Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen (Algemeen)

door BertZonn @, Kruisem, België, 21-05-2020, 15:57 (1408 dagen geleden)

Beste mensen,

sinds enkele dagen een mooie Revox A77 hier staan. Gezien de mogelijke problemen met de Rifa's en de motor condensatoren heb ik deze intussen al besteld dus dat gaat goed komen.

Wat mij wel opvalt is dat de A77 alles in mono opneemt. Zelfs als ik slechts 1 ingang gebruik en de ander open laat, ik druk ook maar 1 knop in bij de VU meters en ik luister naar de signalen op de OUTPUT dan heb ik toch signaal over links en rechts. Als ik de koptelefoon aansluit aan de voorkant dan hoor ik ook beide kanalen. Waar zou ik dit moeten zoeken?

Als ik ook luister met de koptelefoon en de balans staat in het midden dan klinkt het geluid vervormd. Zodra ik de balansknop naar links of naar rechts draai dan klinkt het geluid weer goed maar dan hoor ik dus maar 1 kanaal, links of rechts.

Ik dacht eerst dat er mogelijk een sluiting zat in de aansluiting van de koptelefoon maar als ik daar de draadjes los haal maakt dat niets uit.

Het lijkt wel of ergens in de A77 de signalen worden kortgesloten. Ik heb ook mijn signaal op de microfoon ingangen gezet maar daar ook hetzelfde verhaal.

Hebben jullie enig idee waar ik dit zou moeten zoeken?

[image]

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door A. Ouwehand @, Amersfoort, 21-05-2020, 16:50 (1408 dagen geleden) @ BertZonn

Beste Bert,

Met belangstelling las ik uw vraag over uw Revox A77.
Ik kan u daar niet mee helpen, echter mocht u Facebook gebruiken, kijk en/of sluit u aan bij de Bandrecorder fans Nederland

U zal met uw vraag aldaar zeker geholpen worden.

Mvg,
Tony Ouwehand

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door BertZonn @, Kruisem, België, 21-05-2020, 17:17 (1408 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Ik ben ook al forumlid op Audiofreaks.nl maar het lijkt wel of daar geen bandrecorderfreaks meer aanwezig zijn. Ik zal eens kijken op het forum dat u genoemd heeft. Hopelijk is daar nog wel iemand wakker.

Mercikes!

Mvg
Bert

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 21-05-2020, 18:06 (1408 dagen geleden) @ A. Ouwehand

Verwijzen naar andere fora is absoluut toegestaan dus géén kritiek wat dat betreft!

Wel een algemene waarschuwing voor de gebruikers daarvan dat Facebook een vluchtig en slecht doorzoekbaar privé internet betreft en dus in principe minder geschikt om fora te vervangen.

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door Bert K @, Elst Gelderland, 30-05-2020, 02:19 (1399 dagen geleden) @ Forumbeheer

Wel een algemene waarschuwing voor de gebruikers daarvan dat Facebook een vluchtig en slecht doorzoekbaar privé internet betreft en dus in principe minder geschikt om fora te vervangen.

Daar ben ik het wel mee eens.
Maar aan de andere kant krijg ik daar oplossingen voor problemen waar ik wat mee kan die ik op de diverse fora niet krijg.

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 30-05-2020, 09:37 (1399 dagen geleden) @ Bert K

Maar die kan je dan weer op fora posten zodat ze zoekbaar zijn en behouden blijven voor de toekomst ;-)

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door Bert K @, Elst Gelderland, 31-05-2020, 02:32 (1398 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Maar die kan je dan weer op fora posten zodat ze zoekbaar zijn en behouden blijven voor de toekomst

Ja daar heb je wel een puntje.
Maar wie garandeert mij dat een fora het eeuwige leven heeft?
Kennis die ik op face op doe deel ik op ook de fora's als er om gevraagd wordt.

--
Mg.
Bert.
Audio liefhebber

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door Marotick ⌂ @, Huizen, 21-05-2020, 23:54 (1407 dagen geleden) @ BertZonn
Gewijzigd door Marotick, 21-05-2020, 23:58

Eerst over de opname keuze:
Als beide opname kanalen gekozen staan dan zou de linker meter het signaal van CH1 moeten aanwijzen en de rechter wijzer van CH2. Om het te horen moet je de monitor ook op stereo zetten.
Kies je alleen opname links in dan gaat naar het linker kanaal het mono signaal dus CH1 en CH 2. Om dat te horen moet de monitor schakelaar op CH1 staan.
Het was slim van Revox om beide signalen CH1 en CH2 naar dat ene gekozen opname kanaal te sturen want zo neem je dus mono op wat stereo de recorder binnenkomt. Wil je dat geluid ook stereo ook opnemen dan moet je beide opname kanalen ook kiezen.

Het andere probleem lijkt dat de massa verbinding van de koptelefoon is uitgevallen. Als je de balans in het midden hebt dan gaat er naar de koptelefoon links minus rechts en zal er weinig signaal te horen zijn en vaak ook vervormd. Bij het verdraaien van de balans gaat die aftrek van links minus rechts niet meer op en gaat er 1 kanaal naar de koptelefoon, beide schelpen, en dat gaat goed.
Kijk dus naar de massa aansluiting van of de koptelefoon of die van de Revox.

@Tony Ouwehand
Om bij problemen door te verwijzen naar andere fora vind ik raar want dan zouden we dit forum beter kunnen opheffen en alleen gaan doorverwijzen. Doorverwijzen begrijp ik best als er na enige tijd hier geen oplossing aangeboden wordt of dat er een vraag gesteld wordt dat buiten de kennis van dit forum valt. Maar stereo - links - rechts en mono of een tegen fase probleem dat zouden we hier toch moeten kunnen behandelen.

Jack Marotick

Revox A77 lijkt alles in mono op te nemen

door Johan TEAC @, Steenbergen, 26-05-2020, 15:53 (1403 dagen geleden) @ Marotick

Hoi Allen

Eens met Jack we zijn hier om het samen op te lossen en uit te puzzelen.

Ben sins korte tijd ook eigenaar van een Revox ja onder een meter stof vandaan gehaald. maar na wat poetswerk komt er toch wel een mooie machine te voorschijn. heb hem nog niet laten spelen want de kapstan rol lag als groene smurfensnot onder in de machine. Nieuwe is besteld even wachten toch.

Nu het probleem ik heb vaak als ik iets ouds opknap dat de potmeters gewoon slecht werken. je zult het al geprobeerd hebben maar potmeters schoon maken draaischakelaars schoonmaken alle mechanische verbindingen schoonmaken en smeren. ieder heeft daar zijn spuitbusje of olie pintje voor. Ikzelf WD40 is een bende op de printplaat naderhand maar dat is schoon te maken.
maar vooral open schakelaars/ schijfschakelaars zijn vaak een groot probleem.
Bij een A3300 A2300 probeer ik niet eens te spelen voordat ik de schakelaars behandeld heb.
vallen kanalen weg en vervormen geweldig.

daarna meestal caps controleren wie staat er in sluiting levert ook altijd vervorming op.
dan met een Revox kun je op allerlei manieren kopieren (weet ik het fijne nog niet precies van)
staan alle schakelaars goed.

[image]

MVG Johan TEAC

powered by my little forum