Wereldontvanger (Algemeen)

door Hardertje82 @, 27-05-2020, 09:30 (1423 dagen geleden)

Goedemorgen mensen

Ik ben nieuw hier op het forum en heb gelijk een vraag
Ik heb onlangs een artec wereldontvanger gekocht
En wil ik graag de 70cm en 2 meter ontvangen
Wat is daar de beste antenne voor??zonder metalen voet
Ik heb een pl aansluiting [image]

Wereldontvanger

door Bredero @, Vlaanderen, 27-05-2020, 11:58 (1423 dagen geleden) @ Hardertje82
Gewijzigd door Bredero, 27-05-2020, 12:08

Wat bedoel je met "zonder metalen voet" ? Een VHF/UHF antenne moet altijd kunnen bevestigd worden, tenzij gewoon gebruik gemaakt wordt van een staaf antenne.De DIAMOND MR77 is een goedkope antenne.

Wereldontvanger

door Oldtimer @, Oegstgeest, 27-05-2020, 12:33 (1423 dagen geleden) @ Bredero

De DIAMOND MR77 is een goedkope antenne.

Klopt, maar de Diamond MR77 is ontworpen voor mobiel gebruik en heeft een metalen kleefvoet die de TS juist wil vermijden.
Een andere optie is een Diamond X-30N of een X-50N, die zijn wel duurder dan een Diamond MR77 maar ze hebben geen metalen voet en als bonus een grotere versterking.
Het nadeel voor de TS is dat die antennes een N-connector hebben (gebruikelijk voor VHF/UHF) i.p.v. een PL259 connector maar dat probleem kan opgelost worden door het gebruik van een verloopsteker of vervanging van de PL259 connector op de ontvanger door een N-connector

Willem PE7WFS

Wereldontvanger

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 27-05-2020, 14:58 (1423 dagen geleden) @ Hardertje82

Je ontvanger wordt afgebeeld en beschreven bij Radiomuseum.org, zie hier.

Er zitten drie sprieten op en voordat je een "betere" antenne vindt, moet je bedenken wat je ontvangen wilt. De sprieten zijn rondom gevoelig en zitten vast bovenop je radio. Je hebt al betere ontvangst als je een spriet via een coaxkabel aansluit en heel hoog plaatst, bv op je dak.
Voor 2m zou je een dipool kunnen maken, die is dan ongeveer 1m lang.
Voor 70cm kun je een bierblik-antenne maken en die hoog ophangen.
Een paar jaar terug heb ik een paar antennes gemaakt voor DAB+ en vergeleken, de aangepaste bierblikantenne kwam er als beste uit. Hier is mijn lezing over DAB+ antennes.

Dit zijn allemaal "rondstralers" dwz ze werken naar alle kanten even sterk. Als je weet uit welke richting je zender komt, kun je eventueel een antenne maken die aan 1 kant wat meer versterkt. Maar de ontvangst van andere kanten wordt dan juist zwakker, dus waarschijnlijk wil je dat niet.

Je kunt de antenne naar je radio verbinden met coax (50 of 75 ohm, voor ontvangen is het allemaal minder kritisch dan voor zenden) en daar zo'n passende stekker op maken.

Wereldontvanger

door Goldline @, Oranjedorp, 27-05-2020, 18:55 (1423 dagen geleden) @ Hardertje82

zoek maar eens op Discone antenne.
rond om gevoelig , en geschikt voor heel wat frequenties, zeker 2m en 70 cm.

--
Cees PA1DBA

powered by my little forum