiver cirkeltje. Een fout in het display zal meestal niet zo'n mooi figuurtje geven.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door kris ⌂ @, Gent, België, 17-05-2020, 17:36 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Zoals je op de foto's kan zien is het een zuiver cirkeltje. Een fout in het display zal meestal niet zo'n mooi figuurtje geven.

Dat bedoel ik niet.. is het een Touchscreen? Een van de figuurtjes die kan ontstaan als de touch denkt dat er ergens constant getikt wordt is zo een keurige cirkel.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door soundman2 @, Wouw, 17-05-2020, 17:43 (1433 dagen geleden) @ kris

Het is een touch screen. Evenwel na het compleet uitzetten van de laptop en weer helemaal van voor af aan opnieuw opstarten,is het weggebleven.
Aanvankelijk had ik via het menu van W10 de opdracht gegeven "opnieuw opstarten". Dat is kennelijk toch weer anders als afsluiten en weer opstarten.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door Hersteller @, Haarlem, 18-05-2020, 00:02 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Ik heb dit eerder gezien bij Microsoft surface tablets. Het is een fout in de digitizer, er is een kontakt op dat punt. Meestal niet herstelbaar.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 18-05-2020, 00:15 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Bij opnieuw opstarten krijgt de hardware alleen een gewone reset en wordt niet spanningsloos gemaakt. Als er in de digitizer wat dieper in de hardware een probleempje zit dan helpt kennelijk alleen spanningsloos maken.

Ik zou ook de plaat nog even goed poetsen. Het scherm bedoel ik dan dus ;-) Geleidende vuilsporen kunnen ook rare dingen doen met digitizers.

Vreemd cirkeltje met cursor.

door kris ⌂ @, Gent, België, 18-05-2020, 08:23 (1433 dagen geleden) @ soundman2

Zoals Maarten al aangaf is er een verschil tussen herstarten en eens helemaal uitzetten.

touchscreen maakt gebruik van stukje hardware, die na weken werken wel eens een "vals" punt kan opslaan, en dan krijg je zo een cirkel. Als het wegblijft is het scherm ok, komt het na enige uren terug dan zit daar een fout. (Driver uitschakelen is dan een oplossing om verder te kunnen, zonder touchscreen)

powered by my little forum